EHAM Spotten bij een baan

BoeingFreak

New member
Hallo Allemaal,

Afgelopen jaar ben ik een paar keer naar Schiphol geweest, vaak op het panorama deck een paar mooie plaatjes geschoten maar bij een baan komen lijkt me helemaal geweldig. Nu heb ik al het één en ander gelezen over spotterplaatsen maar ik heb denk ik een klein probleempje.
Ik kom uit Drenthe, en ga vaak met de trein naar Schiphol. Is er een mogelijkheid om met het OV bij een baan van Schiphol te komen? (Spottersplek). Is er een baan die eigenlijk altijd wel in gebruik is? Beetje stom om bij en baan aan te komen die helemaal niet in gebruik is...

Heeft iemand een idee? Met de auto vanuit Drenthe is nog al wat...

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

BoeingFreak
 
Over het OV kan niet zo veel vertellen (ik woon naast Schiphol en doe zowieso nagenoeg alles per auto), maar prop vooraf deze link in je smartphone (er voor het gemak vanuit gaande dat je die hebt ;) ) :
http://www.lvnl.nl/nl/airtraffic,
dan weet je in ieder geval naar welke baan je moet gaan.
Wordt geloof ik ieder kwartier ge-update, dus best actueel...

De spottersplaats bij de meest gebruikte baan (18R / 36L) is volgens mij niet echt handig bereikbaar met OV (in ieder geval een eindje lopen). Als er een sterke westelijke wind is (of een "landingspiek configuratie"), dan wil baan 27 nog wel eens in gebruik zijn. Die heeft een spottersplaats bij de McDonalds, welke per OV bereikbaar is (één bus, dus zonder overstap of zo). Niet ideaal qua licht, wèl qua hamburgers.

Misschien is een vouwfiets meenemen een optie? Of even checken of je die op het NS station kunt huren? Ik schat dat 18R een kilometer of 8 fietsen is, dus lopen is echt geen optie (voor mij althans)


Succes en plezier!

P.S.: Het andere linkje dat ik spottend nog wel eens wil gebruiken:
http://schiphol.dutchplanespotters.nl/
geeft netjes aan of er iets "interessants" onderweg is ...
 
Ik ga elke week naar 18R/36L op een zondag, erg leuk kan je lekker zitten en lekkere patat! En is bijna altijd wel in gebruik en meestal niet langer dan een uur niet in gebruik. Is per OV goed te doen maar het stuk dat je moet lopen is tamelijk lang een 20-30 min lopen vanaf het busstation moet je wel op rekenen, 1 keer gedaan en nooit meer sindsdien altijd met de auto ^^

Kan het je wel aanraden is heeel leuk!
 
Vanaf Schiphol zou je de Zuidtangent kunnen nemen naar Vijfhuizen. Als je dan een vouwfiets meeneemt is het ongeveer 10 minuten fietsen naar de spottersplaats bij 18R/36L
 
Dit was afgelopen zondag bij de polderbaan. Waanzinnig druk, prachtig weertje. De hele parkeerplaats stond vol met auto's, er tussenin stonden nog 2 snackwagens en een italiaanse ijskar. Best gezellig daar! :yeehaa:


DSC01030.jpg

DSC01029.jpg

DSC01035.jpg

DSC01038.jpg

(Foto's zijn met telefoon gemaakt dus de kwaliteit is niet super, ben geen echte spotter) :eek:
 
De officiële spottersplaats is voor echte spotters bepaald niet zo geliefd. (Die bij de polderbaan dus) want je hebt er op de mooie momenten van de dag toch wel erg vaak tegenlicht. Met name de ochtendpiek is daardoor bijna niet netjes op de gevoelige plaat vast te leggen. Pas als het ruim na 12 uur wordt, kan je daar een keer leuke plaatjes schieten.

Ik zou trouwens ook een keer even goed google doorzoeken. Op diverse spotterssite's zijn er documenten te vinden met mooie plekjes om te spotten. Niet officieel, maar ach...

Dat is trouwens ook het probleem met de spottersplek van de MD (09-27) Omdat je ten noorden van de baan staat, heb je altijd tegenlicht. Dus de omstandigheden zijn daar bepaald niet ideaal.

Aan de zuidkant zijn best een paar plekken te vinden waar je de kisten wel goed op de plaat kan zetten. Zowel voor de 09-27 als voor de andere niet 18-36 baan.

Mijn tip zou wel zijn om met de auto te gaan. Het is dat ik dit net op het verkeerde moment zie. Er is net een spottersmeet geweest, georganiseerd via http://gathering.tweakers.net . Daar zijn altijd zat mensen die je een lift kunnen geven. Houd er wel rekening mee dat die vaak in twee groepen meeten. De eerste groep komt dan vaak al voor zonsopgang bij elkaar bij de Mac. Met het OV is dat vanuit Drenthe denk ik niet te doen. Wel is er veelal een tweede stop bij de MD, zo rond een uur of 10.
 
Allen hartstikke bedankt voor de informatie!
Ik heb even gekeken op Google maps en zie ik het goed dat het 't zijtakje van de IJweg is dat de spottersplek is? Ik neem aan dat de hele weg langs de baan aan de andere kant van het water niet toegankelijk is?

Denk toch dat de Polderbaan de beste optie is, en het tegenlicht maar voor lief neem. Ben ook geen pro :) Heb ook even gekeken naar de Zuidtangent 300, maar waar stopt deze in Vijfhuizen? Vijfhuizen ziet er als boer uit Drenthe die niet verder komt dan zijn eigen weilandje niet zo groot uit, en het lijkt wel te lopen vanuit Vijfhuizen naar de baan. Als iemand de straatnaam van de halte weet zou hij/zij mij daar een groot plezier mee doen. Op het internet ben ik al op een paar dode links gestuit.

Het beste idee lijkt mij om de trein naar Schiphol te pakken, dan naar de bushalte van de tangent te gaan (Vast niet zo moeilijk te vinden) en dan naar Vijfhuizen af te reizen en dan te lopen naar de baan. Vouwfiets heb ik niet, kennen we niet in Drenthe haha. Ik had al wel gelezen dat de tangent goed wat keer per uur gaat, en zelfs 's nachts. (Ik las ook wat van strippenkaart, maar neem aan dat dit nu de OV-Chipkaart is!?)

stickNrudder bedankt voor de link, zeker opgeslagen :) Op hoop van zegen dan maar dat de baan geopend is.

Allen nogmaals bedankt en een fijn weekend,

BF
 
...
stickNrudder bedankt voor de link, zeker opgeslagen :) Op hoop van zegen dan maar dat de baan geopend is.
...
:) You're welcome!

Ik geef je 80% kans dat -ie in gebruik is.
De spottersplaats is aan de westzijde van de baan (de vijfhuizen kant), aan het eind van het schuin omhoog lopende doodlopende weggetje in google maps. Vanaf daar kun je via een fietspad met een ruime berm nog naar de kop van de baan lopen, als je daar dan nog trek in hebt ;) Staat ook nog een bankje langs dat fietspad, wat ongeveer de touchdown zone aangeeft ...
De oostzijde is inderdaad wat lastiger te bereiken en zo ongeveer alles buiten de officiële spottersplaats is verboden te parkeren, voor mocht je toch met de auto willen komen.

Was je van plan dit weekend al te gaan, toevallig? Ik ben er zondag tegen het eind van de middag .
 
:) You're welcome!

Ik geef je 80% kans dat -ie in gebruik is.
De spottersplaats is aan de westzijde van de baan (de vijfhuizen kant), aan het eind van het schuin omhoog lopende doodlopende weggetje in google maps. Vanaf daar kun je via een fietspad met een ruime berm nog naar de kop van de baan lopen, als je daar dan nog trek in hebt ;) Staat ook nog een bankje langs dat fietspad, wat ongeveer de touchdown zone aangeeft ...
De oostzijde is inderdaad wat lastiger te bereiken en zo ongeveer alles buiten de officiële spottersplaats is verboden te parkeren, voor mocht je toch met de auto willen komen.

Was je van plan dit weekend al te gaan, toevallig? Ik ben er zondag tegen het eind van de middag .

Da's al een mooie kans!
Nou, ik zag bij het Kruidvat treinkaartjes voor in 't weekend €12,50, da's mooi goedkoop als ik 'm gebruik voor retourtje Schiphol! Dus misschien deze Zondag, maar ik weet niet hoe het zit met die Tangent op Zondag...
Laat het je weten,
BF

Kijk voor alle spottersplaatsen en hoe er te komen hier......

http://www.scramble.nl/airports/publish/eham.htm

Baan 24/06 en 18R/36L zijn het meest vaak in gebruik,
Met een harde wester of oost/zuidoosten wind zal de 27/09 ook gebruikt worden
18C/36C en 18L/36R meestal alleen als zgn 2e baan,

Dank u! 'T word tijd voor een vouwfiets en een hotel in de buurt om er twee dagen van te maken denk ik haha.
BF
 
Als het je niet zo uitmaakt om de vliegtuigen vliegend te zien, de N520 van Hoofddorp naar Badhoevendorp gaat met een tunneltje onder een taxibaan door. Is een bushalte vlakbij.

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52.326891,4.723361&spn=0.004459,0.008487&t=h&z=17&vpsrc=0

Startend en landend vind ik zelf eigenlijk veel mooier, maar bedankt in ieder geval!

Het idee is om de trein naar Schiphol te pakken, dan de Tangent naar Vijfhuizen en dan naar de baan te lopen. Weet iemand of dit mogelijk is op een Zondag? Ik heb de bushalte inmiddels gevonden en lopen lijkt mij nog redelijk te doen.
Er is bar weinig informatie over die Tangent, moet ik een OV hebben of kan ik ook contant betalen?

Bedankt en met vriendelijke groet,

BF
 
Hey BF,

Heb je al op www.9292ov.nl gekeken, tangent zal daar vast gelinked inzitten. Ik heb toendertijd met mn OV chipkaart betaald dat weet ik 90% zeker. Doe aub goede schoenen aan het lopen is echt pittig.

Veel plezier!
 
Hey BF,

Heb je al op www.9292ov.nl gekeken, tangent zal daar vast gelinked inzitten. Ik heb toendertijd met mn OV chipkaart betaald dat weet ik 90% zeker. Doe aub goede schoenen aan het lopen is echt pittig.

Veel plezier!

Oké, dan moet ik die dus ook even opladen want ik heb m'n 'student week' er voor dit jaar afgehaald. Op google maps lijkt het niet zo'n heel eind haha, valt dus tegen. Bedankt voor de tip, en ik hoop voor je dat die mail binnenkort komt ;)

BF
 
Back
Top