Examen pogingen theorie PPL

Ik heb een vraag over het aantal pogingen dat je mag doen om je theorie voor PPLA te halen.

Je mag er 18 maanden over doen. Vroeger waren er vijf examendata per jaar, dus dat betekende dat je in die 18 maanden zeven of acht kansen had. Als er in die 18 maanden maar zeven zaten mocht je toch de eerstvolgende examendatum daarna gebruiken. Zo komen ze op acht.

Tegenwoordig zijn er meer examendata in een jaar. De grens van 18 maanden blijft. Daarna moet je helemaal opnieuw beginnen en dat mag je doen zo vaak als je wilt. Zo komen ze op onbeperkt.
 
De regels zijn veranderd i.v.m. EASA regelgeving.

Ik vind hier bij de FAQ van vliegtheorie.nl:

Hoe vaak kan ik per jaar examen doen?

Met ingang van april 2013 wordt elke maand examen afgenomen, maar in 18 maanden mag een kandidaat slechts 6 keer aan zo'n examendag deelnemen. Kandidaten mogen maximaal 4 keer in hetzelfde vak examen doen.

Check het anders even met:

CBR, divisie CCV
Afdeling Luchtvaartexamens
Lange Kleiweg 30
2288 GK Rijswijk ZH
Telefoon: 0900 0210 (toets 1, vervolgens 5)
Fax: 088 227 55 99
E-mail: ccv.planning.luchtvaart@ccvexamenhuis.nl
 
Over de EASA regelgeving kreeg ik te horen dat dat nog niet van toepassing is. Zij gaven ook aan dat sowieso mijn toelatingsbewijs voor 1 april was aangevraagd.

Het CBR heb ik uiteraard gesproken maar ik krijg ook aan de telefoon niet echt het gevoel dat ze exact weten hoe het zit.

Dat blijkt ook wel uit de informatie die zij verstrekken op de website. Ik heb ze daarover ook geïnformeerd, het schept veel verwarring bij mij en anderen in de opleiding.
 
Mijn toelatingsbewijs is van voor 1 april, mijn 1e examen is van erna. Nu ben ik weer in de war :)
 
Ja sorry. Don't shoot the messenger.

Ik heb op mijn bewijs nog even op de achterkant gekeken. Daar staat een citaat van het wetsartikel wat van toepassing is voor je bewijs. Dus onbeperkt maar binnen 18 maanden.

Ik houd dit maar aan...
 
Wat vind je van het advies om gewoon goed te leren en alles in 1 keer te halen? De examens zijn duur genoeg om geen 15 keer examen te willen doen. (Nog afgezien van de vraag of je 15 herexamens voor hetzelfde vak zou mogen doen of niet mogen doen.)
 
Uiteraard is dat het streven, en gaat ook goed. Ik - en anderen die ik spreek op de vliegschool - vroegen het ons gewoon af.

Zoals gezegd is het onduidelijk en heeft blijkbaar niemand een standaard antwoord.
 
Wat vind je van het advies om gewoon goed te leren en alles in 1 keer te halen?

Mijn idee!
Ik zou ook proberen om alles binnen zes examenzittingen klaar te hebben. Better safe than sorry...

Verder kun je je afvragen of je wel moet gaan vliegen als je niet in staat bent om binnen 4 pogingen het theorieexamen te halen...
 
Het ís mogelijk om alle examens in 1 keer te halen, verdeeld over 4 of 5 pogingen. Nog sneller kan ook, maar dan moet je wel een studiebol zijn.

Ik ben blij dat ik dinsdag het laatste examen gehaald heb.. Nu de praktijk nog!
 
Back
Top