PPL Theorie
PPL Theorie
Hi Pd0b,
Mooie samenvatting van de mogelijkheden
Ik heb zelf mijn PPL theorie geheel met zelfstudie gedaan en dat is prima te doen. PPL is zeker niet moeilijk, maar af en toe een redelijke hoeveelheid die je even moet verstouwen. Sommige vakken zijn redelijk makkelijk (Human Performance als voorbeeld); voor andere vakken zul je wellicht wat meer moeten blokken, al hangt dat natuurlijk van het individu af. Meteorologie, bijvoorbeeld, wordt vaak als lastig ervaren. Vond ik zelf ook, maar vond het (en vind dat nog steeds
) een van de meest interessante en leerzame vakken.
Ik heb mijn JAA PPL in Canada gedaan en daar was bijvoorbeeld niet de eis dat je 10% aanwezig moet zijn in klassen. De boeken die ik gebruikt heb is de reeks van Air Pilot's Manual, uitgegeven door Pooley's. Voor ieder examenvak is er een boek. Is wel allemaal in het Engels en weet niet zeker of dat handig voor jou is, aangezien de PPL examens bij het CBR (voor zover ik weet) in het Nederlands zijn. Daarnaast is het handig als je de terminologie ook gelijk in het Nederlands te zien krijgt. Ik heb wel eens de auteurnaam van "Mobach" langs zien komen als het gaat om een Nederlandstalig PPL boek. Ken het boek verder niet. Daarnaast zul je nog wat materiaal moeten hebben voor zaken die per land toch verschillen. Denk dan aan Air Law en tot op zeker hoogte Radio telegrafie/communicatie. Verder heeft Oxford Training een hele goede set van DVD's voor de diverse PPL onderwerpen. Ik weet dat er ook wat CD's in omloop zijn waarop de PPL theorie in het Nederlands wordt behandeld, zoals
www.gratisppltheorie.nl.
Wat Brainwash betreft: persoonlijk weet ik niet of dat een goed idee is. Voordeel is natuurlijk - zoals eerder aangegeven - dat je 2 weken dedicated bezig bent met de theorie en dan - als alles een beetje meezit - je PPL examens allemaal haalt.
ECHTER:
1/ Ondanks het feit dat het niet echt moeilijk is, is het wel veel. Het menselijk brein (afhankelijk van de persoon
) heeft ook tijd nodig om een en ander te laten bezinken. Ik zie dat niet 1-2-3 gebeuren in een dergelijk bootcamp.
2/ Gerelateerd aan bovenstaand punt, vraag ik me ook af hoeveel er nu eigenlijk blijft hangen na die 2 weken. En of je ook echt de klok en de klepel kunt scheiden. Ik wil zeker geen voorschot nemen of ook maar enigzins suggeren dat je intellectuele capaciteit beneden nivo zouden zijn
maar dat lijkt me persoonlijk wel een risico van dit soort bootcamps. Maar ik kan er naast zitten
3/ Ik mis in je verhaal het vliegen zelf.... Wat natuurlijk enorm helpt om de theorie beter te begrijpen en te plaatsen is gewoon de theorie in actie te zien tijdens het vliegen. Dit gaat met name op voor vakken als navigatie en radio. Maar ook technisch, zoals het voelen van een toenemende G-kracht bij een steep turn, zien (en voelen) dat de stall speed hoger ligt bij een steep turn; wat de theoretische formule ook aangeeft. Ik vond het zelf wel heel verhelderend als mijn instructeur theoretische zaken heel concreet maakte. Blijft beter hangen en draagt zeker bij tot een beter inzicht, lijkt me.
Dus wat is het beste om te doen? Wel, dat bepaal je natuurlijk uiteindelijk zelf, maar als het prive kan, zou ik een combinatie maken van vliegen en zelfstudie vd theorie waarbij je bijvoorbeeld voor 1 vak een studietijd neemt van 1 of 2 weken (afhankelijk van het vak en je tijd). Zo heb ik het gedaan en dat is prima bevallen. Natuurlijk ben je in NL wel afhankelijk van vaste examendata, maar zelfstudie heb je zelf in de hand.
Wel, dat zijn zo'n beetje mijn gedachten. Wil je meer weten, stuur me een persoonlijk bericht
Groet,
WVG