Een vooropleiding nodig?

Vref

New member
Hallo iedereen!

Ik ben nieuw op dit forum en zal me even voorstellen. Ik ben een 23 jarige met een passie voor alles wat te maken heeft met de luchtvaart. Al vanaf jongs af aan droomde ik van een baan als vlieger. Toch leekt het voor mij te hoog gegrepen om piloot te worden en ik ben me daarom op een andere toekomst gaan focussen. Ik had geen motivatie meer voor mijn vmbo-tl opleiding en ben daardoor gezakt. Ik heb daarna een
mbo 2 opleiding gevolgd en ben vanaf mijn 18e bij de landmacht gaan werken. Nu heb ik sinds 2 jaar een andere baan bij de overheid.

Toch bleef het altijd aan me knagen. Ik heb de laatste paar maanden goed nagedacht over wat ik nu precies wil en ben tot de conclusie gekomen dat ik er toch voor wil gaan. Ik wil voor de modulaire weg gaan en de kosten financieren met mijn huidige baan. Waar ik me nu toch wel een beetje zorgen om maak is of ik na het behalen van mijn CPL/fATPL een kans maak om aangenomen te worden bij een maatschappij (los van economische redenen) met alleen een mbo 2 als vooropleiding.

Ik ben bereid om in het buitenland te gaan werken.

Ik ben ook bereid om alsnog een studie te doen maar gezien het feit dat ik mijn baan nodig heb om de kosten te kunnen financieren zijn er voor mij weinig mogelijkheden. Mijn opties zijn:

-Thuisstudie havo LOI/NTI/NHA (hier lees ik veel negatieve reacties over)
-HBO deeltijd (21+ toets)

Welke van de twee is het meest verstandig? Welk deeltijd HBO opleiding zouden jullie in dat geval aanraden?

Zijn er mensen die in het zelfde schuitje als mij gezeten hebben en nu toch een baan als piloot hebben kunnen bemachtigen?

Ik hoor graag van jullie.
 
Op dit moment zou ik me even op iets anders concentreren als ik jouw was. Sorry, niet het leukste antwoord om te horen wellicht. Maar ja, zoals je weet ligt de hele markt nu op zijn gat en worden er duizenden piloten ontslagen. Uiteraard zal het met een paar jaar wel weer bijtrekken, maar dan gaan er eerst nog andere piloten voor als je snapt wat ik bedoel....
 
Een job vinden zal sowieso heel moeilijk worden. Of je nu een vooropleiding hebt of niet. Ik zou geen voorlopeiding meer doen. Bij een sollicitatiegesprek zal je je theoretische kennis van de pilotenopleiding moeten bewijzen. Kijk eens of je vacatures vindt voor piloten en of er daarbij een vereiste is inzake diploma's. Soms wel maar zeker niet altijd.
Je kan beginnen met PPL en zien of het je ligt en nadien verder uitbreiden naar IR, ME, CPL, MCC enz...
 
Leuke vraag met een vrij omslachtig antwoord.
Ten eerste is het nu juist de tijd om met een opleiding te beginnen, zeker als het zelf gefinancierd is.
Het zal ongeveer 3-5 jaar duren voor je klaar bent met alle onderdelen van je vliegopleiding.
Omdat je alles zelf financiert heb je ook de controle over hoe snel of langzaam je alles doet.
Dit met het oog op de gezondheid van de markt.

Ten tweede is NL wat vlieg werkgelegenheid betreft erg krap. 4-5 para clubs, 4-5(?) reclame sleep bedrijven en maar een handvol charter-operators.
Is een vrij lang KLM draadje hier waar gediscussieerd wordt over het feit dat ongeveer twee jaar geleden de KLM besloot om aan te nemen van buiten de KLS.
Eis was wel dat je een opleiding had gedaan bij een van de “hof leveranciers” en als je dat niet is gedaan werd je sollicitatie niet in behandeling genomen.
Dit betekent dat je als zelf-financier geen kans maakt om bij de KLM te komen.

Blijft buitenland over en dat had je al genoemd.
Dit brengt me weer terug op je vraag over vooropleiding.
Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen maar ik durf te stellen dat grote buitenlandse maatschappijen (buiten Europa) meer waarde hechten aan je vliegervaring en opgebouwde skills dan een vooropleiding.
Let wel dat je nu 7-10 jaar verder bent.

Om je even een hart onder je riem te steken, ik hoor Europese en ook Nederlandse accenten op de radio over de hele wereld.
 
Hi Vref,

Allereerst, welkom op het vernieuwde Airwork.

Uitgebreid verhaal. Duidelijk.

Een geintegreerde opleiding in NL wordt een lastig verhaal zonder een HAVO VWO, maar dat hoeft niet in de weg te staan om jou naar je doel te leidden.

Aangezien de luchtvaart op dit moment dood is, kun je het beste nadenken over waar je evt. dan een modulare opleiding wilt doen. Dit kan na Corona evt. in USA en dan brevet om te zetten in EASA Brevet. EA heeft daar ervaring mee en kan jou daar wellicht wegwijs in maken.

De opleidingen modulair in NL zijn veelal ook overprized. Kijk evt naar Polen. Daar zitten wel paar goede scholen. Evt. PPL kan ik je evt wel Piloto Mokykla aanraden in Litouwen. Vanuit NL heb je normaal gesproken rechtstreekse vluchten vanuit Eindhoven naar Vilnius. Voor rond de 6-8K zou je daar je PPL kunnen halen.

Ikzelf heb mijn vliegopleiding gedaan bij BAA in Litouwen, maar deze raad ik af. In mijn tijd waren ze nog klein, maar zijn op gegeven moment enorm gegroeid met als gevolg, te veel studenten, te weinig kisten. Komen en gaan van instructeuren en vaak niet echt beste kwaliteit van instructeuren. Daarom Piloto Mokykla is prima. Niet zo groot en kan evt snel in zomer gedaan worden. http://www.pilotumokykla.lt/en/

Dan rustig aan uren bouwen. Dan CPL MEP IR wel doen in 1 school. Dit is bij sommige airlines een eis dat je dat gedeelte in 1 school gedaan hebt. Dat klaar, dan MCC JOC UPRT. Ook daar kun je evt. kijken of je een pakket prijs kan doen. Uiteindelijk zou je het moeten kunnen doen in 40-55K.

Mbt. je vooropleiding. Zelf had ik vroeger ook niet heel veel zin in school, en ja daardoor zijn bepaalde kansen aan mijn neus voorbij gegaan. Luxair wilde mij uitnodigen, maar omdat ik geen VWO had was mijn kans verkeken. Zelfde evt. als je ervaring heb bij Cargolux. Daar is VWO een keiharde eis. Ook bij LH en nog een aantal airlines. Maar goed, ondanks alles door veel netwerken ben ik bij meerdere airlines op assessment gekomen, helaas niet alle gehaald voor mijn eerste baan, en een wel, maar toch niet genomen. Frustrerend dus. Toen via een goede bekende van mij toch aan mijn eerste airline baan gekomen op B737 300/400. Had wel 1 jaar daarvoor zelf funded TR gedaan, wat dus mij de mogelijkheid gaf om bij mn eerste baan aan de bak te komen. Was seizoenscontract. Na zomer weer 7 maanden thuis gezeten. Vervolgens bij zelfde airline 2e Seizoenscontract gekregen. Daarna had ik meer dan 500 uur op de 737, wat mij dus mogelijkheid gaf om elders te solliciteren. Uitgenodigd bij een medium size Cargo Club uit West Europa voor assessment. Deze gehaald. Ze wilde mij hebben maar kreeg al aanbod van andere club via een maat van mij. Die wilde mij ook hebben.. Dat heb ik aan genomen daar lifestyle beter was. 1 maand werken 1 maand vrij en vol doorbetaald.

Vervolgens ook assessment gehad met maar 500 uur 737 voor job als FO B747. Assessment ook gehaald. Had ook uitnodiging voor andere 747 operator, die heb ik afgezegd. Niet handig, want die eerste ging failliet. Maar goed. Niemand die ooit echt naar mn vooropleiding gevraagd had. Zeker met paar uurtjes is er geen haan die er naar kraait. Ja goed aantal Major Airlines zijn wel streng, maar goed er is meer dan dat.

Neem je tijd. Rustig aan. Smeer het uit over 4-5 jaar. Ben je 28 29. Ben je nog jong zat. Voorkom een studieschuld. Als dan alles in de soep loopt heb je in ieder geen of nagenoeg geen schuld.
 
Om hier nog even op terug te komen, begrijp me niet verkeerd, een vooropleiding is wel degelijk belangrijk en wel om het volgende:
Het is een indicatie van je werk en denk niveau en hoe snel je nieuwe informatie kan leren toepassen.
Natuurlijk is niet iedereen hetzelfde en er zijn mensen die zo door een schoolopleiding of vervolgopleiding fietsen en er zijn mensen die er harder voor moeten werken.
Het is dus niet een absoluut maar een indicatie hoewel sommige bedrijven (ook buiten de luchtvaart ) dit wel als absoluut behandelen.
Een type rating voor bv een groot toestel is erg duur (25k-50k) en simulator tijd is erg duur.
Denk in de buurt van 1500-3000/uur afhankelijk van welk type simulator.
Het is voor een bedrijf dus erg belangrijk om op veilig te spelen wat betreft de selectie van kandidaten.
Daarom is er vaak bij ab initio vaak een harde eis van hogere vooropleiding en dit geldt ook voor banen op middelgrote vliegtuigen met relatief lage vlieg ervaring eisen.
Je zal dus net als vele hier gedaan hebben een langer traject moeten volgen en niet verwachten dat je van je opleiding zo op een 737 van KLM kan beginnen.
KLM staat al niet meer op de kaart.
Hoe meer vlieg ervaring je hebt hoe minder je een risico bent bij aannemen.
Betekent zoveel als een aantal jaren piston, een aantal jaren turboprop, een aantal jaren kleine jet, misschien aan aantal type ratings en een aantal keren upgrade naar Captain bij kleinere bedrijven en je vooropleiding wordt steeds minder belangrijk omdat je op een andere manier al bewezen hebt dat je het kunstje kan leren zonder problemen.
Ik hoop dat het iets duidelijker is voor je nu.
Als je via mijn username zoekt naar onderwerpen die ik gestart heb zal je misschien ook wat info krijgen.
By the way...zelf mijn PPL in ‘92 gehaald en in 2017(!) eindelijk terecht gekomen waar ik wilde zijn.
Daar ben ik echt niet de enige in....het is dus wel een kwestie van passie en lange adem hebben.
Als ik een Euro had voor iedereen die tegen me heeft gezegd dat het een passie en een droom was dan hoefde ik nu niet meer te werken.
Vragen altijd welkom.
 
Bedankt allemaal, hier kan ik wat mee. Ik zit nu zelf toch te denken om een thuisstudie havo te gaan doen. Een hbo icm de vliegopleiding word iets te veel van het goede denk ik. Het havo diploma kan ik delen halen. Zo heb ik tenminste nog iets achter de hand mocht het nodig zijn.
 
Goed idee.
Begin met vliegen in eerste instantie met de insteek dat het een hobby met uitbreidingsplannen is.
We weten niet waar je woont maar zweefvliegen is een heel erg leuke en niet zo kostbare optie om mee te beginnen.
Avond school (bestaat dat nog) HAVO , zweefvliegen in het weekeinde en sparen voor je motor vliegopleiding.
 
Back
Top