Deels zelf opleiding financieren

En een dergelijke constructie wordt niet als fictieve schenking aangezien door de fiscus?

Schoolgeld als schenking gezien ? Dat denk ik van niet, is meer een investering in je kind zijn opleiding. Dat doen je ouders al vanaf je geboorte en kan tot je 27 ste toch ? Wat denk je van degene die op de universiteit studeren ? Dat kost ook bakken.

Een andere contructie is een Ofshore bedrijf starten door ouders en daar kapitaal onder brengen, de offshore company leent jouw het bedrag en komt gelijk het garantie fonds om de hoek kijken.
 
Bij de belastingdienst valt onder schenkingen niet alleen geld maar ook schenkingen in natura. Dus je moet ook schenkingsbelasting betalen als je ouders je een huis of een opleiding cadeau doen. Ik denk echter wel dat als je 'vergeet' een dergelijke schenking aan te geven bij de belastingdienst de kans kleiner is dat ze erachter komen.

Hierop doelde ik Phuket. Het klinkt erg naar fictieve schenking als je het mij vraagt.
 
Nog een klein vraagje over het KLS garantiefonds. Ik heb begrepen dat het garantiefonds niet uitkeert als je een eigen vermogen (dus niet je ouders) van meer dan 30.000(bedrag weet ik niet zeker) euro hebt. Kan iemand bevestigen of dit klopt?

Klopt, het precieze bedrag weet ik zo ook niet (dacht rond de 40 à 50 mile). Het garantiefonds betaald dan slechts gedeeltelijk uit. Dit gaat uitsluitend over vermogen in box III, Box I vermogen, zoals een eigen huis, wordt niet aangesproken.
 
Klopt, het precieze bedrag weet ik zo ook niet (dacht rond de 40 à 50 mile). Het garantiefonds betaald dan slechts gedeeltelijk uit. Dit gaat uitsluitend over vermogen in box III, Box I vermogen, zoals een eigen huis, wordt niet aangesproken.

Hoe kan het garantiefonds zien wat jouw vermogen is? Dat hoef je toch niet te melden bij aanvang van de opleiding? Lijkt me sterk dat ze dat gaan vragen als ze moeten uitbetalen, en wat dan nog....
 
Hoe kan het garantiefonds zien wat jouw vermogen is? Dat hoef je toch niet te melden bij aanvang van de opleiding? Lijkt me sterk dat ze dat gaan vragen als ze moeten uitbetalen, en wat dan nog....

Ja, daar heb je een punt. Weet wel dat het in het contract staat dat je tekent.
 
Is geen probleem als de ouders school betalen.
Terug betalen doe je cash of open een ofshore rekening en stort daar elke keer een bedrag op die je ouders door middel van pinnen kunnen gebruiken of laat het daar staan voor de latere erfenis loop je ook belasting mis.

Niet helemaal waar. De NL fiscus vraagt ook in het buitenland de rekeningen na, waarover je minimaal vermogensbelasting moet dokken (AFAIK)
 
Back
Top