Distance learning ppl theorie

pd0b

New member
Ben aan het onderzoeken wat voor mij de beste methode is om de ppl theorie te gaan doen. Ik ben niet echt een clubmens en wil niet meer dan 1 avond in de week naar naar theorieles. Zelfstudie gaat me altijd (werk en privé) goed af. Daarom heb ik wat info opgevraagd bij Skyjob opleidingen.

Skyjob distance learning is (sinds kort?) overgenomen door de Martinair vliegschool op Lelystad. De 10% contacturen bestaan uit 5 lessen van 3 uur. Meestal op zaterdag of vrijdagavond. De rest is zelfstudie en e-mailcontact met docent. De aanmeldprocedure loopt nog wel via de site van Skyjob.

Op een vliegclub raden ze zelfstudie af, het slagingspercentage zou hoger zijn bij het volgen van theorielessen. Maar zelf denk ik dit wel te kunnen, zeker met examentraining en e-mailcontact. Heeft iemand ervaring met deze zelfstudiemethode en de examentrainingen? Zijn er meer distance learning methoden?
 
Het volgende lijstje en voorlopige conclusie heb ik gemaakt.

1) Zelfstudie en hopen dat je genoeg hebt geleerd.
2) Zelfstudie met 5x examentraining en e-mail docent (distance learning).
3) Brainwash, 2 weken training van 's ochtends tot 's avonds voor de hele ppl theorie.
4) Leren in clubverband op een of meer avonden in de week.

1 - Flexibel qua tijd, maar minder zicht op het behalen van examens. Op internet zijn wel wat gratis proefexamens te vinden, maar ik weet niet of die wel een goed beeld geven. Verder ben je wettelijk verplicht om 10% klassikaal les te volgen. Dit zal je denk ik met een vliegschool of -club moeten regelen.

2 - Flexibel qua tijd, door examentraining wel zicht op het behalen ervan. De 10% klassikaal zit meteen in de 5x 3uur examentraining. Deze vorm van leren moet volgens mij ook afgestemd worden met vliegschool of -club.

3 - Lijkt me leuk om te doen, maar vraagt wel veel van mijn (werkende) vrouw en kind. Zij kunnen die twee weken niet op me rekenen en kunnen daardoor bepaalde dingen niet of zijn weer afhankelijk van anderen, oppas bijvoorbeeld.

4 - Altijd op een of meer vaste avonden in de week weg, dus niet erg flexibel. Minder avonden samen. Leren zal goed gaan omdat er iemand voor klas staat en in groepsverband steek je wellicht ook nog wat van elkaar op.

Voorlopig heb ik een lichte voorkeur voor de distance learning optie ten opzichte van de brainwash. Omdat ik weet dat ik goed zelf kan studeren. Afgelopen jaren heb ik voor mijn werk >15 examens behaald met zelfstudie en dat zijn soms ook pittige pillen geweest. Daarnaast kan ik leren als mijn zoon op z'n bedje ligt en mijn vrouw naar tennis is, maargoed dat wel een erg gunstige voorstelling van zaken :)
 
Ik begrijp dat een brainswashcursus best beslag legt op jou en je familie, maar je bent er na 2 weken wel van af en dan heb je daarna weer meer tijd voor hen. Even 2 weken afzien en dan is het klaar, maar anders moet je x maanden zeggen dat papa moet studeren kan ik me zo voorstellen :).

De kans dat je in 1x veel/alle vakken haalt met de brainwash is best groot. Hoe dat met DL is weet ik niet.
 
PPL Theorie

PPL Theorie

Hi Pd0b,

Mooie samenvatting van de mogelijkheden :) Ik heb zelf mijn PPL theorie geheel met zelfstudie gedaan en dat is prima te doen. PPL is zeker niet moeilijk, maar af en toe een redelijke hoeveelheid die je even moet verstouwen. Sommige vakken zijn redelijk makkelijk (Human Performance als voorbeeld); voor andere vakken zul je wellicht wat meer moeten blokken, al hangt dat natuurlijk van het individu af. Meteorologie, bijvoorbeeld, wordt vaak als lastig ervaren. Vond ik zelf ook, maar vond het (en vind dat nog steeds :)) een van de meest interessante en leerzame vakken.

Ik heb mijn JAA PPL in Canada gedaan en daar was bijvoorbeeld niet de eis dat je 10% aanwezig moet zijn in klassen. De boeken die ik gebruikt heb is de reeks van Air Pilot's Manual, uitgegeven door Pooley's. Voor ieder examenvak is er een boek. Is wel allemaal in het Engels en weet niet zeker of dat handig voor jou is, aangezien de PPL examens bij het CBR (voor zover ik weet) in het Nederlands zijn. Daarnaast is het handig als je de terminologie ook gelijk in het Nederlands te zien krijgt. Ik heb wel eens de auteurnaam van "Mobach" langs zien komen als het gaat om een Nederlandstalig PPL boek. Ken het boek verder niet. Daarnaast zul je nog wat materiaal moeten hebben voor zaken die per land toch verschillen. Denk dan aan Air Law en tot op zeker hoogte Radio telegrafie/communicatie. Verder heeft Oxford Training een hele goede set van DVD's voor de diverse PPL onderwerpen. Ik weet dat er ook wat CD's in omloop zijn waarop de PPL theorie in het Nederlands wordt behandeld, zoals www.gratisppltheorie.nl.

Wat Brainwash betreft: persoonlijk weet ik niet of dat een goed idee is. Voordeel is natuurlijk - zoals eerder aangegeven - dat je 2 weken dedicated bezig bent met de theorie en dan - als alles een beetje meezit - je PPL examens allemaal haalt.

ECHTER:
1/ Ondanks het feit dat het niet echt moeilijk is, is het wel veel. Het menselijk brein (afhankelijk van de persoon :)) heeft ook tijd nodig om een en ander te laten bezinken. Ik zie dat niet 1-2-3 gebeuren in een dergelijk bootcamp.

2/ Gerelateerd aan bovenstaand punt, vraag ik me ook af hoeveel er nu eigenlijk blijft hangen na die 2 weken. En of je ook echt de klok en de klepel kunt scheiden. Ik wil zeker geen voorschot nemen of ook maar enigzins suggeren dat je intellectuele capaciteit beneden nivo zouden zijn :) maar dat lijkt me persoonlijk wel een risico van dit soort bootcamps. Maar ik kan er naast zitten ;)

3/ Ik mis in je verhaal het vliegen zelf.... Wat natuurlijk enorm helpt om de theorie beter te begrijpen en te plaatsen is gewoon de theorie in actie te zien tijdens het vliegen. Dit gaat met name op voor vakken als navigatie en radio. Maar ook technisch, zoals het voelen van een toenemende G-kracht bij een steep turn, zien (en voelen) dat de stall speed hoger ligt bij een steep turn; wat de theoretische formule ook aangeeft. Ik vond het zelf wel heel verhelderend als mijn instructeur theoretische zaken heel concreet maakte. Blijft beter hangen en draagt zeker bij tot een beter inzicht, lijkt me.

Dus wat is het beste om te doen? Wel, dat bepaal je natuurlijk uiteindelijk zelf, maar als het prive kan, zou ik een combinatie maken van vliegen en zelfstudie vd theorie waarbij je bijvoorbeeld voor 1 vak een studietijd neemt van 1 of 2 weken (afhankelijk van het vak en je tijd). Zo heb ik het gedaan en dat is prima bevallen. Natuurlijk ben je in NL wel afhankelijk van vaste examendata, maar zelfstudie heb je zelf in de hand.

Wel, dat zijn zo'n beetje mijn gedachten. Wil je meer weten, stuur me een persoonlijk bericht :)

Groet,
WVG
 
WVG, bedankt voor je uitvoerige reactie!

Over vliegen heb ik het inderdaad nog niet gehad, maar daar wil ik binnenkort mee beginnen. Dat wil zeggen rond maart. Begin van het jaar heb ik voor mijn verjaardag een proefles vliegen gehad en dat was natuurlijk geweldig! Het rondje boven ons huis was erg leuk en hield het apparaat ook nog op hoogte en het balletje in het midden :) In een klap is het dan duidelijk wat het verschil is tussen thuis op de flightsim en het echt, het gevoel :)
 
Elk systeem heeft voor- en nadelen. Maar als je in 2 weken alle vakken (geintegreerd) doet dan heeft dat als voordeel dat je verbanden gaat zien.
Ook zijn de slaginspercentages volgens mij goed.

Daarnaast moet je je afvragen of je van de theorie na je examen wel veel moet onthouden, maar dat is een kwestie van smaak. Ik vond dat de vragen soms ver van de praktijk afstonden. Een aantal zaken in de theorie vond ik voor de praktijk niet zo zinvol.
Ook had ik wel eens de indruk dat men ze zo formulieerden dat de theorie een soort obstakel voor PPL werd, terwijl ik de indruk heb dat dat in Amerika juist andersom is.

Ik zou kiezen wat het beste bij je als persoon past.

Daarnaast zou ik voor, tijdens, en na behalen PPL aanraden om veel over vliegen te lezen, dat maakt je een betere vlieger en de druk van examens is er af. Van meteo wordt je nooit genoeg en ook vliegen in de bergen zou ik zonder kennis van zaken niet zo maar doen.
Als vliegen je hobby wordt dan doe je dat met plezier.

Ook is er een aantal podcasts w.o. the finer points. Heel leerzaam.

Succes!
 
Ik ga volgende week aan de Brainwash beginnen. Heb gister trouwens de rekening gekregen van CBR: €90/examen!
Ik zie het zo: werken moet ik toch (woon in Nijmegen maar werk in Leeuwarden), dus overdag ben ik sowieso afwezig: dan maar in de les. Als je 's avonds graag thuis wilt zijn, dan kan je gewoon naar huis rijden. En dan hoop ik voor je dat je toch nog 3 uurtjes weet te vinden om nog even je huiswerk te doen.
Wie mooi wil zijn .....

Succes en misschien tot volgende week! ;)
 
Als je 's avonds graag thuis wilt zijn, dan kan je gewoon naar huis rijden. En dan hoop ik voor je dat je toch nog 3 uurtjes weet te vinden om nog even je huiswerk te doen.
Wie mooi wil zijn .....

Succes en misschien tot volgende week! ;)

Dat naar huis rijden zou ik niet elke dag doen, is voor mij zo'n 150km richting Rotterdam en met files is 2 tot 2,5 uur realistisch. Dan nog eten en huiswerk doen, slapen en meteen vroeg op om op tijd op locatie te zijn.

Veel succes komende week!
 
Hoi pd0b,

Ik heb net (in december) mijn ppl afgerond. Mijn theorie heb ik vorig jaar volledig met zelfstudie gehaald (nooit gehoord van minimaal 10% klassikaal verplicht (?)). Het is wel fijn als je makkelijk leert (b.v. universiteit gedaan). Zoals wvg al schreef, het is niet zo moeilijk, maar wel veel. Op de examendagen zag ik ook veel mensen die examens (net) niet hadden gehaald. Ik heb eerst een dag 3 examens gedaan (de makkelijkste, dat waren voor mij vliegtuigen, performance en navigatie). Dat lukte, dus besloot ik om de resterende vier ook in 1 dag te doen. Dat was wel even klussen! Ik heb er 3 weken elke avond aan gestudeerd, heel veel werk, maar het is gelukkig goed gegaan.

Het lastigste vond ik om aan de juiste leermaterialen te komen. Je hebt natuurlijk het boek van Mosbach, maar daar zit geen stof voor RT en human performance in. Voor de RT heb ik een boekje bij de pilotshop in Lelystad gekocht. Dat was wel ok. Human performace heb ik geleerd met de 'gratis ppl theorie' cd-rom (gratis=15 euro...). Dat was absoluut onvoldoende, maar de resterende informatie zat wel in de oefenvragen op cd-rom die ik had gekocht. Gewoon de vragen proberen te beantwoorden en leren van de fouten die je maakt. Verder is het vooral een kwestie van logica bij dat vak heb ik de indruk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. In elk geval succes met de studie en de examens!
 
Ter info, morgen gaat de aanmeldingsbrief op de post voor Distance Learning. Die keuze heb ik gemaakt na alle plussen en minnen op een rij gezet te hebben, mijn vrouw eens om haar mening gevraagd :) en een paar nachtjes slapen. De volgende boeken heb ik aangeschaft:

Theorie voor Privevliegers (B. Mosbach)
Luchtvaart fysiologie en psychologie (B. Vrijhof)
Luchtvaart wetgeving (B. Vrijhof)
Theorie en Praktijk radiotelefonie VFR (M. J. Schutten)

Daarnaast nog een flight computer, protractor, kaart, logboek en kneeboard.

@dimitriw tegenwoordig is er dus een boekje (95 pagina's) Luchtvaart fysiologie en psychologie. De schrijver heeft zoveel mogelijk rekening gehouden met de IVW-leerdoelen.
 
Klinkt goed!

Heb zelf het boek van Mosbach ook gebruikt voor de PPL theorie, maar dan in clubverband.

Voor de VFR RT kan ik je het boek van Fraseolink aanraden.
Volgens mij verkopen ze daar ook een CD met een aantal oefenexamens en praktijkvoorbeelden.

www.fraseolink.nl

Have fun en succes met de studie!
 
@dimitriw tegenwoordig is er dus een boekje (95 pagina's) Luchtvaart fysiologie en psychologie. De schrijver heeft zoveel mogelijk rekening gehouden met de IVW-leerdoelen.

Blij dat dat eindelijk geregeld is. Gelukkig heb ik het niet meer nodig :grijns:

Succes en veel plezier met je cursus!
 
Nog even een aanvulling, ik ontvang bij DL ook nog een boek Luchtvaartregels van Hans Houtman. Dat is dan wel dubbel omdat ik het boekje van Bas Vrijhof al heb, maar beter te veel dan te weing :)
 
Back
Top