eindelijk is het dan zo ver; 'Faillissement voor Air Exel’

The Pilot

New member
Telegraaf 07-04-05

=================================
’Faillissement voor Air Exel’

Van een onzer verslaggevers

AMSTERDAM, donderdag

Het doek valt vandaag definitief voor het regionale luchtvaartbedrijf Air Exel. De curator gaat vandaag het faillissement aanvragen van het bedrijf uit Maastricht, dat vorige week nog uitstel van betaling had gekregen.
Dit melden goed ingelichte bronnen. De faillissementsaanvraag komt onverwacht, aangezien het bedrijf afgelopen week nog verkondigde in een ver gevorderd stadium te zijn voor een doorstart samen met een nieuwe geldschieter.

Het faillissement betekent ontslag voor de 160 medewerkers van de luchtvaartmaatschappij, die afgelopen jaren vooral lijndiensten onderhield op Europese bestemmingen vanaf Maastricht, en Eindhoven Airport.

Air Exel, tot vorig jaar werkzaam onder de naam KLM Exel, maakt deel uit van het in korte tijd ingestorte luchtvaartimperium van Erik de Vlieger en Niek Sandmann.
 
Dat verbaast mij helemaal niets!!

Ze zijn 2 maanden bezig geweest om alle mogelijke sporen uit te wissen met Dhr Sandman. Dat is gebeurt en nu kan het doek vallen. Het was al duidelijk op het moment dat er uitstel van betaling werd aangevraagd maar verder niets bekend werd.

Ik hoop stiekem dat ik Dhr Prins een keer in een donker steegje tegen kom…:mad:

Grtz Mike5
 
Sterkte jongens, en succes om je geld terug te krijgen. Hopelijk lukt het om Harm P. en EdV kaal te plukken!
 
deze week of... ...?

deze week of... ...?

En ik dacht dat Harm de nieuwe investeerder al had? Ik dacht dat hij die deze week (of was het nou volgende week?) bekend ging maken? Zit Harm nou de boel te bedonderen?

Aan alle harde werkers at XL: good luck!



P.s. Harm een klap geven als hij niet kijkt is ook toegestaan, heeft hij immers ook bij jullie gedaan!
 
Jammer dat ik geen geld had ingezet op de uitkomst, als je dit niet had verwacht dat ben je een ras optimist die een leeg glas nog vol noemt. In dit geval klopt het: vol lucht! Succes XTers!:(

Dit was the poll of ze het zouden halen.....
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?s=&threadid=3002
:rolleyes:

mbt tot donkere steegjes met HP. Pas op voor de Israelische beveiligingsman van EdeV die er ook loopt (weet alleen niet of die er is om te beschermen of om aan te vallen :eek: ) wat een vage lui!
 
in het spoor van base, metropolis, dbr nu xl

in het spoor van base, metropolis, dbr nu xl

Was wel te verwachten, dat het volgende faillissement zich heeft aangediend. Wanneer wordt HP nou zelf eens hiervoor aansprakelijk gesteld als verantwoordelijke bestuurder.....??
 
Ik heb me heel lang ingehouden om me te onthouden van posts op dit forum, maar ik kon me -met het vallen van de zoveelste maatschappij in dit land in een toch wel korte tijd- niet meer inhouden om me aan te melden en een post te plaatsen.
Hoe lang gaat het nog duren dat mensen zonder verstand van luchtvaart jonge (en oudere) aspirant vliegers een zak met kralen en spiegeltjes voorhouden en de laatste beschikbare centen van hun droom laten betalen aan een veel te dure type rating, om vervolgens met een onschuldig smoelwerk te vertellen dat ze er alles aan gedaan hebben, maar dat het helaas niet gelukt is om het bedrijf te redden?!?!?! Afgelopen jaar zijn er 40 mensen bij AE aangenomen waarvoor absoluut geen gegronde reden aan te dragen was. Mismanagement van de bovenste plank.
Ik wil geen open deuren intrappen maar ik ben er wel van overtuigd dat het nu toch echt de hoogste tijd wordt om een lobby te ontsteken over het hele fenomeen "self funded type rating", over de volle breedte van de nederlandse luchtvaartsector totaan de politiek aan toe.

Enne Burlage, maak eens schoon schip met luchtvaartland en zorg dat dit een landelijke discussie op gaat roepen!

Het moet toch eens afgelopen zijn met die vastgoed criminelen die centen denken te kunnen verdienen in de luchtvaart en mensen met hun mismangement over de rand van de afgrond duwen.

Bedankt, mannen! :mad:
uch, dat wilde ik even kwijt
 
On a brighter note:

www.Luchtvaartnieuws.nl

===============================

AirExel hoopt na faillissement alsnog op doorstart

07-04-2005

MAASTRICHT - De rechtbank in Maastricht heeft donderdagmiddag de surséance van AirExel Netherlands bv omgezet in een faillissement. De bewindvoerder deed dit verzoek tot omzetting omdat voor een voortzetting van de onderneming in een surséance te veel tijd benodigd is om vóór 1 mei de luchtvaartactiviteiten te hervatten. Als gevolg van het faillissement heeft de curator het dienstverband met 143 medewerkers opgezegd.

Volgens AirExel zijn de investeerders waarmee in de afgelopen week onderhandelingen zijn gevoerd positief gestemd over een doorstart van de luchtvaartactiviteiten, middels een overname vanuit het faillissement. Directeur Harm Prins ziet het faillissement niet somber in: “Het geeft ons de ruimte door te onderhandelen met de potentiële investeerder.” Hij hoopt hierover zo snel mogelijk meer duidelijkheid te hebben, zo meldde hij aan Luchtvaartnieuws.

Hoeveel personeelsleden weer aan het werk kunnen na een doorstart van AirExel is onzeker. “Afhankelijk van de doorstart zal getracht worden zo veel mogelijk medewerkers een nieuw dienstverband aan te bieden”, meldt de op Maastricht Aachen Airport gevestigde maatschappij in een verklaring.

Een andere gevolg van het faillissement is dat AirExel hierdoor haar vliegvergunning (AOC) en de nog overgebleven rechten op de routes Eindhoven-Parijs en enkele routes in Frankrijk kwijtraakt. De verkoop van vier Fokker 50’s die in het bezit zijn van AirExel bevindt zich in een afrondende fase.
 
Nu ben ik het gister helemaal vergeten te vragen toen ik voor de laatste keer in mijn leven in Maastricht was.

Maar nu Exel failliet is verklaard, hoe zit het dan met die 12 miljoen de ze nog krijgen van DEE?

Is die dan ook verloren? Want dat zou natuurlijk een reden zijn om Dhr Prins bij AirExel te plaatsen. Om er zeker van te zijn dat dat geld niet betaald hoeft te worden.

Toch is het mooi dat al zoveel collega's waar onder ikzelf al een nieuwe baan hebben gevonden. Ik hoop dat de tot nu toe werkelozen collega's ook snel iets vinden.

Grtz Mike5
 
Nog meer slecht nieuws voor dhr Sandman!
Z´n persoonlijke garantstelling wordt nu gelicht en de fokkertjes worden verkocht....het scheeld hem weer een paar miljoentjes.
Jammer maar helaas...
Na 8 jaar is het avontuur voorbij, iedereen bedankt voor de fijne samenwerking.
Exel R.I.P.
 
maarja kan je zo'n curator vertrouwen? ik bedoel heeft hij ook niet al die andere faillisementen gedaan (base v-bird) en in hoeverre is dit misschien ook weer een vriendje van prins, sandmann of wie dan ook.

ik probeer geen onrust te stoken vraag het me alleen gewoon af. als er iemand is die dit kan ontkrachten graag.
 
Ik weet niet hoor maar nu exel failliet is zijn ook de schulden weg. Nu ze proberen een doorstart hieruit te maken denk ik dat ze op zich redelijke kansen hebben, immer de balans is weer nul. Afgifte van een nieuw AOC zal wezelijk niet veel schelen met een doorstart, 1: het financieele plan, er moeten centen zijn en HP en EdV moeten echt weg zijn. 2: vliegtechnisch, daar is nooit een probleem geweest, dus een redelijke kans dat ze copy/paste wel kunnen accepteren 3: vliegtuigen, worden ge-leased, en als ATR geen vordering meer heeft maar wel een nieuw contract kan afsluiten......
Kortom jammer voor air exel, maar misschien toch de manier voor een doorstart, met daarmee behoud van wat werkgelegenheid. Allee wie en onder welke voorwaarden????

We zien wel

optimistische DoDo
 
Dodo, welke markt zou je willen bedienen? Is het niet zo dat de lijnen al overgenomen zijn door bestaande maatschappijen?
 
En wederom lijkt het erop dat alles wat HP aanraakt failliet gaat en enkel ellende met zich meebrengt.......maakt niet uit wat ie zegt of doet..overal waar hij komt gaat de tent op de fles!

Cheers!
 
@RTFM

Ik mag toch hopen dat een nieuwe investeerder exel niet wilde overnemen voor het "geweldige" routenetwerk. OK de LHR-EIN was een mooie high yield route, maar verder? Een beetje de overblijfselen, niets eigens en totaal geen concept. Daar zit denk ik dan ook een kleine kans voor exel, eigen markt, eigen routes en vooral een eigen gezicht.
Dat waren ook de kansen voor EdV en HP, maar helaas die gingen voor de snelle winst.
Als de geruchten waar zijn dan zou Niederein, wel een de nieuwe basis kunnen worden, rustig goede yield routes opbouwen met kleine ATR's en bij succes vergroten. Ik geloof nog steeds in niederrein. Geen low cost routes, dat doe Ryan al, maar puur zaken routes zoals, Londen, Parijs, Munchen, Stockholm, milaan, enz...
We zullen zien.

dodo
 
Geen low cost routes, dat doe Ryan al, maar puur zaken routes zoals, Londen, Parijs, Munchen, Stockholm, milaan, enz...
Niederrhein zal ook moeilijk worden. Air Berlin vliegt bijvoorbeeld al naar al die bestemmingen (en meer) vanaf velden daar in de buurt. Zijn sneller en waarschijnlijk ook een stuk goedkoper.
 
Die voormalige exelroutes zijn nu toch al ingepikt door andere airlines. Welke investeerder gaat daar nu nog geld in steken?
 
Kweenie, maar een investeerder had nooit geld gestoken in air exel als er geen plannen voor groei cq. uitbreiding zouden bestaan. Roddels zehhen dat het de mede eigenaar van Niederrein is die de zaak wil over nemen. Dus van daar mijn gedachte. Overigens ben ik wel van mening dat het enigzins twijfel achtig is of er wel ruimte voor weer een regional clubje is.

We zullen het wel zien.
 
Back
Top