Einde vliegtax?

Fish

New member
Las artikeltje op nu.nl over maatregelen van het kabinet om de economie te stimuleren en het gaat EINDELIJK de goede richting op:

DEN HAAG - De regeringscoalitie van CDA, PvdA en ChristenUnie wil bijna 6 miljard investeren in de economie om zo de recessie te bestrijden.

Bronnen rond het coalitieoverleg verwachten dat er onder meer geld op tafel komt om de vliegtaks af te schaffen, voor een sloopregeling voor oude bestelauto's, voor de aanpak van jeugdwerkloosheid, voor weg- en waterbouwprojecten, voor duurzame energie en voor isolatie van woningen en gebouwen.

De vliegtaks verdwijnt waarschijnlijk in het definitieve plan van de coalitie onder het kopje 'herstructurering van de kosten Schiphol'.

Het afschaffen van de belasting kan gezien worden als een investering van 300 miljoen omdat de overheid dat bedrag de komende twee jaar misloopt.

De reisbranche berekende onlangs dat de afschaffing de Nederlandse economie 1,3 miljard euro oplevert.
 
eens kijken hoe dit gaat en als het afgeschaft wordt morgenochtend even op de beurs een sprinter long air france-klm kopen!
 
Noem mij gerust een zwartkijker, maar de enige reden dat de tax wordt afgeschaft omdat er een andere maatregel komt die efficienter werkt!
 
Eerst zien, dan geloven.

"Veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven."

Bos c.s. zijn in deze niet te vertrouwen.
 
Noem mij gerust een zwartkijker, maar de enige reden dat de tax wordt afgeschaft omdat er een andere maatregel komt die efficienter werkt!

Wat bedoel je precies folberts? Denk je dat er een andere vliegverkeerbeperkende maatregel voor in de plaats komt? Als het doel werkelijk is om de economie uit het slob te helpen lijkt mij dat niet verstandig. Ik geloof niet dat ze dat zullen doen, ze hebben er alle belang bij dat de economie weer gaat lopen.

Ik denk dat de afschaffiing wel doorgezet wordt. Het is een maatregel die simpel door te voeren is en die waarschijnlijk veel oplevert. Kortom, een ideale maatregel.
 
Damage is already done, beetje mosterd na de maaltijd volgens mij...
 
Mooi, hoeven we niet meer in onze veel te dure en milieu onvriendelijke SUV naar een luchthaven net over de grens te tuffen!

Regering tevreden, Al Gore tevreden, Schiphol tevreden, klant tevreden...

Zou het zo mooi zijn? Of zou de reisbranche toch gelijk hebben?
 
Er is een begroting en die moet worden gefinancierd. Als de vliegtax niet het gewenste resultaat geeft zullen Bos en friends wel iets nieuws verzinnen dat er voor moet zorgen dat de pegels alsnog binnen komen. Het zou mooi zijn als de maatregel luchtvaartgerelateerd zou zijn, dan kan er nog een milieusausje over heen.

In dit kader laat men in Den Haag graag een rapportje maken. Het liefst zou dik mogelijk, zodat niemand eigenlijk doorheeft dat het allemaal lariekoek is. Gewoon een vriendje bellen die omgerekend €1000 per pagina vraagt. 300 pagina's onzin. Kassa!

De ideale maatregel moet in ieder geval voldoen aan de volgende eisen :
1) Geen electorale schade, dus altijd maar proberen een beperkte groep tegelijk te naaien
2) Het woord milieu of duurzaam moet er in voorkomen.

:)
 
Damage is already done, beetje mosterd na de maaltijd volgens mij...

Baat het niet, schaadt doet het zeker niet ... Ik geloof dus niet dat het verkeer op EHAM per ommegaande terugkeert naar het oude niveau, maar hoop/geloof wel dat deze maatregel een verdergaande neergang stopt. Dus ik ben er blij mee ALS deze maatregel wordt getroffen.
Verder weet ik zeker dat dit niet HET medicijn is om ons te genezen van de kredietcrisis ... daar zijn mijns inziens drastische investeringsmaatregelen voor nodig ... en rap ... lijkt er op dat er na drie weken koken een zeer waterige soep zal worden geserveerd. :passed:
 
het zou toch wel een groot bedrag naar de nederlandse economie moeten brengen. alleen wel weer leuk dat ze die 300 miljoen die ze mislopen als investering zien :eek:
 
Goed nieuws inderdaad, maar ik ben het verder eens met FOLBERTS. De maatschappij, dat ben jij. Alles wat de regering uitgeeft, wordt door jou en mij betaald.

Wie kan zich nog Prinsjesdag herinneren? Zei Bos toen niet dat de begroting helemaal rond was, en dat er verder geen reserves meer waren? De 100 miljoen die Onderwijs nodig had zat er niet meer in. Wat schetste mijn verbazing toen in de financiele crisis FORTIS een miljardje uitgekeerd kreeg, zonder dat Bos met zijn ogen knipperde. En daarna nog een aantal andere banken. Die er vervolgens bonussen mee betaalde aan top managers die de hele bagger hebben laten gebeuren.

Die rekening gaan we nog dubbel terug krijgen.
- Geen kostenverlaging energie (of onevenredig weinig verlaging), want de regering vangt inkomsten op de energie, ondanks dat de olieprijs flink gezakt is.
- De verhoging van pensioenleeftijd is al aangekondigd, werd ook tijd want het was al jaren in de week gelegd om de boodschap minder hard aan te laten komen.
- Verdere bezuinigingen op de gezondheidszorg, want 'die kosten rijzen de pan uit'

Vreemd overigens dat ze pas in 2011 willen gaan bezuinigen. Hopen ze dat het allemaal wel overwaait?

Verder zie ik onder het kopje 'investeren' heel weinig staan (nou ja, 6 miljard is ook weer niet niks). Nederland gaat er in ieder geval op achteruit qua kennismaatschappij (scholing) omdat de 100 miljoen voor Onderwijs nog altijd niet op tafel wordt gelegd. Het is voor onze concurrentie positie te hopen dat de andere landen er verder op achteruit gaan...

En verder laat de FNV zich weer goed in de kaarten kijken. Het protest van Jongerius is ook alleen maar een façade, ze wist als goede bestuurder vast wel dat er weinig aan te doen was, maar gaat amok maken om tegen de betalende achterban te kunnen zeggen: 'Wíj als FNV hebben het wèl geprobeerd'.

Het ergste is nog dat ik vooralsnog niet meteen een andere uitweg zie. Tevreden? Nee! Alternatief? Nee! De schade is al berokkend...
 
Wat zou je je ook druk maken, je regeringsperiode is toch gewoon te overzien??? Max 8 jaar... Dan laat je de troep aan een ander.

En ja, de maatschappij betaalt uiteindelijk toch alles. Dat noemen ze democratie. :blabla:
 
Hoorde het net ook op de radio: de vliegtaks wordt afgeschaft!! Femke Halsema is woest...
Dit biedt zeker weer perspectief voor de luchtvaart in NL. Misschien een nieuwe base voor Ryanair, en behoud van het aantal KLM vluchten op schiphol door Airfrance etc.

vanaf 2012 komen er europese emissierechten. Dat is vergelijkbaar met de vliegtaks, maar geldt dan voor iedereen in Europa.
 
He he, eindelijk toch ingezien dat het meer schade dan goed heeft gedaan. Zie die schade nu maar eens ongedaan gemaakt te krijgen.
 
Hoorde het net ook op de radio: de vliegtaks wordt afgeschaft!! Femke Halsema is woest...
Dit biedt zeker weer perspectief voor de luchtvaart in NL.
Ik vraag het me af.
Het grootste probleem van deze vliegtax was dat mensen niet meer vanaf Schiphol/Eindhoven/etc vlogen, maar wel vanaf een buitenlandse luchthaven. Nu met deze crisis vliegen mensen helemaal niet meer. Hopelijk helpt het wel een beetje, maar ik vrees dat het too little, too late is...

Handel in gebakken lucht is het! :passed:
Meer geroosterde lucht dan gebakken lucht, lijkt me....
 
Weet iemand hoe ik mijn vliegtax (betaald aan easyjet) weer terug kan krijgen?
easyjet heeft zelf nl geen idee (zeggen ze)

Ik vermoed dat ze die extra vliegtax in hun eigen zak steken om er in iedergeval niet iets milieu vriendelijks mee te doen :p
 
Back
Top