Emirates de nieuwe grote boze wolf?

Boeing747

New member
1 x raden hoe veel A 380’s er zijn besteld door Emirates.
Negentig!
En dat bovenop de 15 die ze al hebben rondvliegen. Bovendien beschikt de maatschappij over een grote vloot Triple 7’s: ze hebben er 84 in de lucht en 49 in bestelling. “Doel van deze ‘oorlogsvloot’ is het veroveren van de intercontinentale markt”, bericht NRC-Handelsblad dd, 12/02/11. “Emirates is nu al de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld, gerekend naar aantal internationaal afgelegde kilometers, gevolgd door Air France, Lufthansa en British Airways. De Arabische maatschappij wil die positie verder uitbreiden, tot chagrijn van de Europese maatschappijen die de bui zien hangen. Emirates zal marktaandeel weghalen bij zijn Europese concurrenten, ondanks het feit dat veel rechtstreekse intercontinentale vluchten met Emirates niet mogelijk zijn.”
Max Smits, manager zuidelijk Afrika voor Air France-KLM, spreekt van ‘een grote bedreiging voor ons’.
Axel Simon, directeur voor Lufthansa in hetzelfde gebied: “De kracht van Emirates ligt in het feit dat het bedrijf ook vliegt naar bestemmingen in Afrika en Azië waar geen andere maatschappij naartoe wil. Emirates legt die wereld open.”
De luchtvervoerder ontkent het valse spel waar Karsten Benz van Lufthansa hen vanwege staatsteun van beticht .
Julien Manhes, marketing manager van de A 380 bij Airbus verwacht niet dat het concept van de Arabieren uiteindelijk niet zal gaan werken met alle nadelige gevolgen van dien wat betreft de 90 orders. “De lucht is straks van ons”, lacht hij bij de gedachte aan Boeing nu de 747-8 vooralsnog commercieel geen succes is.

In een van de kasten ligt bij mij de allereerste uitgave van het spel ‘Jumbojet’. Ik heb het in geen jaren meer gespeeld, maar heb het voor deze gelegenheid toch even tevoorschijn gehaald. Behalve met 747’s van KLM kan er gevlogen worden met 747’s van Air France, Alitalia, British Airways, Lufthansa en SAS.
Van deze maatschappijen zijn alleen Air France, British Airways en Lufthansa tot aankoop van het ‘vliegende flatgebouw’ overgegaan. Oké, Virgin en Air Austral ook. Al bij al is de Europese markt goed voor net even meer dan de helft van het aantal waar Emirates voor gaat.
Is de zorg van Max Smits terecht?
Wordt Emirates de nieuwe grote boze wolf die al die nationale trotsen binnen Europa zal gaan verorberen?

In Amerika lijkt de belangstelling voor de superjumbo niet groot. Zal de 747-8 het daar toch nog gaan worden?

Air Austral lijkt volgens het stuk in NRC-Handelsblad ook niet geheel realistisch wat betreft de toekomstige inzet van de twee door haar bestelde A380’s. Het bedrijf wil in elke luchtreus 840 stoelen plaatsen.
“Dat kan helemaal niet, de koffers passen er niet in”, schampert Thierry Paris, een piloot bij Air France die de megakist vliegt. “In ons toestel houden we nog tien procent bagageruimte over na het laden van de koffers. Met twee keer zo veel passagiers gaat dat dus niet lukken.”

Leuk lijkt het me niet, om in deze uitspatting van intensieve menshouderij te moeten reizen.
Tenzij je op een van de stoelen in de cockpit zit.
 
Emirates is al de groote boze wolf. Vliegend Europa heeft jaren lopen slapen, en de EU-regering heeft jaren lang in Europa alles leeggemolken... dus de sjeiks zijn lekker met olie geld gaan spelen....
 
Het is inderdaad oud nieuws. Maar het is natuurlijk wel waar. De andere grote luchtvaartmaatschappijen zullen het nog behoorlijk moeilijk krijgen vanwege Emirates en co. AF/KL, BA, LH, etc., hebben nu al flink last van het verlies van marktaandelen op verbindingen naar Azië, Australië en Afrika. Richting Amerika valt het wel mee (AMS-DXB-JFK is wel erg om natuurlijk) maar ook daar is de concurrentie erg groot. Ik zou zelf niet zo snel weten wat de beste strategie tegen de Golfcarriers is. Qua prijzen is er nauwelijks tegen te concurreren. Maar de EU zou wel wat beschermender voor de eigen maatschappijen mogen zijn. (bijvoorbeeld zoals Canada het doet)

Wat betreft het argument van die AF piloot tegen Air Austral, dat is flauwekul. Bij LH nemen we naast 526 passagiers en hun bagage ook nog genoeg vracht mee. Afgezien daarvan, rekenen kan hij ook niet. Volgens seatguru.com passen er 538 passagiers in een Air France A380. Twee keer zoveel is dus heel wat meer als 840!

Tenzij je op een van de stoelen in de cockpit zit.
Klopt! :cool:
 
Kan iemand mij wellicht nog een keer de link geven naar die PDF waarin de Emirates CEO de argumenten van de Europese Carriers dat het geen 'level playing field' is als de Gulf Carriers meedoen geven? Ik heb inmiddels een half uur gezocht hier op het forum maar kan het niet meer vinden.
 
Welke airline op aarde is zonder staatsteun in staat 80 A380's te bestellen ?

Ik denk dat je daar al meteen je antwoord hebt op het feit of het een level playing field is ja of nee.
Ik denk dat het tijd word dat meer landen de houding van canada moeten overnemen.
 
Hier nog wat van de baas van Qatar (Achtung Duits):
http://www.airliners.de/magazin/mei...s-verteidigt-wachstum-von-golf-airlines/23518
De standaard verdediging van deze mannen: Van alles wat zij niet volgens eerlijke marktwerking doen een vergezocht voorbeeld geven hoe ooit iemand anders ook wel eens werd geholpen of niet eerlijk heeft gespeeld. Vervolgens nog wat vage aantijgingen aan het adres van de Europese majors zonder voorbeelden of bewijzen.

Lekker het beeld kweken dat wat bij hun gebeurt heel normaal is, omdat er overal gesubsidieerd wordt. De vraag of ze ooit winst hebben gemaakt wordt ontweken. De jonge leeftijd van de vloot wordt als lang geleefde politiek verkocht, terwijl het door de onvoorstelbare expansie van de laatste jaren komt.
 
Is de zorg van Max Smits terecht?
Wordt Emirates de nieuwe grote boze wolf die al die nationale trotsen binnen Europa zal gaan verorberen?

Simple answer - No.

Dubai is bankrupt. It is unclear whether Abu Dhabi will continue to bail them out. Dubai has no way to pay off its debts.

All their Mega Projects are either on hold or cancelled altogether. I don't see any of them being completed or built. I see a slow unwinding over a period of several years unless the Facebook/Twitter Revolution spills over from the surrounding countries.

Personal Opinion:- Couldn't happen to a more deserving group of people. The hubris in Dubai is beyond belief. They treat their labourers like shit - that's finally making it into the mainstream media. Interesting to note that without these labourers the entire place would come to a grinding halt and the locals would be starving within a week.

Emirates is part of Dubai Inc. Basically one family owns/runs everything. The lines between Government and Business are blurred. There is very little transparency. If Dubai goes down (and it will) Emirates will go down with it.

You are now finally starting to see governments saying "No" to additional frequencies and routes. Expect that to continue.

As for all the aircraft on order:-

Just where are they going to park them all? The current Dubai airport is running out of space and I doubt the new airport at Jebel Ali will ever be completed.

What about the financing? Who is going to do that - given the fact that Dubai is bankrupt. I haven't heard anything from Boeing and airbus about this.

With the current situation in the ME people are staying away and a lot of Expats in the region are looking for a safer place for their families. This will impact Emirates - I see the ME remaining unstable for the forseeable future. Passengers will not route through the ME.

A number of years ago Tim Clark was quoted as saying "We are unstoppable". When you start believing your own BS you are in serious trouble.

I suspect that most of the aircraft being ordered will not be delivered. These huge orders are the equivalent of going "all-in" in Poker in a desparate bid to bluff your opponent into thinking you have a better hand than you really have. It won't work.

The future is Asia and it will be the Asian carriers that expand in the coming years at the expense of the ME carriers.

The "threat" from Emirates is more imagined than real - imho.
 
Het is iets genuanceerder als hierboven; Er zijn diverse marktspecialisten die hebben onderzocht of EK een niet al te gedurfd businessplan heeft, maar ze zijn het er over eens dat het nog aan de conservatieve kant is. Zal de link geven als ik `m vind.

Wat betreft DXB airport, terminal 4 is in aanbouw, is volledig 380 en is klaar aan het einde van dit jaar. EK betaald er zelf voor, Dubai Holding heeft geen geld meer. Vanaf sept wordt er een 380 per maand geleverd.

Veel pax vliegen liever met EK, het eten, de stoelen en de inflight entertainment is vele malen beter dan EUropese carriers, zeker dan de ouwere bakken van de KLM:

DXB-AMS in eco KLM : een lauwwarm broodje bij vertrek, smeken om een tweede kop koffie, als je zegt dat je misschien even een poot wil geven aan de cockpit omdat je collega bent wordt je aangekeken alsof je gek bent, dan nog een lauwwarm broodje en dat was het. Wel leuke (NLse) films op veel te klein schermpje.

Bij EK twee keer barservice, continental breakfast, warme lunch, 500 films, etc.

Overigens zijn de prijzen van de tickets sterk seizoensafhankelijk , en dan is EK niet de goedkoopste.
 
Genuanceerd, tsja... Marktspecialisten zijn nooit genuanceerd en verschillen nogal van mening omdat het koffiedik kijken is waar zij hun geld mee verdienen. 19 of 77 is ook niet genuanceerd en of het allemaal uitkomt wat hij voorspelt staat nog te bezien, maarrr:

Een businessplan en de financiering ervan zijn twee verschillende zaken! Allemaal leuk en waarschijnlijk waar wat je over verschillen in service schrijft, maar als het onduidelijk is waar het geld vandaan komt en hoeveel ervan is kan het ook zomaar op een hoop stuiteren als de hoge heren in Abu Dhabi het niet meer zien zitten met Sheik Mo en zijn Dubai Inc., zeker als de onrust in het Midden Oosten nog aanhoudt en alle staten daar even druk zijn met het regelen van hun eigen toko. Dubai heeft zelf geen olie en de enige manier om geld te maken is uit geld, met alle risico's van dien. Net voor veel centen een villa gekocht op Palm Island omdat het zo'n goede investering was? Good luck with that. Niet goed voor het vertrouwen.

90 dikke Airbussen kopen is één ding, 90 dikke Airbussen kopen met geleend geld van je buurman is wat anders.
 
Some more reading

Some more reading

A few more articles about the situation in Dubai.

Dubai on Empty from Vanity fair magazine.

The vertical streets of offices are empty. A derelict skyscraper looks exactly the same as one that’s teeming with commerce. They huddle around the current tallest building in the world—a monument to small-nation penis envy. This pylon erected with the Viagra of credit is now a big, naked exclamation of Dubai’s fiscal embarrassment.

Priceless!

Dubai: The Story of the World's Fastest City
Book review from The Telegraph newspaper.

At a recent meet-and-greet, Sheikh Mohammed was asked whether he thought he had made any mistakes. He thought for a while and looked offended. He couldn’t think of any.

Talk about hubris! They still don't get it.

The first article is a bit over the top but the issues are real.
 
Back
Top