Dog causes chaos on runway

Denk ook niet dat die hond er veel te maken mee heeft, je ziet de kist nadat hij geland is als eerst naar links gaan en uiteindelijk gaat hij aan de rechterkant van de baan we kunnen alleen maar blij zijn dat er geen gewonden etc. zijn gevallen!
 
En dan de pax die het vliegtuig uit rennen terwijl de overgebleven prop nog draait, om vervolgens de startbaan te gaan blokkeren . . .
 
Hond heeft er niets mee te maken...lekker slecht excuus...heb eenzelfde situatie meegemaakt in Reus met een grotere kist (737-800)...en in het ergste geval: sorry voor het beest maar hij gaat echt plat...ga je uitwijken voor een konijn?
 
Zeker slecht ja, nou mocht er nou een kist of auto over de rwy gaan... ok snap ik de reactie mischien nog wel. Maar een hond? of iets anders gewoon " Immer gerade aus" geen idee hoe je het spel :)
 
Een go-around kan ook een beslissing zijn om FOD te voorkomen... kan de motor wel tegen een portie aangezogen hond?
 
Correct me if I'm wrong, maar het lijkt met dat het risico op ingestion juist groter wordt met een go-around. (ivm. full-power) In plakjes wel te verstaan na het passeren van de six blade prop.

En eerlijk gezegd vind ik de hond maar een slap excuus.
 
Voor lokale begrippen is dit volgens mij een heel plausibele verklaring... Mooi om te zien hoe die rechterprop zichzelf aan gort draait, eerst een paar bladen en vervolgens de hele hub.

Chaseplane, als je moet wachten tot de prop na het uitzetten van de motor volledig stilstaat, krijg je ze er nooit binnen 90 seconden allemaal uit!

Erik
 
Een voormalige co-piloot van mij heeft een metro aan het einde geholpen toen hij een hert in de prop kreeg die vervolgens afbrak en de romp binnendrong (kist was totalled).

Een DC10 van mijn vorige werkgever kwam in Nairobi bij V-1 een hyena tegen die van het maingear afstuiterde en een gat in de onderkant van de cowling sloeg.
 
Jammer dat het filmpje niet volledig is. We kunnen niet zien wat er gebeurt nadat de hond van de baan is verdwenen totdat opeens in het volgende beeld de kist in de greppel licht. Persoonlijk kan ik niet oordelen waarom het gebeurt is. Ook door de zoomlens is het beeld vertekent.

Toen ik nog in Afrika vloog had ik (helaas) regelmatig te maken met runway incursions tijdens takeoff of landing; auto's/brommers/dieren (groot vee) en ook kinderen en volwassenen. Het kwam dan ook regelmatig voor dat de oversteek op het laatste moment gebeurde zonder dat je het aan had zien kunnen komen. Dat betekent dus heel hard op de remmen en reverse of een go-around als het nog kan. Tijdens de landing kwam het eens voor dat we een go-around maakten terwijl de wielen al op baan stonden.

Grootste ergernis was Conakry (Internationale luchthaven van Guinea). Het kwam regelmatig voor dat mensen nog even snel de baan wilden oversteken terwijl wij op short final zaten. Maar goed, hier waren we intussen dan ook wel mentaal op voorbereid. :)

De meeste gevallen ben ik alweer vergeten, behalve de verhalen met een staartje , had eigenlijk een archiefje moeten aanleggen.
 
Misschien moet ie bij het topic over "Heard over the VHF" ... maar kan ook bij dit topic ...

KLMXXX vlak na take off "Tower, there's a dead animal on the runway".
EHAM twr "... roger, we'll have an inspection ... Speedbird ZZZ did you copy?
Speedbird ZZZ by holding point RWY 24 "As long it's not a dead elephant, we're ready for departure ..."

V.w.b. filmpje ... we kunnen niet zien of de hond ietsje later wellicht terugkeerde op de RWY ... dus imho niet te snel collega's veroordelen ...
 
Tja, ken ook nog wel een paar incursions vanuit mijn ervaring
in Tanzania. De giraffen waren de meest beruchte:

(foto is wellicht bekend)

airplane%20giraffe.jpg



En apen zag je ook regelmatig:


1+(34).JPG



Heb een collega-vlieger die een "encounter" had met een zebra...
Head on, (C206) propeller en de halve cargo pod incl. right landing gear ontzet...

Kan zo gauw de foto's niet vinden.

Mijn advies (voor Afrika) Altijd eerst een Low Pass Inspection Run,
en dan nog extreme vigilance on landing please...

En dan nog: "Shit happens!" :(
 
Back
Top