Droom je ervan om piloot te worden?

Buschauffeur

New member
Dan hier een boodschap van Jim McAuslan, general secretary van de British Airline Pilot Association (BALPA), de UK tegenhanger van de Nederlandse Vereniging van Verkeersvliegers (VNV).

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=DyZxahxMD2Q[/YOUTUBE]




Edit: Ik zie net dat Jumbo er al naar gelinkt heeft in een andere thread.
 
Last edited:
De harde realiteit. Weet niet meer wat er nog meer aangedaan kan worden om te waarschuwen. Ach gelukkig heeft men in indonesie nog altijd vliegers nodig…...
 
Kan het niet anders dan ermee eens zijn.

Ja er zijn een hoop piloten zonder job. Dus ja een airline heeft een goede positie voor het uitbuiten van deze groep.
Maar safety records kan een airline zn naam kosten en eventueel zijn AOC.

Dus wat deze heer zegt mbt Buffalo is helemaal correct. Als de airlines hiermee doorgaan, dan zie ik het regelmatig voorkomen in de EU. En dit door de moderne slavernij.

Dan praat men over P2F scam, maar een nog veel erger geval is dat van HELLO Airlines in Zwitserland. Je heb een enorme investering gedaan. Je moet dit terug verdienen.
De bank is immers ook geen filantropische organisatie. En dan zegt HELLO. Jaaaa, maar bij ons kunnen ze uren bouwen, wat de piloten de mogelijkheid biedt om daarna ergens anders een goed betaalde baan te krijgen.
Waar moet je van leven. Die Food Stamps en onkostenvergoeding? Leven in Zwitserland is duur. Dat betekend ongeveer 1300 Euro per maand Huur, auto etc. En dan komen daar nog rente en aflossing bij. Dus pak em beet 2500 euro per maand geef je dus uit. Dat is dus 15000 euro op half jaar basis. De druk wordt hoger voor de piloot, want meer lenen betekend ook meer rente betalen. Dat zal de performance van dit persoon niet ten goede komen. Gevaarlijke situatie.

Dus ben benieuwd wat BALPA kan bewerkstelligen in UK e.o. met bepaalde airlines. Noem geen namen.
 
Las net dat LH ook geen piloten gaat opleiden in 2013. Dat zijn dus ab initio opleidingen. Ongelofelijk dat er toch nog vliegscholen zijn die beweren dat de markt elders goed is. Misschien wel maar tegen welke condities. Zelfs al heb je 1000 uur 737, waar kun je daarmee solliciteren in Europa?
 
Ik persoonlijk heb het opgegeven voor ik er aan begonnen ben (paar keer uitgesteld). Wie heden ten dage aan de huidige marktcondities en werkgelegenheid er nog steeds van droomt om piloot te worden is niet goed wijs. Inzien dat het niet voor mij zal zijn is pijnlijk, maar minder pijnlijk dan ploeteren en mijzelf prostitueren voor een vliegjob.
 
Sterk filmpje.

Helaas heeft BALPA in deze ook wel een hoeveelheid boter op zijn hoofd. Toen er bij Thomson in 2010 vliegers uit moesten (ondergetekende was er een van), werd eerst vakkundig het right of return uit de MOA gehaald. Afgelopen maand was er weer beperkte recruitment. De 137 die eruit moesten, hebben een emailtje gekregen dat recruitment voor 4(!) dagen open was.

Ondergetekende zou weer de hele selectie door moeten lopen, ondanks dat het bedrijf records van 5 jaar heeft, over het arbeidsverleden van ondergetekende. Nooit (0, nada) keer te laat geweest voor een vlucht, nooit met een disciplinary action te maken gehad, goed sickness record, toch meteen afgewezen met een emailtje getekend door 'the recruitment team'. Uiteindelijk om opheldering gevraagd bij het bedrijf: reden dat je afgewezen bent: geen 737 rating... Contract bleek na onderzoek een deeltijd contract op een B-payscale. Waar was BALPA toen?
 
@A319Jockey:
Waar heb je dat gelezen? Ik zelf heb net de BU gehaald, maar mocht het zo lopen dat ik de FQ haal, heeft LH dan nog iets van een wachtlijst?
 
Ongelofelijk dat er toch nog vliegscholen zijn die beweren dat de markt elders goed is. Misschien wel maar tegen welke condities. Zelfs al heb je 1000 uur 737, waar kun je daarmee solliciteren in Europa?
Precies A319, dit roep ik ook al jaren. Ervaring telt niet, in tegendeel zelfs, het wordt tegen je gebruikt bij de meeste airlines omdat ze alleen maar P2F scams willen verkopen. Met ruwweg 7500 uur TT, paar duizend uur turboprop, 700 uur 737, 2500 uur A319 en ruim 2000 uur 747 zou ik geen idee hebben waar ik in Europa een fatsoenlijke baan zou vinden als ik morgen ontslagen zou worden.

Echter...die recente acties van de VNV en nu BALPA zijn naar mijn mening waaaaaay too little, waaaaaay too late.

Men heeft de enorme groei en de invloed van de low-cost sector (betalen voor sollicitatie, betalen voor type, betalen voor uniform, betalen voor medical, slecht/geen pensioen, onduidelijke belastingsituatie bij stationering buitenland, allerhande flexi-crews of piloten die als externe (Brookfields) contractors als uitzendkrachten worden ingehuurd enz enz) op de algemene arbeidsvoorwaarden volledig onderschat, jaren lang gebagatelliseerd, maar nu gaat men (midden in een economische crisis, lekker handig qua timing en situational awareness!) ineens krokodillentraantjes huilen dat het allemaal zo erg is en nog erger gaat worden. :duh:

Als zelfs een vakbond zich in de afgelopen 10-15 jaar nog geen mentaal plaatje heeft kunnen vormen van wat er met de arbeidsvoorwaarden in de luchtvaartindustrie aan de hand is, is het dan nu realistisch om de politiek/regulators, de werkgevers en the general public met een 5 punten Youtube tranentrekkervideo om hulp te gaan smeken?

Sorry voor de harde woorden, maar vliegen is voor een groot gedeelte vooruit denken en de big picture in je hoofd houden, en wat dat betreft scoren de meeste Europese vakbonden naar mijn mening een dikke vette 0. :traantjes

p.s. Air Berlin kunnnen de Indonesië-gangers ook voorlopig van de lijst schrappen als mogelijke werkgever als ze een paar duizend uur 737 bij elkaar gesprokkeld hebben: "Air Berlin schließt Cockpittüren für externe Piloten."
 
Last edited:
Sorry voor de harde woorden, maar vliegen is voor een groot gedeelte vooruit denken en de big picture in je hoofd houden, en wat dat betreft scoren de meeste Europese vakbonden naar mijn mening een dikke vette 0. :traantjes

Zo is het maar net. Ze kunnen wel een cursus "pro-actief denken" gebruiken, wat eigenlijk schandalig is voor een vliegersvakbond. Het zou ze in de genen moeten zitten.
 
Jack Daniels said:
Sorry voor de harde woorden, maar vliegen is voor een groot gedeelte vooruit denken en de big picture in je hoofd houden, en wat dat betreft scoren de meeste Europese vakbonden naar mijn mening een dikke vette 0.


Zo is het maar net. Ze kunnen wel een cursus "pro-actief denken" gebruiken, wat eigenlijk schandalig is voor een vliegersvakbond. Het zou ze in de genen moeten zitten.

:duh:

Wellicht in de peiling houden dat je als vereniging nul zeggenschap hebt en slechts een gedoogde gesprekspartner bent. Dat maakt het "afdwingen" van wensen erg moeilijk, zo niet vrijwel onmogelijk, hoe graag dat je dat ook anders zou willen.

Alles dat je gedaan krijgt is op basis van welwillendheid, overleg, etc.

Erg makkelijk om kritiek te geven vanuit de zijlijn.
 
Ach, in Duitsland houden ze de moed erin.
Ach joh, na mijn Typerating kan ik toch een nieuwe lening aanvragen?
Persoon is van plan om bij LH te gaan werken, KL als alternatief.
Zijn 2 vrienden aka piloten zeggen dat het niet moeilijk is.

Ik droom ervan om piloot te worden, lekker in een Cessna door het land tuffen, met een PPL op zak.
 
:duh:

Wellicht in de peiling houden dat je als vereniging nul zeggenschap hebt en slechts een gedoogde gesprekspartner bent. Dat maakt het "afdwingen" van wensen erg moeilijk, zo niet vrijwel onmogelijk, hoe graag dat je dat ook anders zou willen.

Alles dat je gedaan krijgt is op basis van welwillendheid, overleg, etc.

Erg makkelijk om kritiek te geven vanuit de zijlijn.

Ik mag toch wel verwachten dat de VNV enige zeggenschap heeft. Waarom zou je anders elk jaar braaf 0,5 % van je bruto salaris naar ze overmaken? Voor het leuke maandelijkse blaadje? Duur abonnement dan....

Het is óók in het belang van de gevestigde vliegers om het stuwmeer aan ab-initio's in te dammen.
 
Ik mag toch wel verwachten dat de VNV enige zeggenschap heeft. Waarom zou je anders elk jaar braaf 0,5 % van je bruto salaris naar ze overmaken? Voor het leuke maandelijkse blaadje? Duur abonnement dan....

Het is óók in het belang van de gevestigde vliegers om het stuwmeer aan ab-initio's in te dammen.

Wat is het verschil in zeggenschap en een gesprekspartner zijn ?
 
Alles dat je gedaan krijgt is op basis van welwillendheid, overleg, etc.

Erg makkelijk om kritiek te geven vanuit de zijlijn.
Precies, je zegt het zelf: "welwillendheid" en "overleg." Maar hoe wil je je als vakbond aan de ene kant welwillend en fair opstellen tijdens een constructief overleg, terwijl men aan de andere kant aan je stoelpoten zaagt door jaren lang een gigantisch overschot aan piloten op te leiden die alleen maar een baan kunnen vinden in de low-cost industrie? Vervolgens gaan diezelfde low-cost airlines op een directe manier keihard de winstmarges van majors onder druk zetten terwijl men indirect de onderhandelingspositie van vakbonden bij de majors ondermijnt.

Dat hele begrip "welwillendheid" van de werknemerskant wordt dan een synoniem voor bedelen en hopen dat je in de nieuwe CAO nog een grijpstuiver toegeworpen krijgt. Dat is dan ook de situatie waarin veel vakbonden zich nu bevinden, en de grote ironie is dat men juist in de luchtvaart zo hard hamert op situational awareness.

De VNV en BALPA hadden dit allang aan moeten zien komen, dat is gewoon hun taak als vakbond en het resultaat van hele simpele optelsom van vraag & aanbod.

Jaren lang hebben clubs als VNV en BALPA zich arrogant opgesteld t.o.v. de low-cost airlines, een beetje hautain lachen over easyJet en Ryanair, maar nu het 'ineens' crisis is (ook dát had blijkbaar niemand zien aankomen) en men onderhandelingstechnisch met de rug tegen de muur staat bij BA en KLM begint men ineens te piepen over de werkgeverspraktijken van sommige airlines en de leugens van vliegscholen.

Nogmaals: too little, too late! Tijdens een crisis kun je erg slecht of zelfs helemaal niet onderhandelen, en de afgelopen 4 jaar sinds het begin van de kredietcrisis zijn de vliegscholen vrolijk doorgegaan met opleiden, iets wat de situatie voor iedereen (behalve de vliegscholen en het airline management) alleen maar veel en veel erger gemaakt heeft. Het PNR is volgens mij allang gepasseerd; het overschot aan piloten willing to work for peanuts is enorm en het marktaandeel en de financiële firepower van de low-costs en Middle East clubs te groot.

p.s. Hoe bedoel je "zijlijn?" Ik ben al pakweg 15 jaar lid van een of andere vakbond en werkzaam als piloot.
 
Last edited:
....
p.s. Hoe bedoel je "zijlijn?" Ik ben al pakweg 15 jaar lid van een of andere vakbond en werkzaam als piloot.

Aan de zijlijn: Wel lid maar niet actief aan onderhandelingen deelnemend (of in het bestuur zittend). Probeer dat maar eens, dan zul je merken dat het nog niet zo makkelijk is om in die positie iets te bereiken.

En al helemaal niet met de andere aspecten, die je ook meldt, in de rug.

Het grote probleem: De varkenscyclus die, op basis van het shiny jet syndroom, maar op de top blijft hangen, met, zoals je meldt, het enorme overschot aan nieuwe instroom bij de vliegscholen.

En de enige stap die genomen kan worden (die stroom dus indammen), is nu dus eindelijk genomen. Waarbij men heel voorzichtig moet zijn om niet juridisch aangesproken te worden.

Nog een toevoeging: Ik noem expliciet de instroom naar de opleidingen en niet de uitstroom, want dat is een gevolg daarvan.
De instroom naar de vliegopleidingen, daar hebben ook de schooldecanen een deel aan. Wanneer de objectieve informatie alleen bestaat uit de glossy brochures van de vliegopleidingen, dan krijgt de high potential toekomstige vlieger tamelijk eenzijdige informatie. Ook de schooldecaan is dus een verantwoordelijke in deze om het werkelijke baanperspectief van een toekomstig vlieger voor de voeten van de dromer te leggen.
 
Last edited:
Back
Top