EASA issuing state kiezen

La RAM

New member
Als nieuweling in de (privé)vliegwereld, waan ik mij door de nieuwe easa ontwikkelingen in een heuse jungle: een onontgonnen gebied dat moeilijk begaanbaar is. Dit is dan ook een vrijbrief aan de pioniers op dit (vak)gebied om mij te corrigeren of aan te vullen, indien nodig.

Na véle, véle leerzame, plezierige, interessante, maar soms toch ook inmiddels gedateerde threads hier gelezen te hebben, kamp ik persoonlijk met nog wat vragen, onduidelijkheden en dilemma’s. Deze hebben betrekking op zeer uiteenlopende onderwerpen, die ik hier binnenkort met jullie wil delen. Ik vang aan met het kiezen van een “issuing state”.

Als vrije Europese staatsburgers hebben wij de vrijheid om ons binnen Europa te bewegen hoe wij willen. Dit geldt, met beperkingen en voorwaarden, ook voor het land dat je vliegbrevet (én Medische keuring) uitgeeft. “What’s the big deal?!”, hoor ik menigeens grijze bovenkamer denken. De kosten!

Zoals een zuinige (toekomstige PPL) student betaamt – al helemaal in tijden van crisis - , draai ik elk dubbeltje om en wik en weeg ik iedere uitgave. Daarom ben ik benieuwd naar de persoonlijke, individuele overwegingen van airworkers om de kosten van invloed te laten zijn op het land waar jij je vliegbrevet hebt geregistreerd of laat registreren.

Populair gezegd: registreer jij je vliegbrevet in het land waar het je de minste knaken kost?

(Geef in je beantwoording svp ook aan (1) in welk land jij jouw vliegbrevet hebt geregistreerd of laat registreren, (2) welke kosten hiermee gemoeid zijn, (3) waarom je hiervoor gekozen hebt en (4) hoe dit je bevalt)
 
Weet niet hoe het bij andere landen werkt maar op het eiland kan je alleen een brevet van de overheid krijgen als je je opleiding bij een van hun erkende opleidingen hebt gedaan of je een post adres hebt in de UK.
 
Ik ben Belg, en voor mij is het helaas ook niet zo eenvoudig om te veranderen van "issuing state". Het is mogelijk op het moment dat je bvb in Duitsland of Engeland ook effectief werkt. Maar eigenlijk 100% in België actief zijn en bijvoorbeeld een Spaans brevet krijgen: voor zover ik weet onmogelijk.
 
Ik ben Belg, en voor mij is het helaas ook niet zo eenvoudig om te veranderen van "issuing state". Het is mogelijk op het moment dat je bvb in Duitsland of Engeland ook effectief werkt. Maar eigenlijk 100% in België actief zijn en bijvoorbeeld een Spaans brevet krijgen: voor zover ik weet onmogelijk.

Waarom zou je bijvoorbeeld een Belgisch of Nederlands brevet willen omruilen voor een UK brevet als je niet voor een UK airline werkt of in de UK woont?
 
Waarom zou je bijvoorbeeld een Belgisch of Nederlands brevet willen omruilen voor een UK brevet als je niet voor een UK airline werkt of in de UK woont?

Nou voor mij als aanstaand PPL'er is het veel goedkoper (+- 250 euro goedkoper om PPL afgifte, en 420 euro minder examen kosten (UK 30 euro per examen). De class 2 keuring was in de UK ook een stuk goedkoper voor 130 GBP.

Dat is voor mij de voornaamste reden, ow ja ik ga oook in de USA mijn JAA PPL halen dus dan gaat het toch via UK. :biertje:
 
Last edited:
Waarom zou je bijvoorbeeld een Belgisch of Nederlands brevet willen omruilen voor een UK brevet als je niet voor een UK airline werkt of in de UK woont?

Enerzijds de prijs. Anderzijds ben ik het kotsbeu dat de Belgische CAA naar eigen goeddunken eigen regeltjes verzint en die pas publiceert nadat er al X mensen extra kosten gemaakt hebben om er aan te voldoen.
 
Dank voor de replies allen!

Dus als ik het goed begrijp valt het nogal tegen voor wat betreft de vrijheid die je als gebrevetteerde hebt om je issuing state te kiezen.

Die vrijheid bestaat eigenlijk alleen op het moment dat je voor de keuze van een vliegschool staat. Eenmaal voor een vliegschool gekozen, dan staat daarmee je issuing state in principe ook vast. Uitzondering hierop betreft de mogelijkheid om het brevet naar een ander land om te laten zetten, indien je in dat andere land werkt of woont.

Brengt het verlengen van een brevet of Medische Keuring in het buitenland geen extra "gedoe" met zich mee?

Gaat de nieuwe EASA wetgeving niet gepaard met een uniformering van de prijzen in de EU?
 
Back
Top