Eelde runway 23 vacate via S2?

themepark

New member
Goedemiddag,

Morgen heb ik een cross country gepland staan van Seppe naar onder andere Eelde. Ik verwacht dat morgen 23 in gebruik is. Mag ik dan op eigen initiatief 23 vacaten via S2? Dus via runway 01? Of moet ik doortaxiën naar S3 en dan via taxiway C, HLDG E2, Runway 01, taxiway B naar de Apron? Of moet ik tijdens de landing roll het vacaten via S2 requesten? ('PAB Request to vacate 23 via S2')

Het wordt mijn eerste keer dat ik een gecontroleerd veld aandoe. Bovenstaande situatie heb ik tijdens mijn RT-opleiding niet behandeld. Ik vraag me af wat gebruikelijk is in dit soort situaties :)

Hieronder de link van de Aerodrome Chart:

http://www.ais-netherlands.nl/aim/2016-05-12-AIRAC/eAIP/html/graphics/eAIP/EH-AD-2.EHGG-ADC.pdf
 
Ik verwacht dat morgen 23 in gebruik is. Mag ik dan op eigen initiatief 23 vacaten via S2?
Eigen initiatief op een gecontroleerd veld is een slecht idee. Je moet doen wat je verteld wordt. Bij Eelde baan 23 krijg ik altijd de opdracht om een 180 graden draai te maken en terug te taxiën en dan via taxiway A naar de K-apron. Maar als je een andere opdracht krijgt moet je die uitvoeren. Ze laten je echt niet rijden na de landing zonder iets te zeggen.

Overigens: het circuitkaartje laat zien dat je over de baan heen moet en aan de andere moet dalen naar circuithoogte. Je hebt kans dat ze je rechtstreeks van Tango naar downwind sturen, dus zonder twee keer de baan te kruisen. Gewoon doen wat er gezegd wordt en als je iets niet begrijpt navragen wat ze bedoelen. Geen eigen initiatief op een gecontroleerd veld.
 
Vraag het gewoon aan de toren als je nog op final zit.

"Tower, PAB, may we vacate via S2 after landing?" Als je dat wilt, of
"Tower, PAB, may we backtrack to S1 after landing?"

Dan weet je het vantevoren en hoef je je tijdens de landingroll niet druk te maken over RT en misschien een uitgebreide taxi-clearance, en is voor iedereen duidelijk war er staat te gebeuren. Bijvoorbeeld voor de kist die op 19 klaar staat om take off te gaan na jou landing.

PaBlauw
 
Last edited:
De toren helpt je doorgaans goed op weg.

Het volgende kan je mogelijk verwachten.

Arrival via Romeo en Tango op 1500 ft krijg je doorgaans al de melding dat je downwind kan joinen voor 23. Verwacht na je landing de mededeling "vacate runway via Siera 2, runway 01 and Whisky 2" voor de apron.

Suc6 morgen en geniet ervan.
 
Dank voor alle antwoorden. De toren gaf dus op final al aan dat ik via S2 01 de runway moest vacaten :) Niks aan de hand dus. Even nagevraagd ter plaatste, en er geldt dat je een runway zo snel mogelijk moet vacaten, tenzij dit via een andere runway is, dan heb je specifiek toestemming nodig, anders niet.
 
"Tower, PAB, may we vacate via S2 after landing?" Als je dat wilt, of
"Tower, PAB, may we backtrack to S1 after landing?"

may we? Of request en dan zonder Tower want je zit al op die frequency ?

"PAB, request to vacate via S2 after landing?"
 
Back
Top