DLR-test

Luftie Wannabe

New member
Beste luchtvrienden,

Ik ben een nieuweling op dit forum en wend mij tot jullie met een aantal vragen omtrent de juiste timing om, in mijn situatie, te beginnen de AI-Bewerbung bij de Lufti.

Mijn levensverhaal in het kort: toen ik klaar was met mijn gymnasium -in 2009- wilde ik erg graag piloot worden en ben toentertijd ook bij een open dag van de KLS geweest. Omdat de economische crisis nog vers was en de wachtlijst om bij de KLM aan de bak te komen bijna uitzichtloos, heb ik toen besloten om de tijd aan te zien en in de tussentijd geneeskunde te studeren. In oktober 2015 zal ik mijn artsenbul in bezit hebben en ben dan nog altijd een ongelukkige niet-piloot. Gezien de situatie bij de KLM nog steeds erg scheisse is en de kraanvogel tot nog toe veel (!!!) betere voorwaarden heeft (boven de €70.000 wordt door hen betaald en je hebt baangarantie etc. in tegenstelling tot de KLM ) heb ik besloten mijn pijlen volledig op de Lufthansa te richten. Ik heb inmiddels een Sprachkurse B2 in Innsbruck gedaan en ben aardig op dreef.

Maar nu mijn vraag: als ik in oktober 2015 klaar zou zijn met mijn huidige opleiding, wat zou het beste moment zijn om met de AI-bewerbung te starten. En hoe lang duurt dat hele proces (BU/GU en FQ)? Denken jullie dat het nuttig is om een cursus bij de ATTC of een soortgelijke toko te volgen om mijn kansen te vergroten?

Groetjes van een wannabe
 
Heb je niet meer kans op een zeker bestaan als huisarts of medisch specialist? Lijkt mij toch zeker ook een goede carrière, ondangs de lange opleidingsduur en een lastig begin. Ik zou zeker geen kans op een goede opleidingsplaats vergooien voor een onzeker luchtvaartbestaan.
Kan je daarna altijd nog een CPL halen en "Flying doctor" worden...
 
Heb je niet meer kans op een zeker bestaan als huisarts of medisch specialist? Lijkt mij toch zeker ook een goede carrière, ondangs de lange opleidingsduur en een lastig begin. Ik zou zeker geen kans op een goede opleidingsplaats vergooien voor een onzeker luchtvaartbestaan.
Kan je daarna altijd nog een CPL halen en "Flying doctor" worden...

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in, maar....zoals Ghandi al zei: "als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken". Ik zal wel kunnen werken als arts, maar het is niet mijn ding. En daar komt nog bij: er is ook een overschot aan medisch specialisten in Nederland: heel veel 'jonge klaren' (lees: net afgestudeerd medisch specialisten) komen niet aan een baan en dreigen hun licentie te verliezen. De situatie in de medische carrierewereld is niet veel beter.

Hoi Luftie,

Heb je misschien al http://www.pilotenboard.de/ geprobeerd?

Gr.[/QUOTE]

First the Last: dankjewel voor de tip, ik kende die site nog niet. Ich gehe's mir anschauen, danke!

Voor de rest: heeft iemand ervaring met cursussen van de ATTC of dergelijke en kan mij die aanbevelen?
 
Ik zal wel kunnen werken als arts, maar het is niet mijn ding.
En daar heeft de Nederlandse belastingbetaler jouw opleiding voor gesubsidieerd?
overschot aan medisch specialisten in Nederland: heel veel 'jonge klaren' (lees: net afgestudeerd medisch specialisten) komen niet aan een baan en dreigen hun licentie te verliezen
Mij bekend, vandaar dat ik zei: een lastig begin. Maar om dus geen vervolgopleiding te doen... dan ben je eigenlijk alleen nog maar opgeleid om keuringsarts te worden.

Maar goed, vliegen is dus wel je ding. Laren we maar aannemen dat je dit héél zeker weet, en genoeg geld op de plank hebt liggen om de opleiding te betalen en TR te halen en je beurt op de wachtlijsten af te wachten. Om vervolgens jarenlang van een minimum te leven totdat je misschien de senioriteit en de ervaring hebt om captain te worden en misschien zoveel te gaan verdienen als een arts. Zonder een greintje spijt natuurlijk.

Veel succes!
 
En daar heeft de Nederlandse belastingbetaler jouw opleiding voor gesubsidieerd?

Mij bekend, vandaar dat ik zei: een lastig begin. Maar om dus geen vervolgopleiding te doen... dan ben je eigenlijk alleen nog maar opgeleid om keuringsarts te worden.

Maar goed, vliegen is dus wel je ding. Laren we maar aannemen dat je dit héél zeker weet, en genoeg geld op de plank hebt liggen om de opleiding te betalen en TR te halen en je beurt op de wachtlijsten af te wachten. Om vervolgens jarenlang van een minimum te leven totdat je misschien de senioriteit en de ervaring hebt om captain te worden en misschien zoveel te gaan verdienen als een arts. Zonder een greintje spijt natuurlijk.

Veel succes!

Daar heeft de Nederlandse belastingbetaler inderdaad behoorlijk wat voor neergeteld (ik zal maar geen getallen zoals €200.000 noemen want dan wordt ik mikpunt van ergernis ;-) Overigens ben je als je net klaar bent alleen nog maar 'basisarts'. Zelfs keuringsarts is een specialisatie waar je minstens 2 jaar in zal moeten steken.

En idd, het is zeker mijn ding, een zeer fervente droom die ik al sinds jongs af aan koester. (dit is overigens geen opwelling, ik ben hier al jaren mee bezig en heb ook het nodige aantal uren geresearched). Het is inderdaad niet een al te beste situatie die je beschrijft... maar bij Lufthansa vind ik het goed te doen: zij betalen alles min die €70.000 die pas met terugwerkende kracht van je salaris wordt ingehouden als je aan het werk bent. Je hebt baangarantie en als ze je geen baan kunnen aanbieden was je opleiding gratis. Je type rating zit geloof ik ook bij de opleiding inbegrepen: half jaar theorie, half jaar naar Phoenix en het laatste jaar voornamelijk die simulator in met in het verlengde daarvan ook je type rating (als ik het me niet verkeerd herinner). Een poging via de KLS zal ik niet durven wagen (gezien ik ook iets voorzie likewise het verhaal dat jij beschrijft), maar de voorwaarden van Lufthansa zien er redelijk gunstig uit.
 
What's your question then?

Go for it. You seem to have done all the preparation required.
Although the advice on airwork is to complete a study first, the Lufthansa route is fine now but that was also the case before and during the crisis.
A bit of a shame to first complete a doctors education for which you maybe took the spot of someone whose 'thing' becoming a doctor is.
 
Luftie,

Als je een opleidingsplek weet te bemachtigen bij LFT ziet het er idd goed uit en überhaupt niet in de richting zoals Nazgul het beschrijft. Zo te zien heb je er ook idd over nagedacht en het duidelijk voor jezelf gemaakt dat je het echt alleen daar wilt proberen, alleen heeft niemand je nog een heel duidelijk antwoord nu op je echte vraag gegeven.

Voorbereiding. Ja doe het! Bij welke instantie het beste is moet je idd uitzoeken op pilotenboard.de maar schuw het echt niet. De DLR is pittig en gaat uit van een gemiddelde. Vroeger had nauwelijks iemand zich voorbereid en lag het gemiddelde een stuk lager waardoor de voorbereiding ook niet nodig was. Tegenwoordig is het geval dat een groot deel zich voorbereid op deze test, wat overigens ook helemaal niet slecht is, waardoor het gemiddelde omhoog is gegaan om voldoende te scoren. Het wil niet zeggen dat je onvoorbereid het niet haalt maar zou jij zelf achteraf erop willen kijken wanneer je het niet voorbereid zou hebben en zakt met een what if... idee?

Gewoon doen de voorbereiding! Het schaadt nooit!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
@ Luftie Wannabe,

Mijn waardering voor je ambitie om te willen werken voor de (wellicht) beste werkgever in Europa! Je hebt in ieder geval een ambitieus doel voor ogen en werkt daar maximaal aan! Met je vooropleiding en serieuze vraagstelling op dit forum heb ik je in ieder geval een stuk serieuzer ingeschat dan vele andere wannabe's die via de minste weerstand zich inkopen bij een retedure vliegschool zonder baanperspectief (DFA/MFA/AIS). Houd die voorsprong vast, en je gaat je doelen halen!

Voor mij is het alweer een paar jaartjes geleden dat ik de selectie heb gehaald voor Lufthansa. Dat was destijds toen ik reeds een vliegopleiding (KLS) achter de kiezen had, en dus als 'Ready-Entry' ben binnengekomen. Daarna nog een paar jaar gevlogen voor Germanwings.

De 'DLR' zoals deze in de volksmond wordt genoemd is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende selectie-instrumenten. Je hebt al wat research gedaan zie ik, want uiteindelijk kom je op de specifieke GU/BU/FU/FQ onderdelen uit. Daar is indd Pilotenboard.de weer heel praktisch voor!

Het eerste gedeelte van de selectie is vooral gericht op capaciteiten-onderzoek met computertestjes. Met een tros bananen (en voldoende tijd/motivatie) kan elke aap zich goed voorbereiden. Specifiek een cursus bij ATTC/2Pilots/S&P is daarvoor (mijn inziens) niet nodig.

Het tweede gedeelte van de selectie is gericht op interactie met groepsopdrachten, samenwerkingsopdracht, en rollenspel. Daarvoor is een cursus juist wel weer heel praktisch omdat je bewustwording in hoe je eigen performance toeneemt, alsmede je ability om je in een vreemde taal staande te houden. Ikzelf heb destijds bij ATTC een curusweek gedaan, en was daar erg positief over te spreken. De cursus zelf is wel prijzig voor wat je ervoor krijgt, maar het heeft mij enorm geholpen om door die laatste selectiefase te komen.

Deze bedrijfjes (ATTC/2Pilots/S&P) worden ook wel op Pilotenboard.de besproken. (weet niet eens of ze allemaal nog bestaan). Soms geven ze specifieke trainingen voor een airline maar een in een bepaalde week. Ik kon destijds alleen met ATTC in zee gaan, omdat de andere bedrijfjes 'vol' zaten, en/of in desbetreffende week geen cursus aan konden bieden.

Veel succes en ik beantwoord graag je vragen als iets onduidelijk is.
 
Ik heb hetzelfde traject doorlopen als Tampie en onderschrijf het bovenstaande.

Zelf vond ik de cursussen bij ATTC/S&P wel erg prijzig voor de korte duur. Mocht je behoefte hebben aan sollicitatie- én taaltraining dan is dit wellicht toch een verstandige keuze. Al denk ik dat je meer tijd nodig hebt om de taal voldoende machtig te maken. Heb je reeds voldoende vertrouwen in je sollicitatiecapaciteiten maar wel behoefte aan taaltraining, dan is bijvoorbeeld een cursus aan het Goethe-instituut een veel voordeligere keuze. De inhoud van de rollenspellen etc. kun je ook uit een goedkoop boekje halen dat online te koop is. Zo heb ik het hele traject doorlopen.

Succes met de voorbereiding!
 
Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in, maar....zoals Ghandi al zei: "als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken".

Kleine correctie, dit is een quote van confucius! Find a job you like and you'll never work a day in your life( of zoiets in Chinees), Ik voel me een nerd dat ik dat weet maar ik gebruik hem zelf dagelijks ????????

Succes met je keuze.
 
@ Luftie Wannabe,

wannabe's die via de minste weerstand zich inkopen bij een retedure vliegschool zonder baanperspectief (DFA/MFA/AIS)

Ik krijg inderdaad de indruk dat behoorlijk wat mensen dat doen, terwijl aan alle kanten gewaarschuwd wordt dat het nauwelijks perspectief biedt...
Super bedankt voor al jullie tips! Ik denk dat ik zeker een cursus bij (ATTC/2Pilots/S&P) zal kunnen gebruiken. Mijn sollicitatie skills zijn praktisch non-existent aangezien ik nog nooit voor iets heb hoeven solliciteren dus dat wordt flink in de buidel tasten... Ik zal sowieso nog even goed de site van pilotenboard.de bestuderen.

En bovendien...je hebt maar 1 kans met de DLR-test dus die wil ik goed benutten...
Maar ik laat niets aan het toeval over. Ik ben van plan volgend jaar 3 maanden zaalartsstage in Duitsland te doen en hoop dan bij m'n sollicitatie niet voor verassingen te staan.

@tampie: die apentestjes waar jij het over hebt, ik heb er idd verhalen over gelezen dat je van die idiote rekensommetjes in korte tijd moet maken en een hele batterij aan andere testjes. Ik dacht hiervoor iig al een beetje voor te bereiden met het programma van Skytest. Weet jij of iemand anders of dat een beetje een behoorlijke voorbereiding is? Is het een probleem dat het al bijna 6 jaar geleden is dat ik natuurkunde heb gedaan?

Ik heb inderdaad iemands anders opleidingsplek ingenomen die veel liever dokter had willen worden dan ik, maar door het overschot aan artsen voel ik me er gelukkig weer wat minder schuldig over ;-) Het is in ieder geval een rijke ervaring geweest waar ik hopelijk nog veel plezier mee kan beleven in mijn verdere leven. Ik zie dit niet als het weggooien van een carriere, maar het plaatsmaken voor een veel leukere.

Aha die uitspraak is dus van Confucius :p Iig good to know, ik ga hem uit m'n hoofd leren, dan kan ik mensen in 1 zin uitleggen waarom ik zo graag piloot wil worden ;)
 
@tampie: die apentestjes waar jij het over hebt, ik heb er idd verhalen over gelezen dat je van die idiote rekensommetjes in korte tijd moet maken en een hele batterij aan andere testjes. Ik dacht hiervoor iig al een beetje voor te bereiden met het programma van Skytest. Weet jij of iemand anders of dat een beetje een behoorlijke voorbereiding is? Is het een probleem dat het al bijna 6 jaar geleden is dat ik natuurkunde heb gedaan?

Bij de uitnodiging voor de eerste fase van de DLR kreeg ik destijds een link om vanaf een LH/DLR server oefen-software te downloaden. De testjes die ik kon oefenen waren nagenoeg 1-op-1 gelijk aan de officiële test, al verschilde het niveau soms een beetje (de ene test was op de DLR veeeel zwaarder, de andere voelde juist weer makkelijker aan).

Ik heb zelf nooit Skytest software gebruikt, en dus ook niet geoefend voor die joystick test die ik destijds kreeg (geen id of die nog bestaat).

Wat mij vooral hielp was nauwkeurig elke score bijhouden in een excel sheet. Ik probeerde dan steeds minimaal 3x 90% achter elkaar te halen voor een bepaalde test, voordat ik een niveau zwaarder ging oefenen. Via je excel kun je zelfs minieme progressie waarnemen terwijl je gek wordt van het oefenen.... Dat motiveert in ieder geval wel om goed door te gaan.

Uiteindelijk komt het neer op tros bananen.....
 
Ik heb in 2012 ook de DLR voor Cityline gedaan, heb de oefenspullen nog op Dropbox staan mocht je interesse hebben! Weet alleen niet of het nog hetzelfde is, dat mag je dan zelf uitvogelen.

Wat Tampie zegt inderdaad, excelsheel bijhouden en blijven oefenen tot je gek wordt en dan nog een aantal keer:grijns:
 
Bij de uitnodiging voor de eerste fase van de DLR kreeg ik destijds een link om vanaf een LH/DLR server oefen-software te downloaden. De testjes die ik kon oefenen waren nagenoeg 1-op-1 gelijk aan de officiële test, al verschilde het niveau soms een beetje (de ene test was op de DLR veeeel zwaarder, de andere voelde juist weer makkelijker aan).

Ik heb zelf nooit Skytest software gebruikt, en dus ook niet geoefend voor die joystick test die ik destijds kreeg (geen id of die nog bestaat).

Dus je krijgt tegen die tijd een link om te oefenen en dan zelf je progressie bijhouden. Good to know :D Je hebt blijkbaar nu de skytest 3.0 software voor Lufthansa en dan testen ze idd ook dat gedeelte met de joystick. De DLR-test wordt tegenwoordig afgenomen met de logitech extreme pro 3D joystick, waar ik toevallig zelf ook mee werk :D

Ik heb in 2012 ook de DLR voor Cityline gedaan, heb de oefenspullen nog op Dropbox staan mocht je interesse hebben! Weet alleen niet of het nog hetzelfde is, dat mag je dan zelf uitvogelen.

JA!! Ik doe de DLR pas volgend jaar maar vind het fijn om nu al een beetje te oefenen en een indruk te krijgen wat ik kan verwachten. Hoe kan jij iets sharen met mijn dropbox? Ik kan hier mijn dropbox wel achterlaten op dit forum, maar dat geeft gelijk mijn identiteit prijs (mijn naam staat in m'n mailadres XD)...
 
Heb em gezien, sorry dat ik nog niet geantwoord heb, druk rooster:rt:Uiterlijk vrijdag heb je antwoord!

Hey Bobermo, zou jij, die oefenspullen nog even kunnen sharen bitte bitte bitte. Die stewardessen zijn vast niet zo bevorderlijk voor de concentratie, vrijdagavond was vast erg gezellig ;) Groet Luftie
 
Back
Top