Dreun

PPP

Active member
Politieke dreun
Definitief geen lijnvluchten

Het is allemaal nog niet zo definitief als men hier wil doen geloven. De meerderheid van de kamer wil geen uitbreiding van Lelystad Airport, maar er moet nog een kabinet gevormd worden en dat kabinet kan anders besluiten. Dan is er een meerderheid tegen, maar de vraag is of ze het kabinet om het toch doorzetten van dit plan naar huis gaan sturen.

Wordt dus vervolgd.
 
Het begint wel echt een héél dun draagvlak te worden, als zelfs déze nieuwe kamer zo'n motie aanneemt.

Je hebt natuurlijk gelijk dat het in theorie nog steeds kan. Maar zouden de twee resterende voorstanders onder de partijen, hun nek echt nú nog gaan uitsteken voor lijnvluchten op Lelystad? En daarmee zijn de vergunningen ook nog niet meteen rond. Of zouden ze hun kruit liever op andere dossiers verschieten, aan de onderhandelingstafel?

De grote vraag is hierna vooral... Wat gebeurt er dán met EHLE?

Ik las dat de luchtmacht nog een nieuwe basis zoekt, nu de koude oorlog terug is... Hun jets zijn vast nog "leuker" voor de omwonenden, dan anderhalve lijnvlucht...
 
Een nieuwe basis? Ze zoeken voor zover ik weet vooral een nieuwe plek in de Flevopolder voor het opslaan van munitie, en dan komt het noordelijk areaal van EHLE in beeld. Omroep Flevoland heeft een aantal alternatieve toekomstplannen voor het veld opgesomd (klik), maar slechts één daarvan laat de landingsbaan intact. De rest betekent in feite dat we het vliegveld opheffen en er wat anders gaan doen. Ik denk zelf dat de kleine luchtvaart er wel kan blijven en dat de Schiphol Groep ofwel het veld verkoopt ofwel wacht op de volgende verkiezingen om het nog eens te proberen.

Ondertussen schreeuwen de gemeente Lelystad en de provincie Flevoland nu al heel hard in het rond dat ze flink gecompenseerd willen worden, dus die geloven er ook al niet meer in.
 
Ik kan niets anders stellen dat ik de ongekende arrogantie van de niet-meer-zittende macht niet begrijp. Hoe haalt een de-missionair kabinet het in z'n botte h$rsens om zo met de grote vragen in het land om te gaan. Als er ìets duidelijk was aan de laatste verkiezingsuitslag, dan was het dat het Nederlandse volk het open-deur immigratie (non)beleid volledig zat is. En in plaats van pas op de plaats te maken en te zeggen "we handelen de laatste paar kleine zaken af en geven de fakkel over", wordt gemeentes gewoon opgelegd dat ze illegale immigranten op moeten nemen. Nu dìt weer. Laat dit nou gewoon over aan het nieuwe kabinet. Ongelooflijk...
 
Aangezien formaties steeds langer duren, is tegenwoordig de handelswijze dat de (nieuwe) TK na de verkiezingen een aantal onderwerpen aanwijst dat ze wil seponeren, en het zittende kabinet de opdracht krijgt om de rest van de lopende zaken gewoon af te handelen. EHLE was op die 'controversiele' lijst gezet en is er door de TK afgehaald...
 
Die lijst met controversiële onderwerpen is er voor het demissionaire kabinet. Die gaat over die zaken geen uitspraken meer doen Ze moeten wel de lopende zaken afhandelen. De continue instroom van asielzoekers is gewoon overmacht. De grenzen kunnen nou eenmaal niet dicht, dus moet je die mensen ergens huisvesten. Als gemeenten daar niet vrijwillig aan meewerken moet het maar onvrijwillig. De gemeenteraden kunnen hun burgers dus gewoon vertellen dat het overmacht is. Dat hoort bij de lopende zaken. Ik had ook liever een lagere instroom gezien, maar sommige dingen heb je nou eenmaal niet in de hand.

De Tweede Kamer is nooit demissionair, ook niet vlak voor de verkiezingen, maar zeker niet erna. Die kunnen dus van alles roepen over allerlei onderwerpen waar het kabinet zich niet meer over uitlaat. Dat roepen is verder zonder consequenties. De enige macht die de kamer heeft is om wetten te blokkeren en om ministers te ontslaan. Voor de rest zijn alle moties die ingediend worden suggesties aan het (nieuwe) kabinet en dan moet je maar afwachten of dat opgevolgd wordt met een blokkade of een ontslag van ministers als het kabinet de uitbreiding van ons mooie veldje toch doorzet.
 
Ik las dat de luchtmacht nog een nieuwe basis zoekt, nu de koude oorlog terug is... Hun jets zijn vast nog "leuker" voor de omwonenden, dan anderhalve lijnvlucht...

De ministeries van Defensie en I&W bevestigen dat hierover gesproken wordt: klik!

Ik ben benieuwd naar de milieueffectrapportage en hoe lang het duurt voordat er een vergunning afgegeven wordt. Plus natuurlijk de nieuwe bezwaarprocedures van omwonenden. Dat gaat dus nog wel even duren.
 
Wat je daaruit op kan maken is dat het in elk geval wel weer tien jaar zal duren voordat er iets gebeurt. Een risico voor de GA is dat de eigenaar intussen z'n handen ervan aftrekt qua exploitatie, zodra de kans op commerciële luchtvaart echt verkeken is. Daar moet tenslotte geld bij nu.
 
Back
Top