EPST grading

FlyFens

New member
Beste mensen,

mijn eerste kans voor de EPST grading was niet een suc6. Ik heb denk ik te veel naar de hoogte- en verticalspeed meters gekeken en te weinig naar de art horizon.
Ik heb dus een herkansing, maar er is me wel verteld dat de herkansing moeilijker is.
Kan iemand me meer vertellen over hoe de herkansing in elkaar zit? Verder ben ik erg benieuwd of iemand me kan vertellen wat de neusstand moet zijn in de volgende situaties:

- klim met 1000ft/min
- klim met 1500ft/min
- dalen met 1000ft/min
- dalen met 1500ft/min
- horizontale bocht, 30 graden dwarshelling
- horizontale bocht, 45 graden dwarshelling
- klimmende bocht, 30 graden dwarshelling en een klimsnelheid van 1000ft/min
- dalende bocht, 30 graden dwarshelling en een daalsnelheid van 1000ft/min
- klimmende bocht, 45 graden dwarshelling en een klimsnelheid van 1500ft/min
- dalende bocht, 45 graden dwarshelling en een daalsnelheid van 1500ft/min


Bij voorbaat dank.
Vriendelijke groet,
FF
 
Hoi FlyFens, ik heb thuis nog een tekening gemaakt met de neusstanden er dergelijken...het heeft mij erg geholpen met de herkansing (was ook door).

Stuur me maar een PM met je email adres en dan mail ik het je wel toe.

Het is heel belangrijk om je plannetje al klaar te hebben mbt neusstanden ed.

Bijvoorbeeld:

Situatie 1: je klimt met 1000ft/min, en dan moet je tijdens het klimmen een bocht maken van 30 graden. Dus die neusstanden moet je al weten, want als je dat weet hoef je niet eens naar de VSI kijken, die komt vanzelf op de waarde nadat je je pitch vast gepint hebt. Vervolgens is het alleen maar crosschecken om die waarden vast te houden.

Succes ermee, en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat.
 
Ik denk dat het gevaarlijk is om van standaard tekeningen af te gaan.

Wat bij mij werkte is om de neus goed te zetten (na een beetje trail & error) en vervolgens die neusstand te onthouden. Dat werd mij ook steeds verteld. Eerst goed zetten -> dan onthouden.

Zo zal je het straks ook moeten doen bij de selectie voor een airline want 10 tegen 1 dat die sim andere neusstanden heeft dan die in Maarssen.

Dus dan heb je aan een standaard tabelletje heel weinig.

hoef je niet eens naar de VSI kijken

sowieso niet naar je VSI kijken! Dat is het allerslechtste wat je kan doen.
 
Last edited:
Dat klopt thermal..

Maar uitgaande van het feit dat je bij EPST herkansing 2 uur op de sim mag oefenen. Dus die zijn vrijwel gelijk, tenzij ze de instelling veranderen (speed, gewicht, etc) wat ook zal gebeuren tijdens de herkansing. Maar je hebt op dezelfde sim geoefend dus je kent de pitchstanden.

Het is geen standaardtabel, het is een tekening van de Primary Flight Display met standen erop getekend. Het heeft bij mij iig erg goed geholpen en mijn instructeur had het me ook aangeraden (maak een plannetje zodat je van te voren weet hoe je daarop moet inspelen). Iedereen heeft zijn eigen methode.

Hoezo niet naar je VSI kijken? Je hoort cross te checken, dus controleren of je wel 1000ft/min climb of descent... dus zeker wel naar je VSI kijken, maar alleen om te crosschecken dus niet om je VSI achterna te vliegen.
 
ok ok ik was niet helemaal duidelijk , sorry .......ik bedoelde "niet naar de VSI naald kijken".

Dat ding is zo gevoelig dat je het niet als referentie moet gebruiken aangezien je hem toch nooit stil krijgt.
 
Back
Top