Eerst studie aan de uni of hbo en dan pas vliegopleiding? - deel 2

foohke

New member
Oké, beetje oud topic, maar om voor mijn vraag nu meteen een nieuwe te openen is ook iets te veel van het goede.

Ikzelf ben ook erg aan het twijfelen om eerst een universitaire studie te volgen of meteen aan een vliegopleiding te beginnen. (Als ik toegelaten wordt natuurlijk!)

Ik ben een zogenaamde vroege leerling(heb geen klas overgeslagen ofzo), maar ben pas 17 als ik klaar ben met mijn middelbare (VWO) school. Als ik dan meteen zou beginnen met een vliegopleiding, zou ik 19 zijn wanneer ik deze af zou ronden. Om eerlijk te zijn, vind ik mezelf een beetje jong om op mijn 19e al meteen naar werk te zoeken.

Heb je bijvoorbeeld minder kans om toegelaten te worden als je eerst een andere studie hebt gedaan? En wat houdt dat 'seniorenlijst' precies in?

Alvast bedankt!:)
Nienke
 
Post verplaatst uit een twee jaar oude thread. Is in zo'n geval toch beter een nieuwe thread te openen. Anders gaan mensen reageren de oudere posts, en snapt niemand er meer wat van.

En wat houdt dat 'seniorenlijst' precies in?

Gezien de vergrijzing is een seniorenlijst niet ondenkbeeldig. Maar voor info over de senioriteitslijst en vele andere vragen is de Kennisbank wellicht handig om 's door te nemen.
 
Ik zou zeker eerst een studie doen. Ik heb het zelf ook gedaan (lang, lang geleden toen je er nog 6 jaar over mocht doen) en ik heb er geen moment spijt van gehad.
Behalve het feit dat je 'iets achter de hand" hebt voor als het (weer) eens wat minder gaat in de luchtvaart, is het ook goed voor je eigen ontwikkeling. Als je een bachelor doet ben je 20 of 21 als je klaar bent (Een master is natuurlijk nog beter maar dat moet je t.z.t. zelf maar zien). Vroeg genoeg om met een vliegopleiding te beginnen. Vliegscholen zien het zeker niet als een nadeel als je eerst gestudeerd hebt.

zo, opa uit!
 
Nienke, als je eerst gestudeerd hebt vergroot noch verkleint dat per se je kansen bij een school of airline. Als je gaat studeren, laat het dan echt voor een studie zijn die je gewoon echt graag wil doen en waar je eventueel ook echt een verdere carrière uit wil halen. Als je het wil doen om uiteindelijk piloot te worden, forget it. Zonde van je 4 jaar.

Je kan in je eindexamen jaar sowieso al selecties doen, dus ik zou die nu al doen bij de grote 3 (KLS, EPST, NLS). Sowieso omdat je na afwijzing de selectie aan het einde van je studie dan nog een keer kan doen (meestal na 2 jaar). En als je er doorheen komt kan je alsnog gaan nadenken of je na je eindexamen aan de vliegopleiding wil beginnen of niet (luxe probleem heet dat).

Senioriteitslijst zal je ondertussen wel snappen, dat is iets waar jij je nog lang niet druk over hoeft te maken (sowieso niet).
 
Dankjulliewel voor de antwoorden!
Denk dat het voor mij dan waarschijnlijk het slimst is om eerst een andere studie te gaan doen. Deze studie trekt mij ook erg aan! (Zou dan 22 zijn wanneer ik klaar ben met deze studie, en 23 wanneer ik de vliegopleiding zou kunnen beginnen. )
Ga begin april naar een open middag van de kls, iemand ervaringn met het busvervoer vanaf Treinstation van Groningen naar de kls?
Nienke
 
Ik zou je aanraden via Assen te gaan. Vanaf daar kun je Bus 51 nemen richting "De Punt" en mocht je lui zijn :)grijns:) kun je vanaf daar op bus 52 wachten, dan word je netjes voor de deur afgezet.
( Dit geld voor alle provincies op Friesland/Groningen en Drenthe na. Succes );)
 
Ook ik heb gestudeerd en was op mijn 26ste klaar met Delft. Achteraf had ik liever gelijk met een vliegopleiding begonnen. Dit had mij meer mogelijkheden gegeven carriere technisch gezien.
Voor wat betreft "iets achter de hand hebben", dat vind ik onzin. Als je na de universiteit niet binnen twee jaar een baan in je vak gebied gekregen hebt wordt het steeds moeilijker een baan in je vakgebied te krijgen.
Wel kun je schermen met "academisch denk niveau" als je als vlieger voor een managment functie wil gaan, maar of dat de vier jaar studie waard is vraag ik me af.
Succes met je keuze!
RV
 
Ook ik heb gestudeerd en was op mijn 26ste klaar met Delft. Achteraf had ik liever gelijk met een vliegopleiding begonnen. Dit had mij meer mogelijkheden gegeven carriere technisch gezien.
En met je 26e klaar betekent rond je 27e beginnen met een vliegopleiding, ben je bijna 30 als je klaar bent. En dat wordt in NL al als redelijk oud gezien, vermindert je kansen.
 
Geeft mij allemaal weer volop denkstof!
Maar eerst maar eens allemaal open dagen bezoeken, heb wel al een idee van welke scholen mij wel/niet liggen, maar moet dat eerst nog maar eens met eigen ogen zien!
Heb zelf stage gelopen in Brazilie, zou je dit ook aan kunnen dragen als 'levenservaring' bij je selectie?
Groetjes!
 
Heb zelf stage gelopen in Brazilie, zou je dit ook aan kunnen dragen als 'levenservaring' bij je selectie? Groetjes!

Alle ervaringen in je leven gelden als levenservaring :D. Dat kan dus varieren van sport, tot baantjes, schooltaken, alles eigenlijk. Werk ervaring (stage) sowieso, al helemaal in het buitenland, zorgt natuurlijk voor ervaringen die je kan gebruiken om concreet vragen over je eigen vaardigheden te staven (en om te laten zien hoe gezellig je kan vertellen, wat een leuk persoon je bent, hoe je met andere mensen hebt samengewerkt, dat je het leuk vind om een tijd van huis te zijn, een bredere horizon hebt, etc etc).

Geniet van de open dagen, wees niet bang om de meest directe vragen te stellen en laat je niets aanpraten (er wordt genoeg opgeblazen en overdreven tijdens open dagen). Als dit al je examen jaar is moet je onthouden dat als je nu direct begint met selecties je nog steeds een tijd bezig bent. Niet alleen met de selecties zelf, maar ook totdat er een plek open is. Grote kans dat het niet eerder dan de winter 2009-2010 zal zijn voordat je kan beginnen ergens.
 
Ook ik heb gestudeerd en was op mijn 26ste klaar met Delft. Achteraf had ik liever gelijk met een vliegopleiding begonnen. Dit had mij meer mogelijkheden gegeven carriere technisch gezien.
Voor wat betreft "iets achter de hand hebben", dat vind ik onzin. Als je na de universiteit niet binnen twee jaar een baan in je vak gebied gekregen hebt wordt het steeds moeilijker een baan in je vakgebied te krijgen.
Wel kun je schermen met "academisch denk niveau" als je als vlieger voor een managment functie wil gaan, maar of dat de vier jaar studie waard is vraag ik me af.
Succes met je keuze!
RV


Even een kleine aanvulling: dat geldt uiteraard niet per definitie voor alle Universitaire en HBO opleidingen, zoals (para)medische studies. En in mijn geval is me dat de (ruim) 6 jaar ruim waard. Het moment van instromen in de luchtvaartsector is nu net als vlak voor mijn studie niet ideaal (2001-2002) maar in dit geval heb ik dus wel degelijk iets "achter de hand".
 
Hoi Nienke!
Als vliegen het enige is wat je later wil doen, kun je het beste gewoon aan de selectie beginnen, en zij bepalen wel of ze je 'te jong' vinden of niet... als je nou wordt afgewezen kun je altijd nog een studie doen totdat je de selectie opnieuw mag proberen.

Maar als je jezelf sowieso te jong vindt kun misschien een jaartje werken of reizen. Alleen een jaar ergens studeren en je P halen heb je niet zoveel aan denk ik, dus in dat geval zou ik wel voor een (bachelor)diploma gaan. Ikzelf was ook met 17 jaar al van de middelbare af en op dat moment leek het me beter om eerst een paar jaar te studeren en daarna pas aan een selectie te beginnen. Tijd zat ;) In de eerste instantie wilde ik alleen een bachelor doen, maar nu het wat minder gaat met de luchtvaart besloten om nog een master te doen. Hopelijk maak ik die op mijn 23ste af dus dat valt ook nog wel mee. Een diploma opzich maakt denk ik niet veel uit voor de kans om toegelaten te worden, maar na een studie ben je wel een paar jaartjes ouder en wijzer :p

Er zijn trouwens genoeg mensen van 17 die de selectie meteen halen hoor! De een is op die leeftijd wat volwassener dan de ander.
good luck!
 
Ik heb nu ook hetzelfde probleem, zit in 5VWO en moet nu toch denken aan de keuzes die ik ga maken. Toen ik tegen mijn decaan op school zei dat ik piloot wilde worden zei ze dat het handiger is om eerst een bachelor te gaan studeren. Ikzelf zit erover na te denken om een master te halen in 4 jaar en dan te beginnen. Dan ben ik namelijk 22 en volgens mij is dat een prima leeftijd om te beginnen met een vliegopleiding, niet?
 
Zou in het huidige klimaat juist wel kiezen om eerst een studie af te ronden, gewoon om iets achter de hand te hebben waarmee je meer inkomen kunt genereren dan met vakkenvullen. Ja, de arbeidsmarkt krimpt, maar in de echte wereld lang niet zo krachtig als in de luchtvaart. (Merk er in mijn eigen vriendenkring (Meesten net klaar met HBO/WO) iig nog weinig van instortende markt)
 
Mijn vriendin was in 2007 klaar met haar HBO IBMS, een nogal brede studie dus in een tijd met veel economische voorspoed. Maar een stage plek vinden was bijna onmogelijk en de banen die ze kon vinden waren niet heel erg interesting (al was er in ieder geval wel wat keuze). De grotere bedrijven wilden het liefst mensen van Erasmus, andere hoog aangeschreven internationale scholen of Chinezen (zelfs als ze, zoals in het geval van haar klas, bijna nutteloze studenten waren).

Ik denk dat het in deze tijd ook voor HBOers (die gemiddeld in NL een grotere kans op een baan hebben dan mensen met universitaire diploma's) heel erg moeilijk is een baan te krijgen en zal, net als voor vliegers, de concurrentie alleen maar groter zijn door andere meer ervaren mensen die geen werk meer hebben. Eigenlijk, als je het toch voor redenen van financiele backup in slechte tijden doet, zou je voor een anticyclische richting moeten gaan of richtingen die altijd nodig zijn (begrafenisondernemers, doktoren / verpleging, politie). Ik geloof dat bepaalde eco-producten zoals windmolens het nog erg goed doen (valt ook goed bij bezuinigingen), voor de rest weet ik het niet. Je kan ook een bachelor (politiekundige, vanaf Havo) of een master (recherche kundige, vanaf HBO of met verkorte bachelor eerst voor VWO) studie volgen bij de politie: www.kombijdepolitie.nl . Heb je in ieder geval ook niet een al te saaie kantoorbaan (de grootste angst voor de gemiddelde vlieger denk ik). Bij defensie hebben ze ook altijd mensen nodig volgens mij.
 
Hmmz, naja Beta's hebben ze iig wel altijd nodig...meerdere vrienden van me hebben echt mooie aanbiedingen liggen. (Zowel WO als HBO) Dus volgens mij valt dat nog wel redelijk mee, Alfa's zijn er altijd al teveel geweest dus daar is het niet vreemd dat er nu een groot overschot zal vormen.

Zoals met alles in het leven, als iets simpel of leuk is wil iedereen het doen en zul je er amper iets mee verdienen...als iets lastig of minder interessant is willen veel minder mensen het en zul je er sneller goed in verdienen. Gewoon simpele marktwerking.

Windmolens zijn idd booming, mocht je in het bezit zijn van een kraan-bewijs (of hoe zoiets mag heten) heb je de komende 5 jaar sowieso werk!
 
Ik ben verteld dat kraanbedieners (die grote) nog een heel stuk meer verdienen dan vliegers ook, serieus.
 
Hmmz..misschien enkel de machinisten op de 1600-tons kraan (grootste ter wereld) zitten, maar verder denk ik het niet.
 
Het begrip "vliegers" is dan ook erg breed. Een Captain op zijn/haar top verdient natuurlijk bakken meer dan een beginnende Second Officer ;).
 
Back
Top