Goede posts 180BT en interessant om de gedachtegang te zien.
vind ik het echter onbestaanbaar dat BALPA toestaat dat Qatar productie overneemt,
Mijn vraag is: wat zou jij (VNV) hier aan doen dan? Het is geen permanente productie overname. Hier is in onze CAO geen afspraak over.
Maar laat me weten wat jouw
specifieke idee zou zijn om dit te stopped, dan kan ik je van een BALPA point of view (ps ben geen BALPA rep) laten weten waarom dit niet zou kunnen of misschien waarom het wel een goed idee zou kunnen zijn.
BALPA heeft zich idd de afgelopen jaren gedragen als een club weekdieren; ik snap heel goed dat de situatie een aantal jaren geleden zodanig was dat hervormingen noodzakelijk waren
Ik neem je deze houding niet kwalijk, maar het is een redelijke over simplification. BA BALPA heeft wel degelijk hele goede resultaten (te veel om allemaal op te noemen) geboekt die voor de buitenstaander niet zichtbaar zijn (of iig minder). Er zijn daarentegen in mijn opinie ook wel fouten gemaakt.
Bekijk het eens omgekeerd, ons management (CEO) is compleet anders dan bij AFKLM. Van een Aandeelhouder pov zijn jullie managers complete weekdieren die op zich nog geen enkele vooruitgang hebben geboekt.
Het is super makkelijk als vakbond militant te zijn tegen een zwak management, vele malen moeilijker met een IAG setup, die bijna niemand als buitenstaander (zelfs VNV en ECA) correct begrijpt.
De IAG setup is niet hetzelfde als AFKLM, compleet anders zelfs met een hele andere doelstelling.
er nog legio andere mogelijkheden om je positie af te dwingen en het BA management te laten zien dat er grenzen zijn.
Ja en helaas valt dit in de UK in exact dezelfde categorie als staken.
Waar jij het over hebt heet in de UK "work-to-rule" en moet je (wettelijk gezien) exact hetzelfde protocol voor volgen als staken.
Staken is slechts 1 onderdeel van "industrial action". Voor alle "industrial action" moet hetzelfde protocol worden gevoerd.
In Nederland is staken veel meer beschermd dan in de UK. Management in de UK heeft net zoveel harde wapens in hun arsenaal dan vakbonden en gebruiken die dan ook. In Nederland is het veel meer eenzijdig.
Een goed voorbeeld hiervan was de recentelijke Easyjet staking op AMS. De VNV paste nederlandse houding toe (in al hun communicatie naar de buitenwereld ) met een Engels management. En ik denk dat ze het geluk hebben gehad met een nederlandse rechtbank. Als dit zich afgespeeld had in de UK (VNV tegen Easyjet management, denk ik dat ze zwaar hadden verloren)
Kijk maar eens hoe snel de Engelse CAA en
REGERING de Qatar wet-lease hebben goed gekeurd om een idee te krijgen dat je het als vakbond niet alleen tegen je werkgever speelt, maar ook de staat!!!
Zelfs de hele easyJet setup is tegen de werknemer, verschillende bases met verschillende contracten.
BA contract is nog steeds vele malen beter dan Easyjet.
Blijkbaar is het overigens voor cabinebonden juridisch geen enkel probleem om het werk neer te leggen
Klopt, maar vraag BA Cabin crew (de oude contracten en niet mixed fleet) dan ook maar de prijs die ze hiervoor hebben betaald!!!!!
Willy Walsh heeft de kosten van de staking van 7-8 jaar ? geleden vele malen verhaald op dezelfde cabin crew. Die hebben daar een hele hoge prijs voor betaald!
Maar, afgezien dat ik zo mijn bedenkingen heb ten aanzien van de solidariteit tussen het personeel binnen BA (en IAG)
De relaties zijn idd interessant, maar zou zeker niet zeggen slecht.
?Maar als eerst een vraagje, kan jij als buitenstaander mij vertellen waar dit dispuut over gaat en wie er aan het staken zijn en waarom?
Bijna alle vliegers staan achter "mixed fleet" (de groep cabin crew die staakt). Maar er is bar weinig wat we kunnen doen om te helpen. Zelfs bv te praten over staken met cabin crew kan leiden tot suspension. Als ik iemand (als vlieger) zou proberen over te halen om toch te gaan staken die het niet van plan was, kan dat leiden tot suspension / dismissal (wat ook werkelijk gebeurd is in 2007-8?)
Daarom blijft VNV er bij het management op aandringen dat de andere domeinen (grond en cabine) op korte termijn ook een inlever CAO krijgen.
Dit is een quote van NeedforSpeed op het KLM forum.
Ik vraag me dan af hoe groot eigenlijk de solidariteit is binnen de KLM?
Wat als de KLM cabine besluit te staken omdat ze niet willen inleveren? Stel dat over een jaartje of zo (ik hoop het niet!!) AFKLM op het randje staat van de afgrond en de KLM cabine dit niet zozeer inziet en besluit te staken. Wat is de positie van de VNV dan? nog steeds besmet werk, nog steeds solidariteit?
Ik geloof dat er recentelijk ook tussen de KLM en AF vliegers / vakbonden redelijk wat frictie bestond.
Dit is niet zozeer een beschuldiging, maar ik zou eerst zorgen dat een AFKLM (VNV?) haar eigen zaken op orde heeft voordat ze anderen gaan beschuldigen (ik heb gehoord dat er een redelijk thread loopt op het VNV forum over BALPA?).
Kortom in mijn opinie (BA) BALPA is niet perfect, maar doet redelijk goed werk in veel veel moeilijkere omstandigheden dan europese vakbonden.
En ik denk dat je zeker cultuur moet meenemen in dit soort zaken! Ik woon nu bijna 17 jaar in de UK en als buitenstaander in beide landen (NL en UK) zie ik de voor en nadelen in beiden. Nederlanders in het algemeen hebben binnen Europa al het stigma om zonder kennis van (alle) feiten al makkelijk een opinie te vormen en hem dan al helemaal aan de wereld te verkondigen
(ben ik zelf net zo schuldig aan...)
In mijn perfecte wereld, hadden we de pragmatisme van BALPA met de Nederlandse (Europese) regelgeving / werkgevers...