Elektrisch taxiën

Flying737: achteruit taxien was een zeer normale procedure met de DC9 / MD80 / B717 serie vliegtuigen. Motoren starten, iets vooruit en dan vol reverse...... alles dat je nodig had waren een paar wing walkers die je nu bijna overal ook hebt. Deze procedure wordt nu weinig meer toegepast omdat het nogal wat brandstof kost. Pushback en dan staren bespaart een paar kg.


Chester: de 747 heeft 2 generatoren op de APU. Je kunt 1 gebruiken voor flight deck gerelateerde functies, de andere voor cargo loading systems of passagiers amenities.
 
Hoeveel vermogen levert een APU op een 737 of 747? Ik betwijfel namelijk ten zeerste of het qua vermogen kan. Zoals ik in mijn vorige post aangaf zal je volgens mij krap de 10 knopen taxisnelheid halen..

De tests focussen nu op narrowbodies vanwege de korte vluchtduur (=procentueel groostste besparing op taxiën, relatief minder airborne tijd dus beter met het extra gewicht).

Ze haalden de afgelopen jaren in Toulouse en Frankfurt rond de 20 knopen bij een upslope. Meer bij downslope. Source, meerdere artikelen in meerdere magazines.
 
Als ex-tug driver kan ik vertellen dat het leuk idee is maar er wel haken en ogen zoals de rest al invult er zijn.

Waarom niet met de tug vanaf de gate naar de baan?

De tug,s kunnen ook ext. Power geven zodat de apu ook uit kan blijven tot voor het moment van opstarten motoren.

Gr. P
 
Als we dat zouden gaan doen heb je ook heel wat meer tugs + chauffeurs nodig en heel veel extra asfalt waarop die dingen terug kunnen rijden, en op outstations heb je er niks aan........... Ik zie hier wel wat in, niet alleen vanwege de peut, maar t spaart ook mannetjes uit. We moeten lean and mean worden om te overleven!
 
Cold engines (motoren die meer dan 6 uur niet hebben gedraaid) hebben een opwarm tijd van ongeveer 10 minuten nodig, anders slijten ze erg snel.

Dus bijna alle ochtend vluchten kun je dan al schrappen met elektrisch taxiën. Een goed idee zeker, maar of de baten de kosten zullen overtreffen, betwijfel ik.
 
Aanvullend op fokkerkoning!:

- Plus het aantal extra towbars.
- Plus mannetjes die meelopen aangezien wij (uit mijn hoofd) niet mogen slepen met passagiers aan boord.
- Plus dat je sowieso je APU aan moet hebben omdat je ook druk moet hebben voor je remmen en ik neem aan dat de paxen een beetje licht ook fijn vinden. Verder is het ook wel handig dat de cockpitsystemen werken.
-Plus dat van al die kisten de towbar bij de baan weg verwijdert moet worden. Daar is gewoon te weinig plaats voor en zorgt voor oponthoud.
-Plus dat het gewoon niet efficiënt is omdat ze dan nog minder inzetbaar zijn dan nu omdat ze tijdens een outboundpeak inderdaad weer terug moeten rijden. Tijdens een peak sleep je dus 50% en 50% van de tijd ben je terug aan het rijden.

Net zoals fokkerkoning ben ik een groot voorstander. Te meer omdat ik denk dat er heel veel potentie in zit als het systeem wordt doorontwikkeld (kleiner, lichter, krachtiger, goedkoper).

Naar de baan slepen is leuk, maar dat verschuift het probleem en de kosten alleen maar. ook hier geldt weer "Keep it simpel Stupid". Des te autonomer, des te beter...

@pilotsince99: 10 minuten?! Mag ik vragen waar je die informatie vandaan hebt? Ik kan me goed voorstellen dat motoren iets meer slijten als ze ijskoud zijn, maar 10 min warm up tijd? Daar heb je toch alle VBV's en VSV's voor?

Verder is het natuurlijk afhankelijk welk contract je hebt met je engine maintenance supplier. Mijn type heeft een uren contract, dus maakt het an sich minder uit. Sterker nog; je motoren draaien minder uren, dus je bent goedkoper uit.

Doen jullie elke eerste vlucht van de dag de motoren 10 min opwarmen als je al maar erg kort naar de baan taxien hoeft?
 
Last edited:
Flying737: achteruit taxien was een zeer normale procedure met de DC9 / MD80 / B717 serie vliegtuigen. Motoren starten, iets vooruit en dan vol reverse...... alles dat je nodig had waren een paar wing walkers die je nu bijna overal ook hebt. Deze procedure wordt nu weinig meer toegepast omdat het nogal wat brandstof kost. Pushback en dan staren bespaart een paar kg.


Chester: de 747 heeft 2 generatoren op de APU. Je kunt 1 gebruiken voor flight deck gerelateerde functies, de andere voor cargo loading systems of passagiers amenities.

Dat heeft niet alleen te maken met brandstofkosten, maar vooral met de belasting en dus onderhoudskosten van de motoren!
 
Mijn type heeft max 4 min opwarmtijd nodig, en volgens mij is dat nog relatief lang, scheelt je bij een gemiddeld polderbaantje toch al snel 8 minuten draaien!
 
De 10 minuten komt bij van ons toepassing om te beslissen wel of niet single engine taxi weg te gaan en op cold engines doen we dat zowieso niet.

mbt tot opwarm tijd is dit minimaal 5 minuten op cold engines (CFM) om thermal shock te voorkomen.

Verder is het natuurlijk afhankelijk welk contract je hebt met je engine maintenance supplier. Mijn type heeft een uren contract, dus maakt het an sich minder uit. Sterker nog; je motoren draaien minder uren, dus je bent goedkoper uit.

Als het advies van je engine manufacturer is om een bepaald aantal minuten warm te draaien en het advies wordt niet opgevolgd, dan kunnen de verantwoordelijkheden naar de captain worden verschoven mocht het fout gaan tijdens de take off.

Maar goed, 5 minuten van engine start naar take off is redelijk challenging
 
Back
Top