Een vraag aan alle beroepspiloten

mattvanwyk

New member
Ik lees hier met plezier de verhalen uit de cockpit.
Maar wat ik me nou eigenlijk afvroeg is wat er tijdens een gehele vlucht van bijv 12 uur nou eigenlijk gedaan wordt in de cockpit.

Ik weet er wordt gecontroleerd of alles klopt, er wordt gepraat, maar waar gaan die gesprekken voornamelijk over: boompje huisje beestje? Ik ben benieuwd naar hoe jullie dit ook ervaren. Want als ej 12 uur met iemand in een cockpit zit met compleet andere interesses kan het diezelfde vlucht wel als 24 uur worden ervaren haha
 
Leuke vraag! Ik vroeg me ook altijd af waar er dan uberhaupt over wordt gekletst in de tussentijd toen ik nog niet zelf voorin zat.
Over het algemeen gaan de gesprekken in ieder geval een beetje over de achtergrond van elkaar; Waar woon je, getrouwd, kinderen, wat heb je hiervoor gedaan etc. Eventueel met een fotoboekje waarbij de trotse vader zijn kinderen/auto/huis/tuin/verbouwing/buurtfeestje/vrouw/vriendin/relatie/vakantie kan showen.

Verder gaat het erg vaak over auto's, vrouwen, hypotheken, studieschuld, huizen, belasting, hobbies, nieuwe cao, ouwe cao, cao onderhandelingen, het vliegtuig, wat men het komend weekend gaat doen, sport etcetc...
Eigenlijk zon beetje wat er op Airwork ook allemaal wordt besproken dus.

Maar soms heb je ook collega's die niet zoveel te zeggen hebben, of het is gewoon een ongedwongen rustig vluchtje waarbij je beetje een krantje leest tussen het 'werken' door als dat mag, of je neemt nog eens de systemen of procedures door... alle documentatie is toch aan boord.
 
Co: 'Ik heb al een paar dagen een raar plekje op m'n buik'.
Overload (ongeinteresseerd): 'Oh'.
Co: 'Wordt wel steeds groter, ik maak me wel een beetje zorgen'.
Overload: 'Mot je naar de dokter'. (zoekt NRC in crewbag)
Co: 'Jij bent Linetrainer, kan jij dr niet ff naar kijken?'.
Overload: 'NEEN!. Ga naar de dokter'.
Co: 'Ik maak me zorgen, kijk toch maar ff'. (Begint shirt uit te trekken)
Overload: 'Your controls'. (Staat op om weg te gaan)

En

Co: 'Commandante, can I askjoe a questione?'.
Overload: 'Hmmm'.
Co: 'Whatte ies very large citie here below?'
Overload: (kijkt naar London) 'That's paris'.
Co: 'Reaaaaaly......'.
Co: 'Ies so close to England, no?'
Overload: 'We go really fast'.
Co: 'ohhhh, of course, I forget about'.

En

Co (vrouwelijk): 'My shirt is soaked from the rain, look at this, you can see everything right through it, I should have worn underwear ha, ha, ha'.
Overload: 'yep'.

En

Co: 'No serious, I tell you, you should really join this Pyramid scheme, this one really works, I put all my savings in, come on join up'.
Overload: 'Feck off'.

En

Co: 'In my previous company...'
Overload: 'La, la, la, lalalala, la lala laaa, I can't hear you, la lalla'.

En

Overload: 'I'll go to the bathroom, your controls'.
Co: (blij) 'Si commandante'.
Overload: (kijkt naar het gezicht van de co) 'What do you do when we loose an engine now?'.
Co: 'ehhhhhhhhh, I know thies, ehhhhhh'.
Overload: 'you know, I'll go later on the ground, my controls again'.
 
Ja hoor, zeker bij Ryanair vlieg je met mensen met veel verschillende achtergronden, die bijna overal vandaan komen en vanalles gedaan hebben. Heel interessant en leerzaam. We hebben mensen die van alles hebben gevlogen van Spitfire en hanglider tot Concorde of Mig31. Sommigen hebben de zuidpool onderzocht of de wereld rondgevaren of mount Everest beklommen, sommigen hebben bij topgear gewerkt anderen in de Falklands of Iraq gevochten. Elke dag weer wat anders. En elke dag leer je wat nieuws. Het is een van de dingen die het beroep zo leuk maken.
 
Autoweekje, Spits en Metrol doen het altijd weer lekker. Ook op korte vluchten. Ook gaat er veel tijd zitten in het proberen te herkennen wat er nou weer op mijn broodje zit. Altijd weer een verrassing...
 
Als jehet eigenlijk zo leest, mag je stiekem best 'blij' zijn als er even een probleempje aan boord is, zij het bij de passagiers, zij het aan het vliegtuig zelf.
 
Heheh, wil je me het vertellen als jij ooit achter de controls zit? Dan denk ik dat ik dat vluchtje oversla :p:

Zag je de '' niet...?
Ik kan me voorstellen dat als er wat gebeurt wat niet ernstig is, maar dat je gewoon kan bezighouden dat dat geen enorme ramp zou zijn...
 
Co: 'Ik heb al een paar dagen een raar plekje op m'n buik'.
Overload (ongeinteresseerd): 'Oh'.
Co: 'Wordt wel steeds groter, ik maak me wel een beetje zorgen'.
Overload: 'Mot je naar de dokter'. (zoekt NRC in crewbag)
Co: 'Jij bent Linetrainer, kan jij dr niet ff naar kijken?'.
Overload: 'NEEN!. Ga naar de dokter'.
Co: 'Ik maak me zorgen, kijk toch maar ff'. (Begint shirt uit te trekken)
Overload: 'Your controls'. (Staat op om weg te gaan)

En

Co: 'Commandante, can I askjoe a questione?'.
Overload: 'Hmmm'.
Co: 'Whatte ies very large citie here below?'
Overload: (kijkt naar London) 'That's paris'.
Co: 'Reaaaaaly......'.
Co: 'Ies so close to England, no?'
Overload: 'We go really fast'.
Co: 'ohhhh, of course, I forget about'.

En

Co (vrouwelijk): 'My shirt is soaked from the rain, look at this, you can see everything right through it, I should have worn underwear ha, ha, ha'.
Overload: 'yep'.

En

Co: 'No serious, I tell you, you should really join this Pyramid scheme, this one really works, I put all my savings in, come on join up'.
Overload: 'Feck off'.

En

Co: 'In my previous company...'
Overload: 'La, la, la, lalalala, la lala laaa, I can't hear you, la lalla'.

En

Overload: 'I'll go to the bathroom, your controls'.
Co: (blij) 'Si commandante'.
Overload: (kijkt naar het gezicht van de co) 'What do you do when we loose an engine now?'.
Co: 'ehhhhhhhhh, I know thies, ehhhhhh'.
Overload: 'you know, I'll go later on the ground, my controls again'.

Zo jij bent echt een verschrikkelijke held.
 
Overload, geef wat andere voorbeeldjes. Degene die je gaf, leken mij meer op van al die ab initio cadets waarmee je vliegt.
Of je luistert gewoon niet?
Co: 'In my previous company...'
Overload: 'La, la, la, lalalala, la lala laaa, I can't hear you, la lalla'.
Dat zijn dan die ex-concorde, spitfire, mig-85, F1 piloten of de zuid-noord-poolexpediteurs, soldaten, bergbeklimmers, ... waarvan je niks kan opschrijven.
 
Nou wat wil je dan horen? Soms zijn het hele interessant verhalen als je bijvoorbeeld met een Rus vliegt die testvlieger bij Mikoyan is geweest, de andere keer gaat het over de belasting of wat er op tv was gisteren. In de cockpit heb je dezelfde gesprekken als met je familie, vrienden of collega's. Je komt alleen wel veel kleurrijke mensen tegen, zie mijn vorige post.
 
OK Overload, ik hoef geen exacte voorbeelden te horen, maar je post ging duidelijk over gesprekken die jij hebt als instructeur met studentjes. Ik ga er van uit dat bv. Matty graag wilde weten waar het eenmaal over gaat als je eenmaal op de lijn zit en klaar bent met training.
Ik heb tijdens mn training ook met interessante captains gevlogen (vb. ex-F16 piloten die tijdens de Kosovo oorlog hebben gevlogen of een op 737 voor tig jaar in hartje Afrika), maar ze bleven instructeur die je na de vluchten nog debriefd, dus op een of andere manier heb ik daar nou niet boeiende lange gesprekken mee gehad. Lag eerder aan hun, dan aan mij. Een maand lang had ik saaie nightstops, maar daar kwam snel een einde aan eenmaal de training voorbij was! :)

Iig, back to topic;

Mijn duties als die op de linkerstoel zn interphone weer gelijk uit zet na alleen met ja/nee gezegd te hebben;) ;
Krant lezen, sudoku en raadseltjes achterin oplossen, krant 2 lezen, boek lezen, ipod luisteren, op langere trips op de laptop filmpje kijken, 121.5 uitluisteren, vliegveld bestuderen waar we heen gaan (ik zeg bv. Madrid), op de ADF radio luisteren voor nieuws, foto's maken,....
 
Back
Top