Ervaring aviation opleiding, pad naar piloot

Mystic

New member
Hi,

Mijn droom was altijd om piloot te worden, momenteel doe ik HBO 2e jaars Business IT. Heb eerst Mavo afgerond, vervolgens niveau 4 naar HBO. Ik had in mijn achterhoofd om een soort back up te hebben als ik aan een pilotenopleiding zou beginnen. Nu op mijn 21e denk ik van, ik moet er gewoon voor gaan. Ik merk dat ik toch niet zo goed aan de toelatingseisen nagedacht heb, omdat je namelijk HAVO wiskunde A/B en natuurkunde om uberhaupt aan de selectietraject mee te mogen doen. Ik heb op het HBO Wiskunde B gevolgd, maar dat is niet genoeg en uiteraard mis ik dan de natuurkunde.

Ik ben nu van plan om van opleiding te gaan veranderen namelijk naar Aviation en meer in Aviation Engineering te gaan verdiepen, zodat ik gelijk aan de selectietraject kan aanmelden als ik mijn Bachelor heb.

Hebben jullie tips voor mij wat ik het beste kan doen en of dit uberhaupt wel slim is?
Zijn er mensen die hier Aviation hebben gevolgd en mij hierover meer kunnen vertellen? Ik heb alleen in het 2e jaar van mijn middelbare natuurkunde gevolgd, wat denk ik niet genoeg is. Kennen jullie toevallig iemand die de opleiding hebben gevolgd zonder natuurkunde en krijg je hier genoeg begeleiding voor?
 
Hi,

Mijn droom was altijd om piloot te worden, momenteel doe ik HBO 2e jaars Business IT. Heb eerst Mavo afgerond, vervolgens niveau 4 naar HBO. Ik had in mijn achterhoofd om een soort back up te hebben als ik aan een pilotenopleiding zou beginnen. Nu op mijn 21e denk ik van, ik moet er gewoon voor gaan. Ik merk dat ik toch niet zo goed aan de toelatingseisen nagedacht heb, omdat je namelijk HAVO wiskunde A/B en natuurkunde om uberhaupt aan de selectietraject mee te mogen doen. Ik heb op het HBO Wiskunde B gevolgd, maar dat is niet genoeg en uiteraard mis ik dan de natuurkunde.

Ik ben nu van plan om van opleiding te gaan veranderen namelijk naar Aviation en meer in Aviation Engineering te gaan verdiepen, zodat ik gelijk aan de selectietraject kan aanmelden als ik mijn Bachelor heb.

Hebben jullie tips voor mij wat ik het beste kan doen en of dit uberhaupt wel slim is?
Zijn er mensen die hier Aviation hebben gevolgd en mij hierover meer kunnen vertellen? Ik heb alleen in het 2e jaar van mijn middelbare natuurkunde gevolgd, wat denk ik niet genoeg is. Kennen jullie toevallig iemand die de opleiding hebben gevolgd zonder natuurkunde en krijg je hier genoeg begeleiding voor?
Hi Mystic,

In Nederland zijn ze best strict met die eis van HAVO.

De vraag is, wat is je doel? Wil je perse bij KLM, HV of TUI aan de bak direct na je opleiding, ja dan moet je bij EPST of KLS je opleiding doen en daarvoor heb je HAVO nodig met die 2 vakken.

Is het bovengenoemde NIET heilig, dan is je HBO genoeg. Daarmee heb je entry into University level en dat is dan voldoende.

Ook in Duitsland bijvoorbeeld wordt je HBO hoger erkend dan je HAVO. Met HBO heb je Fachgebundene Hochschulreife en daarmee mag je solliciteren bij bijvoorbeeld Lufthansa, Austrian, Swiss.

Mocht je een paar jaar in het buitenland gezeten hebben en dan solliciteren bij KLM willen met je vliegervaring, dan zijn ze er niet zo strict op, maar pin mij er niet op vast.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Maak je HBO af, doe evt. die twee deelcertificaten.

Als ik jou was zou ik die vraag ook vij KLS en EPST voorleggen, want heel eerlijk HBO en 2 Deelcertificaten moet toch genoeg zijn lijkt mij, maar zoals gezegd, beter navragen.

Mijn route die ik gevolgd heb raad ik je niet aan.

Een echt plan B had ik niet, wat resulteerde in behandeld worden als ongeschoolde toen ik werkeloos was tijdens Covid.

Nu zit ik wel weer goed op naar mijn mening de mooiste kist die rondvliegt, maar de weg er naartoe, dat was echt een achtbaan.

En tipje, evt lekker beginnen met Zweefvliegen 😉.

Succes en hou ons op de hoogte 😄👍✈️
 
De vraag is, wat is je doel? Wil je perse bij KLM, HV of TUI aan de bak direct na je opleiding, ja dan moet je bij EPST of KLS je opleiding doen en daarvoor heb je HAVO nodig met die 2 vakken.

Voor EPST heb je geen natuurkunde nodig. Enkel minimaal HAVO met wiskunde en Engels. Voor selectiefase 1 heb je wel wat natuurkundige (technische) basiskennis nodig, maar je hoeft dus niet per se natuurkunde op de middelbare school te hebben gevolgd.

Voor KLS heb je trouwens wel natuurkunde nodig in je vakkenpakket nodig.
 
Hi Mystic,

In Nederland zijn ze best strict met die eis van HAVO.

De vraag is, wat is je doel? Wil je perse bij KLM, HV of TUI aan de bak direct na je opleiding, ja dan moet je bij EPST of KLS je opleiding doen en daarvoor heb je HAVO nodig met die 2 vakken.

Is het bovengenoemde NIET heilig, dan is je HBO genoeg. Daarmee heb je entry into University level en dat is dan voldoende.

Ook in Duitsland bijvoorbeeld wordt je HBO hoger erkend dan je HAVO. Met HBO heb je Fachgebundene Hochschulreife en daarmee mag je solliciteren bij bijvoorbeeld Lufthansa, Austrian, Swiss.

Mocht je een paar jaar in het buitenland gezeten hebben en dan solliciteren bij KLM willen met je vliegervaring, dan zijn ze er niet zo strict op, maar pin mij er niet op vast.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Maak je HBO af, doe evt. die twee deelcertificaten.

Als ik jou was zou ik die vraag ook vij KLS en EPST voorleggen, want heel eerlijk HBO en 2 Deelcertificaten moet toch genoeg zijn lijkt mij, maar zoals gezegd, beter navragen.

Mijn route die ik gevolgd heb raad ik je niet aan.

Een echt plan B had ik niet, wat resulteerde in behandeld worden als ongeschoolde toen ik werkeloos was tijdens Covid.

Nu zit ik wel weer goed op naar mijn mening de mooiste kist die rondvliegt, maar de weg er naartoe, dat was echt een achtbaan.

En tipje, evt lekker beginnen met Zweefvliegen 😉.

Succes en hou ons op de hoogte 😄👍✈️
Bedankt voor je nuttige informatie V1Rotate!

Het maakt mij niet echt uit dat ik mijn pilotenopleiding niet bij KLS of HV haal. Vind dat veel Europese vliegtuig maatschappijen ook erg top zijn, zoals Lufthansa zoals je dat vermeld had. Als HBO hoger wordt erkend dan HAVO is dat helemaal goed, zie namelijk dat ik voor een DLR-test bij European Flight Academy kan aanmelden. Natuurkunde is aangeraden maar is niet verplicht, denk dat ik eerst online ga oefenen of effe in de boeken ga. Heb je misschien tips waar je vooral op moet gaan letten/leren?

Mijn HBO afronden is denk ik wel het verstandigst (ook als een back-up), omdat het wel zonde is om helemaal opnieuw te beginnen terwijl er ook meerdere wegen naar Rome leiden ja :). Het ging mij meer om een technische HBO-opleiding te gaan volgen, zodat ik bij KLS of HV kon aanmelden. Het maakt mij niet uit om een paar jaar te gaan studeren in het buitenland, dus te gaan switchen naar een technische hbo-opleiding lijkt me niet het meest verstandigst op dit moment.

Wat was jouw route die je hebt gevolgd, als ik vragen mag?
 
Hi Mystic,

Voor DLR moet je HEEL goed voorbereiden. Er zijn speciaal daarvoor 1 a 2 daagse seminaren die jou voorbereiden op het DLR en software. Als je ervoor gaat is dat zeker een aanrader.

Daarnaast pilotenboard.de , dat is de duitse Airwork. Verder pprune.org .

Mijn weg, haha. Laten we zo zeggen, niet teveel gedaan op middelbare school.

Golfleraard geworden. 7 jaar gedaan. Toen besloten om toch voor mijn droom te gaan als piloot. Maar door mijn vooropleiding was NL al heel snel uitgesloten.

Vervolgens bij een school in Oostenrijk begonnen.

Loze beloften aldaar en dus gestopt en opnieuw begonnen bij Baltic Aviation Academy.

3.5 jaar gewerkt als Steward bij een operator die met Turbo Props voor Airberlin vloog.
Vervolgens nog 22 maanden bij Airberlin mainline gevlogen als Steward. Airberlin failliet.
Daarnaast ook in Sim gewerkt, en Limousine gereden.

Toen 2018 eerste baan op 737 bij een ACMI operator. Dit echter alleen in voorjaar zomer. Herfst Winter 2018 2019 niet gevolgen.

Weer in Sim gewerkt en Limousine gereden en wat promotie werk gedaan.

Vervolgens weer voorjaar en zomer 2019 gevlogen bij dezelfde club als 2018. September 2019 naar andere club gegaan ook 737.

Toen COVID. Baan kwijt.

Nog wel even Sim en Limousine kunnen rijden. Vervolgens Lockdown. Niets verdient. Was moeilijk kop boven water te houden.

Lockdown over, kon weer sim en limousine rijden.

In de tussentijd begonnen met set up van een eigen airline.
We zijn heel veer gekomen maar helaas is het net niet gelukt. Illusie armer, ervaring rijker.

Toen eind 2020 weer lockdown. Begonnen als pakketbezorger bij DHL en eten courier bij het duitse Thuisbezorg.

Vervolgens zelfstandig vertegenwoordiger van een duits premium stofzuigermerk.

Toen EINDELIJK begin 2022 dan weer een baan bemachtigd op de Queen als FO.

Ajb 😜👍. Dat was mijn rollercoaster 😆.

En dat alles omdat ik niet echt een goede back up had.

Daarom, leer voor iets wat je leuk vind en ook wat opleverd in geval dat.

MVG,

V1
 
Hi Mystic,

Voor DLR moet je HEEL goed voorbereiden. Er zijn speciaal daarvoor 1 a 2 daagse seminaren die jou voorbereiden op het DLR en software. Als je ervoor gaat is dat zeker een aanrader.

Daarnaast pilotenboard.de , dat is de duitse Airwork. Verder pprune.org .

Mijn weg, haha. Laten we zo zeggen, niet teveel gedaan op middelbare school.

Golfleraard geworden. 7 jaar gedaan. Toen besloten om toch voor mijn droom te gaan als piloot. Maar door mijn vooropleiding was NL al heel snel uitgesloten.

Vervolgens bij een school in Oostenrijk begonnen.

Loze beloften aldaar en dus gestopt en opnieuw begonnen bij Baltic Aviation Academy.

3.5 jaar gewerkt als Steward bij een operator die met Turbo Props voor Airberlin vloog.
Vervolgens nog 22 maanden bij Airberlin mainline gevlogen als Steward. Airberlin failliet.
Daarnaast ook in Sim gewerkt, en Limousine gereden.

Toen 2018 eerste baan op 737 bij een ACMI operator. Dit echter alleen in voorjaar zomer. Herfst Winter 2018 2019 niet gevolgen.

Weer in Sim gewerkt en Limousine gereden en wat promotie werk gedaan.

Vervolgens weer voorjaar en zomer 2019 gevlogen bij dezelfde club als 2018. September 2019 naar andere club gegaan ook 737.

Toen COVID. Baan kwijt.

Nog wel even Sim en Limousine kunnen rijden. Vervolgens Lockdown. Niets verdient. Was moeilijk kop boven water te houden.

Lockdown over, kon weer sim en limousine rijden.

In de tussentijd begonnen met set up van een eigen airline.
We zijn heel veer gekomen maar helaas is het net niet gelukt. Illusie armer, ervaring rijker.

Toen eind 2020 weer lockdown. Begonnen als pakketbezorger bij DHL en eten courier bij het duitse Thuisbezorg.

Vervolgens zelfstandig vertegenwoordiger van een duits premium stofzuigermerk.

Toen EINDELIJK begin 2022 dan weer een baan bemachtigd op de Queen als FO.

Ajb 😜👍. Dat was mijn rollercoaster 😆.

En dat alles omdat ik niet echt een goede back up had.

Daarom, leer voor iets wat je leuk vind en ook wat opleverd in geval dat.

MVG,

V1
Hahahahaha wat een rollercoaster zeg. Echt veel respect voor jou, om ondanks alles door bent blijven gaan voor je droom. Vooral op het laagste punt van je carrière. Je geeft me echt motivatie en hoop. Misschien dat we in de toekomst collega's worden UP there😆😁.

Voor welk vliegtuigmaatschappij werk je nu?
 
Hahahahaha wat een rollercoaster zeg. Echt veel respect voor jou, om ondanks alles door bent blijven gaan voor je droom. Vooral op het laagste punt van je carrière. Je geeft me echt motivatie en hoop. Misschien dat we in de toekomst collega's worden UP there😆😁.

Voor welk vliegtuigmaatschappij werk je nu?
Dank je wel Mystic.

Ja was een hele zure tijd. Maar gelukkig heb ik de zon weer gevonden en heb het nu heel erg naar mijn zin.

Als.je het echt wilt, ga je ervoor, maar zoals gezegd. Heb een backup.
 
Back
Top