De heli blijft bij Gadafi

Vooral slecht voorbereid,
Ik neem aan dat je uit ervaring spreekt en daadwerkelijk bij de voorbereiding betrokken was a/b van Hr Ms. Tromp.

slecht uitgevoerd,
Omdat ze gepakt zijn? Had elke willekeurige bemanning/helikopter kunnen overkomen. Dat de overheid niet via de diplomatische weg om toestemming heeft gevraagd is een ander verhaal. Ik vraag mij dus af of jij bedoelt dat de bemanning de actie slecht heeft uitgevoerd of dat jij op de overheid doelt?

verkeerd materieel...
Waarom is de Lynx niet geschikt voor deze taak? Uiteindelijk gaat het om een evacuatie van personen, dat zou elke helikopter kunnen doen.

Mijn advies voor jou is om deel te nemen aan de discussie op geenstijl of de telegraaf. Daar zitten, net als jij, de meeste experts.

Ps. Het is de Golf van Aden.
 
WEPZ, beweer je nu echt dat er niks anders mis is gegaan dan dat er toevallig wat aanhangers van Gadafi aan het picknicken waren op hun landingsplek? Ik denk niet dat er iemand hier met zijn vingers naar de crew wijst.
 
WEPZ, beweer je nu echt dat er niks anders mis is gegaan dan dat er toevallig wat aanhangers van Gadafi aan het picknicken waren op hun landingsplek? Ik denk niet dat er iemand hier met zijn vingers naar de crew wijst.

Ik beweer niks. Vind het alleen te makkelijk dat mensen zoals harriewillem hun mening al klaar hebben, terwijl ze 1 geen ervaring hebben op dit gebied en 2 er nog niks naar buiten is gebracht over de hele operatie. Iets met beste stuurlui en wal. Net zoals jullie wacht ik gewoon af tot er meer informatie naar buiten komt.
 
Nou de no-fly zone komt er. Ben benieuwd of de heli de bombardementen zal overleven. Misschien maken de Fransen of de Engelsen hem nu wel onklaar zodat Libië hem niet kan verkopen/gebruiken/whatever.
 
@ WEPZ

Ik neem de bemanning natuurlijk niks kwalijk, maar wel de lagen daarboven. Nederland is er genadig afgekomen met het verlies van de Lynx, veel dank naar de Grieken. Mr. de Jager zal wel wat minder hard om de resterenede eurootjes kunnen roepen nu, maar dat hoort er dan maar bij.

We verschillen van mening over het gebruik van Airwork.

Dat hier grove fouten gemaakt zijn dat is toch duidelijk, het rapport zal wel weer met de mantel der liefde geschreven worden. Maar als deze er komt WEPZ dan gaan we er eens voor zitten.

Wat betreft mijn ervaring in hoeverre dat relevant is, ik ben een simpele jongen van de burgerij. Heb veel in Libie en Afghanistan gezeten en daar direct met verschillende naties gewerkt.
 
Nou de no-fly zone komt er. Ben benieuwd of de heli de bombardementen zal overleven. Misschien maken de Fransen of de Engelsen hem nu wel onklaar zodat Libië hem niet kan verkopen/gebruiken/whatever.

Bombardementen? Het is geen oorlog.
 
Nou daar zou ik niet zo zeker van zijn.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-12770467

"Contingency plans"

The resolution would permit air strikes on Libyan ground troops or allow attacks on Libyan war ships if they were attacking civilians.

A former head of the UK's armed forces said the "endgame" was to remove the Gaddafi regime.

"You can't attack him, so the point is that his military capability is what is sustaining him in power at the moment and he is trying to roll the opposition forces back, so they become the focus of the allied and coalition efforts," Lord Dannatt told the BBC.

A draft UN resolution tabled on Tuesday proposed a ban on all flights in Libya, authorised member states to enforce it and called on them to participate in it.

Ze mogen en willen zijn materieel onklaar maken, denk niet dat ze dan die Lynx ongedeerd laten zodat we hem over een tijdje kunnen komen ophalen.

http://www.reuters.com/article/2011/03/18/us-libya-idUSTRE7270JP20110318

The United Nations authorized military attacks on Muammar Gaddafi's forces, after his forces closed in on the Libyan rebels and he vowed to storm their stronghold with "no mercy, no pity."

Wat denk je dat ze gaan doen, bloemetjes erop gooien?
 
Ok, dus ze zijn gisteren verder gegaan dan alleen de no-fly zone die eerst op tafel lag. Heel dubieus. Wat nu? Als de rebellen aanvallen dan mag Gadafi zich niet verdedigen? Ga dan gelijk achter Gadafi aan!

Niet dat ik pro-Gadafi ben, verre van, maar dit is me toch een misselijk spelletje politiek.
 
@49015, Dat is makkelijk roepen natuurlijk van de zijkant. We weten allemaal hoe de publieke opinie ineens omslaat als er daadwerkelijk militair wordt ingegrepen; denk aan Irak, Somalie, Afghanistan etc.
Koren op de molen van veel linkse partijen in de politiek.

Het beste kan men met dit soort acties hopen dat de eigen bevolking weer op kracht kan komen en de revolutie van binnenuit komt.

Interessant achtergrond artikel over hoe men binnen Afrika tegen de heer Kadaffi aankijkt en je begrijpt wat voor wespennest de Noordelijke Sahara is.
 
JPC, het hele punt is: it makes no sense.
Waarom Gadafi?
Waarom geen tomahawks in....(noem maar een willekeurig genocidaal land in Afrika).
Gadafi vecht tegen rebellen, rebellen die zelf vliegtuigen en zwaar geschut inzetten. Dat lijkt me een interne aangelegenheid.

Laat ik het anders vragen. Wat willen we bereiken in Libie? Dat de rebellen de macht over nemen? Weten we uberhaupt wel wie die rebellen zijn?

Ik wil begrijpen wat hier aan de hand is. Het riedeltje dat Gadafi onschuldige burgers doodt verliest zijn geloofwaardigheid als die burgers met straaljagers rondvliegen. Niemand heeft hier een antwoord op.
 
JPC, het hele punt is: it makes no sense.
Waarom Gadafi?
Waarom geen tomahawks in....(noem maar een willekeurig genocidaal land in Afrika).
Gadafi vecht tegen rebellen, rebellen die zelf vliegtuigen en zwaar geschut inzetten. Dat lijkt me een interne aangelegenheid.

Ik denk dat het antwoord simpel is; Revenge. Na Lockerbie heeft een aantal landen nog een appeltje met Gadafi te schillen. Het zal toch geen toeval zijn dat de UK als eerste met de suggestie van no-fly zone gekomen is?
 
Ik beweer niks. Vind het alleen te makkelijk dat mensen zoals harriewillem hun mening al klaar hebben, terwijl ze 1 geen ervaring hebben op dit gebied en 2 er nog niks naar buiten is gebracht over de hele operatie. Iets met beste stuurlui en wal. Net zoals jullie wacht ik gewoon af tot er meer informatie naar buiten komt.

Wepz,

Het siert je dat je het opneemt voor je collega's. Ik ben blij dat het allemaal met een sisser af lijkt te lopen. Collega's komen gelukkig terug, dat is prima. Die Lynx zou toch al ruim afgeschreven moeten zijn dus daar hoeven we ons ook niet druk over te maken.

However, de hele actie is op zijn minst gezegd een beetje vaag. Ik hoop toch echt dat er wat goede kamervragen worden gesteld want ik vraag me werkelijk af welke idioot deze actie heeft geautoriseerd?

Ik heb zeker mijn bedenkingen over meneer Ghadaffi en zijn vrienden. Desalniettemin, het kan toch niet zo zijn dat je zomaar het luchtruim van een bepaald land schendt om een paar mensen op te pikken? Zelfs niet als dit land Libië heet. Ik zie de krantenkoppen en commentaren al voor me als helikopters uit Libië zonder toestemming op het strand van Zandvoort landen om wat landgenoten op te pikken.

Voor mij is dit niets anders. Ik begrijp werkelijk niet wat deze helikopter daar deed. Als het zo is dat het een paar high profile personen die vanwege bepaalde staats redenen uit Libië weg moeten, dan is het een ander verhaal. In dit geval praten we over een extraction mission en een Lynx helikopter alleen lijkt op zijn minst een beetje op een pruts actie.

Once again, ik ben blij dat de crew er goed af komt. Het woord is nu aan de legertop of politici...
 
Als je ziet hoeveel moeite men doet (110 tomahawks!) om Gadafi's luchtafweer onschadelijk te maken, dan mag men nog van geluk spreken dat die heli twee weken geleden niet is neergehaald. Men hoopte, volgens de politiek verantwoordelijken, op het verassingseffect. Hebben ze dan geen radar in Libie? Die Zweedse dame die ook geevacueerd zou worden werd door haar zoon in Zweden gebeld met het nieuws dat er een heli zou landen op het strand. Ze kwam overigens een kwartier te laat. Al haar Libische vrienden waren op de hoogte... Nee, ik ben zeer benieuwd naar de verantwoording van deze 'missie'.

Wat is eigenlijk het plan B van deze missie? Wannabe's zonder plan B verklaren we voor gek. Maar wat nu in Libie?
 
Last edited:
Ik denk dat het antwoord simpel is; Revenge. Na Lockerbie heeft een aantal landen nog een appeltje met Gadafi te schillen. Het zal toch geen toeval zijn dat de UK als eerste met de suggestie van no-fly zone gekomen is?

Zijn jullie nou echt zo naief of doen jullie alsof? Wat dacht je van alle olie die daar zit? Dat is de enige reden van dit ingrijpen. Het wordt gebracht onder de dekmantel van het beschermen van de inheemse bevolking, maar zoals 49015 terecht opmerkte gebeurt dat ook in andere landen waar men geen moer aan doet. Misschien sturen ze wat VN waarnemers er naartoe, maar nooit een militair ingrijpen. Dit geintje in Libie is mijns inziens, net als Irak eerder, puur te doen om de olie.
 
@49015; zie nu pas je berichtjes.
Je hebt gelijk dat er heel andere politieke motivaties achter zitten, ik doelde alleen op de voorzichtigheid waarmee men hier in stapt en al dan niet partij wil(de) kiezen.

Overigens vraag ik me af of het primair om de olie te doen is. Over het algemeen kan een olierijk land beter in handen zijn van een dictator waar goede deals mee te sluiten zijn, dan een wankel en onzeker land dat voor de eerste de beste machtswellusteling een troontje kan opleveren.
 
De NRC loopt voorop in de berichtgeving rond dit onderwerp, dat is de krant die je moet hebben.

Mijn grote vraag in deze blijft toch: wie is die 'Paul'. Er komt een helicopter van de Nederlandse marine je evacueren, maar toch weiger je te verschijnen op een hoorcollege van de Tweede Kamer? Aan een verzoek voldoen aan de overheid die je heeft gered is wellicht gepast.

Overigens vind ik het triest te moeten constateren dat zowel mensen die de strijdmachten bekritiseren als verdedigen niet weten waar de Golf van Aden ligt. Nota bene een gebied dat wekelijks in het nieuws is en waar de marine actief is.
 
Back
Top