De keus om te gaan vliegen

Tijgert

New member
Even voor de duidelijkheid hoe fantastisch belonend het beroep van vlieger wel niet is:

Van mijn bruto salaris gaat een grote hap naar de staat.
Van mijn netto salaris gaat dan 40%... ja, je leest het goed, 40% naar de bank toe voor rente en voor premies voor levensverzekering en Loss of License.
De rente van mijn vliegopleidingschuld is vanaf 2006 niet meer aftrekbaar, dus krijg ik daar helemaal niks meer van terug.

(ik moest destijds een constructie aangaan waar ik een grote levensverzekeringspremie betaal die na 30 de schuld afkoopt anders kreeg ik de lening niet, wist ik veel dat de rente later niet meer aftrekbaar zou zijn)

Mijn besteedbare inkomen, netto salaris min rente en premie, is lager dan van welk van mijn vrienden en kennissen dan ook!
De enige die per maand minder krijgt dan ik, is mijn grootmoeder met haar AOW.

Dit is geen overdrijving, deze cijfers en beweringen kloppen exact.
Natuurlijk zal ik niet heel ver onder mijn vrienden en kennissen zitten en wel weer ver boven mijn grootmoeders inkomen.

Dit is helaas allemaal waar en dat is bar treurig als je bedenkt dat ik een hele berg geld heb geinvesteerd in een goede opleiding met een onzeker bestaan terwijl laag geschoolde vrienden en kennissen (sommigen zelfs zonder enig diploma) zelfs meer geld over houden per maand dan ik.

Ik heb geen rijke ouders die alles voor me betaald hebben en ben geen ouwe captain die door zijn ervaring en leeftijd zijn geld verdiend.

Ik wil niet de zielepiet uithangen, ik wordt alleen wat verdrietig van een ieder die roept dat alle piloten verwend zijn en te veel verdienen en dubbel zo als dat je eigen baas is terwijl je je uit de naad werkt voor hem en zijn bedrijf.
 
RayvanderHeij said:
Even voor de duidelijkheid hoe fantastisch belonend het beroep van vlieger wel niet is:

Van mijn bruto salaris gaat een grote hap naar de staat.
Van mijn netto salaris gaat dan 40%... ja, je leest het goed, 40% naar de bank toe voor rente en voor premies voor levensverzekering en Loss of License.
De rente van mijn vliegopleidingschuld is vanaf 2006 niet meer aftrekbaar, dus krijg ik daar helemaal niks meer van terug.

(ik moest destijds een constructie aangaan waar ik een grote levensverzekeringspremie betaal die na 30 de schuld afkoopt anders kreeg ik de lening niet, wist ik veel dat de rente later niet meer aftrekbaar zou zijn)

Mijn besteedbare inkomen, netto salaris min rente en premie, is lager dan van welk van mijn vrienden en kennissen dan ook!
De enige die per maand minder krijgt dan ik, is mijn grootmoeder met haar AOW.

Dit is geen overdrijving, deze cijfers en beweringen kloppen exact.
Natuurlijk zal ik niet heel ver onder mijn vrienden en kennissen zitten en wel weer ver boven mijn grootmoeders inkomen.

Dit is helaas allemaal waar en dat is bar treurig als je bedenkt dat ik een hele berg geld heb geinvesteerd in een goede opleiding met een onzeker bestaan terwijl laag geschoolde vrienden en kennissen (sommigen zelfs zonder enig diploma) zelfs meer geld over houden per maand dan ik.

Ik heb geen rijke ouders die alles voor me betaald hebben en ben geen ouwe captain die door zijn ervaring en leeftijd zijn geld verdiend.

Ik wil niet de zielepiet uithangen, ik wordt alleen wat verdrietig van een ieder die roept dat alle piloten verwend zijn en te veel verdienen en dubbel zo als dat je eigen baas is terwijl je je uit de naad werkt voor hem en zijn bedrijf.

Je zou natuurlijk een keertje kunnen poseren voor Playgirl of zo.

Ik denk dat jij wel weet wat het opbrengt....
 
Dat poseren doet Ray graag en meestal gratis...

Niet zeuren over je hoge schulden en lage inkomen. Je keuze om te gaan vliegen was een bewuste. Het feit dat je grootmoeder nog minder overhoudt als jij, is pas triest! Die heeft een leven lang hard gewerkt en krijgt niet wat ze zou verdienen!
 
je hoort dr know niet meer zo vaak, maar als hij er even is, dan is het ook meteen raak.

Piloot willen worden is een droom van vele jonge kinderen, de keuze om daadwerkelijk piloot te worden is inderdaad is een bewuste keuze van het individu. Je weet waaraan je begint, je weet dat je schulden maakt, je weet dat je deze moet afbetalen. Kies je er voor om piloot te worden, aanvaard dan ook de consequenties.

Ray,
Je kunt wel zeggen dat je uit de naad werkt voor je baas, maar wat is dat nu precies???
Piloten in NL zijn wettelijk gebonden aan maximale werktijden, rusttijden, cumulatieve rust, etc.. Mijns inziens werken piloten op tijdstippen dat een ieder ander nog in bed ligt, maar kunnen piloten ook genieten van vrije tijd als een ander moet werken. Piloten zullen gemiddeld nooit meer werken dan 40 uur per week (zie de wet). Tja, dat ze nu wel eens in een drukke zomer (MP, HV) wat meer moeten vliegen en meer langere vluchten achter elkaar moeten maken, dat is ook een bewuste keuze van het individu als je piloot bij zo'n maatschappij wil gaan werken.

In een andere topic las ik dat een piloot ca 630 vlieguren afgelopen jaar had gemaakt. Dat betekent 12,5 uur vliegen in de week gemiddeld. Als je dan de aan/afmelding, taxitijden, omdraaitijden buitenstations etc meetelt, tel er dan eens 5 uur per week op kom je op afgerond 18 uur. dat betekent dat je zo'n 20 uur in de week gemiddeld met andere zaken bezig bent (een 40 urige werkweek is toch het uitgangspunt).

Ray, besef dat je leven als piloot ook heel voordelen met zich meebrengt. Toch heerlijk als je een van de weinigen in de toekomst al met je 56-e met pensioen moet/kan, dat je heerlijk in de maand mei na een korte ochtendvlucht 's middags met de kleine een strandwandeling kan maken in een lekker voorjaarszonnetje, dat je kan genieten een lekker potje golfen op een dinsdagmiddag zonder al te veel mensen op de baan.

Ray
Is life is a bitch??
Ben je gek, leven is fantastisch. Als piloot kun je een heel mooi leven lijden, weliswaar werken op onaantrekkelijke tijdstippen maar veel vrije tijd. Het is een kwestie van prio's, keuze's en goede tijdsindeling van je sociaal leven maken. Je moest eens weten hoeveel mensen met je willen ruilen.
Dus niet klagen, maar enjoy it.
Ennu als je geld te kort komt, neem dan een bijbaantje in je vrije tijd. Plenty availabe. Both
 
Last edited:
Vliegzerk said:
p.s. NIEMAND 'weet' waar hij aan begint als hij begint met vlieger worden.

Dat is dan knap onhandig, al dat geld uitgeven zonder je grondig verdiept te hebben in het hele traject en waar je in terecht komt nadien.
 
Sugar Ray

Sugar Ray

Als ik de posts van collega's van Sugar Ray mag geloven, mag hij blij zijn dat hij uberhaupt een baantje heeft in de cockpit. Persoonlijk ken ik iemand die een torenhoge schuld heeft opgebouwd bij OBS voordat hij het bonnetje ingevuld heeft uit de veronica gids om te gaan vliegen bij de MLD.
We weten allemaal hoe dat geeindigd is...
(Moet er wel bij vermelden dat hij al solo was en adspirant LTZV 3 was voordat het doek voor hem en de rest van de klas viel)
 
Tuurlijk is het je eigen keuze om te gaan vliegen en iedereen weet dat de superbetaalde baan niet voor het oprapen liggen. Irritant is alleen dat er nog steeds van die zielige figuren rondlopen die van alle daken schreeuwen dat piloten teveel verdienen en als dat mensen zijn die ook nog eens in de luchtvaart iets voor het zeggen denken te hebben (ik noem geen namen) dan zijn ze OF heeeeel erg onnozel, dom en zielig, OF ze zijn gewoon aan het liegen dat ze barsten. En weet je...volgens mij weten diegenen over wie ik het nu heb dat zelf ook wel....

Cheers!
 
..Dat is dan knap onhandig, al dat geld uitgeven zonder je grondig verdiept te hebben in het hele traject en waar je in terecht komt nadien...

@ rtfm

wil jij zeggen dat voordat jij je vliegopleiding deed dat jij je in alles verdiept hebt,

dat houdt dus in dat jij wist dat:

-je meerdere jaren werkloos kon zijn
-je na je opleiding van +-100.000 euro nog eens een investering zou kunnen doen van +- 25.000 euro om die ene baan die beschikbaar was te kunnen krijgen
-dat toen je die ene baan kreeg, je voordat je typerating afgelopen was door je baas op straat werd gezet omdat het ze geen ruk interesseert wat hun werknemers overkomt (airexel)



niks negatiefs tegen jou rtfm maar als je zegt dat je weet waar je je in stort als je piloot word...

misschien was ik wel te naif dat ik de vliegschool geloofde die zei al jaren mensen af te leveren op de bekende maatschappijen..
 
Een goed geinformeerde vlieger-wannabee is als een puber. Denkt dat hij alles zo veel beter weet als de rest en dat zijn vader met ervaring zo'n domme ouwe zak is.

Des te wranger is het als je opzettelijk wordt gemisinformeerd door juist de instellingen waar je je zak met geld naar toe brengt...
 
PHEHEH said:
je hoort dr know niet meer zo vaak, maar als hij er even is, dan is het ook meteen raak.

Piloot willen worden is een droom van vele jonge kinderen, de keuze om daadwerkelijk piloot te worden is inderdaad is een bewuste keuze van het individu. Je weet waaraan je begint, je weet dat je schulden maakt, je weet dat je deze moet afbetalen. Kies je er voor om piloot te worden, aanvaard dan ook de consequenties.

Ray,
Je kunt wel zeggen dat je uit de naad werkt voor je baas, maar wat is dat nu precies???
Piloten in NL zijn wettelijk gebonden aan maximale werktijden, rusttijden, cumulatieve rust, etc.. Mijns inziens werken piloten op tijdstippen dat een ieder ander nog in bed ligt, maar kunnen piloten ook genieten van vrije tijd als een ander moet werken. Piloten zullen gemiddeld nooit meer werken dan 40 uur per week (zie de wet). Tja, dat ze nu wel eens in een drukke zomer (MP, HV) wat meer moeten vliegen en meer langere vluchten achter elkaar moeten maken, dat is ook een bewuste keuze van het individu als je piloot bij zo'n maatschappij wil gaan werken.

In een andere topic las ik dat een piloot ca 630 vlieguren afgelopen jaar had gemaakt. Dat betekent 12,5 uur vliegen in de week gemiddeld. Als je dan de aan/afmelding, taxitijden, omdraaitijden buitenstations etc meetelt, tel er dan eens 5 uur per week op kom je op afgerond 18 uur. dat betekent dat je zo'n 20 uur in de week gemiddeld met andere zaken bezig bent (een 40 urige werkweek is toch het uitgangspunt).

-knip-


Het is wel duidelijk dat jij geen baan hebt in de luchtvaart.
630 vlieguren? Ja leuk, ik heb er zelfs minder per jaar gevolgen maar daar gaat verandering in komen. Ik denk dat er meer zijn die wel wat meer uren dan dat maken.
700-800 komt meer in de richting volgens mij (max 1000/jaar).
630/52 weken? Wel eens van vakantie gehoord?
5 uur per week erbij voor aan/afmelding, omdraaitijden buitenstations etc? Uuhmm de meesten zullen toch echt 1 tot 1,5 uur vantevoren moeten aanmelden, omdraaitijden van 45min zijn ook vrij normaal en dan nog 0,5 uur afmelden.
Eens effe kijken.
800 per jaar /47 weken (je weet wel die vakantie) =17:00u
5x per week aanmelden (1:15) + afmelden (0:30)= 8:45u
3 turnarounds per dag x 0:45 x 5 per week = 11:15u
Is toch zo'n 37 uur per week, ja nog steeds geen 40 maar d'r komt nog iets meer bij kijken.
Overwerken is een plicht (delays etc) mits wrr mogelijk natuurlijk (toch jammer van dat feestje waar je 's avonds heen wilde gaan).
Nu haalde jij die ontzettend strenge wrr ook al aan.
Laten we daar eens effe naar kijken;
-mijn werkgever mag me 16 uur op een dag laten werken (o ja, dat is zonder heavy crew dus zonder aflossing).
-per week mag je maximaal 65 uur werken.
Dan natuurlijk onregelmatig werken en veel vliegers zijn als ze 'vrij' zijn niet thuis en dat is waarschijnlijk niet altijd leuk;)
Verder komen er bij dit werk nog vele andere factoren kijken die dit werk niet vergelijkbaar maken met een gewone 40uur/week baan.
Weten waar je aan begint ook zoiets leuks. Als je nu begint wel ja. Ik werd in '96 toegelaten tot een luchtvaartschool toen zag het toekomstperspectief er toch iets anders uit dan nu.
Nu moet je me niet verkeerd begrijpen ik wil nergens over klagen, heb het zelfs heel erg naar mijn zin in de luchtvaart. Geef alleen aan dat jouw visie misschien toch wel iets te rooskleurig is.
 
Last edited:
Je leest idd direct wie er hier wel vliegt en wie er hier de pubers zijn die denken alles beter te weten. (natuurlijk niet lullig bedoeld, maar het haakt terug op mijn vorige post)

Nog iets: omdat men de banen niet voor het uitkiezen heeft kan men niet altijd dat doen wat men graag wilt.
Europa vliegers die dromen van stopjes op verre bestemmingen en ICA vliegers die het bijna een straf vinden weer 9 uur voor hun uit te staren en weer een week verplicht van huis en haard gescheiden te zijn.
Voor de een een noodzakelijk kwaad, voor de ander een droom.
Na een tijdje kan je gevoel daar over heel rigoreus omslaan.
 
Last edited:
Zoiets als: 'Je wordt piloot omdat je heel graag wilt vliegen, maar je blijft piloot vanwege het geld (al dan niet gedwongen)'. :rolleyes:
 
@alte post:

Het klinkt misschien betweterig, maar voordat ik begon heb ik me terdege voorbereid en was op de hoogte van de gevaren. Alleen het scenario van Exel is natuurlijk te bizar voor woorden, hoewel het toch de plicht van de werknemer is om er zich te vergewissen van de consequenties als het niet goed gaat met het bedrijf. Je wordt niet gedwongen een contract aan te gaan.

In mijn tijd (begin 90er jaren) waren de kosten misschien wat minder hoog, vervang het € teken voor de gulden, maar toen ook al heel veel geld. En tja, dat je je info niet bij de school vandaan moet halen lijkt me ook vrij logisch, die hebben belang bij volle klassen. Maar goed, vliegliefde maakt blind en wanabee vliegers denken aan niks anders meer dan in de lucht te zijn. Wel een goede leerschool om die naïviteit snel kwijt te raken, want dat is nou juist geen goede eigenschap voor een vlieger.

Anyway, dat zijn de laatste woorden die ik erover inbreng, deze thread ging over arbeidsonrust bij Holland exel.

Las op het Exel forum dat TUI nu echt HXL gaat doorstarten na faillisement? Hoewel, aan de andere kant stond er ook niks nieuws in het bericht, maar hebben de werknemers al iets gehoord? Zijn alle bonds, pensioenen etc. als verloren te beschouwen of doet SvdH daar nog geen toezeggingen over. Het zou iig van de ratten besnuffeld zijn wanneer ze deze nog uitstaande verplichtingen niet mee zouden nemen!
 
flyguy said:
Het is wel duidelijk dat jij geen baan hebt in de luchtvaart.
630 vlieguren? Ja leuk, ik heb er zelfs minder per jaar gevolgen maar daar gaat verandering in komen. Ik denk dat er meer zijn die wel wat meer uren dan dat maken.
700-800 komt meer in de richting volgens mij (max 1000/jaar).
630/52 weken? Wel eens van vakantie gehoord?
5 uur per week erbij voor aan/afmelding, omdraaitijden buitenstations etc? Uuhmm de meesten zullen toch echt 1 tot 1,5 uur vantevoren moeten aanmelden, omdraaitijden van 45min zijn ook vrij normaal en dan nog 0,5 uur afmelden.
Eens effe kijken.
800 per jaar /47 weken (je weet wel die vakantie) =17:00u
5x per week aanmelden (1:15) + afmelden (0:30)= 8:45u
3 turnarounds per dag x 0:45 x 5 per week = 11:15u
Is toch zo'n 37 uur per week, ja nog steeds geen 40 maar d'r komt nog iets meer bij kijken.
Overwerken is een plicht (delays etc) mits wrr mogelijk natuurlijk (toch jammer van dat feestje waar je 's avonds heen wilde gaan).
Nu haalde jij die ontzettend strenge wrr ook al aan.
Laten we daar eens effe naar kijken;
-mijn werkgever mag me 16 uur op een dag laten werken (o ja, dat is zonder heavy crew dus zonder aflossing).
-per week mag je maximaal 65 uur werken.
Dan natuurlijk onregelmatig werken en veel vliegers zijn als ze 'vrij' zijn niet thuis en dat is waarschijnlijk niet altijd leuk;)
Verder komen er bij dit werk nog vele andere factoren kijken die dit werk niet vergelijkbaar maken met een gewone 40uur/week baan.
Weten waar je aan begint ook zoiets leuks. Als je nu begint wel ja. Ik werd in '96 toegelaten tot een luchtvaartschool toen zag het toekomstperspectief er toch iets anders uit dan nu.
Nu moet je me niet verkeerd begrijpen ik wil nergens over klagen, heb het zelfs heel erg naar mijn zin in de luchtvaart. Geef alleen aan dat jouw visie misschien toch wel iets te rooskleurig is.

Of ik wel of niet in de luchtvaart werk, laat ik in het midden.
maar je bevestigt mijn vermoedens.
Natuurlijk moet ik de vakantie meenemen, dus terecht dat het 47 weken zijn ipv 52. 800 uur? Vooruit. Beetje veel, maar goed.
Wat niet klopt, is je veronderstelling dat je gem 5 keer in de week aan- en afmeldt. Betekent dus dat je gem. 3,4 vlieguur per tewerkstelling maakt (lijkt me niet echt reeel). Zuid frankrijk op en neer!? En zeker geen 3 turnarounds gem pr dienstopdracht.
Nee, ik vermoed dat je op zo'n max 34 uur gem. per week uitkomt.
Toch niet gek voor uiteindelijk 2-3 keer modaal (at the end uiteraard).

Het mooie van al die regelingen is, dat je wel in 1 week veel uren kan maken, maar dat je altijd gecompenseerd wordt in tijd aan de achterkant. Je weet ook wel dat je niet 2 weken achterelkaar 65 uur mag maken (cum rust???).


Ik wil niet het eea bagatalliseren, maar ik besef verdomd goed dat menig piloot grote financiele lasten heeft en dat het zeker niet meevalt om alle schulden af te betalen (zeker als je nog eens een dure hypotheek hebt). En dat natuurlijk veel afhangt waar je je carriere als piloot gaat/kan beginnen. Maar als je goed plant, niet te veel hooi op je vork meeneemt en de juiste prio's stelt, dan kom je er altijd uit. En enjoy ook dan de voordelen die de job met zich meebrengt. Besef dat je naast een aantal sociale nadelen ook veel voordelen hebt.
 
PHEHEH,

Ik laat me niet uit over het feit hoeveel uren wij gemiddeld per week werken. Maar ik kan je verzekeren dat 800 uur per jaar niet uitzonderlijk is. Zelf zit op dit moment tegen de 900 uur aan en moet het bedrijf mijn rooster erop aanpassen dat ik niet over de 900 uur per jaar heenga.

Ik ben het wel met je eens dat we minder werken dan een 'normale' arbeider maar daar tegenover staat ook hetvolgende. Melden om 07:30, take-off 09:00, aankomst bestemming 14:30, vertrek 15:45, aankomst thuisbasis 21:30 en afmelden 22:00. Dit komt neer op een duty period van !4:30 uur en dan moet je nog het geluk hebben dat we in één keer terug kunnen. Regelmatig moeten we een tankstop maken en dus komt er nog een dik uur bovenop. Maar ja dat krijg je als je op de absolute range van je kist vliegt. En dit is allemaal zonder een heavy crew dus gewoon een Capt. en een F/O. Met ons huidige rooster krijg je hier best nog een paar ALC of AGP vluchten voor of na.

Groet, FT

RAY, Ik ben het deze keer met je eens. En wat betreft het belasting voordeel voor de rente van je schuld kan je je gelukkig prijzen dat je het hebt. Hier aan de andere kant van het plasje gaat dat helaas niet op.
 
PHEHEH said:
Of ik wel of niet in de luchtvaart werk, laat ik in het midden.

Oooehhh geheimzinnig hoor. Het maakt toch niet uit als je niet in de luchtvaart werkt.

Flyguy, je vliegt die uren zelfs niet in 47 weken, maar een stuk minder. Reken nog even mee. Minimaal een week voor je eigen simulator checks en eens een keertje uithelpen bij een ander. Een week roostervrije dagen ter compensatie van het feit dat iedere Nederlander met kerst, nieuwjaar, pasen en weet ik veel wat vrij heeft. Drie weken per jaar voor je recurrents, andere trainingen en kantoordagen. Afhankelijk van je maatschappij, twee tot acht (!) weken aan standby dagen waarin je niet bent gaan vliegen.

Bij sommige maatschappijen, zoals die waar PHEHEH z'n urenvoorbeeldje vandaan haalde, mag je gemiddeld een keer per week ook nog naar Rotterdam in de taxi (en terug) of naar Groningen of naar Maastricht of iets dergelijks. Hoppa 3 uur dutytijd erbij.

Wel even de feiten in de gaten houden voordat je gaat zeggen dat mensen niet hard werken en niet zomaar dingen aannemen. Hebben ze een heel mooi gezegde voor in het engels: "To assume ......."
 
De discussie begint eindelijk ergens op te lijken.

Buiten het feit dat de meeste vliegers vliegen gewoon een mooi vak vinden zijn er veel mensen die zich vergist hebben in de negatieve kanten van het vliegen. Ik wil geen kul verhalen horen over die vervelende aanmeldingstijden. Dat hoort er gewoon bij. Ik hoor Ray niet klagen als hij weer een paar dagen stopje heeft ergens TIJDENS z'n werkperiode (5 dagen per week aanmelden, pfffff) Ik hoor de meeste vliegers niet klagen over de fijne bestemmingen en de leuke uitstapjes. Nee, ik hoor ze meteen klagen als ze het eertse de beste niet leuk vinden of niet aanstaat. Rot toch op! Part of the job! Eerst een taxiritje? Heel vervelend, maar part of the job. Of hebben jullie bij aanname gezegd dat je dat niet wilde? Nee, dat dacht ik wel, eerst alles doen om in de cockpit te komen en dan gaan zeiken.

Vliegers hebben een mooi vak. Vliegen is een mooi vak. 90%van alle vliegers verdienen geen stuiver teveel, alleen die 90% wil graag die 10% zijn die wel excessief verdient en dat is juist waar de schoen wringt. Je hebt een bewuste keuze gemaakt om vlieger te worden omdat je je vroeger blind hebt gestaart op een -400 vlieger en je nu vlieg domme pax naar SSH of erger nog, naar LHR zes keer per dag. Toen je die lening aanging had je stil moeten staan bij de mogelijke gevolgen. (ik heb een mooi rekenvoorbeeld van Iz gezien) Er zijn net zoveel mensen die het helemaal niet hebben gered als vlieger of geen baan hebben kunnen vinden. Er zijn zat schreinende gevallen van mensen die belazerd zijn bij het streven naar hun droom. Dit zijn allemaal de gevolgen van keuzes, maar nu niet komen janken dat het niet is gelukt en dat het allemaal zo erg is. Gewoon jammer. Wel eens mensen gesproken die hun hele hebben en houden hebben verloren bij de opstart van een eigen zaak? Wel eens een aantal jaar achter elkaar een uur heen en een uur terug in de file gestaan om elke dag weer diezelfde rotkoppen te zien op je werk. Of in hetzelfde plakkerige kantoortje gezeten dezelfde stomme dingen te doen? En alles tegen een modaal inkomen zonder uitzicht op de hoofdprijs? En dat Jaar in jaar uit? Nee, dat dacht ik wel...

Enjoy the flying, happy landings!
 
Last edited:
Wordt er gewoon doodziek van dat iedereen maar loopt te klagen dat we teveel verdienen en te weinig werken.

Het is een geweldig vak om uit te oefenen met al zijn voor- en nadelen. Ik zou er inderdaad niet aan moeten denken om elke dag van 9 tot 5 in een saai kantoor te zitten met dezelfde mensen om je heen.

Voor het salaris hoef ik het niet te doen want met mijn vorige baan kon ik een aardige duit verdienen en dat zelfs zonder een torenhoge schuld. Zoals ik al schreef het is een geweldig vak en als ik het over moest doen dan zou ik weer voor het vliegen kiezen.
 
Back
Top