Duits & DLR

Bobermo

Member
Beste allemaal,

Ik heb al op meerdere websites gezocht maar nog geen duidelijk antwoord gevonden, vandaar dat ik mijn vraag hier maar even stel!

Ik spreek momenteel niet zo heel goed Duits (VWO niveau), maar wil natuurlijk ook kans maken op banen bij de oosterburen. Uiteraard is daar wel een goed niveau Duits voor nodig. Ik sta dan ook open om een goede, kostbare, cursus Duits te volgen om mijn niveau op te krikken. Wat ik mij afvraag of het mogelijk is om eerst de DLR test te doen, en dan indien positief, mijn Duits op te krikken. Omdat de DLR voor bijna alle Duitse airlines geldig is, zou ik het zonde vinden om daarvoor al een cursus Duits te volgen, met de kans dat het voor niets is..

Is er iemand hier die ervaring heeft om eerst de DLR te doen en dan vervolgens pas je Duits te verbeteren?

Alvast bedankt voor de hulp,

Bobermo
 
De DLR GU is prima te doen met VWO duits. Bij Germanwings/Cityline krijg je uitsluitend een aantal CRM-vragen in het Duits. De overige testjes heb je als het goed is al eerder eens gezien.
Het Duits wordt pas echt belangrijk bij de FU. Daarvoor is het zeer aan te raden een maandje in Duitsland te gaan zitten. Ik kan het Goethe in Bonn aanraden. Daar zit je een maand incl. huisvesting voor minder dan €1500,-. Het onderwijs is prima en je kunt eventueel aan een B2-examen deelnemen.

Succes!
 
Kijk, hier heb ik wat aan! Bedankt voor je tips, had inderdaad al van meerdere kanten goede verhalen gehoord over het Goethe!

Grt Bobermo
 
Bij Germanwings/Cityline krijg je uitsluitend een aantal CRM-vragen in het Duits.

Voor Germanwings waren de CRM-vragen bij mij ook in het Engels. De 210 psychologische vragen daarentegen waren wel in het Duits. De GU en de grading waren overigens prima te doen met VWO-niveau Duits. Heb zelf Duits 1 gehad op VWO niveau en ben na mij GU begonnen met een cursus Duits.
 
Voor Germanwings waren de CRM-vragen bij mij ook in het Engels. De 210 psychologische vragen daarentegen waren wel in het Duits. De GU en de grading waren overigens prima te doen met VWO-niveau Duits. Heb zelf Duits 1 gehad op VWO niveau en ben na mij GU begonnen met een cursus Duits.

Vergissing, mijn DLR was gelijk met hetgeen hierboven beschreven.
 
Toch nog even een vervolgvraagje, wil deze kans zo goed mogelijk aanpakken bij het gebrek aan andere goede kansen:duh:

- Hadden jullie je cover letter in het engels of in het duits meegestuurd?
- Hadden jullie aangegeven de DLR te willen proberen om vervolgens je Duits te verbeteren, of hebben jullie je Duits niveau bij het opgeven iets "opgeleukt":biertje:?

Heb ook op PPRUNE gekeken, maar daar lees ik verschillende verhalen. De ene persoon zegt dat je van het begin af aan goed Duits moet spreken, de ander volgt "jullie" route..

Alvast bedankt voor de hulp!!

Grtz Bobermo
 
Alles in het Duits..

Ik heb toen opgegeven dat mijn Duits goed was. Tegen de tijd dat ze erachter komen dat het niet zo is dan zit je al bij de FU en heb je genoeg tijd gehad om te oefenen. Daar gaat alles in het Duits en is terugvallen op een andere taal geen optie. Echter moet je je daar verstaanbaar kunnen maken en je interview kunnen doen, maar verwachten ze zeker geen perfect Duits van je.

Bij mij ging het erg relaxed. Ze gaven bij het begin van het interview aan dat ze begrepen dat Duits niet m'n moedertaal is en als ik een vraag niet goed begreep ik het aan mocht geven en dat ze dan de vraag opnieuw/met andere bewoording/ met meer omschrijving opnieuw zouden stellen.

Heb ze daarvoor bedankt en gevraagd of zij het ook wilden zeggen als ik een verhaal zat te vertellen en zij er geen moer van bregrepen, aangezien Duits niet mijn eerste taal is :)

Ps. Je Duits moet van voldoende niveau zijn om ze te kunnen bellen om een afspraak in te plannen...
 
Last edited:
Zoals al vaker is gezegd wordt er geen perfect Duits van je verwacht. Je moet je echter dusdanig in het Duits uit kunnen drukken dat je prestaties er niet onder lijden. Er zijn gevallen bekend waarbij men niet kon inschatten of het gebrek aan een vereiste aan de Duitse taal lag of aan de kwaliteiten van de betreffende persoon. Belangrijk is dus vooral om ondanks je onzekerheden over je taal gewoon actief mee te doen (met name dus belangrijk bij de FU) en niet bang te zijn om fouten te maken.

Verder heb ik nooit een motivatiebrief bij mijn sollicitatie moeten aanleveren. Echter wel een tabellarische Lebenslauf (CV), deze heb ik gewoon in het Engels aangeleverd. Nooit iets over gehoord. Fliegerischer Werdegang heb ik wel in het Duits aangeleverd.

Succes!
 
Uitnodiging om te bellen voor een afspraak voor de DLR is binnen, dus dat gaat dan ook as maandag gebeuren. Nu begint natuurlijk het grote oefenen met de software, alwaar ik nog tegen een klein vraagje aanliep, misschien dat jullie kunnen helpen.

Zijn de ATPL vragen in het engels of in het duits? Toch wel belangrijk om te weten ivm met de vertaling van bv. vaktermen..

Bvd,

Bobermo

EDIT: Net in de kennisbank gevonden dat de ATPL vragen in het engels zijn, iemand die dit kan bevestigen?
 
Ze zijn in het Engels ja. Je kunt ze op pprune vinden in een forum van LH Italia. Die kwamen bij mijn GU 1 op 1 voorbij.

Succes
 
Ze zijn in het Engels ja. Je kunt ze op pprune vinden in een forum van LH Italia. Die kwamen bij mijn GU 1 op 1 voorbij.

Succes

Heb dit net gevonden:
1. A che cosa serve l'accumulatore idraulico?to supply a limited amount of brake energy in case the hydraulic system normally powering the brakes does not function anymore.
2. How is an electrical gyro kept erected? r. Levelling and torque motors
The pendulum type detector system of the directional gyro feeds: a levelling erection torque motor
3. Mach Critico. Che velocita' e'?local supersonic flow first exists on any part of the aeroplane.
4. In case of grave and imminent danger what is the message you should transmit? r.mayday
5. What are the major errors of the turn and sleep indicator? ?????????
Boh! non capisco la domanda
6. How is it called a drug and alcohol therapy? r. Action coping
7. Sei a 2000ft a la temperatura esterna e' 6°C. A che quota si trova lo zero termico?
r.5000ft
8. Ground speed 360kts. Devi andare da 60N 10E a 55N 10E. Quanto tempo ci impieghi? r. 50 minuti
9. Se la velocita' triplica cosa fa la portanza? Diventa 9 volte
(messa cosi non c’è nessuna domanda che viene posta in questo modo..boh!)
10. A cosa serve la fuel crossfeed? Balance
11. How can you increase the rigidity of a gyro? r. Increasing rpm and mass
12. What is real wander? r. ...Friction
( di real wander nelle domande non si parla, cmq13. Segui una great circle da BCN (43N) a NYC (42N). Come varia la tua true heading? r. Diminuisce
14. Error of the artificial horizon during forward accelerations? r. Nose up
15. What are your feelings during a forward acceleration? r. Pitch up
Linear acceleration when flying straight and level in IMC may give the illusion of: climbing
Positive linear acceleration when flying in IMC may cause a false sensation of:
pitching up
16. If during a loss of all comunication procedure you are on final and see a red flare (razzo rosso) on the runway, what do you do? r. Do not land
17. What is the minimum cabin pressure for a commercial flight?`r. 10000 ft(in dubbio anche io perchè dovrebbe essere piu specifica, ce ne sono tante di domande)
18. What kind of error is "environmental capture"? r. skill based (in dubbio)
'Environmental capture' is a term used to describe which of the following statements?
1.The tendency for a skill to be executed in an environment in which it is frequently exercised, even if it is inappropriate to do so
2.The tendency for a skill acquired in one aircraft type to be executed in a new aircraft type, even if it is inappropriate to do so19. What is a turn and sleep indicator? r. a Rate gyro
20. Lenticular clouds.....? r. Turbolence
21. Heavy aircraft weight? r. >136.000
22. CAT C speeds? r. 121<s<140
23. Medium aircraft classification? r. 7000<t<136000
24. What organ is responsible for horizontal accelerations? r. Otoliths
Which part of the vestibular apparatus is affected by changes in gravity and linear acceleration?
The sacculus and utriculus
Angular accelerations are perceived by:
- the cochlea
- the otholiths
- the semi circular canals
- the receptors in the skin and the joints
25. What is the main use of the Eustachian tube? r. to equalize pressure
The function of the Eustachian tube is to equalise the pressure between the:
middle ear and the external atmosphere
26. How is oxygen transported in the organism? r. Through haemoglobin in the blood
27. GS 300kts, you must be at 20000ft within the next 50NM. What is the rate you have to keep? r. 2000fpm
28. HDG 020°, RILPO 040°, Var 10W. QDR? r. 230°
29. You are at W40 and the sun is on the vertical. How long does it take the sun to get to W85? r. 3 hours
30. On a Lambert Chart, scale 1:500000. How much is 10cm? r. 50 Km
31. Which are the data that go to the ADC? r. Static pressure, dinamic pressure and
TAT.
In An Air Data Computer (ADC), aeroplane altitude is calculated from
Measurement of absolute barometric pressure from a static source on the fuselage
32. What is a RATE 1 turn? r. 3° al sec
33. What instrument measures low compressure rpm? r. N1
34. What is a CSD?
The function of a CSD in an AC generating system is to:
drive the generator at a constant speed.
35. Passing the transition altitude, how should you set the altimeter? r. 1013.25
36. When Dew point is equal to OAT temperature, relative humidity is...? r. 100%
37. What is a volume of air of equal temperature and similar humidity? r. Air Mass
38. Quanto lontano mette a fuoco ´l'occhio quando e' a riposo? r. 1mt
39. cos 60° .......................... r. 1800nm
40. When is wind shear more dangerous? r. Low level temperature inversions

41. What is the main responsible for the major climatic changes on the earth? r. solar radiation

Bedoel je deze vragen?

Dank voor de hulp!

Grt Bobermo
 
Heeft iemand toevallig informatie over de MIC test? Lees op pprune heel veel berichten die skytest aanbevelen en andere die het 'de 50 euro niet de moeite waard vinden'. Het is geloof ik niet echt een sim maar een soort video game..?:1855:
Vraag is dus...hoe bereid je je op zoiets voor??

Alle tips en trics worden gewaardeerd!!:)

Gr. RoWi
 
Heeft iemand toevallig informatie over de MIC test? Lees op pprune heel veel berichten die skytest aanbevelen en andere die het 'de 50 euro niet de moeite waard vinden'. Het is geloof ik niet echt een sim maar een soort video game..?:1855:
Vraag is dus...hoe bereid je je op zoiets voor??

Alle tips en trics worden gewaardeerd!!:)

Gr. RoWi

Met de schaarse sollicitatiemogelijkheden momenteel kun je beter het zekere voor het onzekere nemen. Ik heb met Skytest geoefend en kreeg te horen dat ik de maximale score had behaald op de MIC-test. Alle beetjes helpen.
 
Ik beveel Skytest eigenlijk alleen maar aan voor de MIC-test. Inderdaad heb je maar een kans, dat is die 50 euro wel waard lijkt me.
 
Ja precies. Heb nu een account gehuurd van een vriend om te oefenen. Is alleen wel lastig sturen met de pijltjes...Is het ook mogelijk om er een joystick op aan te sluiten?
 
Tja dat zou ik wel doen ja! Daar gaat het nou juist om. Ik heb destijds geoefend met een Logitech Attack 3, bijna dezelfde als op de DLR-test zelf. Dat is inmiddels alweer een tijdje terug, dus misschien dat iemand anders je van verse info kan voorzien.
 
Tja dat zou ik wel doen ja! Daar gaat het nou juist om. Ik heb destijds geoefend met een Logitech Attack 3, bijna dezelfde als op de DLR-test zelf. Dat is inmiddels alweer een tijdje terug, dus misschien dat iemand anders je van verse info kan voorzien.

Is nog steeds hetzelfde. Maar elke joystick voldoet in principe voor de oefening.
 
Het is wel erg praktisch dat het DLR gebruik maakt van Logitech's met van die schietknoppen op de bovenkant! Je kunt namelijk heel gemakkelijk je duim op één van de knoppen leggen om de getallenreeks te onthouden.

Hoorde ik een oneven getal, dan ging mijn duim naar de eerste knop links, bij een volgend oneven getal ging de duim naar de tweede knop links en als ik dan voor de derde keer een oneven getal hoorde dan kon ik m'n duim niet meer verleggen en moest ik wel op het scherm drukken. Kwam er in de oneven reeks ineens een even getal voorbij, dan verplaatste ik de duim naar rechtsonder (en v/v).

Geen idee hoe het is om de MIC-test zonder deze truc te doen, maar ik had nagenoeg geen denkvermogen nodig om die nevenopdracht te doen met even/oneven cijfers....
 
Bobermo: dat zijn ze inderdaad. Pak voor de zekerheid wel even je theorieboeken erbij om alles te checken.

MIC kun je prima oefenen met Skytest, dat is geen weggegooid geld. Niet te vaak met Skytest oefenen, want de echte test is niet exact hetzelfde qua besturing. Althans, zo heb ik dat ervaren.

De rekensommen kun je trouwens vinden in oude BU ervaringsberichten op pilotenboard.de Even goed zoeken en dan heb je ook een idee wat er aan rekensommen voorbij komt. Ook die kwamen bij mij letterlijk 1 op 1 voorbij.

Succes
 
Ik heb het zonder SkyTest gedaan en dat ging prima. Het enige wat je je moet beseffen is dat je niet aan het vliegen bent. Je moet absoluut niet langzaam en rustig gaan corrigeren. Gewoon raggen en rammen met dat ding! 1 graad teveel naar links?! Hup, vol rechts uitslaan en zo snel mogelijk corrigeren. Dat is in ieder geval het advies van bedrijven als ATTC.
 
Back
Top