Emirates Roadshow in London 27/28 april

Er zit bij Virgin een ex emirates captain had er na 10 jaar genoeg van en is onderaan de lijst bij virgin begonnen. Het gras lijkt mij zeker niet groener..
 
Heb zelf ook ruim 5 jaar in Dubai gewoond en dat was eerlijk gezegd 2 jaar teveel!

Ik werkte niet voor EK, maar ben wel bekend met de situatie aldaar.
het aloude spreekwoord 'bezint eer ge begint' is in dit geval zeker van toepassing.

Mocht je al overwegen om EK te joinen, dan zou ik je in ieder geval adviseren om eerst eens een bezoek van een week of 2 aan Dubai te brengen en goed om je heen te kijken. Het liefst ook nog eens in Augustus ofzo. En dan lekker midden op de dag helemaal vast staan n de file voor Garhoud bridge.

Dubai is/was zeker leuk, maar IMHO heeft dat maar een beperkte houdbaarheidsdatum. In min geval was dat dus 3 jaar.

Gegroet en veel plezier voor de mensen die besluiten naar de roadshow te gaan.
 
Exchange Rate Protection Pay

This is a compensation mechanism in addition to the monthly salary which protects employees from monetary fluctuations due to the appreciation of home country currencies against the UAE Dirham (AED). Approximate monthly payouts for a sample group of currencies are represented in the following table, which is based on the exchange rates for December 2006. Actual payment in any given month would vary up or down depending upon the exchange rate of the given month.

Exchange Rate Protection Pay First Officer Captain
Starting basic salary in AED 19,660 28,060
AUD Australian Dollar 1,300 1,860
NZD New Zealand Dollar 1,210 1,735
CAD Canadian Dollar 1,245 1,785
GBP Pound Sterling 1,265 1,815
EUR Euro 1,210 1,735
ZAR South African Rand 280 405
BRL Brazilian Real 1,455 2,085


Ik heb dit van die site hierboven.

Vraag: sinds wanneer is eur:pond bijna 1:1??

iemand verklaring hiervoor?
 
Exchange rates

Exchange rates

Obviously this table assumes a fixed exchange rate vs. the Dirham for each currency.

All currencies will fluctuate differently - you cannot compare one with another. One currency will hold its value better vs. the Dirham than another.

The important number is take home or net salary.

Your take home is higher in SE Asia as cost of living is much lower.

Buddhist/Hindu country vs. Islamic country. Not even close! (although Malaysia is the exception).
 
Are they (EK) still considering basing pilots in Europe/America ?

If they would I am sure they would attract way more poeple.

FD
 
Overseas Basings

Overseas Basings

Discussion on this topic here

Consensus is that this is not going to happen.

Demand for type rated Captains continues to grow. 6 month contract in Italy on the A320 - €9,000/mo + car + accomodation.

Good to see the laws of supply and demand favouring employees! :yeehaa: :yeehaa:
 
Hi 19,

With regard to FD’s remark and your reply on the EK basings, it is not only a consensus in thinking, it was never on the cards, and, as long as “Big Moh” is in charge, it is not going to happen. Every Dirham paid up in Dubai should be spend in Dubai. That is basically the consensus. Right or wrong, wise or not wise, is not the issue here. Money flows only in one direction in the land of the sand. If you can live with that, your fine, if not, you move.
As for your Italian job, true, for the time being, as anywhere else. If things change after six months, you’re out again unless you accept 6000 Euro. Unfortunately, pilot jobs and T and C’s became volatile in nature and what happened to be the dream job six months ago can be a nightmare tomorrow. There are no longer life time guarantees.
Even in het Nederlands verder, neem aan dat je het nog niet verleerd bent, het gezegde, “van een koude kermis thuis komen”, krijgt ineens een heldere betekenis als je even in “Kliko” zijn schoenen gaat staan.
Supply and demand, 19, gaat helaas zoiets worden als de schippersbeurs in Rotterdam, vandaag hebben we je nodig en we betalen X Euroos. Morgen? Nieuwe kansen, nieuwe prospects. Worden piloten de toekomstige nomaden, lijfeigenen van het geld van de dag?
Ben zelf vlieger,(geweest), en was op het eind van de rit in de gelukkige? positie om van binnen naar buiten en van buiten naar binnen te kunnen kijken, Vrolijker ben Ik er niet van geworden.
19, je was, bent, best tevreden met je job op het eiland maar, als morgen de Flying Tigers all out gaan, moet je misschien inderdaad naar Italie, for the time being. In een aspect heb je gelijk, ervaren gezagvoerders zijn in demand, nu, maar je zal ieder aangeboden kontrakt maximaal moeten uit onderhandelen want, de Airline Pilot is een commodity geworden. Tot slot 19, jij komt nog wel goed terecht, maar ik kan me in een onbewaakt ogenblik zorgen maken over de teenagers die vol goede moed 100-150 K Euro in hun opleiding stoppen. Is het niet zo dat eenieder die macro economische kanttekeningen plaats met betrekking tot de Airlne industrie voor mysantroop word aangezien door de gevestigde LoCo’s, op hun tandvlees lopende Big Alliances en opportunistische start ups?
Zo. Het flesje wijn is leeg, en hier mijn voorspelling. EK gaat met de 380 vliegen met een 850 pax configuratie en een Captain salary van Dirham 40,000,- ( is morgen 10K USD en 8.5 K Euro. Trust me. Write to them, and you’r in. T/R on the house.
Mocht je nog een overnight in K.L. hebben, p.m. even en we trekken een flesje open.

Cheers
Art
 
Risk/Reward trade-off

Risk/Reward trade-off

Hi Art,

Agree with you that the industry has changed. The New Reality is that there is no job security - makes no difference who you work for. The "job for life" is a thing of the past. Pilots are indeed a commodity.

It was never my plan to end up as an Expat - but I'm making the most of the situation.

Don't have any KL layovers on my roster yet - will pm if I come out your way.

My thoughts on the current job market

Everything can be looked at in terms of risk/reward.

For people starting out this is the cost of training (risk) vs. the chance of getting a job (reward). The question "is it worth it?" is one everyone will have to answer for themselves.

The best strategy in the current market is to obtain the type ratings that are in demand. Then every job can be looked at for risk (company/location) vs. rewards (career/terms and conditions/lifestyle/financial). Again this is a personal choice.

For me personally any potential new job has to offer at least one of the following

- Career advancement
- Improve my financial position

Quite by accident I have found a job that offers both. There were a lot of unknowns coming out here - but it has paid off.

That said there are still plenty of risks. Government has just announced the closure of the airport between 2230 and 0430. Nice of them to give one weeks notice! This means my airline will cancel about 40% of its flights - obviously not a great situation.

I can certainly sympathise with KLIKO - these things come out of nowhere.

Before accepting any Expat job:-

-Do your research carefully. Make sure you understand what you're getting yourself into.
-Evaluate the risk/reward trade-off.

More Info on the Middle East

UAE report Info on PPRuNe is that this cannot be accessed from the UAE.

Secret Dubai diary

Qatar sucks
 
Met die nieuwe paydeal bij EK is total package voor een first year F/O rond de 38.000 Dirham ( 10.000 $) dit is exclusief bonus and overtime, en is gebaseerd op een 75 urige maand. Ik zie dat verhaal van die 380 Captain dus nog niet zo snel gebeuren. Ze willen daar blijkbaar de lat nog steeds niet omlaag leggen.

75% van de DEC die de selectie doorlopen worden afgeketst. Van de 25% die doorkomen krijgt 15 % tijdens de command course alsnog een f/o contract aangeboden of ze kunnen de biezen pakken. Bij de f/o is de wash out rate rond de 45% Heeft natuurlijk met de kwaliteit van het aanbod te maken. They are scraping the barrel.

Nu hebben ze precies genoeg mannen op de lijn maar wanneer de 380 met de rest van de 777 volgend jaar gaat binnen komen is het afgelopen. Vraag is dan , wordt dit opgelost met een betere package of gaat de lat omlaag? dit is niet uniek voor EK. Alle expat airlines zitten met het zelfde probleem. Cathay , Sincargo,Korean, Japanners, allemaal komen ze steeds moeilijker aan mensen. Ik ben dus vrij optimistisch gesteld t.o.v. de salaris curve van airlines in het oosten en midden oosten voor de komende jaren.

Zou niet zo snel in het "vroeger was alles beter" scenario vervallen. Had het er van de week over met een oom (skipper 744 klm) die begon zijn carriere met een hondenbaan bij transavia(1000 uur per jaar op de meest onmogelijke tijden voor weinig) en kon daarna bij de klm op de dc-9 de ballen uit zijn broek vliegen op europa. Dan eindelijk de beloning, het koningsleven op de long-haul, daar had en heeft hij geen klagen over.. Heeft hiervoor destijds vele harde hollandse guldens moeten aftikken op de nls, was in die tijd ook een godsvermogen! Er is dus allemaal weinig verandert in die tijd.
 
The numbers don't tell the whole story

The numbers don't tell the whole story

Met die nieuwe paydeal bij EK is total package voor een first year F/O rond de 38.000 Dirham ( 10.000 $) dit is exclusief bonus and overtime, en is gebaseerd op een 75 urige maand.

Hi oke - welcome to Airwork.

Perhaps you could breakdown the total package so that people can get a better idea of how the package is put together.

Also if you could post the take-home amount for F/O plus the monthly cost of living in Dubai then people have a better idea of the package on offer.
 
Hallo en bedankt

Eigenlijk allemaal vrij transparant en duidelijk. Snap de rare op merking van de titel dan ook niet.

Die 10 grant is wat ik maandelijks op mijn rekeningen krijg gestort, net pay dus. Dit is opgebouwd uit Basis Pay, Flight Pay (75 uur), ERP, Uttillity Allowance, Provident funs. Van dit bedrag wordt 12% op mijn belegingsrekening op Island of Man gestort. Hier heb ik volledige controle over en kan 24/7 online transacties maken in stocks, bonds, cash enz. Dit kun je niet opnemen, dit kan pas als je emirate verlaat, of je laat het dan staan voor verder rendement, is dus geen pensioen. Doordat ik hier volldeige controle over heb en omdat het op mijn naam staat, beschouw ik did ook als wat jij take home pay noemt. blijft over de bonus, is laatste jaren gemiddeld 5 weken dus dan kom je op $ 10600 in de maand. Cash op je rekening

Dit is voor 777 en A330 drivers omdat die vaak niet over de overtime threshold van 75 uur komen. Vlieg je MFF (330/340) dan maak je tussen de 10 a 15 uren extra dus $ 900 tot $1300 erbij in de maand. LET WEL. dit is niet vrijwillig, zoals in de states waar je op overtime biedt. Ik zit niet op overtime te wachten, dus baal van deze regeling zoals velen met mij. Dit is dus het Cash gedeelte dus los van verzekeringen enzo. Zoals je ziet vrij simpel.

Was eigenlijk niet mijn bedoeling hierop te reageren want daar giin dit hele topic niet over. Dus even snel de kosten

Zoals overal ter wereld draait het budgetair maar om 4 dingen

Wonen; Appartment ( 2 bedroom 120m2) $180000 morgage $ 1000 met downpayment

Auto: nieuwe 4x4 $27000. Helft door Emirates betaald, renteloos. Is $315 in de maand. Benzine $ 100 in de maand

Medische verzekering: Nil wordt door Emirates betaald

Boodschappen: Als in NL

Dubai dus erg goedkoop tov van Europa behalve BOOZE! dus.

Was eigenlijk totaal niet mijn bedoeling hierop te reageren want daar ging het helemal niet over. Jammer want wilde uitwijden over mijn voorspelling voor de toekomst van Europa salarissen maar ben uit getypt
 
oke,

Thanks for the info - not everyone calculates their salaries the way you do hence the title of my previous post.

Your breakdown gives people the necessary info to make their own calculations - even if it was off topic.
 
@ oke

USD. 10,000,- (DH. 36,600,-) nett op je rekening?

FIRST OFFICER SALARY:

Monthly Salary
Starting salary is Dhs 20,840 per month and is reviewed annually. (1 US$ = 3.66 UAE Dirhams). The salary is tax free.
On promotion to Captain, a pilot's salary is increased by ten steps. The minimum initial salary on promotion to Captain is Dhs 29,750 per month.
Productivity Pay:
For each block hour above approximately 78 hours per month, an additional Dhs 325.
Hourly Flying Pay:
Flying pay will be paid for all block hours commencing from the first hour flown to the threshold level above which productivity pay will commence. The hourly flying pay rates will be Dhs 35 per block hour. For example, a First Officer flying 75 block hours in a given month will receive Dhs 2,625 as Flying Pay.

Ik heb alle variabelen er in gegooid maar ik kom met geen mogelijkheid aan 10K netto. Je hoeft je bankrekening uittreksel hier niet te posten hoor, maar ik twijfel er een beetje aan of je wel ooit een pay slip van EK hebt gehad. En dat je vind dat Dubai goedkoper is dan Europa doet me vermoeden dat je die observatie inderdaad van een roadshow hebt. Dus toch on topic hier.

Nog een kleinigheid, had nog wel een paar kennissen vroeger, je weet wel, toen alles niet beter was maar anders, die bij Transavia vlogen en niemand had het over een hondebaan, en, je ballen uit de broek vliegen toendertijd op de DC-9 bij de KLM ? Je oom is een fantast.

Roadshows van EK zijn wat het is, shows.

Cheers
Art
 
Bevestigd toch weer een beetje dat de hardcore internetters lichtlijk paranoia zijn, nog niet te spreken over conspiracy theorie believers, leest zeker ook de Telegraaf.

Anyway 1977, om de geruchten de wereld uit te helpen

Salaris per may

Basic +3% 21465
Flight Pay(75) 2625
ERP
 
Bevestigd toch weer een beetje dat de hardcore internetters lichtlijk paranoia zijn, nog niet te spreken over conspiracy theorie believers leest zeker ook de Telegraaf en kijkt Foxnews. Bij EK noemen we ze "de witneusjes", altijd met vliegen bezig geweest, nooit leren golfen,zeilen of punniken.Dan nu maar achter het scherm hangen. Wij hebben er hier zomaar een mannetje of 70 op pprune hangen, dus onderschat ze nooit.

Anyway 1977, om de geruchten de wereld uit te helpen, en waar je om vroeg"ter info"

Salaris per may

Basic +3% 21465
Flight Pay(75) 2625
ERP (euro) 1475
Uttility(+12) 10000
Provident 2587
---------------------------
38.152@3.67=$10.395 Is Basis salaris elke maand op je boekje voor 1eyear F/O. Die 2587 is de belegingsrekening waar ik het over had, kun je dus niet opnemen
productivity pay is 325@3.67=$88 per uur voor alles boven de 75 uur gevlogen.

Simpeler kan ik het niet maken heren.

Zit hier zelf wat boven want zit wat langer in dienst, die 3% per jaar is je vaste schaal, die staat los van de payrise. die dit jaar 6% was. Dus een 3 jaar F/O zal mimimaal 9% meer verdienen.
Verder de bonus dus, maar denk dat boodschap wel duidelijk is overgekomen, toch...?

Is toch ook niet meer dan normaal voor een expat widebody job? Je komt hier toch niet voor de kat zijn kut. Is heerlijk om met mijn bootje voor de kust te dobberen maar er moet natuurlijk wel wat meer tegnover staan
Hier moet je het mee doen wat betreft je oude dag, en loop je zelf het risico.Pakken mijn investeringen goed uit dan ben ik over 10 jaar weg. Zoniet dan kunnen mijn kids op hun 16e bij versteeg worsten fabriek achter de lopende band, hoe bedoel je college degree.

Wat berteft Trans, daar zijn pas sinds een jaar of 10 geleden de T&C in orde gekomen. Been there done that. Niks mis met oompje zijn verhaal dus.

Hoe lang ben jij al niet in NL geweest? Enig idee wat een huis kost in een leuke beurt van noord holland? . Laat me je vertellen dat de oud hollandse miljonair geen reet meer voostelt. Wel eens gehoord dat de gemiddelde NLer meer dan 10% van zijn NETTO inkomen aan zijn autotje moet uitgeven. Over de privatisering van het GLW nog maar niet eens gesproken. Heb net de WOZ van mijn propperties in NL binnen gekregen, is ronduit schandalig.

Hahhaha eigenlijk wel lekker dit, dat internetten, loop gewoon leeg! Affijn ben bijna van mijn sportblessure af en mag van de dokter weer lopen. Dus ga weer lekker buitenspelen. Korte maar krachtige loopbaan op deze chat side toch!. Maar ik kom vast nog wel een gluren want PPrune is na de 20% payrise doodsaai geworden. Als de hour factoring bij ons er doorheen komt ben ik er bovendien te moe voor:niet_bli:

77 , als jij aan het contracten ben zou ik dat lekker blijven doen als je single bent want die markt blijft naar mijn mening lekker lopen de komende jaren. Had het zelf ook willen doen op de 320 in vietnam maar mijn vrouw was mijn commuten van de laatste jaren zat, en ikzelf eigenlijk ook.

Anyway maak je geen zorgen want Art heeft gezeg dat het goed met je komt, dat moet dan ook wel, toch.......

Jongens, blijf mekaar vooral lekker afzeiken op dit soort sites want waarom zou je in godsnaam een collega helpen. Ieder voor zich en god voor allen .

Wie weet tot de vollgende blessure!

Art gooi jij de spellingschecker er over heen , ik heb geen puf meer, oke.
 
Laatste dan.

Zag hier ergens van een tijd geleden een vraag over het aantal nederlanders bij EK.
Dit zijn er 21. Verder naar ik schat, z,on 25 nederlandstalige belgen.
 
Back
Top