DLR BU test

swieberrr

New member
Beste airworkers,

Ik heb laatst (24 sept.) de BU test gedaan voor LH.
Aangezien hier eerst alleen info stond over de GU wil ik graag bij deze mijn ervaringen van deze dag delen zodat anderen die het gaan proberen bij LH evt. meer info kunnen verschaffen dmv. deze thread.
Natuurlijk staat er ook veel informatie over de BU op pilotenboard, echter, hier kunnen we misschien wat vragen kwijt die meer in gaan op de zaken waar wij Nederlanders evt. moeite mee zouden kunnen hebben bij deze test.

De testdag duurde van 08:00 tot 18:00. Dit lijkt lang, maar ik vond het allemaal vrij snel gaan.

Je hebt telkens 2 testen en dan +/- 10 min. pauze

Dagprogramma:

VMC:
Lastig in te schatten hoe goet deze test ging, je probeert zo goed mogelijk op te letten dmv. de symbolen te onthouden. Zorg ervoor dat je deze goed kan op level 3 van de CBT

Wiskundevragen:
Je krijgt een papiertje waarop je mag schrijven, voor deze test moet je formules op kunnen stellen, bijv. het moment uitrekenen wanneer iets gelijk is aan elkaar.
Goed te doen, mits de middelbare school niet te lang geleden is. (ikzelf heb het even allemaal opgefrist na een jaartje geen school)

Pauze

RMS:
Probeer de getallen in setjes van 4 te hakken, zo onthoud je het makkelijker. Ik zelf probeerde het laatste cijfer van het één na laatste setje te onthouden zodat ik altijd na het setje wat ik onthield nog even dit getalletje in kon voeren. Gemiddeld zat ik op een getalletje of 5/6 schat ik.

KRN:
Er staat bijna overal dat je hier 10 vragen via de koptelefoon krijgt en 10 op het scherm, wij kregen alleen maar akoestisch. (een stuk of 20/25)
De moeilijkheidsgraad van de opgaven vond ik persoonlijk een stuk makkelijker dan die van de CBT, de tijd komt wel aardig overeen met Level 3 van de cbt.
Probeer echt goed de som te onthouden want soms zijn ze een beetje lang, met 4 stappen. bijv. 12 x 4 x3 :2 x3 = ...
Ook is het belangrijk alle kwadraten van 1 t/m 30 te weten voor de wortels, soms krijg je ook hogere wortels tussen 900 en 1600 in, hier schatte ik altijd ongv. welk getal tussen de 30 en de 40 hierbij pastte. Als het op een 6 eindigt is het meestal van 36, als het op een 5 eindigt van 35 etc.

1 uur pauze, we zijn naar de de supermarkt gegaan, hiervoor staat een bakkerskraampje, hier kan je best goede broodjes kopen. Daarna hebben we onze tijd even uitgezeten onder het genot van een cola bij de burgerking. Ik heb de pauze gebruikt om een beetje te socializen met de Duitsers, je hebt immers allemaal sowieso 1 ding gemeen dus heel moeilijk is het niet om een beetje te kletsen. Ik heb het bewust niet over de testen gehad die we achter de rug hadden, omdat ik die toch al geweest waren en je niet veel meer aan de uitslag er van kan doen. Achja, na een gezellige pauze moesten we weer verder..

MIC:
Dé mic-test, je krijgt veel tijd om hem te oefenen. Hoe slechter je presteert tijdens het oefenen des te vaker je de oefentest mag overdoen.
Ik ben van mening dat men wel degelijk zichzelf op deze test kan voorbereiden, ook al wordt in veel threads op pilotenboard en ook hier het tegendeel beweerd.
Ik heb de test geoefend met de logitec extreme joystick + skytest. Eigenlijk is dit het enige waarvoor ik skytest heb gebruikt.
Het is echt nagenoeg hetzelfde als de echte test, je kan alleen met skytest de snelheid niet controleren wat wel van je verlangt wordt bij de echte test.
Ik heb 'm maar 3 keer geoefend met skytest (ervan uitgaande mij niet een verkeerde gewenning aan te leren met deze test) maar achteraf had ik hem het liefst nog 10 x extra willen oefenen.

Pauze

SKT:
de driehoektest, ik had 'm onderschat! ik heb hem maar 5 keer geoefend thuis. Omdat ik gelijk op level 3 hoge scores haalde tussen de 90 en 100 % vond ik het wel goed. Helaas bleek het toch lastiger te zijn tijdens de echte test. Niet omdat hij anders is, het is gewoon een stuk moeilijker vond ik om je te concentreren in het testlokaal op deze test dan dat je rustig achter je computer thuis zit zonder prestatiedruk.
Tip: oefen deze test ook vaak, zorg ervoor dat je er lekker mee bekend bent en concentreer je Maximaal tijdens deze test (dit geldt natuurlijk voor elke test, maar bij deze test heb je het 't hardst nodig vond ik)

TVT:
Technische inzichtvragen, lastiger dan je denkt!
Probeer alle vragen te snappen uit de TVT test, eventueel kun je uit het boek 'Denksport Physik' nog meer vragen oefenen op onderwerp. Heel veel tijd heb je niet voor de test vond ik.

Pauze:

OWT:
De klokkenkijktest, zorg ervoor dat je deze op level 3 goed boven de 85% scoort. (mijn gem. score) Ik ving op uit gesprekken van de selectie kandidaten dat ze in dürchschnitt 3 hadden gezien. Dit is volgens mij niet de bedoeling, je moet echt alles zien. Ik had in totaal zo'n 4 klokjes gemist.

ENG:
Engels, vond ik lastig! Ik doe een engelstalige opleiding, maar toch viel het vies tegen! Veel Engelse spreekwoorden en synoniemen kwamen aan bod. Aan te raden is om hier even goed tijd in te steken. Een Duitser waarmee ik contactgegevens had uitgewisseld vertelde mij 3 dagen later dat hij het gehaald had, maar dat hij wel een aanmerking had gekregen over zijn Engels Mängeln.

Pauze

PPT:
Dobbelstenen vouwen, deze test had ik heel vaak geoefend thuis op level 3 met de cbt. Wat later bleek is dat in deze CBT een fout zit, je kan maximaal 90 % halen, want 2 vragen kloppen steeds niet. (En ik maar proberen om die 100 te halen) Maargoed, wat handig is, is om op level 1 te oefenen en de te meten hoeveel tijd je gem. nodig hebt per kubus. Ik zat op 15/16 seconden (ik was ook veelste snel klaar dus als je er iets langer over doet 17/18 sec. moet je deze test in mijn ogen ook kunnen halen.

PHY:
natuurkunde test, dit was een hele vieze tegenvaller voor mij. Ik wist namelijk niet dat naast de technische inzicht test ook nog een natuurkunde test zou komen. Wat deze test nog lastiger maakt is dat je heel veel natuurkunde termen in het duits terug ziet. Door het puzzelen met de taal heb ik slechts 36 van de 40 vragen gemaakt, waarvan 6 gegokt. Ik weet iig. zeker dat ik 30 goed had.
Tip: Leer uit een Duitse examenbundel! Dit is echt heel belangrijk om bekend te worden met de begrippen, duitse metalen etc. Probeer hier de sinussen en de cosinussen voor de hoeken van 30, 60, graden uit je hoofd te kennen.

pauze

ROT:
Op level 3 moet je deze test kunnen beheersen, rustig in het hoofd blijven en zodra je het toch kwijt mocht raken snel nog de laatste instructies uit je hoofd leren om hem vervolgens 'na te draaien' wanneer de instructie stopt.
De snelheid gaat van langzaam naar snel en snelst, deze 2 tempoverhogingen gebeuren zonder ook maar een waarschuwing te geven dus goed hier op anticiperen, dit scheelt al 2 fouten.

Psych:
Psychologische vragen, het zijn er echt heel veel. Gewoon eerlijk antwoorden. Je hebt weinig tijd vond ik. Door de taal las ik eenmaal wat langzamer waardoor ik het niet binnen de tijd af kreeg. Dit is geen probleem want je mag hem gewoon afmaken. (Een beetje vervelend want de hele testzaal zat nog een extra kwartier te wachten totdat deze kaaskop eindelijk klaar was met z'n vragenlijstje)

pauze:

SOC:
sociologische vragentest, je moet bij een paar honderd stellingen aangeven hoeveel iets op jou als persoon van toepassing is. Ze vertellen dat deze test niet meetelt en dat het puur is om eventueel een nieuwe test op te stellen voor in het vervolg. (ik heb 'm toch maar even gewoon serieus ingevuld) het was verleidelijk de test snel af te raffelen aangezien je daarna gelijk naar huis mocht, iets waar je best zin in hebt na zo'n lange dag van concentratie.

Eind testdag


Goed, hoe heb ik mij voorbereid?
gewoon met de CBT's van level 1 t/m 3 opgebouwd in 3 a 4 weken. Ik probeerde elke dag elke test 1 keer te doen, helaas lukte dit niet altijd.

Met skytest heb ik de MIC geoefend

Met 'Denksport Physik' heb ik voor de TVT geoefend


Mijn gem. scores over de laatste 3 testen per onderdeel de dag voordat ik er heen ging:
OWT: 85% (lvl3)
PPT: 100% 15 sec. gem. p. vraag. (op lvl 1 oefenen en zelf timen, lvl 2 klopt niet)
RMS 5,32 sec. gem. (lvl2) zelf gemiddelde bijhouden met oefenen
ROT: 75% (lvl3)
SKT: 90% (lvl3)
VMC: 80% (lvl3)
RAG: 81% (2 keer gedaan, zorg ervoor dat je een beetje formules voor je zelf kunt opstellen en kunt oplossen uit 2 onbekenden)
TVT: 90 % (aan het eind nog een paar keer doorlopen met de antwoorden)
KRN: 80% (lvl3)
ENG: 78%

Antwoorden bij TVT CBT:
1b
2d
3b
4c
5b
6a
7c
8a
9c
10a
11d
12b
13a
14a
15c
16d
17a
18b
19d
20c
21d
22d
23c
24c
25d
26d
27c
28d
29a
30a
31c
32d
33b
34a
35d
36b
37c
38b
39c
40c
41c
42b
43b
44c
45c
46b
47a
48d
49a
50b
51d
52d
53d
54a
55c
56a
57a
58b
59c
60d
61b
62b
63b
64a
65c
66a
67a
68b
(Bron: pilotenboard)

Bij de vraag over Fraunhofer moet je het verkeerde antwoord aanklikken om 100% te krijgen, ook hier zit een fout in de CBT.

Én nogmaals! onderschat de Natuurkunde test niet!

Ik hoop iedereen die de BU wilt gaan doen hiermee een beetje geholpen te kunnen hebben.


Ik heb afgelopen week te horen gekregen dat ik de test bestanden heb, elke tip voor de FQ is dan ook meer dan welkom.
 
Bedankt voor al deze informatie! Ik heb binnenkort de BU, dus hier heb ik zeker wat aan. Gefeliciteerd trouwens en succes met je FQ.
 
Heel algemene tip voor de FQ: bij de groepsopdrachten, concentreer je niet op een zo goed mogelijk individueel resultaat, maar op een goed groepsresultaat. Begin met het hardop formuleren van het naar jouw idee optimale groepsresultaat. Als je in de discussie op een slecht individueel resultaat uitkomt, gooi het dan gewoon in de groep ("zeg, zo kom ik dalijk op dat resultaat, wat voor mij niet optimaal is"), en laat je overtuigen dat het beter voor de groep is zo.

Discussiegesprek: Je kan een beetje cheaten, door "wisselgeld" voor de onderhandeling gewoon te verzinnen. Dus dingen erbij te verzinnen als "Ik krijg mijn salaris volgende week, dus ik heb het geld pas over een maand nodig". Of "mijn broer heeft een werkstatt, die kan de autoschade goedkoper voor je maken". Dus een beetje wat erbij verzinnen "to sweaten the deal", dat je uiteindelijk helemaal krijgt wat je als doel gezet was.

Ik weet niet of de test "Straßen beladen" nog bestaat, en of er software voor is. Ik had vroegah er wat voor geknutseld (don't ask, is 12 jaar geleden), en het helemaal zo ver binnenstebuiten geleerd dat ik het quasi blind kon. Scheelt een hoop capaciteit, als je met de ander moet gaan coordineren.

En ze verwachten dat je in pak komt.

O ja, en de flightsim kan je dus prima met ms flightsim, x-plane etc oefenen. Gewoon bochtjes vliegen in exact 2 minuten (iets meer dan 3 seconden voor elk 10-graden streepje), klimmen en dalen met exact 500 fpm, 30 seconden rechtuit etc.
 
Last edited:
Cpt. Oveur,

Aan wat voor soort groepsopdrachten moet ik denken? Ik zie op de DLR site plaatjes van mensen die achter een computer zitten met een headset op?

Hoelang is het voor jou geleden?

Zijn er nog meer mensen die de FQ hebben gedaan/gehaald??
Ik probeer een beetje informatie te sprokkelen :)
 
Ik denk dat pilotenboard.de de beste bron is voor dat soort dingen.

Ik had een groepsdiscussie waar we met 5 man aan een tafel mochten bekokstoven hoe we de voorpagina van een reiscatalogus gingen vormgeven, er waren 5 plekken voor plaatjes, iedereen had een plaatje voor "zijn" gebied in de aanbieding, en niet alle plekjes waren even groot. Wie krijgt het grote plekje en wie het kleine. Ik had het kleine plaatje, daar ging het uiteindelijk niet om.

Nog een groepsdiscussie met 4 man, waar je dienstplannen moest coordineren zodat alle vluchten gevlogen werden. Iedereen had een paar prive dingetjes die hij ook nog moest zien in te plannen. Iedereen moest in principe concessies doen. (2 kwamen er bijna zonder concessies vanaf, maar we hadden het net op tijd door. Dat was het einde van de FQ voor die 2).

Dan nog een twistgesprek met een psychologe. Zij had met mijn auto mijn brief naar het postkantoor gebracht, en daarbij de auto tot schroot gereden. Moest proberen met haar af te spreken dat ze de schade geheel betaalt.

Wat dat met die koptelefoons is weet ik niet meer.
 
Ik heb als Ready Entry de FU gedaan bij LH en de gelijkenissen met de FQ voor de vliegschool zijn zeer groot.

Voor mijn FU heb ik een voorbereidingsseminar gedaan bij ATTC in Munchen. Daar wordt je specifiek voorbereidt op de selectieonderdelen die je gaat tegenkomen bij de FU/FQ. Dus daar heb ik ook groepsopdrachten/twistgesprek/strassenbeladen geoefend waarbij de voorbeelden van ATTC goed overeenkomen met de opdrachten die je bij de FU/FQ gaat krijgen.

Er zijn meerdere bedrijven die je hierop kunnen voorbereiden. ATTC, ToPilots en S&P zijn de bekendste hierin. Vast wel wat info te vinden op Pilotenboard.de en ik heb zelf ook wel eens iets over de FU geschreven op dit forum.

Succes!
 
Hey Swieberrr.
Ik heb als ready entry de FU bij CLH gedaan en, inderdaad zoals Tampie zegt, lijken de FU en FQ erg veel op elkaar. Daarom kan ik je ATTC (of ToPilots of S&P) aanraden als voorbereiding op de FQ, ondanks dat ik geen FQ heb gedaan.

Het mooie van zo'n weekje met lotgenoten zitten is dat je ontzettend veel leert van elkaars goede en zwakke punten en voor ons Nederlanders is het ook nog eens een extra cursus Duits. Ik heb er ontzettend veel aan gehad en ik ik ben er van overtuigd dat ik daardoor beter presteerde op de FU zelf. Je kent de opdrachten die komen gaan, de valkuilen etc. Je bent gewoon perfect voorbereid!

Het mag wat kosten, maar je hebt er ontzettend veel aan.
 
@Tampie, DiTo, Cpt. Oveur,

Neem me alsjeblieft niet kwalijk, ik zie nu pas dat ik wel degelijk nog verdere reacties heb gekregen. (kennelijk verschijnt het niet iedere keer in de 3 meestbesproken onderwerpen op de home-page)

@Cpt. Oveur,
Bedankt voor de informatie! Ik heb ook al veel gelezen op pilotenboard, maar het is altijd fijn even van andere Nederlanders te horen hoe zij de keuring hebben ervaren! :)

@Tampie en DiTo,
Ook jullie ontzettend bedankt, ik ga mij wat meer inlezen in instellingen als ATTC e.d. Het plan is om ook zo'n cursus te gaan doen, de kosten maken mij wat dat betreft niet uit (in zeker mate natuurlijk).

Mijn zorg is eigenlijk een beetje hoe geloofwaardig ik mijzelf over kan laten komen in het Duits, ik heb dan wel na 4 weken Goethe (Bonn) een 'B2 Zertifikat' gehaald en een flinke tijd in Oostenrijk gewerkt (ook niet al te bevorderend trouwens voor je 'HochDeutsch'. Maar, wat ik hier ook merk op de universiteit is dat jonge Duitse mensen heel veel dingen afkorten/inslikken, soms moet ik echt een hand bij m'n oor houden om het te kunnen volgen.

Ik hoop dat de mede-kandidaten tijdens de groepsgesprekken een beetje 'vergeefend' kunnen zijn naar mijn kant toe door lekker abgehakt formeel Deutsch te spreken. ;)

De potentiele kans is er om door LH opgeleid te worden, ik ga daar natuurlijk alles voor in de strijd gooien om deze te benutten. Het is altijd fijn terug te kunnen kijken op iets en te kunnen zeggen dat je er in ieder geval alles aan gedaan hebt. Ik heb mijn brief gisteren terug gestuurd met de mededeling dat ik vanaf 3 maart verfügbar ben.

Ik houd jullie op de hoogte :)

En nogmaals, ik stel jullie reacties zeer op prijs, bedankt daarvoor.


Edit:
Ik heb vorig jaar voor de luchtmacht de gvss gehaald, is deze een beetje vergelijkbaar met de grading van LH? (Nu kijk ik Tampie even aan, mits ik jouw posts goed gelezen/begrepen, heb jij de gvss ook ooit moeten doen voor de KLS nietwaar?)
 
Last edited:
Edit:
Ik heb vorig jaar voor de luchtmacht de gvss gehaald, is deze een beetje vergelijkbaar met de grading van LH? (Nu kijk ik Tampie even aan, mits ik jouw posts goed gelezen/begrepen, heb jij de gvss ook ooit moeten doen voor de KLS nietwaar?)
Als je die gehaald hebt, heb je van het vliegen in de FQ niets te vrezen. Ik ken niet de huidige GVSS, heb hem in 93 op een Frasca op Gilze Rijen gedaan. Maar bij de Klu was stukken moeilijker dan bij LH. Het is zeg maar de eerste missie van de GVSS, meer niet. Gewoon stijgen, dalen, bochtjes vliegen.
 
Als je die gehaald hebt, heb je van het vliegen in de FQ niets te vrezen. Ik ken niet de huidige GVSS, heb hem in 93 op een Frasca op Gilze Rijen gedaan. Maar bij de Klu was stukken moeilijker dan bij LH. Het is zeg maar de eerste missie van de GVSS, meer niet. Gewoon stijgen, dalen, bochtjes vliegen.

Kijk dat zijn leuke berichten! Dus ook geen adf'jes, squawks, rekensommen en vragen over je familie tijdens de vluchten? :)
 
@sypkewynia

Bij de BU en de FQ zitten geen atpl vragen, bij de ready entry testen krijg je deze wel voor zover ik het weet.
 
Kijk dat zijn leuke berichten! Dus ook geen adf'jes, squawks, rekensommen en vragen over je familie tijdens de vluchten? :)
In ieder geval geen ADF, ik geloof ook geen squawks, misschien wel rekensommen (is voor mij ook al eventjes geleden). Maar gevoeld een stuk minder stress dan bij de Klu.
 
Okee, it's play time!

Ik heb zojuist (eindelijk) de uitnodiging ontvangen voor de FQ in augustus.

Lastig is dat ik de training bij ATTC niet kan volgen omdat de FQ op 12 en 13 augustus en ivm. mijn vakantieplanning etc.

Alleen in de week van 5 t/m 9 augustus een voorbereidingsseminar kan volgen voor deze datum.

Plan A:
ToPilots en S&P training geven wel in deze week zo'n seminar.

Mijn voorkeur ging uit naar ATTC ivm. de goede ervaringen van Tampie, nou vroeg ik mij af of iemand anders hier zijn goede/slechte ervaringen kan delen over deze andere 2 voorbereidingsinstellingen?

Ik heb nu 1 kans en die wil ik niet verprutsen door een slechte voorbereiding!

Plan B:
De keuring voor de 2e keer uit laten stellen met als risico dat deze op een datum valt later dan de geldigheidsdatum van mijn behaalde BU test (24sept). Op deze manier kan ik wel voor een seminar van 12 t/m 16 augustus bij ATTC langs maar moet ik wel de mazzel hebben dat LH mij tussen 17 aug. en 24 sept. inplant. + dat ik dan weer met de studie in de knoop kom.

Mijn voorkeur gaat dus echter uit naar 12 en 13 augustus, aanvankelijk van hoe goed deze andere 2 voorbereidingsinstellingen zijn.

@tampie, @cpt. oveur en alle andere airworkers:

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.


Groeten swieberrr!
 
Last edited:
Mijn neef heeft zijn cursus bij Topilots gedaan. Vliegt nu als FO bij germanwings, ik kan je verder geen inhoudelijke dingen vertellen. Weet alleen dat hij er veel aan heeft gehad.
Ik had mijn BU gedaan bij Topilots, relaxte sfeer en enthousiaste mensen.

Succes ermee!
 
Last edited:
Ik heb alleen ervaring met ATTC, maar begreep dat S&P en ToPilots wel hetzelfde niveau hadden. Mij was destijds S&P door iemand aangeraden maar moest juist voor ATTC kiezen omdat dat beter in de planning paste... :p

Perfect om de week voor je FQ het seminar in te plannen. Dan is alles nog vers en kun je mijn inziens het beste resultaat behalen. Zoek anders even nog naar ervaringsberichten op pilotenboard.de over S&P en ToPilots. Maar mijn gevoel zegt S&P.

Wel belangrijk om te zorgen dat je Duits al VOOR je seminar enigszins op peil is. Dan hoef je je minder te focussen op de taal en kun je meer investeren in de inhoudelijke voorbereiding voor de FQ. Het mooiste zou een week taalcursus IN DUITSLAND zijn de week voorafgaand aan je seminar.

Succes met alles!
 
Beste Tampie en Q10

Bedankt voor de reacties!

@Tampie:
Grappig te lezen dat jij met hetzelfde planningsprobleem te maken had destijds :p. Mijn Duits is niet perfect maar wel goed. (Veel skiles gegeven en Goethe B2 kurs gedaan)
Toch blijft Duits mijn grootste zorg! Aangezien je naar mijn idee toch sterk afhankelijk blijft van de articulatie en het volume van de anderen tijdens de groepsopdrachten.

Is er überhaupt nog iets wat ik naast de taal en de seminar nog meer kan doen aan voorbereiding? Ik begreep er weer CBT's zijn voor de FQ?
Ik moet nog even een dagje wachten tot ik de brief zelf in handen heb aangezien hij bij mijn ouderlijk huis bezorgd is.

Groeten!
 
Even om verwarring te voorkomen!

Ik krijg een hoop PB'tjes nu over hoe het mij gelukt is om een uitnodiging te krijgen voor een tweede testdag, gezien er zoveel andere mensen in dezelfde poole zouden zitten.

Het gaat hier om de FQ dus ab initio en dus niet FU voor ready entry!

Mocht je alsnog een vraag hebben die gaat over de FQ dus niet FU dan mag je natuurlijk een pb'tje sturen! :)
 
FQ test helaas niet gehaald!

mvg,

swieberrr

PS: Een seminar blijft echt een aanrader! Ik heb er veel alsnog veel aangehad.
 
Back
Top