Deur open in vlucht??

FlyingT

New member
Is het een procedure bij de B747 om in geval van rookvorming in de cabine tijdens de vlucht de cabinedeuren 'op een kiertje te zetten'? om zo de rook 'af te zuigen'... (dit dan na depressurisation en onder de 14000ft)

Heb laatst zoiets opgevangen, vind het maar een vreemde procedure!!

Het kan ook aan mij liggen natuurlijk...
Tim
 
Dat klopt inderdaad!
De gezagvoerder aan de linkerkant (ook wel bakboordkant genoemd) en de F/O aan de rechterkant (ook wel stuurboordzijde genoemd), en dan zetten we ze tegelijk op een kiertje.
Is wel typisch iets voor de 74, dat klopt!
 
Dit heeft een vriendin van mij geleerd tijdens een cabin-crew training voor ANA (All Nippon Airways). Ik heb het zelf gelezen in de boeken: Op bevel van de gezagvoerder.... bla bla bla..
Leuk detail was dat er dus ook stond: als de deurhendel eenmaal een (kwart) slag gedraaid was (dan staat de deur op een kiertje??) dat ie (de hendel)dan met een veiligheidsriem, of een stuk touw vastgezet moest worden omdat de hendel anders namenlijk vanzelf weer naar de gesloten positie zou bewegen...

Cheerz
 
KLM B744 smoke removal:

Smoke in fwd cabin: Deur 22 (2R) open voor outflow en 14 (4L) of 15 (5L) open voor inflow

Smoke in aft cabin: Deur 22 (2R) open voor inflow, outflow via outflow valves.
 
MAAR......waarom zou je op de grond niet alle deuren openen?

Op de 319 mogen we met 200 kts op FL100 of MEA het raampje van de PNF openzetten. Wel ff je papierwerk opbergen.

voor smoke removal uiteraard, niet voor een frisse neus.
 
Depending upon environmental conditions, cabin and flight deck temperatures can rise quickly. If necessary, remove as many sources of heat as possible by:

• turning off all in-flight entertainment systems
• turning off all galleys
• closing all window shades to block sunlight.

After descent to safe altitude, increase airflow throughout the airplane by:
• opening both outflow valves
• opening the smoke evacuation port
• if heat becomes excessive, opening a cabin door 1 and a cabin door 5.

The PACK 1, 2, 3 non-normal checklist has been revised to accommodate the conditions of this anomaly.



Securing Main Deck Doors 1, 2, 4, or 5 In The Open Position

To accomplish the smoke removal procedure, main entry doors (as designated by the Captain) need to be secured in the partially open position as follows:

• ditching straps forward of doors 3 left and right can be used to secure door 2 or 4 without detaching strap from its compartment
• attach snap end of strap to door assist handle on AFT door frame, place door operating handle to vertical (12 o’clock position), secure handle with several loops, return strap through assist handle and tie as shown below
• pressure on the door maintains tension on the strap so it may be left unattended.

Note: If strap is not available, use any satisfactory item in the same manner to secure the doors.

Uit 747-441 Manual.
 
Last edited:
Oorspronkelijk gepost door kermit
MAAR......waarom zou je op de grond niet alle deuren openen?


Omdat je dan een venturi creeert. Ooit een keer een rondleiding gehad bij een antivuur-baas in exeter en die vertelde dat ze achterdeur openzetten en dan een straal water op heel hard (sproeistand, maar heel hard) zetten en langs de deur spuiten. De beweging creert dan een 'zuigende' werking(lees onderdruk) die de rook doet verdwijnen als rook die verdwijnt. (dat in plaats van sneeuw voor de zon want sneeuw en zon hebben hier helemaal niets mee te maken, dat snappen jullie ook wel)
 
Alle bovenstaande argumenten als lachertje afgedaan...... tot dat ik het voor de grap even aan mijn vriendin voorlegde....wat blijkt...... jullie hebben gelijk !!! deur open !!! Ik ben totaal verrast !! wat een bizarre procedure !!! deur open, wie had dat gedacht !!

overigens schrijft de procedure wel voor : below 10000 ft, maar dat lijkt me dan weer wel logisch...

mzzl, B.
 
Back
Top