Europese Hub's in toekomst buitenspel door Middle East?

NKAWTG

New member
Vliegvelden in Europa kunnen momenteel met hun fee's niet normaal concurreren met de luchtvaartindustrie in het Midden-Oosten. Van Wijk maakt zich, als IATA-strateeg, hier terecht zorgen om.

Als 'uitvoerenden' heeft men vaak het gevoel dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen, want 'nieuwe bommen en een chute' kan je ook in het Midden-Oosten krijgen...toch?

Wie durft een toekomst perspectief/prognose voor de Europese Hub-link te voorspellen?



Quote uit de krant van vandaag:

"Maatschappijen die passagiers nu grotendeels via Europa tussen Azië, Afrika en de Verenigde Staten vervoeren kunnen via knooppunten in het Midden-Oosten ook om Europa heen. Van Wijk: “De luchthaven Dubai is als nieuw strategisch knooppunt niet alleen kostenvoordelig, maar ook nog geografisch goed gepositioneerd, servicegevoelig en aan geld voor alle comfort bestaat geen gebrek.”

Van Wijk, sinds kort tevens voorzitter van de strategische en politieke commissie van de IATA, vreest dat de luchtvaart als motor van economie in Nederland en Europa gaat haperen. Hij geeft Dubai als voorbeeld, waar de afhandelingskosten tien procent bedragen van wat op de luchthaven Schiphol betaald moet worden. “Het economisch belang van de luchtvaart staat nauwelijks op de agenda, ook niet bij de EU in Brussel. In het Midden-Oosten ligt dat anders.”
 
Back
Top