Downgraded Lights EDI

5Papa

New member
Beste EDI bezoekers,

Excuses voor het feit dat ik niet met exacte gegevens kan komen, ik ben namelijk een lowsy Google-aar. Sowieso minstens een deel van de maand juli 2008 zijn de approach lights van in ieder geval baan 06 van EDI niet op volle sterkte geweest. Dit stond ook in de NOTAM's destijds en ook in de ATIS werd er op een manier over gesproken. Nogmaals, dit klinkt allemaal vrij vaag maar ik weet dus niet meer wat er exact aan de hand was. Zoals ik het me kan herinneren werd er gerept over een 'downgraded approach light system' en ik geloof ook dat ze 'CAT I' genoemd werden. Wat dus aan zou geven dat je er geen CAT II of III op kan afvuren (hoewel?).

MIJN VRAAG: zijn er hier collega's die in die tijd ook EDI bezocht hebben (en dan met name eind juli, de tijd dat 's ochtends de visibility tussen de 600 en 1000 meter schommelde vanwege de lokale dikke mist) en destijds ofwel een CAT I ILS hebben uitgevoerd (met of zonder GA) ofwel toch een CAT II of III hebben geschoten? Lang verhaal kort: weet iemand of men destijds door die downgrading genoodzaakt was zich te beperken tot een CAT I ILS?

Er ontstaan alhier momenteel nogal wat hoofdbrekens door.
 
Ik ben er toen wel geweest maar CAT II / III was niet nodig. Heb je hier wat aan?

NOTAM:

EGPH RWY 06/24 GND LIGHTING SERVICEABILITY REDUCED.
CL LGTS, TDZ LGTS AND FINAL 300M OF ALS (EXC FOR CROSSBAR AT 150M)
INOPERATIVE.
THR LGTS, EDGE LGTS, END LGTS AND OUTER 600M OF ALS OPERATIVE.
FLIGHT LEVEL FROM SFC TO UNL
VALID FROM 1239 04-JUN-2008 TO 0545 14-NOV-2008: (A1585/08)
 
Ik weet niet of jullie ook een ILS "CAT III B with No DH" kunnen schieten?
1. ja dan kun je m.i. een CAT III B schieten, als ILS niet downgraded is to CAT I
2.nee dan zul je je moeten beperken tot een CAT I, want je voldoet niet aan de Visual Reference Requirements.

Visual Reference requirements:
CAT II : 3 consecutive lights (APPR, TDZ, C/L, Edge) + lateral element
CAT III A : 3 consecutive lights (APPR, TDZ, C/L , Edge

CAT III B with DH : 1 C/L light
CAT III B no DH : No visual requirement!

Wat betreft de "visual reference requirements" kan een "CAT III B with no DH"dus, echter
het houdt natuurlijk op als de NOTAM/ATIS zegt dat de ILS "downgraded to CAT I" is

gjk

correct me if I'm wrong
 
Ik ben based op EDI en Fish geeft het al aardig aan. Het project moet rond 14 Nov klaar zijn en tot nu toe heb ik nooit een CAT III hoeven schieten op EDI gedurende de WIP periode. Het is een resurfacing programme voor 06/24 van 30 Mar 08 tot 14 Nov 08 en er wordt van Sunday tot Thursday nacht gewerkt.
CAT I only en RVR is 800 ipv de 550m. 06 heeft lately CAT I approach lights systems only en no lead off lights meen ik voor twy B. Onze Flight Ops Bulletin voor de 'Downgraded Lighting' facilities is helaas niet meer online te vinden.

The information given is
updated daily and includes the length of any ungrooved newly laid areas.
Dependant on weather conditions the airport intends to lay 80 metres of tarmac each night, which need to cure for 72hours before they can be grooved. No more than 4 strips will be left ungrooved at any one time; therefore the maximum ungrooved length will not exceed 320mtrs.

Resurfacing work has commenced from the 06 end of the runway and is moving eastwards each night towards the 24 threshold. Prior to operating on runway 06/24 crew should review any NOTAM information listed in the AIS brief. In wet conditions consideration should be given to aquaplaning, and brake application should be reviewed dependant on the area which is ungrooved , i.e. touchdown, mid point or stop end. Touchdown should always be completed in the normal area.


Wat ik nu veel op de radio hoor is verwarring over de runway status mbt performance calculations. Er wordt veelal gevraagd of de runway 'Contaminated' is. Wat in mijn ogen niet zo is.

Happy flying...
 
Alledrie bedankt voor jullie erg nuttige bijdrage! Heel relaxt. Fish bedankt voor de kopie van de NOTAM. ph-gjk ook top, want die requirements kan ik dus toepassen op de NOTAM.

Dutchbird-757. Je zegt
"CAT I only en RVR is 800 ipv de 550m."
Zou je voor mij ff kunnen confirmen (om een lang verhaal kort te maken) dat je hiermee wilt aangeven dat voor de gehele periode (04-JUN-2008 TO 0545 14-NOV-2008) het alleen legal is om een CAT I te schieten?

Onze RJ's zijn trouwens niet meer dan CATIIIA approved, ph-gjk.

Alweer bedankt.

Om ff open kaart te spelen, het gaat hier om een 'meningsverschilletje' tussen een collega (captain) en mij. Destijds heb ik er namelijk 2 CAT I'tjes op geschoten (beide GA) en toen gedivert naar GLA. De captain waar ik het over heb zegt mij dat hij destijds een CAT II gedaan heeft en toen binnen is gekomen (ja dat snap ik). Volgens mij was dat dus een illegale actie en volgens hem waren mijn captain (en ik) amateurs door geen CAT II te doen. Oftewel ben ik ff aan het uitzoeken of ik nog veel te leren heb (sowieso natuurlijk..) of dat deze vriendelijke vis dus illegaal binnen is gekomen... Ahum..
 
Niet voor de gehele periode. Runway 06/24 is downgraded to CAT I met RVR via NOTAM (Alpha) van 800mtr from April 14 to Oct 23rd whilst WIP on lighting and resurfacing.

:biertje:
 
Ik ben er toen wel geweest maar CAT II / III was niet nodig.
NOTAM:

EGPH RWY 06/24 GND LIGHTING SERVICEABILITY REDUCED.
CL LGTS, TDZ LGTS AND FINAL 300M OF ALS (EXC FOR CROSSBAR AT 150M)
INOPERATIVE.
THR LGTS, EDGE LGTS, END LGTS AND OUTER 600M OF ALS OPERATIVE.
FLIGHT LEVEL FROM SFC TO UNL
VALID FROM 1239 04-JUN-2008 TO 0545 14-NOV-2008: (A1585/08)
Volgens mij is hij dan niet legaal bezig geweest als hij met een Cat 2 binnen is gekomen. Lighting system moet werken
 
Ja, in die periode ben ik er ook geweest en weet me nu weer te herinneren dat we tijdens de CRZ flink de papierwinkel erbij hebben gehaald. In de CAT I/II/III downgraded equipment tabel kwam duidelijk naar voren dat je geen II/III meer mocht doen. Daarnaast moest je geloof ik ook de RVR voor de CAT I aanpassen. We kwamen in ieder geval op minimum binnen.
Als je het specifiek wil weten moet ik die tabel er weer bij pakken.
 
voor een cat IIIa heb je volgens mij geen app lights nodig, op 50 ft zit je nl al boven de baandrempel en kun je dus een vis reference van de baan pakken, voor cat II zijn ze wel required.
 
De Approach lights zie je bij een CAT IIIa inderdaad niet, als je tot de minima moet gaan, maar daarnaast moet je wel een drietal andere visual references kunnen waarnemen zoals TDZ, C/L , Edge etc. Endeze waren juist inop!


CL LGTS, TDZ LGTS AND FINAL 300M OF ALS (EXC FOR CROSSBAR AT 150M)
INOPERATIVE.
 
Op 100 voet zit je ongeveer 300 meter voor de baan. Bij een CAT II moet je uit mijn hoofd 3 delen van de ALS of C/L zien en 1 lateraal deel ( crossbar, TDZ lights, of threshold lights) Aangezien je alleen een crossbar hebt en niet je 3 delen van de ALS of C/L lights mag je dus geen CAT II doen.
 
In de CAT I/II/III downgraded equipment tabel

Robin200 is correct !! Je hoeft hier niet zelf over na gaan zitten denken (visual requiremnts zijn hier NIET van toepassing !!), maar gewoon de informatie in deze tabel interpreteren..... Is allemaal al over nagedacht door de authoriteiten

CL LGTS, TDZ LGTS AND FINAL 300M OF ALS (EXC FOR CROSSBAR AT 150M)
INOPERATIVE.

CL LGTS -> DAY CAT II RVR 300m / NIGHT CAT II RVR 550m
TDZ LGTS -> DAY CAT II RVR 300m / NIGHT CAT II RVR 550m

FINAL 300M OF ALS -> CAT II / IIIa not allowed

In feite mbt tot ALS: deze mogen u/s zij behalve de laatste 210m - 420m ...daar moet die juist werken..


Voor diegene die zeggen dat de C/L niet u/s mogen zijn is niet (geheel) correct:

CAT II zie hierboven, CAT IIIa/b -> DAY RVR 300m / NIGHT not allowed
CAT IIIb no DH -> DAY RVR 200m / NIGHT not allowed
 
Last edited:
Heren (, dames),

Allemaal extreem bedankt. Wat men hier neerzet bevestigt mijn gedachten. Ik geloof dat Robin200 het het simpelst verwoordt. Misschien zal ik later nog 's posten hoe discussie nr. 2 met deze mijnheer is verlopen.
 
Buzzer,

in onze (RYR) tabel staat dat approach lights volledig U/S mogen zijn, BEHALVE voor operators met DH > 50 ft (CAT IIIa uiteraard).
Zijn deze tabellen per operator/land verschillend?

PH-gjk,
die visual requiremetns klinken erg bekend, maar waar kan ik die vinden?

En warom heb je een lateraal element nodig als je al 3 cons. lights hebt? Dan weet je toch al zeker dat het om de center line lights gaat?

(heb eergister in de TR de low vis sessie gedaan, erg leuk om te doen!)
 
PH-gjk,
die visual requiremetns klinken erg bekend, maar waar kan ik die vinden?

Operations Manual, Normal Procedures, All Weather Operations
 
Back
Top