Erfenis en belasting

Roadkill

New member
Yawn....weer een belasting vraag. Sorry.

Maar goed, hier komt'ie dan:

Wat zijn de implicaties van in het buitenland staan ingeschreven als je een erfenis krijgt? Heeft iemand hier ervaring mee?

Specifiek ben ik natuurlijk geinteresseerd in de vraag of als ik het op een Nederlandse rekening laat zetten ik er dan belasting over moet betalen aangezien ik niet in Nederland sta ingeschreven. Of ben ik dan stout bezig?

Iemand die hier nader licht op kan werpen? Heel veel dank!
 
Op de site van de belastingdienst kun je aardig wat info vinden hierover.

www.belastingdienst.nl

Het volgende stukje tekst komt van die website. Als ik het goed lees moet je dus gewoon belasting betalen ook al woon je in het buitenland.


Als de overledene in het buitenland woonde en/of de verkrijger in het
buitenland woont, is het belangrijk om contact op te nemen met een
notaris of met de Belastingdienst. Het kan namelijk zijn dat u ook in het
buitenland successierecht moet betalen. De Belastingdienst of de notaris
kan u vertellen of er mogelijkheden zijn om het betalen van “dubbele”
belasting te voorkomen.

succes
 
Bovenstaande lijkt me duidelijk, je bent in Nederland belasting plichtig over je wereld inkomen.

Ik geloof echter niet dat dit de vraag is. Woon je officieel in het buitenland en heb je geen adres meer in Nederland? In dat geval "who cares? "Je geeft het dan niet op in Nederland en ook niet in het buitenland!!!

Maar wil je het precies weten ga naar een accountant/fiscalist of naar ...............de belastingdienst!
 
je kan altijd gaan off shore banken. Dan weet de belastingdienst of wie dan ook er helemaal niets van. Ik gun die rakkers met de blauwe enveloppen helemaal niets!!
 
Belastingtechnisch is dit een complex probleem. Aan de ene kant kan de NL'se staat erfrecht uitoefenen en aan de andere kant is dit een vorm van inkomen of een schenking en zal je dit moeten opgeven in het land waar je woonachtig bent.
Het principe dat je niet dubbel belast kan worden binnen europa gaat bij lange niet altijd op, dus kijk uit. Zeker schenkingen en erfenissen worden door de belastingsdienst graag gezien. Of je neemt een notaris in de hand, of zoals Rinze zegt, ga je off-shore banken, bijvoorbeeld Isle of Man.
 
rinze said:
je kan altijd gaan off shore banken. Dan weet de belastingdienst of wie dan ook er helemaal niets van. Ik gun die rakkers met de blauwe enveloppen helemaal niets!!

Stop je dan ook meteen even met ebruik maken van voorzieningen die betlaad worden van mijn betaalde belastinggeld! ;)
 
Back
Top