F16 Verongelukt op Volkel

Count Blah

New member
F-16 Volkel gecrashed !
Leeuwarden, 21 September 2006

Volkel - Vanmiddag is er een F-16 op de vliegbasis Volkel crashed.
Dit gebeurde rond 15:15, hij is gecrashed in de buurt van het munitie park.

De J-068 een tweezitter is in het begin van de middag gecrashed op Volkel. Dit gebeurde tijdens een oefen approach. De beide piloten zijn O.K. en hebben tijdens de crash de schietstoel getrokken.

Vervolgens is de onbemande F-16 op een shelter neergekomen.

Het was waarschijnlijk een F-16 van 306 sqn. die aan het oefenen was en was eerder deze dag ook op Leeuwarden geweest voor een paar oefen approaches.

J-068crash.jpg


J-068crash2.jpg


J-068crash3.jpg
 
Chute

Chute

Misschien een slecht idee maar

kun je in zo´n geval voordat je eject niet de parachute uittrekken?

zal je toch mindersnelheid moeten krijgen?

tenzij natuurlijk de chute niet eens tijd heeft om te ontvouwen.

we horen het wel (hopen we).


Mhh ik zei dit na het lezen van nu.nl aan de foto´s te zien lijkt het dat de motor geen stuwing meer gaf om nog weer hoogte te kunnen maken?

is er een scramble??

Tks
 
OMG, dit zal de reputatie van de KLu niet ten goede komen. Gelukkig geen slachtoffers.

hij is gecrashed in de buurt van het munitie park.
Hmm was bijna een ongeluk à la Enschede geworden?
 
TKS said:
Misschien een slecht idee maar

kun je in zo´n geval voordat je eject niet de parachute uittrekken?

zal je toch mindersnelheid moeten krijgen?

tenzij natuurlijk de chute niet eens tijd heeft om te ontvouwen.

we horen het wel (hopen we).


Mhh ik zei dit na het lezen van nu.nl aan de foto´s te zien lijkt het dat de motor geen stuwing meer gaf om nog weer hoogte te kunnen maken?

is er een scramble??

Tks

Voor ejecten chute trekken is ten eerste onmogelijk en ten tweede, als het technisch al mogelijk zou zijn, pure zelfmoord. De Ejection Seat in de F16 voert na activering zelfstandig een sequence of events uit die de vlieger de beste kans geeft op overleven.

De motor zou, van de foto af te lezen, geen vermogen meer leveren? Waaruit maak jij dat op? Het zal best het geval zijn geweest, maar dit kun je op die foto's in elk geval niet ontdekken. De nozzle staat nog geknepen, maar dat zegt op zichzelf niets. Als de throttle voor een eventuele birdhit (puur hypothetisch geval, maar niet echt zeldzaam op deze hoogte) in MIL PWR stond zou de nozzle in deze stand staan en ook blijven staan nadat de vlieger(s) hadden ge-eject (slecht Nederlands, maar je begrijpt wel wat ik bedoel).

Blij dat ze er goed zijn afgekomen!
 
the_pilot said:
Hmm was bijna een ongeluk à la Enschede geworden?

Ik denk dat deze conclusie wel erg snel getrokken is. Munitie complexen kunnen erg veel hebben: die zijn ontworpen om dit soort "klappen" op te vangen.
Gevaar is pas gevaar als je geen gevaar ziet en op een militaire basis wordt er altijd met dit soort dingen rekening gehouden.
 
Dit is ook een manier om van die oude F-16's af te komen :stapelge:
 
Wat een waste van Belastinggeld jezus!! ik heb een keer gehoord dat nederland meer straaljagers heeft dan bv Canada ofzo ik hoop dat er geen nieuwe voor in de plaats komt waste of money die luftwaffe
 
In de buurt van Enschede (eerdere reactie) ook wel eentje uit de lucht gevallen. Maar was dan 1 stad ernaast, in Hengelo op een sportveldje, opgestegen vanaf Twenthe. Geen slachoffers. Wanneer weet ik niet meer.
 
DennisKSS said:
In de buurt van Enschede (eerdere reactie) ook wel eentje uit de lucht gevallen. Maar was dan 1 stad ernaast, in Hengelo op een sportveldje, opgestegen vanaf Twenthe. Geen slachoffers. Wanneer weet ik niet meer.
Dat moet dan wel een hele tijd geleden zijn want daar heb ik niks van meegekregen.
 
idd een tijd geleden....

Februari 11, 1992, crashed in de wijk "Hasseler Es"...of zoiets..

Heb jaren geleden nog eens de wingman van die kist gesproken... Vlogen gewoon in formatie, in and out of clouds, toen hij plotseling zo'n toon kreeg dat er iemand ge eject was.. en dat bleek dus zijn wingman te zijn.. Wonder boven wonder is die kist toen midden tussen de huizen terecht gekomen.

gr

ps, op www.nu.nl staat er nog een foto van de eject bij "foto van de maand"
 
737 said:
Wat een waste van Belastinggeld jezus!! ik heb een keer gehoord dat nederland meer straaljagers heeft dan bv Canada ofzo ik hoop dat er geen nieuwe voor in de plaats komt waste of money die luftwaffe

Maar met de vliegers is gelukkig alles okay! :dozey:
 
"mooie" foto's zeg, niet iets wat je graag ziet gebeuren maar desalniettemin stiekum toch gaaf om te zien.

Tijdens mijn Stage/diensttijd op Volkel helaas ook zoiets mogen meemaken, dat gebeurde toen net na de touch&go, kleine lever op de motor brak af, en zette de Compressor Variable Guide Vanes dicht,.... resultaat: motor dood, vlieger ejected (en dat ziet er vreemd uit om een F-16 te zien vliegen 40 meter boven de baan, Canopy bijna bij de grond, vlieger aan parachute en een hoop rotzooi daarachter).
De kist kwam zo'n 300 meter na het einde van de baan in het maisveld,... duurste popcorn EVER.
Gelukkig mankeerde de vlieger (op een snee op z'n neus na) niets,... 11e vlucht single pilot, maar toch maar 10 succesvolle landingen, way to go Holy!!!
 
Ik hoor en lees een hoop speculaties over motorproblemen, maar zie op de foto op nu.nl in het achteraanzicht iets wat lijkt op de vlam van een afterburner (of een heftige tailpipe fire - what's the difference).

Erik.
 
737 said:
Wat een waste van Belastinggeld jezus!! ik heb een keer gehoord dat nederland meer straaljagers heeft dan bv Canada ofzo ik hoop dat er geen nieuwe voor in de plaats komt waste of money die luftwaffe

Nederland had ooit 213 van deze gevechtsvliegtuigen. Daarvan zijn er, na het verlies van de drie verongelukte toestellen, nog 105 in gebruik. De andere toestellen zijn verkocht aan Chili en Jordanië, gebruikt als opleidingsmateriaal, ontmanteld of als museumstuk gebruikt. Source: some news sites
 
737, wat ben jij een kortzichtige zuurpruim. Net of jij het aan banksaldo merkt als er geen "luftwaffe" is. Kritiek hebben is makkelijk als je geen oplossingen hebt.
 
@ 737

Houdt alsjeblieft je mond dicht als je geen idee hebt waar je over praat. ("Ik heb een keer gehoord...") Nutteloos commentaar lever je maar in de bar als je stoere verhalen aan het ophangen bent.
 
@737 yeah right als canada! grappig...zeg dan niets... (zoals zoveel anderen)

Ok, ok, het kan natuurlijk van alles zijn, maar omdat ze na de touch en go zo laag vlogen en blijkbaar geen hoogte konden maken ga ik uit van een motor probleem.
Als ik dus zeg geen stuwing, dan is dat natuurlijk heel grof, kan birdhit zijn, kan zonder benzine zijn, kunnen (in theorie) heel veel dingen zijn.

Maar dat van die chute kun je vergeten dat kwam door nu.nl die gaven een dusdanige omschrijving dat het leek alsof ze boven de landingsbaan waren...

en dat hij aan het einde ervan ofzo tot stilstand kwam.. (ik dacht dus dat je dan beter een schuiverd kon maken met de chute) ben ook totaal geen expert just ideas...

Ik denk dat de nederlanders nooit tevreden zijn. Hebben we er 213 en creëren we veel werk bij defensie etc. etc. etc. dan hebben we er teveel. Gaan we vliegen met bewapende cesna's of wat dan ook zal ook meer als de helft vinden dat het niet opschiet, en als we er 30 hebben doen we niet mee dus tjah.

Ik denk dat je maar door 1 ding een veiliggevoel hebt en dat is als je er een goed pak van hebt. daar komt bij dat Tegenwoordig veel F16s van "ons" in dienst zijn of gehuurd of wat dan ook door de NAVO en dus zullen de kosten niet alleen voor ons zijn. eigenlijk kun je ook niet kijken naar wat je zelf hebt, je moet kijken wat de andere landen hebben!! Moet je eens kijken hoeveel F16s belgie er heeft/had!
Volgens mij hadden ze er 50 ofzo! waarvan ook nu 30 voor NAVO.

Ook werden die F16s vast en zeker aangeschaft toen de wereld nog niet zo zeker was; bestond toen de NAVO? bestond toen de UN? in 1986?

Ik ga het niet uitzoeken ik vertrouw op de mensen die wij hebben gekozen :p

Net na het ejecten is de motor langzamer gaan branden, bij NU.nl zie je 2 foto's van achteren 1 met een vlam 1 zonder. aangezien hij bij de foto zonder de parachutes al redelijk vol luchtheeft is dat de laatste...

weet niet of het technisch kan dat een motor vol aanstaat maar geen stuwing geeft..??

I.I.G mooi dat die vliegers het hebben overleefd.

Tks
 
Last edited:
Back
Top