EASA license renewal

Ik kreeg vandaag mijn nieuwe EASA papiertje in de bus. Tot mijn grote verbazing bleek mijn SEP (verlopen 1 Juli 2009) ineens verdwenen. Ik was altijd onder de indruk dat die na verloop nog 5 jaar op je brevet bleef staan en was dan ook van plan om voor 1 Juli volgend jaar mijn SEP te renewen. Het kan zijn dat ik hier een denkfout maak en stand to be corrected.
However, ook mijn 737 rating, verlopen 1 April 2013, is er vanaf. Klopt dit? Maakt KIWA nu een fout of worden gewoon serieus ge##### door de nieuwe EASA regels? :1855:
 
Conform EASA worden verlopen ratings niet meer op je document vermeld. Maar ge#### wordt je niet, want je hebt toch niets aan een verlopen rating. In het verleden was vastgelegd wat je aan aanvullende training moest doen om deze weer geldig te maken, dat wordt nu aan de opleidingsinstantie overgelaten (middels o.a. een richtlijn). En dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Zie:

http://www.ilent.nl/Images/Informat...erlopen bevoegdverklaringen_tcm334-343167.pdf
 
Bedankt! Voor mijn SEP ziet het er inderdaad niet slecht uit.
Echter laat ik mijn 737 meer dan drie jaar vervallen dan mag ik de hele rating opnieuw doen.
Was dat vroeger niet na 5 jaar?
 
Wat is er nodig om je type rating geldig te houden? Alleen elk jaar een profcheck, of heb je ook uren of sectoren nodig in dat afgelopen jaar?
 
Back
Top