De VNV en eigenbelang

Omdat deze post niet thuis past in de meeste andere fora post ik hem hier en ben wel benieuwd naar de verschillende meningen.

Gezien de posts en tweets van het huidige hoofd van de VNV, de heer Verhagen, zijn functie en zijn, in mijn ogen, miscommunicaties, vraag ik mij af hoe houdbaar zijn positie is.

Ik wil geen ME3 vs KLM vs US3 beginnen, maar ben eigenlijk benieuwd hoe mensen zich vertegenwoordigd en geholpen voelen door de Vakbond van Nederlandse Verkeersvliegers.

In mijn optiek zouden mensen bij easyJet, Tui, Corendon etc exact dezelfde mate van steun op social media en via de VNV communicatie kanalen moeten ontvangen als de KLM vliegers.

Ik hoor echter akelig weinig over de successen van andere bedrijven en de positieve creatie van werkgelegenheid die daar mee gepaard gaat op en rond Schiphol.

easyJet/RYR/Vueling steelt shorthaul PAX, de ME3 de long haul PAX en KLM is de gebeten hond en krijgt alle aandacht. De successen van anderen bedrijven worden niet genoemd, en het lijkt er op dat Transavia liever zelfs vergeten wordt.....

Waarom zou je 0.6% van je salaris betalen aan een vakbond die eigenlijk alleen op lijkt te komen voor de KLM werkgelegenheid?

Ik wil zoals gezegd geen discussie beginnen over staatssteun, oneerlijke concurrentie, PTF contracten en allemaal dat soort dingen. Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd of alle VNV leden vinden dat hun belangen net zo hard behartigd worden als die van hun "voorman". Aangezien de VNV nogal om KLM lijkt te draaien en niet zo zeer om de andere maatschappijen die in Nederland ook werkgelegenheid creëren zoals de voorgenoemde maatschappijen?

"Op de Bok" is in mijn opzicht bijvoorbeeld bijzonder triest oververtegenwoordigd door de KLM. Je leest nooit eens iets positiefs over een bedrijf met een Nederlandse basis als easyJet. Misschien zegt dat ook juist iets over de houding en de eigenbelangen van de VNV.......
 
Last edited:
VNV is a KLM union - period!

They have a terrible record "representing" non KLM members.

"Useless" is about the kindest thing I have to say about them.

They're very good at ****ing it all up for everybody!

That's based on my personal experiences with them at three different Dutch Airlines.


What a lot of people don't know.

There is an agreement in place with the FNV that all Pilots will be represented exclusively by the VNV.

Laughable!
 
Ik denk dat bij alle grote bonden de meeste aandacht uitgaat naar de grootste groep. Hoor van mijn UK collega's dezelfde klachten over BALPA, terwijl BA daar denk ik relatief nog een kleinere groep is dan KLM bij VNV.
Wel ben ik het met jullie eens dat ze het plot volledig kwijt zijn, ga je eens inzetten voor CAO's, (o.a. bij EZY is er wel een slagje te maken geloof ik zo) en zaken waar je invloed op hebt ipv dat continue gezeur over de ME3 in de pers, als het nog even zo doorgaat hoef ik geen lid meer te zijn van zo'n groep jankerds.
 
De VNV zet zich wel degelijk ook in voor de easyJet CAO. Dit verloopt echter moeizaam door de tegenpartij. Afgelopen week op de VNV website:

Geen vooruitgang easyJet cao-overleg
13/12/2015

De VNV wil dat voor de easyJet-vliegers uiterlijk in het voorjaar van 2016 de eerste cao tot stand komt. Tot nu toe verlopen de cao-besprekingen echter uiterst moeizaam. Zo worden besprekingen door het bedrijf afgezegd en toegezegde voorstellen niet of laat aangeleverd.
Op een belangrijk onderwerp als loondoorbetaling bij ziekte blijft een concrete reactie van easyJet consequent uit. Dit is voor de VNV een cruciaal punt ter bescherming van de werknemer. Bovendien lijkt de easyJet-delegatie in Nederland geen enkel mandaat te hebben, hetgeen de zaak nog meer vertraagt. In het cao-overleg van 11 december jl. ontbrak een toegezegd concreet voorstel inzake doorbetaling van loon tijdens ziekte.
Volgens het bestuur is er een pragmatische manier om op korte termijn een cao te hebben. Dan zouden de huidige arbeidsvoorwaarden zoals opgetekend in de individuele arbeidscontracten tot collectief contract verheven moeten worden. De VNV is hiertoe bereid maar wel met de zeer nadrukkelijke kanttekening dat een aantal verbeteringen opgenomen dient te worden. De cao zal dan niet zo uitgebreid kunnen zijn als wenselijk maar daarmee wel eerder bereikbaar.
Gezien de feitelijke impasse, regelmatig overleg voeren zonder enige voortgang, zal de VNV op korte termijn met een integraal voorstel komen. Daar zal wat het bestuur betreft dan weinig onderhandelingsruimte meer in zitten. easyJet heeft wel al een schot voor de boeg gegeven door aan te geven dat er geen financiële ruimte is voor enige tegemoetkomingen. Die stellingname is onhoudbaar gezien de riante winstcijfers waar ook de vliegers zeer nadrukkelijk aan hebben bijgedragen.
Daarmee wordt dan in ieder geval duidelijk waar beide partijen staan. Vooralsnog vertrouwt het bestuur er op dat via onderhandelingen tot een resultaat kan worden gekomen.
 
Ik zeg ook niet dat ze niks doen, maar wat mij betreft mogen ze zich wat meer als vakbond gedragen, ik draag geen contributie (volgend jaar zelfs extra vrees ik) af voor gezeur over de ME3.
 
Ook tijdens het afgelopen rondetafel debat over het luchtvaart beleid liet de voorzitter van de VNV wel heel duidelijk merken dat de VNV alleen strijd voor het eigenbelang van de voorzitter zijn club.

Terwijl de VNV aan de tafel zat namens alle Nederlandse vliegers werd herhaaldelijk in de debatten gezegd "Wij van de KLM". Erg amateuristisch voor een organisatie die zogenaamd de belangen van alle Nederlandse vliegers moet vertegenwoordigen. Alle recentelijke persberichten uitgebracht door de VNV hebben een erg hoog Canimero gehalte niet onderhoud met enige feiten en de werkelijkheid erg verdraaiend.
 
Jullie hoeven je over de vertegenwoordiging voor easyJet door VNV echt niet druk te maken. Dat zit prima!

Omdat je niet elke dag iets over easyJet hoort wil niet zeggen dat er onvoldoende ondersteuning is vanuit het bestuur. Beetje misplaatst dat niet easyJet vliegers zich hier gaan uitspreken over een gebrek aan ondersteuning gebaseerd op een onderbuikgevoel.

Laatste op de bok stond overigens ook een stuk over easyJet.

KLM is nou eenmaal de banenmotor van Schiphol, en de belangen van easyJet (maatschappij) zijn helaas niet in het belang van de meerderheid van de VNV leden ondanks dat ze wel easyJet vliegers vertegenwoordigen. Het is dus eigenlijk vrij netjes dat hij op dat moment aan KLM refereert.
Overigens is Schiphol volledig opengooien ook niet in het belang van de easyJet vlieger, dan word de vergelijking van de arbeidsvoorwaarden met FR Vueling Norwegian namelijk iets minder positief voor de easyJet vlieger.

Beetje moe van dit gelul, kom anders gewoon even op de algemene ledenraadsvergadering je verhaal doen ipv op Airwork te zeuren. Dit is niet de plaats waar beleid van het bestuur door de leden word getoetst.

Overigens valt het waarheidverdraaien over ME3 heel erg mee. En het raakt mij als easy vlieger overigens totaal niet.
Vraag je gewoon eens af wat die zandbak staatjes met een handvol inwoners met honderden wide-body kisten moeten en waar dat van betaald word...
 
Last edited:
Er mag best wat harder opgtreden worden. Iedereen wist hoe easy dit spel zou gaan spelen en het mag dan ook geen verrassing zijn. Beetje gezellig aan de koffie (sorry thee) werpt geen vruchten af en ik vraag me af wanneer de teugels wat strakker aangetrokken gaan worden. In begin gaf iedereen aan dat ze dit contract zouden accepteren maar dat men de strijd direct zou gaan starten. Wat is er bijna een jaar later veranderd? Helemaal niets. En die kisten blijven maar komen. Mijn mening is dat er veel te afwachtend gehandeld wordt.
 
Last edited:
Wat mij wordt de VNV vandaag nog opgesplitst in onafhankelijke vakbonden per airline. Het Martinair--debacle heeft goed laten zien wat het voor consequenties kan hebben als je twee airlines hebt die door dezelfde vakbond worden vertegenwoordigd.

Over de harde toon richting ME3: ik heb het idee dat Verhagen en Elbers het op een akkoordje hebben gegooid: als Verhagen Elbers steunt in de strijd tegen de ME3, dan doet KLM daar iets voor terug. Wat? Geen idee. Misschien werktijden in Brussel, behoud van banen, er is zat te bedenken.
 
Wat een geweldig dom idee Q-nimbus. VNV draait op verenigingsdagen die voornamelijk door KLM worden geleverd. Splits de vakbond op en opeens hebben de easyJet piloten een zwaar probleem puur al door het feit dat er eigenlijk niemand permanent bovenop de tot stand koning van een CAO kan zitten. Juridische bijstand verdwijnt, want kan niet door slechts 50 piloten continu worden opgebracht etc etc. Dat geld dan overigens ook voor Martinair Arke CHC KLM FA en in iets mindere mate Transavia.
Top idee om de slagkracht van de vakbond te decimeren.
 
Last edited:
Overigens duid je het probleem ook niet goed. Het is een probleem als een vakbond meerdere airlines vertegenwoordigd die onder hetzelfde moederbedrijf vallen.
En eigenlijk is dan het probleem dat Transavia en Martinair piloten vinden dat KLM verplichtingen naar hen toe heeft, immers dat is het moederbedrijf. Of dit wel zo is betwijfel ik.

Voor Arke en easyJet bestaat dit belangenverstrengelingen probleem niet.
 
En eigenlijk is dan het probleem dat Transavia en Martinair piloten vinden dat KLM verplichtingen naar hen toe heeft, immers dat is het moederbedrijf. Of dit wel zo is betwijfel ik.

Over duiden gesproken, wat bedoel je hier mee? Welke verplichtingen bedoel je en waarom betwijfel je dat?
 
Wat een geweldig dom idee Q-nimbus. VNV draait op verenigingsdagen die voornamelijk door KLM worden geleverd. Splits de vakbond op en opeens hebben de easyJet piloten een zwaar probleem puur al door het feit dat er eigenlijk niemand permanent bovenop de tot stand koning van een CAO kan zitten. Juridische bijstand verdwijnt, want kan niet door slechts 50 piloten continu worden opgebracht etc etc. Dat geld dan overigens ook voor Martinair Arke CHC KLM FA en in iets mindere mate Transavia.
Top idee om de slagkracht van de vakbond te decimeren.

Ah! Dus toch niet zoveel eigenbeland bij de VNV dus. De 'kleintjes' liften dus mee op de grootte van KLM. ��
 
Heb je mij al iets anders horen zeggen dan Q-nimbus?

En het komt KLM ook heel goed uit als de easyJet vlieger beter betaald word, dan is het namelijk makkelijker concurreren en dat is dan weer positief voor de KLM vlieger.

Kortom samen staan we sterker.

Dat KLM, Trans en Martinair piloten niet altijd samen door een deur kunnen komt omdat ze als mijen niet concurreren met elkaar. Maar tegelijkertijd zijn het aparte bedrijven met eigen medewerkers die op arbeidsvoorwaarden wel met elkaar concurreren.

Dat probleem is er echter niet voor Arke en easyJet.

Dus wellicht moeten Transavia en Martinair dan maar aan de eigen vakbond, maar ik betwijfel of ze dat willen. Niet dat die vakbond overigens KLM zover gaat krijgen om de senioriteitslijst van KLM en VNV op de kop te zetten... maar dan hoeft er iig niet meer op het bestuur gepist te worden.

Ik denk echter dat senioriteit de nagel aan onze doodskist is, je word niet naar ervaring en prestaties betaald maar naar loyaliteit. Hierdoor kun je nooit naar een maatschappij waar het gras groener is, zonder eerst heel veel in te leveren. Een ouderwets en achterhaald idee, waar de huidige generatie managers gretig gebruik van maakt.
 
Last edited:
Back
Top