Emirates - Do of Don't?

Grasparkiet

New member
Beste collega's,

Emirates is hard op zoek naar +/- 700 FO's. Ik heb de website al bezocht en de informatie tot me genomen. Als ik de website moet geloven is het een pracht bedrijf om voor te werken. De eisen zijn wat naar beneden gegaan en met 2500 uur total time en ervaring op een kist > 55 T kom je al in aanmerking om aan de selectieprocedure deel te nemen.

Naast de website hoor ik op de lijn ook verhalen/geruchten over de gang van zaken bij Emirates. Ik hoor dan termen als "Het is niet meer wat het geweest is" en "na 3 jaar is het enige dat je nog wilt teruggaan naar Europa".

Zijn er op dit forum mensen die werken bij Emirates en wellicht wat meer info kunnen geven over het vliegen bij Emirates, de levensstijl in Dubai, kosten levensonderhoud etc etc.

Alle info of links naar info zijn van harte welkom!

MvG
 
Ken iemand die bij Emirates op de 777 zit.
Hij is erg tevreden verdient zich kleurenblind maar zijn vrouw wil weg.
Zit zo goed als opgesloten in een compound voor "ex patriates" oftewel import werkers.
Zo schijn je ook een beetje behandelt te worden.
Verder kan ik je niet helpen.
Maar......

2500 uur total time

en je profile :
Airworker sinds: Jul 2008
Locatie: Naast de buren
Berichten: 49
Brevet: Frozen ATPL
Typeratings: B737-300/900
Uren: 1000+
?
 
mijn application hebben ze nu al een paar maanden en het is nog steeds doodstil. Ook een zuid afrikaan met captainstijd op DC10 en 747 heeft nog steeds niets gehoord. Ik vraag me af wat Emirates nu echt wil.
 
Van de ongeveer zes mensen die ik ken die naar Emirates zijn gegaan, zijn er vijf terug gekomen. Bij Ryanair krijgen we veel vliegers die Emirates ontvlucht zijn. Ik hoor weinig goeds. Het hangt denk ik voor een groot deel van je zelf af, Wat vindt je wel en niet acceptabel? Als je denkt dat je het aan kan, give it a go. Bedenk goed dat et geen westers land is en dat de normen en waarden binnen het bedrijf en zeker in het land niet zijn zoals je gewend bent. Je blijft een gastarbeider en voor de locals maakt het weinig verschil of je uit Pakistan komt om taxi te rijden of uit Nederland om B777 te vliegen. Ik heb in DBX de gekste dingen meegemaakt.... Zelf zou ik liever werkloos in Nederland zijn, maar nogmaals, het hangt helemaal van jezelf af. Misschien vindt je het wel geweldig. Kijk eens op Pprune zou ik zeggen. Hoewel sommige dingen die je daar over Emirates leest overdreven lijken, zijn ze dat meestal helaas niet.
 
Wat ik bij ons hoor van onze ex-Excel vliegers over ex-collega vliegers die naar airlines in het midden oosten zijn gegaan na het faillisiment is ook niet veel goeds. Heel veel gezeik oa met license issues, contracten en omgangsvormen/regels.

Uiteindelijk moet je een beetje tussen de regels lezen op pprune denk ik. Weet wat je zoekt/en kan verwachten, zowel voor jezelf alsmede voor je familie die mee gaat.
 
Vergeet niet dat als je er met familie naartoe gaat, je ze eerst overtuigd hoe beter het daar is; probleem is echter dat als je daar zonder baan komt te zitten, je binnen een paar maanden moet opkrassen. Da's misschien moeilijk uit te leggen aan je familie. Je blijft dus altijd slechts met een been in UAE. Ook niet onbelangrijk.
 
Weet niet waar je nu zit! Maar ik zou alleen weg gaan
naar een pensioen club.
Maw. Nog een goede stap en klaar voor de aankomende
30 jaar.
Ik denk dat er weinig mensen bij EK blijven totaan hun pensioen

en staar je aub niet blind op het materieel , het blijft een dashbord
kijk meer naar je condities, vrije dagen, etc
 
Thanks folks,

Ik heb inderdaad 'nog' niet de uren maar ben me alleen aan het oriënteren mocht ik ze wel hebben. Ik kwam in de "Flight International" een advertentie van Emirates tegen, vandaar.

Zit nu overigens bij FR (Brookfield) waar ik me prima vermaak. Top collega's (op wat rotte appels na, maar die zitten overal) en leuke operatie naar mijn mening. Echter gezien de huidige toekomstvisie zou het wel eens zo kunnen zijn dat je vanaf 2012 erg lang rechts zit. In dat geval zit ik liever bij een airline waarbij ik ook secundaire arbeidsvoorwaarden heb.

Ik ben iemand die toch graag om zich heen kijkt en kansen aangrijpt. Maar voordat ik een keuze maak is het wel zo prettig als ik 'enige' zekerheid heb over het succes van deze keuze.

Anyway thanks voor de info!

MvG
 
Qatar is niet zo slecht als overal geschreven wordt, hou je hoofd laag doe geen gekke dingen en dan kan je genoeg lol hebben hier in de zandbak ben ik achter gekomen! Een pensioenfonds kennen ze hier niet maar het grote verschil met Dubai is dat je hier makkelijk een bak met geld opzij kan zetten om te investeren en/of zelf een soort "pensioen" op te bouwen omdat het leven in Doha gewoon een stuk goedkoper is.

Als ik het goed heb krijgen F/O's die nu beginnen ook maar een bond van 2 jaar op hun nieuwe type dus mocht je in een korte tijd een leuke (320/330/777) rating op je license willen zit je hier goed om daarna weer vrolijk weg te lopen!

Zal dit even doorsturen naar Koning Lucht die zit hier net 2 maanden en gaat voor zijn rating naar Dubai dus zal het verschil wel kunnen vertellen als hij daar klaar is.
 
Als ik het goed heb krijgen F/O's die nu beginnen ook maar een bond van 2 jaar op hun nieuwe type dus mocht je in een korte tijd een leuke (320/330/777) rating op je license willen zit je hier goed om daarna weer vrolijk weg te lopen!

Op de website staat nog:
Pilots given a type rating conversion will be required to sign a service bond for a minimum 3 year period.
 
Uit part a:

Non-Type Rated
Full Transition
course (new joiner)
2 years from FLC 50,000 $2,083 PMafter FLC

Dit is zo sinds 14 april 2010.

@ Grasparkiet, solliciteren kan toch altijd. Als je wordt uitgenodigd ga je gewoon langs je kan altijd nog nee zeggen toch?
 
Last edited:
Zijn ze nu bij Emirates definief met direct entry captains gestopt? Dat lijkt me een goeie vraag voor de roadshow. In het verleden zijn enorm veel seniore FO's gebypassed door direct entry captains aan te nemen. Momenteel doen ze dat niet meer, maar hebben ze genoeg FO's en trainings capaciteit voor al die nieuwe kisten die beginnen te komen? En is er een markt voor die kisten? Ambitieus zijn ze wel.
 
Ik sprak laatst iemand die overweegt naar EK te gaan en die gesproken heeft met een maatje van hem die er al vliegt op de 777: 95 blokuren per maand, maar wel 17 dagen vrij. Die uren raap je samen door dus een keertje DXH-IAH-DXB te vliegen (min. rest in IAH) en 2x iets in Europa (ook min. rest) en nog iets in India, wederom min. rest. Maar, zoals gezegd, wel tussendoor (niet aan een stuk natuurlijk) 17 dagen vrij...in Dubai. :1855:

Die gozer wil dus meer tijd met zijn familie, maar ik vraag me af hoeveel je daaraan hebt met zo'n schema, los van het feit dat je daar dus ook nog eens als ex-pat in de zandbak zit... Puur op papier zijn het natuurlijk die +/- 17 dagen per maand, maar wat blijft daar van over als je effe +/-35 uur binnen 3 dagen in een alu buis hebt gezeten en door 9 (?) tijdzones gevlogen bent?

In het begin zal het ongetwijfeld mooi zijn, vliegen op een 777, wonen tussen alle kitsch en glamour en dan als familie-uitje met de air conditioned Landcruiser van de ene air conditioned mall naar de andere air conditioned mall rijden. Maar ook na 5 jaar? Wil en kun je echt iets opbouwen (huis, auto, boot) in een land waar je van het ene moment op het andere er uitgeflikkert kunt worden?

Begrijp me niet verkeerd, DXB (of AUH of DOH enz) is best ok hoor, voor een paar dagen, weken, misschien zelfs maanden, of als je werkeloos bent, maar voor de lange termijn?

Het is maar net wat je wilt, de een vindt het prachtig, de ander niet, maar I'm with Kliko: staar je vooral niet alleen blind op een 777 of A380 rating!
 
Wat JD zegt.
het hangt er ook van af wie je meeneemt. Als je alleen gaat is het een ding, maar als je familie mee neemt (moet je nog steeds verplicht getrouwd zijn?, vriendin telt niet) dan is het een ander verhaal. Commuten lukt je niet en rostering houden zich slecht aan de regels schijnt het.
Een gepensioneerde collega is als TRI (of TRE?) gegaan en woont op zo'n eiland, in het begin was dat feest, maar de laatste tijd is hij elke keer dat ik hem spreek negatiever. Dat komt voor een groot deel door de familie.
Er is natuurlijk een kans dat ze een keer een basis in Europa openen, maar hoe gaat het dan met je belastingvrije salaris en je healthcare etc?
 
Aha ok, ik vond de boel anders nog best on topic, want de topic starter werkt tenslotte voor Ryanair. But who am I to judge? ;)
 
Thanks all!

Het is inderdaad maar net wat voor een persoon je bent. Ik ga me rustig verder oriënteren en mocht er binnenkort eens een roadshow in de buurt zijn dan ben ik zeker van de partij.

Nu is het tijd om met een :biertje: naar het WK te kijken.
 
Back
Top