Droom Airline = British Airways

Vliegenier737

New member
Hoi

Zoals iedereen van jullie heb ik een droom airline, deze is British Airways


Ik zou graag direct na mijn opleiding al bij hun aan de slag gaan, hiervoor moet ik wel bij een school gaan die piloten aan hen levert zoals EPST -> OAT

Ik weet dat je zeer goede punten moet hebben en aan hun eisen voldoen maar kan iemand me hier wat meer over vertellen, als ik bijvoorbeeld voor alles maar 80% heb (net genoeg dus) kan ik dus niet bij hen beginnen?

Is het bvb beter om wiskunde en natuurkunde te verfrissen bij james boswell en daarna bvb cursussen vliegtuig apparatuur enzo lees ?




Stelling: Ik ben piloot maar ben niet aangenomen door BA na graduatie - Ik wil graag mijn senioriteit verliezen, en dus ook een deel van mijn loon om na een paar jaar bij BA aan de slag te gaan

Maar stel nu dat ik op mijn 24 bij een airline terecht kom, dan heb ik zeg nu 5000 uur nodig om bij BA te kunnen soliciteren of heb ik dit mis ? Dan ben ik ongeveer 32 jaar ofzo en heb dan niet echt veel tijd meer om een carriere uit te bouwen op bv een 777. kan ik bv ook met maar 1000 uur (laten we zeggen 2 of 3 jaar ervaring) al bij hen soliciteren als FO op bvb een A320, 767 ?

Of kan ik gewoon na bijvoorbeeld een jaartje rond puffen op een embraer van Flybe al soliciteren en bij BA aan de slag gaan ?



Kan iemand me wat nader toelichten aub ?

Dank bij voorbaat
 
Hey,

Het is goed dat je een droom najaagt maar eerst even vragen: ben je al door de selectie heen bij EPST?

Ik weet dat je zeer goede punten moet hebben en aan hun eisen voldoen maar kan iemand me hier wat meer over vertellen, als ik bijvoorbeeld voor alles maar 80% heb (net genoeg dus) kan ik dus niet bij hen beginnen?

Naar mijn weten moet je minimaal 85% halen per ATPL theorie examen. Maar zorg dat je gewoon een hoger gemiddelde hebt.
Bovendien moet je alle examens in één keer gehaald hebben. Dit geld ook voor je ME IR CPL.

Of kan ik gewoon na bijvoorbeeld een jaartje rond puffen op een embraer van Flybe al soliciteren en bij BA aan de slag gaan ?

Je kunt altijd solliciteren, maar of ze er ook wat mee doen is een tweede. Vergeet niet dat het vinden van een baan al moeilijk genoeg is, en denk er vooral niet te licht over.

kan ik bv ook met maar 1000 uur (laten we zeggen 2 of 3 jaar ervaring) al bij hen soliciteren als FO op bvb een A320, 767 ?

Zoals ik al zei, solliciteren kun je overal naar. Ik denk alleen dat mocht je uitgekozen zijn om bij BA te mogen werken er een grotere kans is dat je op de A320/B737 terechtkomt.


Voor de rest kan ik je op dit moment niet helpen.
Ciao,
Naud
 
Last edited:
Voor BA moet je voor alle theorie-examens minimaal 85% (dus niet 85% gemiddeld) scoren. Uiteraard niet na een herkansing. Dit is met een juiste werkmentaliteit en een beetje hulp van een goede vragendatabase prima te doen.
 
Voor BA moet je voor alle theorie-examens minimaal 85% (dus niet 85% gemiddeld) scoren. Uiteraard niet na een herkansing. Dit is met een juiste werkmentaliteit en een beetje hulp van een goede vragendatabase prima te doen.

Ja dat bedoelde ik inderdaad. Zat ff met mn hoofd verkeerd, maar als je ze allemaal boven 85 hebt heb je ook dat gemiddelde haha! Mijn fout.
 
Of kan ik gewoon na bijvoorbeeld een jaartje rond puffen op een embraer van Flybe al soliciteren en bij BA aan de slag gaan ?

Fout, fout en nog eens fout Mevr S. en Mejr P. nemen je on-line soll-form nog niet eens in behandeling.

Les een in de luchtvaart.....het is een kleine wereld en de mensen die je nog geeneens kent bepalen jouw carriere...(geen smilie van toepassing).!!!!!!!!!
 
Last edited:
Fout, fout en nog eens fout Mevr S en P nemen je on-line soll-form nog niet eens in behandeling.

Les een in de luchtvaart.....het is een kleine wereld en de mensen die je nog geeneens kent bepalen jouw carriere...(geen smilie van toepassing).!!!!!!!!!

Ik heb geen idee wat je bedoeld maar ik denk dat ik gewoon met een kwade flybe werknemer te maken heb omdat ik die maatschappij als voorbeeld gebruikte of heb ik het mis




@ Avian en Naudjuh

Ik had op school altijd maar een 5 op wiskunde, en aangezien alle atpl vakken wiskunde inhoudt zal het zeer moeilijk worden om op alles 85% te behalen

Of valt dat gewoon niet te vergelijken met school ?
 
Last edited:
Ik heb geen idee wat je bedoeld maar ik denk dat ik gewoon met een kwade flybe werknemer te maken heb omdat ik die maatschappij als voorbeeld gebruikte of heb ik het mis

Geen Idee?: een wel gemeend advies.

Kwade medewerker?: na jaren van commuten ben ik eindelijk thuis :yeehaa:
 
@ Avian en Naudjuh

Ik had op school altijd maar een 5 op wiskunde, en aangezien alle atpl vakken wiskunde inhoudt zal het zeer moeilijk worden om op alles 85% te behalen

Of valt dat gewoon niet te vergelijken met school ?

Geen idee of jij het kan vergelijken met school, ik had namelijk niet zo'n probleem met wiskunde en natuurkunde..

Maar ja je gebruikt veel natuurkunde (POF, en wat dacht je van Mass & Balance?).. dus als ik jou was zou ik het bijspijkeren, dat je veel tijd schelen die je niet hebt!

Maar ben je nou al aangenomen bij EPST of niet?

Ciao
 
Heb laatst een briefing gehad van BA hier in Ox. Inderdaad 85% halen en je begint op de A320. Maar zoals Naudjuh al een paar keer vraagt: ben je al door bij EPST?

Babysteps...

Ik zal niet zeggen dat een selectie bij een vliegschool de moeilijkste is (niet de makkelijkste) maar bij een maatschappij is het weer een geval apart. En een tip, als jij met een schuld van 100+k zit, staar je dan niet dood op 1 maatschappij immers je wilt toch zo snel mogelijk een baan na het behalen van je papieren. Maar goed dat is mijn bescheiden mening ;):.
 
ATPL is totaal niet te vergelijken met 'school' nee. Voor jezelf zou het lekker zijn als je niet stoffig bent met natuurkunde, maar om nou te zeggen dat je niet een 95% kunt halen voor elk vak zonder dat je een ster bent in beta-vakken is een fabel. www.oefendevragenuitjedatabank.nl

Evenals het verhaal dat je alles in 1 keer moet halen voor BA... Dat is ook gewoon niet waar. Misschien is dat een afspraak tussen EPST de maatschappij, maar vriend van me heeft echt niet alles in 1 keer gehaald en die zit er ook. (ab initio)
 
@Vliegenier737

Het pad/stelling waar je het over hebt lijkt veel op het mijne van de afgelopen paar jaar.
1)EPST/CTC
2)easyJet (3jr 2200uur)
3)BA (>2jr)

Een paar kanttekeningen.

a) Was compleet ruk in wiskunde B op vwo. Maar had toch echt geen probleem om 90+% te scoren in alle theorie.
b) Ben zelf bij BA gaan solliciteren dus weet niet welke contacten EPST nu heeft bij BA voor selectie. (heb het zelf trouwens de 1e keer gefaald)
c) BA is zelfs weer aan het bekijken of ze een ab-initio course willen gaan opstarten (dus misschien interessant om direct contact op te nemen)
d) Lead Recruiter bij BA is SFO John Monks
e) Zie jezelf niet stuk op de airline. Op dit moment is dat 1 van de grote problemen in de ab-initio luchtvaart wereld. Je wordt domgehouden en allerhande coursen aangesmeert om je 'kansen' te vergroten. En als weinig wetende met al 90K schuld neem je alles aan.

Who cares where you fly, who cares what you fly!!!!!!!!!!!!!!

Zolang je gelukkig bent, je schuld af te betalen is en je hebt een redelijke woon/werk/leef situatie dan mag je in je handjes klappen van geluk.
Het beroep is niet meer zoals in de jaren 60.
JONGENS EN MEIDEN, HET IS EEN BAAN.
Beoordeel het offer net als elke andere volwassene in een andere werk wereld.
 
Als voor BA werken je droombaan is moet je daar gewoon voor gaan. Zo zijn er in de andere werkwereld ook mensen die graag voor Unilever of Shell willen werken. Staar je er echter niet op blind.

Voor zover ik weet moeten ab initios idd 85% scoren maar of dat tegenwoordig met de examendatabank nou zo moeilijk is.......

Mocht je via de ab initio weg niet bij BA terecht komen maar bij bijv. FlyBe of Easy kun je het na een tijdje ook gewoon als direct entry FO proberen. Velen zijn je voorgegaan op die manier. Mocht er binnen BA behoefte aan zijn kun je met 2500 uur 'heavy' ook beginnen op long haul.

De komende jaren gaat er iig genoeg aangenomen worden.

Succes.
 
Neen ik heb nog geen selectie gedaan bij EPST, Ik ben aan het overwegen om aviation studies te volgen voor ik de selectie doe

ik denk dat aviation studies 85% behalen veel makkelijker zal maken omdat ik dan vakken heb zoals aerodynamica

dus als je 85% behaald op alle vakken en het goed doet tijdens het BA interview raak je er makkelijk binnen?



zoals ik in de 1ste en 2de alinea zij zou ik graag aviation studies volgen, of een andere luchtvaart richting, misschien zelf studie om 85% makkelijker haalbaar te maken of heeft dit geen enkel nut?
 
Het zou een best nut kunnen hebben, maar met veel inzet en doorzettingsvermogen kun je die 85% ook wel halen zonder Aviation. Bovendien moet je je niet blindstaren op 1 airline...
gr
 
Denk idd dat je je niet moet blindstaren op één airline. Ik weet niet hoeveel EPST-studenten gemiddeld aangenomen worden bij BA, maar denk dat dit slechts een paar gelukkigen per klas betreft. Desalniettemin genoeg andere opties na EPST.
 
Neen ik heb nog geen selectie gedaan bij EPST, Ik ben aan het overwegen om aviation studies te volgen voor ik de selectie doe

Oke, nou succes. First things first maar ik begrijp dat je het wilt weten. Zorgen zou ik me er alleen niet over maken.

dus als je 85% behaald op alle vakken en het goed doet tijdens het BA interview raak je er makkelijk binnen?

Op die 85%: nee, het helpt met het krijgen van een interview.
Op het goed doen tijdens BA interview, je moet ook testen over verbal reasoning doen etc. Naar mijn weten is de selectie bij BA best een slagveld.
 
Back
Top