Aanvullend op fokkerkoning!:
- Plus het aantal extra towbars.
- Plus mannetjes die meelopen aangezien wij (uit mijn hoofd) niet mogen slepen met passagiers aan boord.
- Plus dat je sowieso je APU aan moet hebben omdat je ook druk moet hebben voor je remmen en ik neem aan dat de paxen een beetje licht ook fijn vinden. Verder is het ook wel handig dat de cockpitsystemen werken.
-Plus dat van al die kisten de towbar bij de baan weg verwijdert moet worden. Daar is gewoon te weinig plaats voor en zorgt voor oponthoud.
-Plus dat het gewoon niet efficiënt is omdat ze dan nog minder inzetbaar zijn dan nu omdat ze tijdens een outboundpeak inderdaad weer terug moeten rijden. Tijdens een peak sleep je dus 50% en 50% van de tijd ben je terug aan het rijden.
Net zoals fokkerkoning ben ik een groot voorstander. Te meer omdat ik denk dat er heel veel potentie in zit als het systeem wordt doorontwikkeld (kleiner, lichter, krachtiger, goedkoper).
Naar de baan slepen is leuk, maar dat verschuift het probleem en de kosten alleen maar. ook hier geldt weer "Keep it simpel Stupid". Des te autonomer, des te beter...
@pilotsince99: 10 minuten?! Mag ik vragen waar je die informatie vandaan hebt? Ik kan me goed voorstellen dat motoren iets meer slijten als ze ijskoud zijn, maar 10 min warm up tijd? Daar heb je toch alle VBV's en VSV's voor?
Verder is het natuurlijk afhankelijk welk contract je hebt met je engine maintenance supplier. Mijn type heeft een uren contract, dus maakt het an sich minder uit. Sterker nog; je motoren draaien minder uren, dus je bent goedkoper uit.
Doen jullie elke eerste vlucht van de dag de motoren 10 min opwarmen als je al maar erg kort naar de baan taxien hoeft?