Elterngeld

oboema

Member
Collega's,

Ik ben weer aan het vechten met Pruisische beamten en wel over het volgende;

Ik probeer Elterngeld aan te vragen maar niemand weet waar ik dit moet doen.

Ik dacht zelf Kleve (net bij mij over de grens), Kleve zegt Düsseldorf (want daar gestationeerd), Düsseldorf zegt Frankfurt (want daar is het hoofdkantoor van de werkgever), Frankfurt neemt de telefoon niet op....

Heeft iemand voor mij een contactpersoon en een telnr.

bvd
 
Lijkt me familienkasse Hamburg. Net als voor het Kindergeld. Kan je niet verder helpen, heb dat nooit aangevraagd.
Maarreh...gefeli..:biertje:
 
Frankfurt neemt de telefoon niet op....

Goh...

(Ikzelf had gisterochtend wel om kwart voor tien al iemand aan de telefoon.
Die me ook niet verder kon helpen:dozey:
Dus ik maar naar de CoRefs gebeld.
Die allemaal in een meeting bleken te zitten :dozey:)

Toen heb ik maar heel hard "Kak!" geroepen en het zelf geregeld.


Wel goed nieuws hoor Sesetokoe , gefeliciteerd man:yeehaa:
 
Hi Oboema!

Bitte sei mir nicht böse, maar..... Heb je al gezocht? ;)
Wanneer je bij Google "antrag auf Elterngeld" intypt vind je als eerste link http://www.elterngeld.net.

Hier staat alles uitgelegd wat er te weten valt over Elterngeld. Dit regelt elk Bundesland zelf, bij ons in Bayern bijvoorbeeld het Zentrum Bayern Familie und Soziales. Zelf hebben D. en ik 14 maanden Elterngeld ontvangen, zij 12 en ik 2.

Op die site vind je ook alle Antragformulare als pdf. Verheug je daar maar vast op, het is een aardige klus om dat allemaal goed ingevuld te krijgen. Maar goed, het is natuurlijk wel erg de moeite waard. Je kunt over die Pruisen zeggen wat je wilt, maar dat Elterngeld is gewoon super.

Trouwens, je kunt die Antrag ook laten doen vanaf €178,-.... zie http://www.elterngeld.net/elterngeld-antragsservice.html

Veel succes ermee en alsnog van harte!

Marco.
 
Last edited:
Check op die site ook even "Elterngeld Berechtigte". In principe moet je om Elterngeld te ontvangen een Wohnsitz in Duitsland hebben, maar er is een regeling voor Grenzgänger. Volgens die regeling heb je ook recht op Elterngeld als je in Duitsland werkt, maar in een ander EU-land woont.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn info's.

Ciao!
 
Mischien niet van toepassing op jouw situatie, maar eventueel handig om te weten:

Je vrouw, ook al werkt en woont zij NIET in Duitsland heeft net zoveel recht op elterngeld vanuit Duitsland. Het is een familienleistung, en aangezien jij sociale verzekeringen / belasting in DE betaald, heeeft jouw gezin volledig recht op die leistung.

Wij hebben het zo gedaan dat mijn vrouw (in NL) 8 maanden nam, en ik 6.

Pas wel op met deeltijd werken in de maanden waarin je elterngeld neemt. Er wordt dan vooraf geschat hoeveel je verdient en dus hoeveel je aan elterngeld krijgt. Je komt echter door overuren etc gauw daarboven, en dan moet je aan het einde het verschil weer terug betalen.

gefeliciteerd !

Yoeri
 
Lijkt me familienkasse Hamburg. Net als voor het Kindergeld. Kan je niet verder helpen, heb dat nooit aangevraagd.
Maarreh...gefeli..:biertje:

Dank je,

Voor het Kindergeld moet je inderdaad in Hamburg zijn, voor het Elterngeld niet.

Goh...

(Ikzelf had gisterochtend wel om kwart voor tien al iemand aan de telefoon.
Die me ook niet verder kon helpen:dozey:
Dus ik maar naar de CoRefs gebeld.
Die allemaal in een meeting bleken te zitten :dozey:)

Toen heb ik maar heel hard "Kak!" geroepen en het zelf geregeld.


Wel goed nieuws hoor Sesetokoe , gefeliciteerd man:yeehaa:

Dank je,

Ik bedoelde eigenlijk het Sozialamt in Frankfurt. Maar dat zijn net zulke slaapoogjes.

Hi Oboema!

Bitte sei mir nicht böse, maar..... Heb je al gezocht? ;)
Wanneer je bij Google "antrag auf Elterngeld" intypt vind je als eerste link http://www.elterngeld.net.

Hier staat alles uitgelegd wat er te weten valt over Elterngeld. Dit regelt elk Bundesland zelf, bij ons in Bayern bijvoorbeeld het Zentrum Bayern Familie und Soziales. Zelf hebben D. en ik 14 maanden Elterngeld ontvangen, zij 12 en ik 2.

Op die site vind je ook alle Antragformulare als pdf. Verheug je daar maar vast op, het is een aardige klus om dat allemaal goed ingevuld te krijgen. Maar goed, het is natuurlijk wel erg de moeite waard. Je kunt over die Pruisen zeggen wat je wilt, maar dat Elterngeld is gewoon super.

Trouwens, je kunt die Antrag ook laten doen vanaf €178,-.... zie http://www.elterngeld.net/elterngeld-antragsservice.html

Veel succes ermee en alsnog van harte!

Marco.


Dank je,

Die sites heb ik ook allemaal gevonden (inclusief Antragsformular, waar ik trouwens de balle van begrijp). Het probleem is dat niet duidelijk is (ook niet voor de Pruisen zelf) waar ik het aan moet vragen. Het probleem ligt hierin dat de Hauptsitz van Condor in Frankfurt zit, ik in Düsseldorf gestationeerd ben en in NL woon.

Check op die site ook even "Elterngeld Berechtigte". In principe moet je om Elterngeld te ontvangen een Wohnsitz in Duitsland hebben, maar er is een regeling voor Grenzgänger. Volgens die regeling heb je ook recht op Elterngeld als je in Duitsland werkt, maar in een ander EU-land woont.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn info's.

Ciao!

Dank je

Mischien niet van toepassing op jouw situatie, maar eventueel handig om te weten:

Je vrouw, ook al werkt en woont zij NIET in Duitsland heeft net zoveel recht op elterngeld vanuit Duitsland. Het is een familienleistung, en aangezien jij sociale verzekeringen / belasting in DE betaald, heeeft jouw gezin volledig recht op die leistung.

Wij hebben het zo gedaan dat mijn vrouw (in NL) 8 maanden nam, en ik 6.

Pas wel op met deeltijd werken in de maanden waarin je elterngeld neemt. Er wordt dan vooraf geschat hoeveel je verdient en dus hoeveel je aan elterngeld krijgt. Je komt echter door overuren etc gauw daarboven, en dan moet je aan het einde het verschil weer terug betalen.

gefeliciteerd !

Yoeri

Dank je,

Dat is mij bekend, maar gezien de enorme papierkraam hou ik het gewoon op 12 maand voor papa.



Na nog ettelijke telnrs gebeld te hebben en Beamten gesproken is de uitkomst het volgende:

Indien je in D woont: aanvragen in de Kreis van je Wohnsitz.
Indien niet in D: aanvragen in de plaats waar je werkt.
Indien (zoals bij vele ons): je in NL woont en je ergens gestationeerd bent maar het hoofdkantoor ergens anders is (tenzij de plaats waar je werkt als Niederlassung wordt gezien) dan aanvragen in de plaats van de Hauptsitz van het bedrijf waarvoor je werkt.

In mijn geval stationering Düsseldorf, Hauptsitz: Kelsterbach, aanvragen in Darmstadt.

Na een dagje bellen met Kleve, Düsseldorf, Berlijn, Münster nogmaals Düsseldorf en een verzoek tot het bereiken van een Beamte in Darmstadt (Leider zu spät, 15:01 Uhr) neemt papa vandaag maar een rustdag.

Gegroet en bedankt voor de tips:wegkwijt::yeehaa::traantjes:haha:
 
Lang leve de fukkin burokratie...suc6

Wordt in FRA helemaal leuk als ze ook nog eens 15% personeel willen schrappen.

Nu ja, rust ze, ge hebt het verdient (en nodig...)
 
Back
Top