EPST in vergelijking tot NLS en KLS

Max_D

New member
Ik zie vaak op dit forum dat mensen eerst naar de KLS, dan NLS (close second) en daarna naar de EPST gaan om zich aan te melden. Is de EPST minder, of bieden ze een totaal andere opleiding? Waarom gaat bijna iedereen daar pas als laatste solliciteren?

Ik heb m'n kans bij de KLS namelijk al verspeeld (woohoo 4 jaar wachten) en ga binnenkort naar de NLS. Aangezien ze daar mensen van 17 weer naar huis sturen (uit eerste hand verhaal gehoord van een jongen van 17 die kon vertrekken omdat hij 17 was) moet ik reeel blijven en alvast verder kijken dan de NLS.

Om nog maar wat verder te kijken, is er iemand die persoonlijk heeft leren vliegen in Amerika? En wat denken jullie van de luchtmacht (die vliegen immers ook vrachten etc.)?
 
Gebruik alsjeblieft een keer de zoekfunctie op dit forum, dit is al topic nummer zoveel met dezelfde vragen.
Mijn advies blijft hetzelfde: ga in het buitenland kijken, het is er veel voordeliger en de opleiding is er niet slechter. Denk dan bijvoorbeeld eens aan Aeromadrid, of een van de vele vliegscholen in (Florida) de VS.
 
Re: EPST in vergelijking tot NLS en KLS

Max_D said:
.. en ga binnenkort naar de NLS. Aangezien ze daar mensen van 17 weer naar huis sturen (uit eerste hand verhaal gehoord van een jongen van 17 die kon vertrekken omdat hij 17 was)...

Dan was die jongen blijkbaar nog niet volwassen genoeg...

Er zijn jongens van 16 die hardstikke volwassen zijn, maar ook jongens van 20 die nog een puberaal gedrag vertonen....
 
Uhm... Ik sluit me aan bij RTO. Er zijn echt heel veel leerlingen op de NLS die werden aangenomen toen ze 17 waren. Ik weet niet waar je het gehoord hebt?:1855:
 
Ik heb het idee dat veel mensen eerst KLS/NLS doen omdat deze opleidingen voor een groot gedeelte in Nederland zijn (al is dat bij de NLS nu ook niet meer zo geloof ik, Portugal?) en bij EPST je de basics in Oxford krijgt. Ik ben bij twee scholen geweest (KLS &EPST) en heb in eerste instantie gekeken naar welke school het beste bij mij past. Het beste advies voor mensen die een keuze moeten maken. Dit bleek EPST te zijn. Daarnaast heb ik het gevoel dat de opleiding daar beter gestructureerd is dan bij de KLS, zowel de opleiding zelf en het financiele plaatje als de nazorg. Heb laatst op school korte voorlichting gehad van een KLS-er die dit beaamde. Niet dat de opleiding niet deugt, maar dat het bij de KLS iets losser is qua planning, zelfstudie etc. Dit zijn extra's, als ik KLS leuker had gevonden was alsnog daar gaan kijken. Niks is vervelender dan tegen je zin in hard werken!

Nu moet ik er wel bij zeggen (voordat alle discussies weer losbarsten:grijns:) dat dit mijn!! gevoel is!!

Groeten,
Steven
 
Kijk trouwens ook eens bij de Lufthansa Flighttraining in Bremen...
 
Dingesdinges, van de voorlichtingsdag zelf. Er werd een vraag gesteld over de gemiddelde leeftijd van de studenten. Deze was 21. "Wordt je met 17 eerder afgewezen?" Ja, want ze wilden mensen die representatief konden zijn voor een bedrijf dus als je er uitzag als een broekie dan kon je vertrekken, niks met mentale volwassenheid te maken.

Die jongen die werd weggestuurd werd bij zijn 2e gesprek weggestuurd omdat hij te jong was en was dus al door de psychologische test heen.

Wat ik dus lees is dat het niveau van de EPST opleiding net zo hoog ligt als NLS/KLS. Qua hard werken is het geen probleem, ik ben bereid heeeel veeel vrije tijd op te geven om vlieger te worden. Maargoed, ook maar eens wat foldertjes van de EPST aanvragen lijkt me :). Steven, mag ik vragen hoe oud je was toen je werd aangenomen bij EPST?
 
Max_D said:
Dingesdinges, van de voorlichtingsdag zelf. Er werd een vraag gesteld over de gemiddelde leeftijd van de studenten. Deze was 21. "Wordt je met 17 eerder afgewezen?" Ja, want ze wilden mensen die representatief konden zijn voor een bedrijf dus als je er uitzag als een broekie dan kon je vertrekken, niks met mentale volwassenheid te maken.

Die jongen die werd weggestuurd werd bij zijn 2e gesprek weggestuurd omdat hij te jong was en was dus al door de psychologische test heen.

Je zult het waarschijnlijk verkeerd geinterpeteerd hebben. Hiermee is het voorbeeld wat ik eerder vermeldde bedoelt, oftewel als jij 17 bent en je gedraagt je naar je leeftijd of daaronder dan zul je het moeilijk krijgen en mensen van 21 zijn over het algemeen volwassener.

Als jij je gedraagt c.q. uitziet als een broekie dan heeft dat toch juist met je mentale volwassenheid te maken, of zie ik dat nu verkeerd...

P.S.

De NLS heeft geen 2e gesprek en ook geen psychologische keuring ;)
 
Max_D said:
Dingesdinges, van de voorlichtingsdag zelf. Er werd een vraag gesteld over de gemiddelde leeftijd van de studenten. Deze was 21. "Wordt je met 17 eerder afgewezen?" Ja, want ze wilden mensen die representatief konden zijn voor een bedrijf dus als je er uitzag als een broekie dan kon je vertrekken, niks met mentale volwassenheid te maken.

Die jongen die werd weggestuurd werd bij zijn 2e gesprek weggestuurd omdat hij te jong was en was dus al door de psychologische test heen.

Wat ik dus lees is dat het niveau van de EPST opleiding net zo hoog ligt als NLS/KLS. Qua hard werken is het geen probleem, ik ben bereid heeeel veeel vrije tijd op te geven om vlieger te worden. Maargoed, ook maar eens wat foldertjes van de EPST aanvragen lijkt me :). Steven, mag ik vragen hoe oud je was toen je werd aangenomen bij EPST?

Ben op dit moment 18 jaar en was dat ook toen ik werd "aangenomen". Aangenomen nog onder voorbehoud, want ik zit nu nog te wachten op m'n medische certificaat. Verwacht geen problemen aangezien de keuring al 3,5 week geleden bij mij is afgenomen en ik al een brief heb gehad van het AMC dat mijn medische dossier met een positief advies naar Verkeer&Waterstaat is gegaan.

Omdat ik pas in mei eindexamen doe begin ik de opleiding rond september. Voordeel hiervan is dat ik dan alweer 19 ben. Weet alleen niet of dit tijdens de selectie ook heeft meegespeeld.

Maar Max_D, jij had toch ook al ergens selecties gedaan?

Groeten,
Steven
 
Yup, bij de KLS. Bij psychologische test afgewezen dus daar wil ik me dit keer beter op voorbereiden :).

Maar echt waar, de man die de voorlichting leidde zei tegen ons: "We moeten mensen hebben die er volwassen uit zien. We willen niet dat de passagiers zien dat een snotneus van 17 hun leven in handen houdt dus je moet er volwassen uitzien." Ging puur om fysieke kenmerken...

Maargoed, maar eens even gaan aanmelden :). En dat "De lucht in, maar waarom met u" kopen.
 
Hm, best vaag dat ze dat zo gezegd hebben op de NLS, maar goed ze zullen er zo hun redenen voor hebben. Maar ik zal me er maar niet al te druk over maken want er zijn echt genoeg mensen die op hun 17e zijn aangenomen.

Veel succes met de selectie

Grtz Dinges
 
Al ben je klein en zie je er als een 15 jarige uit. dan denk ik datr dat weinig uit maakt hoor.
Zij willen zeker weten dat jij op eigen benen kunt staan en dat je niet bij de eerste de beste tegenslag ''huilend'' naar huis gaat.

Je komt namelijk in een keer in een kompleet andere wereld te staan. Je zal toch ooit in die linkerstoel moeten komen en daar moet je een bepaalde mentaliteit (en eigenschappen) voor bezitten. Bij de een ontwikkeld deze zich op wat latere leeftijd en de ander heeft dat al op zn 16 jaar. Er zijn ook lui die het nooit zullen krijgen.

Tegen de tijd dat jij klaar bent ben je zo 3 jaar verder en ben rond de 20 + solliciteren. K denk op zn vroegst 21 jaar voordat je je 1e baan hebt (als je geluk hebt)

Das n beetje mijn idee

nou good luck


Jij gaat eerst nog die opleiding doen en dan ben je zo 3 jaar verder.
 
:) Zo redeneerde ik dus ook maar bij de KLS kwam ik er niet zo vanaf. Ach, eerst maar eens kijken hoe het gaat lopen bij de NLS voordat we gaan doemdenken dat het toch niet lukt. Think positive, eh?
 
Max_D said:
...Maar echt waar, de man die de voorlichting leidde zei tegen ons: "We moeten mensen hebben die er volwassen uit zien. We willen niet dat de passagiers zien dat een snotneus van 17 hun leven in handen houdt dus je moet er volwassen uitzien." Ging puur om fysieke kenmerken...

Nog één voorbeeld dan:

Jongen 17 jaar begonnen met de opleiding.
Klaar toen hij 19 was.
F/O bij Dutchbird op 757 op zijn 20e.
 
Overtuigd overtuigd, het registration form wordt op dit moment ingevuld. Het mag opzich ook niet zooo'n probleem zijn (1.94m :)) maarja je wordt na de 1e keer toch wat voorzichtiger he.
 
Ik ken gasten van 18/19 die bij EPST door FASE 2 kwamen (bijv Steven) . Maar ik sprak tijdens mijn FASE 2 ook een jongen van 26 die niet door de keuring heenkwam en andere mocht volgdn jaar terugkomen

Het gaat niet om je leeftijd maar hoe volwassen/levenswijs je bent. Ik kan niet ontkennen dat wat levenswijsheid je helpt maar als je daar met 26/27 gaat zitten terwijl het je geen donder interessert dan prikken ze zo door je heen.

@ Max_D
Ik zie je heel vaak gefrustreerd voorbij komen op dit forum over het feit dat je het totaal niet eens bent met het feit dat je bent afgewezen bij de KLS op "onvolwassenheid".

Het feit det je het daar he-le-maal niet mee eens bent is naar mijn mening toch wel wat gevaarlijk. Heb je je nooit afgevraagd waarom ze dat vonden? Ze halen dat niet zomaar ergens vandaan. Heb je bij de KLS gevraagd waarop ze hun mening hebben gebaseerd? Heb je aan je omgeving gevraagd of zij af en toe ook die mening hebben?

Ik krijg het idee dat je het oordeel van de KLS als kritiek ziet en niet als feedback die je zelf kan gebruiken om er sterker van te worden en volgende keer beter uit een test te komen. Als je met dezelfde instellingen naar EPST gaat lijkt me de kans groot dat je de deksel op neus krijgt. Tegelijk ergens tegenaan schoppen en lopen om verder te komen gaat vaak erg moeilijk

Just my 2 cents.....
 
Ja, die frustratie was inderdaad nogal hoog de dagen nadat ik was afgewezen :rolleyes:, dat geef ik meteen toe. Ik baalde er alleen van dat ik op iets afgewezen werd wat mij *juist* niet werd verweten. Ben zelf denk ik volwassener dan de meesten van mijn leeftijd als ik zo eens om me heen kijk. Doe geen drugs (en dan ben ik in deze buurt een ontzettende uitzondering al!) en ook bijna geen alcohol, alleen voor de vorm :p. Denk en organiseer alles van tevoren en ik kijk ver vooruit in mijn toekomst om te bepalen wat ik nu wil doen. Maargoed, ik zal niet te ver in het egotrippen gaan :D.

Normaal kreeg ik te horen dat ik altijd zo boos kijk dus ik heb de hele KLS dag met een dikke grijns op me kop rondgelopen, misschien dat er dom uitzag haha. Nou ja, veel geleerd van de eerste selectie, deze keer ga ik voor een andere afloop. Bedankt voor de reacties, gelukkig is de EPST dus zeker een alternatief!
 
Is discus toevallig de zogenaamde hippe vlotte jongen bij Dutchbird? Als andere je niet omhoog lullen dan moet je het zelf maar doen.
 
Back
Top