enkele ``noob``-vraagjes

Ik ben van plan eind December dit jaar deel te nemen aan het PO1-onderzoek voor verkeersvlieger bij de KLS (echt de allereerste test dus). Ik heb hiervoor al enkele testvragen op het internet gemaakt en het ging allemaal wel. Maar dan moet ik zo rond juli m`n diploma halen voor m`n 6VWO. Maar stel, dat ik het niet haal... dan moet ik dus deelcertificaten halen via de VAVO. Maar ik heb ergens gelezen, dat het totale toelatingsonderzoek (twv 175 euro) inc. medischonderzoek in totaal 2 jaar geldig is!

Klopt m`n volgende gedachte dan:

* ik haal alle tests en ben over 3-4 maanden klaar (zo rond februari?), ik haal m`n VWO niet in 2008 juli, en doe de VAVO tot 2009 Juli. Kan ik dan meteen aan de KLS beginnen, zonder dat m`n plas, po1 of wat dan ook nogmaals onderzocht moet worden? :grijns:

En stel, dat ik m`n VWO gewoon haal in 2008 juli en de testen met voldoende heb doorlopen, wanneer kan ik dan beginnen in die KLS campus? Kan ik gewoon het hele jaar door ingepland worden of is het net als een universiteit (rond september).

Sorry voor de beginnersvragen, maar kan het niet zo duidelijk vinden!
(ik ben overigens van plan het garantiefonds te nemen bij de KLS, ik kan niet studeren met de gedachte, dat m`n ouders verantwoordelijk zijn :eek:)

Nog 1 dingetje, ik weet, dat je altijd in pak etc moet komen met stropdas..... maar is dat ook bij PO1 waar je echt alleen maar vragen moet maken? Of kan ik dan ``beter`` met m`n vrijetijdskleding gaan?
 
Last edited:
* ik haal alle tests en ben over 3-4 maanden klaar (zo rond februari?), ik haal m`n VWO niet in 2008 juli, en doe de VAVO tot 2009 Juli. Kan ik dan meteen aan de KLS beginnen, zonder dat m`n plas, po1 of wat dan ook nogmaals onderzocht moet worden? :grijns:

En stel, dat ik m`n VWO gewoon haal in 2008 juli en de testen met voldoende heb doorlopen, wanneer kan ik dan beginnen in die KLS campus? Kan ik gewoon het hele jaar door ingepland worden of is het net als een universiteit (rond september).

Sorry voor de beginnersvragen, maar kan het niet zo duidelijk vinden!
(ik ben overigens van plan het garantiefonds te nemen bij de KLS, ik kan niet studeren met de gedachte, dat m`n ouders verantwoordelijk zijn :eek:)

Nog 1 dingetje, ik weet, dat je altijd in pak etc moet komen met stropdas..... maar is dat ook bij PO1 waar je echt alleen maar vragen moet maken? Of kan ik dan ``beter`` met m`n vrijetijdskleding gaan?

- Je selectie is 2 jr geldig als je hem volledig hebt gehaald. Dus als je je VWO niet zou halen kan je het jaar daarop wel beginnen als je je VWO hebt gehaald. Gewoon ervoor gaan om je VWO in 1x te halen...

- Per jaar beginnen er 5 klassen. Elke 10 weken. Dus dan zal je ook ingedeeld worden in 1 van die klassen. Zodra je door de selectie bent krijg je een brief thuis waarin staat in welke klas je ingeplanned staat (kan nog wijzigen als ze in een eerdere klas nog plek hebben).

- Ik denk dat iedereen die in aanmerking komt voor het garantiefonds daarvan gebruik maakt. Omdat het ook een soort 'risicodekking' is. Mocht je toch tijdens de opleiding afvallen, dan betaald het garantiefonds. Als je die dus niet zou hebben, dan betalen degene die borg staan voor je. En dat wil je niet...

- Waarom zou je 'beter' in vrijtijdskleding kunnen gaan? In pak gaan naar een selectie of sollicitatie of whatever is nooit overdone (tenzij het voor vuilnisman/vrouw is). Maar daar is echt al genoeg over gezegd hier op het forum.

Fukko
 
Maar ik heb ergens gelezen, dat het totale toelatingsonderzoek (twv 175 euro) inc. medischonderzoek in totaal 2 jaar geldig is!
Misschien heb ik het fout gelezen, maar het toelatingsonderzoek kost 175, maar dat is niet inclusief het medisch onderzoek, dat kost je nog eens rond de 600 euro uit mijn hoofd.
 
Misschien heb ik het fout gelezen, maar het toelatingsonderzoek kost 175, maar dat is niet inclusief het medisch onderzoek, dat kost je nog eens rond de 600 euro uit mijn hoofd.

Ja, als je er doorheen bent ja, maar stel dat ik het medici-gedeelte niet haal, dan betaal ik toch alleen maar de E175,- :eek!:

EDIT:

Sorry ben nog 1 dingetje vergeten, stel ik haal PO1 en PO2 of het medischonderzoek NIET. Wanneer kan ik dan weer deelnemen aan het onderzoek? Had iets gelezen over 6 maanden wachten, of doet de KLS daar niet aan en zou je kunnen uitwijken naar bijv. de NLS?
 
He SkITL,

Ik snap je laatste vraag niet helemaal, wat betreft die €175. Maar misschien dat je aan het volgende voldoende hebt om je vragen te beantwoorden:

De keuring van de KLS (PO1, PO2, GVSS en COVA) kost € 175,-. Als je hem haalt is hij 2 jaar geldig, haal je hem niet dan mag je het na vier jaar en het behalen van je HBO of WO diploma voor de herkansing langskomen.

De medische keuring klasse 1 kostte mij laatst €493 bij het Aviation Medical Center. Ik weet niet wat de KLS nog extra zou doen voor de 600,- die Nielzzzo aanhaalt, maar iedere geldige medical klasse 1 is genoeg om binnen te komen dacht ik. De geldigheidsduur van dit papiertje is vastgesteld door de wet en is 1 jaar. Je moet daarna dus ieder jaar een (goedkopere) herkeuring ondergaan. Er zit wat speling in de geldigheidsduur in zoverre dat je na het verlopen van je klasse 1, niet meer mag vliegen maar je wel 90 dagen de tijd hebt voor een herkeuring. Zie ook:

Appendix 1 to JAR–FCL 3.105
Validity [period/transfer] of medical [records for Class 1 and Class 2 renewal]
(See JAR–FCL 3.105)
1 Class 1
(a) If a licence holder allows his Medical Certificate to expire by more than five years, renewal
shall require an initial or extended, at AMS discretion, aeromedical examination, performed at an AMC
which has obtained his relevant medical records. [ ]
(b) If a licence holder allows his Medical Certificate to expire by more than two years but less than
five years, renewal shall require the prescribed standard or extended examination to be performed at an
AMC which has obtained his relevant medical records, or by an AME at the discretion of the AMS,
subject to the records of medical examinations for flight crew licences being made available to the
medical examiners.
(c) If a licence holder allows his certificate to expire by more than 90 days but less than two years,
renewal shall require the prescribed standard or extended examination to be performed at an AMC, or by
an AME at the discretion of the AMS.
(d) If a licence holder allows his certificate to expire by less than 90 days, renewal shall be
possible by standard or extended examination as prescribed.

Cessna Citation
 
Oh.... ik wist niet dat je pas na 4jr weer mocht terug komen naar de KLS :eek: Gezien het feit ik pas 17jr oud ben, heb ik ook veel verhalen gelezen, dat je wordt afgekeurd omdat je nog te jong bent (zonde dus, als ik eind December wil meedoen aan de selectie). Mijn bedoeling was eigenlijk: nu even proberen of het lukt en volgend jaar evt. nog een keer. Maar 4JR wachten is echt wel veel :eek!:

Dit heb ik van kls.nl:

Als je medisch wordt afgekeurd en dus niet aan de opleiding kunt beginnen neemt de KLM Flight Academy deze kosten voor haar rekening.

Hier staat toch echt duidelijk, dat als ik medisch wordt afgekeurd ik niets anders hoef te betalen??? Even de kosten op een rijtje:

- PO1/PO2 >>>> E175,-
- onderzoek vliegaanleg >>>> E300,- (voor het hotel staat op kls.nl)
- vliegmedischonderzoek >>> E600,- (ALS je het haalt, of niet?)

Anders ben ik aan het eind van de rit bijna 1000 euro kwijt zonder resultaat. Ik vind de E175,- en de E300,- in principe niet echt, maar de E600,- (als je het niet haalt) is wel een grote klapper.

En weet iemand wat zo`n herkeuring kost, ongeveer? Gok iets van 100-200 euro (ook dit vind ik geen punt)
 
Als je de medische keuring niet haalt, betaalt de KLS dat bedrag. Het bedrag dat je kwijt bent voor de GVSS, hangt echt af van in welk hotel je zit, en waar je s'avonds gaat eten (en hoeveel koffie je drinkt). Er zit een goedkoper hotel in Eelde zelf.

Je moet inderdaad 4 jaar wachten voor je opnieuw selectie mag doen, ik ben bij de COVA afgevallen (ze vonden mij nog te jong, ik ben ook 17), en ik kan pas over 4 jaar opnieuw proberen. Ik ga nu waarschijnlijk naar een andere school, ik moet nog wel even uitzoeken welke. Ik kan trouwens bij bijvoorbeeld Stella en het ICA wel een verkorte selectie doen, omdat ik al zo ver ben gekomen bij de KLS.

Die 600 euro kan je trouwens al mee financiere in je lening voor de opleiding, dus maak je daar niet al te druk om. Zorg eerst maar dat je PO1, PO2, GVSS en de COVA haalt zou ik zeggen ;)
 
Als je de medische keuring niet haalt, betaalt de KLS dat bedrag. Het bedrag dat je kwijt bent voor de GVSS, hangt echt af van in welk hotel je zit, en waar je s'avonds gaat eten (en hoeveel koffie je drinkt). Er zit een goedkoper hotel in Eelde zelf.

Je moet inderdaad 4 jaar wachten voor je opnieuw selectie mag doen, ik ben bij de COVA afgevallen (ze vonden mij nog te jong, ik ben ook 17), en ik kan pas over 4 jaar opnieuw proberen. Ik ga nu waarschijnlijk naar een andere school, ik moet nog wel even uitzoeken welke. Ik kan trouwens bij bijvoorbeeld Stella en het ICA wel een verkorte selectie doen, omdat ik al zo ver ben gekomen bij de KLS.

Die 600 euro kan je trouwens al mee financiere in je lening voor de opleiding, dus maak je daar niet al te druk om. Zorg eerst maar dat je PO1, PO2, GVSS en de COVA haalt zou ik zeggen ;)

Ja dat bedoel ik... dan ben ik toch bijna stom om nu al te beginnen met de KLS-selectie op 17-jarige leeftijd.... als ik pas over 4 jaar terug mag komen :radar:

Want de kans, dat ik niet door de COVA kom is groot (ben pas 17, wel volwassen naar mijn idee maar goed)

En zeggen ze puur dit tegen jouw: sorry je bent te jong. Of meer van: je antwoorden, levensbeschrijving etc. zijn iets te simpel?
 
Het was voornamelijk te jong (qua levenservaring), en verder vonden ze mijn vlucht D van de GVSS nog niet echt goed. Verder vonden ze me motivatie, en interesse wel goed. Als ik ouder was geweest was ik waarwschijnlijk wel aangenomen. Ik ben zelf ook niet echt het kinderlijke type, tijdens PO2 vonden ze me ook volwassen genoeg. Berry, die 18 is, was op diezelfde dag ook afgekeurt omdat ze hem te jong vonden. Het schijnt vaker te gebeuren.

Als ik jou was zou ik me eerst over de eerste 3 rondes zorgen gaan maken ;) In PO2 worden ook al veel mesnen op hun leeftijd afgekeurt. (Toen ik mijn PO2 had, waren er 4 personen. 2 Daarvan zijn afgekeurt op hun leeftijd op die dag, de derde is tijdens de GVSS afgevallen, en ik ben bij de COVA afgevallen. Niemand van ons heeft het gehaald.)
 
Last edited:
SkITL,
Even over je rekensommetje, de KLS zal alleen de SELECTIEkosten betalen, dus niet die van het hotel. WEL de kosten van je medical en de 175 euro 'administratie kosten'.
Wat betreft het afvallen door leeftijd; ze keuren je niet af omdat je 17 bent, ze keuren je af omdat je niet genoeg levenservarin hebt. Zo hebben ze mij zelfs bij PO2 nog gevraagd of ik eigenlijk wel eens iets echt ergs mee had gemaakt (denk aan de dood van een familielid zoals broers/zus of vader/moeder). Dat is ook echt waar ze naar kijken, niet naar je absolute leeftijd. Ga op dat punt ook op zoek op het forum; er zijn genoeg discussies over geweest al.
Verder wil ik je een vraag stellen die al aan veel mensen is gesteld; wil je piloot worden, of wil je naar de KLS? Tot nu toe focus jij je alleen maar op de KLS, maar er zijn genoeg mensen afgevallen bij de KLS, maar toch toegelaten bij NLS, EPST of een van de vele anderen. Waarom probeer je het niet gewoon bij de KLS? Val je af, dan kan je het toch altijd nog ergens anders proberen? Als je echt graag wilt vliegen, kan je later altijd de opstap naar KLM nog maken (ik neem aan dat dat een van de belangrijke motivatiepunten is om naar de KLS te gaan?)

Ga er gewoon voor. Meld je aan, doe die selectie en kijk of je geschikt bent. Maak je vooral niet teveel zorgen over de kosten; daar vind je altijd wel een oplossing voor.
 
Om onduidelijkheid te voorkomen: KLS betaalt je medical indien je deze doet maar helaas niet haalt. Je doet je medical namelijk nadat je de COVA al hebt gehaald. Haal je ook je medical, dan betaalt de KLS deze in eerste instantie, maar nadat je de financiering hebt geregeld, moet je je medical hierin meebetalen.

Wat is eigenlijk te jong? De ene 17-jarige is de ander 17-jarige niet... Voor de KLS is het belangrijk dat je eigenlijk ouder lijkt dan je 17. Dus veel levenservaring, interessante bijbaantjes en dergelijke zijn dan belangrijk om te onderbouwen dat je niet net uit de lego-bak komt aanhobbelen. 2 jaar later moet je immers geschikt zijn om een vliegtuig te kunnen besturen.....

Soms geeft PO2 de voordeel van de twijfel, maar oordeelt de COVA wel degelijk dat je te jong bent. Verkeerde inschatting van de psycholoog (AIP)? NEE, ze denken dat je 'potentie' hebt en met een goede GVSS en een volwassen houding tijdens de COVA zul je een grote kans hebben om toegelaten te worden.
 
- Ik denk dat iedereen die in aanmerking komt voor het garantiefonds daarvan gebruik maakt. Omdat het ook een soort 'risicodekking' is. Mocht je toch tijdens de opleiding afvallen, dan betaald het garantiefonds. Als je die dus niet zou hebben, dan betalen degene die borg staan voor je. En dat wil je niet...

Ik denk dat iedereen die aangenomen wordt in aanmerking komt voor het garantiefonds. Sterker nog, iedereen die gebruikt maakt van de financiering via FB of ABN betaalt automatisch mee voor het garantiefonds, of je het wilt of niet.
 
Ja dat bedoel ik... dan ben ik toch bijna stom om nu al te beginnen met de KLS-selectie op 17-jarige leeftijd.... als ik pas over 4 jaar terug mag komen :radar:

Want de kans, dat ik niet door de COVA kom is groot (ben pas 17, wel volwassen naar mijn idee maar goed)

Maak je niet al te druk over je leeftijd. Ik ben 17 en net aangenomen bij de KLS :)
 
Back
Top