Emigratie - Nederlandse Belastingplicht

Lowpass

Member
Beste allemaal,

Sinds enige tijd vlieg ik voor de grote blauwe. Het is mij vanaf mijn indiensttreding al opgevallen dat veel collega’s in het buitenland wonen. Dat dit (in veel gevallen) belasting scheelt, mogen duidelijk zijn. Recent heb ik doorberekend wat het verschil tot mijn pensioenleeftijd zou zijn wanneer ik naar bijvoorbeeld Malta zou verhuizen. Het verschil is gigantisch... Mede om deze reden lijkt emigreren me dus een interessante optie.

Nu ben ik uit gaan zoeken wat je zoal dient te doen om de Belastingdienst er van te overtuigen dat je niet meer belastingplichtig bent in Nederland. Samengevat komt het er op neer dat je vrijwel al je economische en sociale banden met Nederland dient te verbreken. Het verkopen of (langdurig) verhuren van je huis, het verkopen van je auto, je Nederlandse creditcard stopzetten, je lidmaatschappen bij verenigingen beëindigen en uiteraard je bezoeken aan Nederland tot een minimum beperken. Uit in het verleden gevoerde rechtszaken die je online terug kunt vinden, blijkt dat de Belastingdienst zéér fanatiek kan zijn in “woonplaatsonderzoeken”.

Mijn intentie bij een eventuele emigratie is om zo veel mogelijk aan alle gestelde eisen te voldoen. Echter, lijkt het me lastig om geen beschikking meer te hebben over een “duurzaam huis”. Dit betekent een huis/vakantiehuis/hotel/boot/etc. die je op vrijwel elk moment in Nederland ter beschikking hebt om in te verblijven. Het doet er niet toe of je er ook daadwerkelijk komt, alleen de optie om er gebruik van te maken is in theorie al voldoende om je in Nederland belastingplichtig te houden. Zelfs wanneer dat duurzame huis niet op jouw naam staat, maar de Belastingdienst aantoonbaar maakt dat jij daar zo nu en dan verblijft, kan een hoop problemen opleveren.

Nu hebben wij in de luchtvaart natuurlijk te maken met vroeg aanmelden, laat afmelden, dagenlange reservediensten en andere redenen waarom het nodig is om in de buurt van Schiphol te overnachten. Mijn vraag is nu of er mogelijkheden zijn om “legaal” een overnachtingsmogelijkheid aan te houden? Zijn er uitzonderingen voor onze beroepsgroep?

Alle ervaringen en tips zijn welkom! :biertje:

Groetjes,
Lowpass
 
Mijn vraag is nu of er mogelijkheden zijn om “legaal” een overnachtingsmogelijkheid aan te houden?

Ja hoor, zoiets heet: een hotel.

Het hele punt is dat je aannemelijk moet maken dat je ook daadwerkelijk in het buitenland woont, in plaats van alleen hokjes afvinken om 'de Belastingdienst er van te overtuigen dat je niet meer belastingplichtig bent in Nederland'.
 
Inderdaad, het is en-en.

An sich is het geen probleem om een verblijf in NL te hebben. Veel vliegers huren een kamer of zelfs een heel appartement. Als jij kunt aantonen (dmv rooster) dat je woning in NL enkel voor het vliegen is, zou het geen probleem moeten zijn. Daarbij moet je wel aantonen dat je sociale middelpunt van je leven zich in het buitenland afspeelt. Dus een kamer in NL huren en meerdere weekenden achter elkaar in NL blijven gaat dus niet. Een paar S/O’s die dachten een belastingvoordeel te halen door naar BCN te verhuizen, maar veel in NL te verblijven, zijn hierdoor van een koude kermis terug gekomen.

Verder zul je elke paar jaar (afhankelijk van de grieven van de belastingdienst) moeten aantonen dat je situatie niet onveranderd is.
 
Ja hoor, zoiets heet: een hotel.

Het hele punt is dat je aannemelijk moet maken dat je ook daadwerkelijk in het buitenland woont, in plaats van alleen hokjes afvinken om 'de Belastingdienst er van te overtuigen dat je niet meer belastingplichtig bent in Nederland'.

Zoals je wellicht in mijn initiële post had gelezen, wordt een hotelkamer ook aangemerkt als een “duurzaam huis”. Zo voor de hand liggend was die optie dus nog niet. Inmiddels heb ik mij wel laten informeren dat in het geval van hotels een incidenteel verblijf oké is, mits je niet langdurig een kamer aanhoudt.

Zoals Max Rate al stelde, gaat het inderdaad om én én. De Belastingdienst werkt namelijk met een document vol hokjes die zij af gaan vinken om een besluit te vormen. Sterker nog, een deel van deze hokjes mag jij letterlijk zelf al afvinken wanneer je je aanvraag doet.

Dit document, vrijgekomen bij een WOB-verzoek, geeft een mooi kijkje achter de schermen.

Bedankt iedereen voor de (PB) reacties! :biertje:
 
Een hotelkamer hoef je ook niet langdurig aan te houden als je daadwerkelijk in het buitenland woont...

Ik heb veel collega's gezien die om belastingredenen in het buitenland zijn gaan wonen. Als het je ding is: doe het vooral maar mijn advies is om niet alleen de financiële overwegingen mee te nemen in zo'n beslissing. Als je jong en single bent heb je misschien minder binding met Nederland en is het makkelijker verkassen. Maar denk ook even op de langere termijn: zodra je begint met zaken als een gezin worden de overwegingen anders. Stuur maar eens een paar koters naar een goede internationale school in het buitenland, dat neemt een stevige hap uit je belastingvoordeel... Onderschat ook niet wat de waarde is van het hebben van een sociaal leven en familie binnen een redelijke afstand. Als je ouders oud en behoeftig worden kan het zomaar zijn dat je iets met mantelzorg wil doen en dat is lastig regelen vanuit Malta.

Gezien het feit dat de meeste Zuid-Europese landen wat achterstallig onderhoud hebben aan de overheidsfinanciën mag je er bovendien niet van uit gaan dat expats daar tot in de eeuwigheid fiscaal vriendelijk worden behandeld.

Just saying...
 
Back
Top