De ironie in een column

Iz

New member
Ik kan een gevoel van uiterste ironie en enige verwondering niet onderdrukken bij het lezen van deze column op luchtvaartnieuws.nl.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Expert_blog/Christa_Kloosman_Prettige_wedstrijd

Heel interessant dat ze vertelt over hoe ze op een school haar vliegopleiding aanprijst en de jongeren en hun ouders uitlegt over het vak van verkeersvlieger en de weg daarnaartoe.

Het ironische is natuurlijk het gegeven dat ze sinds het afronden van de opleiding nog geen baan heeft gevonden als verkeersvlieger. Ze vertelt: "Toch laat die crisis ook hier z’n sporen na, want de vraag ‘moet je nu wel beginnen met een vliegopleiding in deze tijd?’ is de meest gestelde," en zegt dat ze daar serieus op in gaat maar verklapt ons niet wat haar antwoord op deze vraag is. Want ze vertelt verderop dat de gedachte dat door haar er een aantal leerlingen naar de open dag van de vliegschool zullen gaan haar blij maakt.

Niets persoonlijks tegen de columnschrijfster—die ik overigens alle sollicitatiegeluk wens, net als alle andere werkloze vliegers—maar ergens begrijp ik niet hoe iemand in deze tijd jonge mensen enthousiast gaat maken om een uiterst risicovolle toekomst tegemoet te gaan met potentiëel heel zware negatieve consequenties, vooral als het die persoon zelf nog niet is gelukt om aan een goede vliegbaan te komen.

Het is wat dat betreft een beetje een catch-22: Als je heel eerlijk bent over de kansen en de markt, ben je geen goede vertegenwoordiger voor de vliegschool; als je de school helemaal de hemel in prijst en zoveel mogelijk zieltjes probeert te winnen, tja...

Wat vinden jullie hiervan?
 
Stuitend. Inderdaad ironisch, al heeft de schrijfster het zo niet bedoeld volgens mij. In deze tijd mensen warm maken voor een vliegopleiding. Ze leidt de schaapjes zo naar de slachtbank. Zou ze ook tijdens die voorlichting vertellen dat ze 8 euro in de maand overhoudt voor eten en onderdak? Dan lopen al die ouders toch bulderend van het lachen dat lokaal uit! En dan zegt ze ook nog dat het niet zomaar een reclamepraatje is; wat is het dan wel?
 
De columnschrijfster heeft toch gevlogen bij Amsterdam Airlines? Of heb ik dat mis?

http://nl.linkedin.com/in/christakloosman

Public Relations for KLM Flight Academy.
Motivating future commercial ATPL (A)-pilot students to choose for KLM FA, during vocational information days and evenings.
I'll explain both the students and their parents what life of a pilot-student means, in all its aspects, from selections to practical flight-classes and financial business.


ha-ha!
 
Hier op Airwork geven we toch ook adviezen bij welke vliegscholen je wel/niet moet wezen....? Dat zij dat voor haar voormalige vliegschool doet is toch geen zonde?

Volgens mij zegt de KLS juist netjes dat je tegenwoordig voor de vrije markt wordt opgeleidt. Daarnaast heeft Christa haar plek op de wachtlijst bij de KLM verworven via de KLS en heeft ze een garantiefonds die maandelijks haar rente volledig overneemt. Daarmee heeft ze het nog altijd beter voor mekaar dan vele DFA-ers en Stella-ers die financieel niet meer kunnen rondkomen...

Dus ja, mijn inziens is opleiding via de KLS nog altijd stukje beter dan via vele andere vliegscholen die we in Nederland rijk zijn...

Of ikzelf nu voor de KLS had gekozen is een ander verhaal. Dat moet iedereen zelf beslissen mits ze zich verdiepen in de materie.

Ik wens Christa veel succes bij het vinden van een baan. Ik weet dat zij over het algemeen harder bezig is met het zoeken naar een vliegende baan dan vele andere werklozen.
 
Leuk geschreven, maar echt ONbegrijpelijk...

Naast de morele kant van het verhaal realiseert deze dame zich te weinig (niet?) dat ze haar eigen glazen op deze manier aan het ingooien is.

Als er ooit eens wel wat banen in NL of directe omgeving te verdelen zijn gaat ze het onderspit delven tegen de kandidaten die net van de opleiding komen die ze er destijds zelf naartoe heeft gekletst. Want zij is immers al een paar jaar klaar met alleen jaarlijks een profcheckie of handjevol rondvluchten in de tas. De concurrentie komt vers en enthousiast van de opleiding en maakt veel meer kans.

Ik verwijt dit overigens bijna alle honderden lotgenoten. Niemand doet wat, maar ondergaat hun trieste en zeer kostbare lot met een of ander slecht betaald baantje.

Naast het hoofd boven water zien te houden zouden deze "slachtoffers" zich maximaal moeten inzetten en verenigen om te zorgen dat geen een blije smurf meer een vliegopleiding volgt in Nederland. U leest het goed, GEEN EEN dus, NUL, NIEMAND !
Bouw een website, benader decanen van middelbare scholen, geef voorlichting, druk T-shirts, doe wat !!
(www.wordgeenpiloot.nl is nog vrij geloof ik, www.jebentweleenenormedomboalsjenueenvliegopleidinggaatdoen.nl is net ff te lang voor een T-shirt...)

Natuurlijk is het super sneu om over je eigen mislukking op middelbare scholen te moeten gaan vertellen terwijl je liever met twee rondborstige stessen aan je zijde had verteld hoe jij je jet over de hele wereld heen slingert.
Maar dat gaat gewoon niet gebeuren door maar moedeloos toe te blijven zien hoe er straks voor jou weer talloze verser geschoolde kandidaten voordringen bij die ene baan.

Op de een of andere manier doet niemand wat, ze koesteren allemaal de hoop dat hun vliegschool ooit nog iets voor ze gaan betekenen, maar die kansen zijn zo verschrikkelijk klein. Ze zijn bang voor de grote boze vliegschoolbobo's. Het is verdomme de omgekeerde wereld, die bobo's zouden bang moeten zijn dat ze zeer binnenkort echt moeten gaan werken ipv hun geld kunnen verdienen over de ruggen van mensen die hun droom (nachtmerrie) aan het najagen zijn.

Om de zoveel tijd een item in een TV-programma waar een zielepoot wel z'n verhaal durft te doen, maar dat helpt echt geen fuck, druppel op een gloeiende plaat. Het moet toekomstige kandidaten en hun ouders op een confronterende en keiharde manier duidelijke zijn gemaakt dat ze onder geen enkele voorwaarde meer een vliegopleiding moeten beginnen. Dat is echt de enige manier voor de huidige 100-en afgestudeerden om in de toekomst in de verste verte nog maar een miniscuul kansje te hebben op een baan met EERLIJKE arbeidsvoorwaarden in een ontwikkeld land !

De VNV begint langzaam maar gestaag te ontwaken getuige de laatste mail die de leden hebben gekregen omtrent de stand van zaken op de arbeidsmarkt voor jonge vliegers. Vanuit hun kant lijkt er nu wat actie te komen omdat ze in Badhoovervillage door beginnen te krijgen dat een stuwmeer van afgestudeerde vliegers voor hun reeds wel vliegende klanten in de verre toekomst een bedreiging zou kunnen gaan vormen. En als dat gebeurt heb je dus echt alleen nog maar verliezers.....
 
Zou het kunnen zijn dat voor Christa Kloosman (en vele anderen) de aantrekkelijkheid van het beroep als verkeersvlieger zwaarder weegt dan het carrièreperspectief?
Dat ze het beroep als een soort roeping beschouwt en zich eigenlijk niet voor kan stellen een andere keus te hebben?

Terwijl de kunstsector ook in zwaar weer verkeert zijn er nog steeds velen die zich geroepen voelen om een kunstopleiding te volgen. Ik hoorde laatst over een student die vrolijk opmerkte voor de toneelschool te hebben gekozen vanuit passie en de wil om te doen waar ze gelukkig van wordt. Financiële aspecten heeft ze bij het maken van haar studiekeuze niet mee laten wegen.
Zie hier de parallel.
Het is fantastisch om jong volwassenen te motiveren en aan te sporen om te gaan doen wat hun passie is, schrijft Kloosman.
Als ze anders zou beweren, moet ze onder ogen zien dat haar passie mogelijk niet meer is dan een droom die uit elkaar spat, een nachtmerrie (zie voorgaande reactie).

'Ik brul net zo hard terug', schrijft ze. Brult ze zo hard om de andere kant van het verhaal te overstemmen?
Het lijkt erop:'In de auto terug naar huis ben ik vrolijk: een aantal leerlingen gaan zeker naar de open dag van mijn voormalige vliegschool, en een aantal ouders wensten zich dat ze toch vijfentwintig jaar jonger waren en vlak voor hun eigen keuze stonden.
Dit kun je niet menen, denk ik, als je ziet hoe de vlag in de luchtvaartsector erbij hangt.
Maar ja, ze geeft voorlichting (ik citeer) over de opleiding die ik heb genoten aan mijn vliegschool. Ze staat er dus ook namens de vliegschool, mag ik aannemen. Voor niet zomaar een reclame-praatje naar ouders, maar serious business, schrijft ze.
Bij serious business is ieder probleem een uitdaging, iedere crisis een kans en... geldt de heilige overtuiging dat je zelf degene bent die je droom waar kunt maken, als je het maar wilt en er voor 100% voor gaat.

Even naar de laatste alinea van Iz: 'Als je heel eerlijk bent over de kansen en de markt, ben je geen goede vertegenwoordiger voor de vliegschool; als je de school helemaal de hemel in prijst en zoveel mogelijk zieltjes probeert te winnen, tja...'
Ja, zo gaat het er dikwijls aan toe en echt niet alleen in de luchtvaartsector.
Ga je daar niet voor, dan is de klant je innig dankbaar maar ben je niet lucratief voor je werkgever.

Oefening baart kinderen, luidt het gezegde van Kloosman. Dit lezend vraag ik me meteen af: wat voor kinderen? En vooral ook: met welk perspectief?

Voor kunstenaars geldt dat zij in de regel niet zo veel geld nodig hebben om prettig te leven, veel geld uitgeven past immers niet zo bij de kunstenaarsstatus. Voor beginnende piloten geldt dat ze juist heel veel geld nodig hebben vanwege de schuldenlast en dan zeg ik verder maar niets over de toch wel heel andere leefstijl die in het vliegwereldje wordt geambieerd.

'Prettige wedstrijd' noemt ze haar column die ze besluit met 'Op naar de volgende ronde.' In ben geneigd erachter te schrijven: ... die weer vele verliezers zal opleveren.
Natuurlijk zou ik willen dat het anders was, dat iedereen snel (weer) een baan in vliegt, ook Kloosman.
Tegelijkertijd kun je je afvragen of je van iemand die een job wil uitoefenen waarbij een grote mate van verantwoordelijkheid komt kijken, enige realiteitszin mag verwachten in plaats van ironische praat.
 
Als ik het goed begrijp, komt ze van Amsterdam Airlines dus moet ze ervaring, en een typerating A320 op zak hebben! En nu al enige tijd werkeloos?? Gek hoor, misschien ligt het aan mij maar volgens sommige vliegscholen moeten de banen voor haar met die typerating en ervaring voor het oprapen liggen! Heb ik iets gemist?

Cheers!
 
Wat hadden we dan liever gehad, dat een stoere KLM-coco-met-Rayban-en-pilotenpet voor de klas gaat staan om de KLS te promoten? Deze werkloze dame schept in ieder geval een realistischer beeld wat dat betreft. Ooit hingen jullie allemaal aan de lippen van dit soort mensen, met de blauwe folders van vliegscholen op je nachtkastje. Dát is pas ironisch!:biertje:
 
Even voor de goede orde: Het is niet mijn bedoeling om deze dame persoonlijk af te kraken. Ik begrijp namelijk best is dat het leuk is om zo'n voorlichting te geven met allemaal jonge mensen. Maar ik ben dan benieuwd of ze ook dat verhaal van die 8 euro per maand heeft verteld die ze in dezelfde column heeft staan.

Misschien is het goed om mensen op zo'n voorlichtingsdag maar gewoon naar Airwork.nl te sturen.
 
49015, ik heb nooit iemand van een specifieke school bij mij op school gezien die een promo-praatje ging doen. Het zou prima zijn als iemand een plaatje schetst van een vak (piloot) en daar een breed beeld bij neerzet. De scholen zelf hebben uiteraard hun internet marketing, direct marketing, bladen, infodagen en kunnen zich profileren op die carrièredagen waar ook de concurrenten zijn.
 
Iz, dat is een goed punt, maar dat ligt dan aan de school in kwestie. Als zij universiteiten en hoge scholen uitnodigen om een praatje te komen houden (ze delen zelfs USB-sticks uit met de logo van de uni volgens de blog), waarom dan ook geen individuele vliegscholen?

Wat die overgehouden 8 euro betreft, ze is daar nu toch ook heel open over? Die VWO-ertjes zien direct dat ze met een koos werkeloos te maken hebben, geheid dat daar vragen over worden gesteld. Lijkt me sterk dat ze dan een lulverhaal afsteekt terwijl ze heel eerlijk is in haar blog. Ze weet natuurlijk zelf heel goed dat die geile pikkies haar zullen googelen!
 
Zou het kunnen zijn dat voor Christa Kloosman (en vele anderen) de aantrekkelijkheid van het beroep als verkeersvlieger zwaarder weegt dan het carrièreperspectief?
Dat ze het beroep als een soort roeping beschouwt en zich eigenlijk niet voor kan stellen een andere keus te hebben?

Ik denk dat dat inderdaad geldt voor een groot deel van de huidige professionele piloten. Want wie de realiteit van dit vak onder ogen ziet haakt na drie maanden opleiding af, of zelfs veel eerder!
 
Nope, wij waren niet anders of beter...de markt echter WEL! Nogal een verschil...

Het feit dat jij jezelf een 200% vliegershandje(..dus jij houdt je Trinidad Tobago 200 keurig op 3000 voet terwijl je de tafel van 5 opsomt met een meerderwaardigheidscomplexje) toedicht geeft idd wel aan dat jij in elk geval beschikt of over de 'essentiële' arrogantie..

Dat je geen studieschuld hebt is geweldig voor je.. Totaal overbodige info maar het voelde vast 'ray-ban-cool' om dat toch even te vermelden... Alphaboy..:biertje:

Zoals jij nog 900 anderen op de 'langwacht'lijst...
 
En de fout is dat je van intelligentie uitgaat...

Persoonlijk zit ik in opleiding maar mijn situatie is niet echt normaal, dus daar over oordelen....
De fout is dat je denkt dat mensen naar een realiteitszin kijken. En uit persoonlijk opzicht kan ik je vertellen dat ik weet dat ik het vliegershandje 200% heb en dan kan je me vertellen dat het gaat om besluiten nemen in de luchtvaart... Zolang er mensen met een iq van onder de 125 rondlopen in de luchtvaart kan je me alles vertellen maar dan maakt intuitie meer uit dan logica. I don't buy that. Logica gaat hand in hand met intuitie (vliegerhandje?!) en hoe slimmer de persoon hoe beter hij kans heeft op een baan.

Hallo Yorz,

Ik moest je post een aantal keren doorlezen voordat ik begreep, wat je eigenlijk probeert te zeggen. Dat je een goed vlieghandje hebt, geloof ik graag. Dat je over een goed IQ beschikt, geloof ik ook. Maar daar zit hem de kneep nu juist. Zelfs als je inderdaad de beste vlieger bent, moet je wel de kans krijgen om dat te bewijzen. Die kansen zijn er momenteel nauwelijks. Er zijn bijna GEEN startersfuncties.

Mag je nog geen baangarantie hebben? ok best leuk en aardig? Maar de baan komt je niet aanwaaien. Zolang jij jezelf goed in de markt weet te werken en niet op je luie reet gaat zitten om te wachten op die baan, zit er een gigantisch verschil in.
De realiteit is wel dat veel mensen niet gemaakt zijn voor het vak en toch alle selecties halen en zo dus de opleiding beginnen en daarna werkeloos zitten op de bank met de schuld.
Enige dat ik probeer te zeggen is dat zelfbewustheid zo belangrijk is in deze wereld en je kan niet van 16/17 jarigen verwachten dat zij die bewustheid bezitten. Je kan ze afkraken hier op dit forum maar besef dit. Wanneer zij zich op dit forum aanmelden is omdat zij al enige research gedaan hebben.

En jullie ervaren lui kunnen kankeren wat jullie willen op de nieuwe lui, maar waren jullie enig beter?!
Sorry Yorz, maar hier sla je de plank falikant mis. Niemand kraakt hier ab initio's af. Dit vanwege het simpele feit, dat we daar allemaal begonnen zijn. We zijn allemaal naïef geweest, hebben allemaal de roze Ray Ban gehad. Wisten allemaal weinig van de markt. Heel veel ervaren mensen die op dit forum rondlopen lopen er JUIST om mensen te helpen, helemaal gratis, helemaal voor niets. Waar de ervaren mensen hier wel tegenaan schoppen is wanneer iemand die nog niet droog achter zijn oren is, komt vertellen hoe het allemaal in elkaar zit.
De beste mensen zullen altijd een baan vinden. En arrogantie is daar totaal niet misplaatst in. Het is zelfs essentieel.

Goeie voorlichting geloof ik daarintegen wel in en dat is waar mevrouw van de voorlichting zich wel belachelijk maakt mocht ze nagelaten te hebben om het ware verhaal te vertellen.
Ik weet het niet, jullie ook niet, het is gokken op een stukje tekst op luchtvaart.nl.

Echt seriously?!


En ik verwacht hier uiteraard helemaal voor achterlijk uitgemaakt te worden. Please try...
Nogmaals dat je de beste bent, is nog geen garantie voor een baan. Dat je DENKT dat je beste bent, zal zelfs averechts werken. Die goede voorlichting is hier op airwork te vinden, maar komt dan van mensen die WEL een baan hebben. De mevrouw van de column heeft dat niet, subtiel verschilletje...

Waarom zou iemand je voor achterlijk uitmaken???
 
Ik vlieg nu bijna 19 jaar en ik ben zelf begonnen in de periode dat de KLM niet wist waar zij piloten vandaan moesten halen en mensen zelfs hun CPL examen deden op de 737 simulator. Een mooi moment om een vliegopleiding te beginnen want de vergrijzingsgolf (ja zelfs toen al) zat er nu dan toch ook nog echt aan te komen bij de Nederlandse bedrijven.

Jammer genoeg was anderhalf jaar later deze periode over. En moest de beginnende co piloot 500 uur op een "heavy turboprop" hebben, uitzondering was Transavia waar je met 100 uur twin o.i.d binnen kon komen. Anyway je voelt het al aankomen, de aannames werden minder en minder. Toen ik begon hadden we een klas van 30 studenten, nu 19 jaar later zijn er maar 5 die echt zijn gaan vliegen.

De rest is vakken gaan vullen bij AH, Hamburgers draaien bij de MAC, taxi rijden en de avonduren waren voor de HBO studie. Om toch maar iets vooruit te komen in het leven want bij papa en mama thuis wonen is na enige tijd toch ook niet alles..
Een aantal hebben een normaal leven weten op te bouwen andere zijn door een schuldschanering heen gegaan wat ook niet leuk is als je thuis nog een vrouw/man en een kind hebt.

Er zijn gewoon ups and downs en in de luchtvaart is dit nog erger dan meeste andere takken van het bedrijfsleven en zoals de markt op dit moment is zal het zeker nog enige jaren duren voor je een kans op een baan hebt als nieuwe vlieger ongeacht of je nou een vlieghandje hebt of niet..

Jammer genoeg helpt het "plaatsen" van jezelf of het hebben van een vliegerhandje niet veel bij de uiteindelijk doelstelling bij het krijgen van een sollicitatie gesprek en uiteindelijk een baan er zijn immers velen die over deze zelfde eigenschappen beschikken..

En als de luchtvaart in een "low" zit als nu dan kan je bij NASA astronaut zijn geweest maar aanname stop = aanname stop gewoonweg omdat de maatschappijen bezuinigen op hun uitgaves..

Moraal van het verhaal:

Het is een blijft een gok (zeker op dit moment) en garanties uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Ondanks dat de vergrijzingsgolf er nog steeds zit aan te komen.

@Yorz
Afbranden zal ik je niet maar bedenk goed dat het leven na een vliegopleiding met een lening uit kan lopen op een levenslang durende nachtmerrie en als je een "vlieghandje" hebt zul je ook moeten beseffen dat er factoren die je vlucht of je leven kunnen beinvloeden zonder dat jij daar ook maar enigszins vat op kan krijgen.
 
Back
Top