De grap van de week "Defensie voorziet geen problemen met 'luidruchtige' JSF"

FOLBERTS

Active member
De grap van de week "Defensie voorziet geen problemen met 'luidruchtige' JSF"

Je gelooft het niet, maar we hebben in Nederland vliegtuigen besteld die heel goed zijn en nu blijkt toch van niet want ze maken meer lawaai dan andere vliegtuigen!

"DEN HAAG - De F-35 Lightning II, in Nederland beter bekend als Joint Strike Fighter (JSF), blijkt veel luidruchtiger te zijn dan oudere gevechtsvliegtuigen. Uit een recent onderzoek van de Amerikaanse luchtmacht komt naar voren dat het militaire vliegtuig bij de start twee keer zoveel geluid produceert als de F-15. Tijdens de nadering zou dat zelfs vier keer zoveel zijn. Nederland overweegt 85 JSF’s aan te schaffen.

Uiterlijk in 2010 hakt de Tweede Kamer de knoop over de opvolging van de huidige F-16 gevechtsvliegtuigen door. De rapportage over de geluidsproductie van de Amerikaanse luchtmacht heeft geen invloed op de voorkeur van het ministerie van Defensie voor de Joint Strike Fighter. Staatssecretaris Jack de Vries van Defensie laat dinsdag (28 oktober) via zijn woordvoerster aan Luchtvaartnieuws.nl weten dat hij zich geen zorgen over de geluidsproductie van de JSF maakt. “We moeten ons houden aan de militaire geluidscontouren die nu gelden. Als blijkt dat de JSF meer geluid produceert dan de F-16, moeten we misschien minder bewegingen maken. Maar uiteindelijk zijn de contouren kaderstellend. Wel volgen we de ontwikkelingen rond de geluidskwestie op de voet.”

Uit het Amerikaanse onderzoek blijkt dat de eenmotorige F-35 bij de start 83 decibel produceert, wat neerkomt op twee keer zoveel geluid als een startende F-15. Eenmaal in de lucht werd 90 decibel gemeten. Defensie laat weten dat het om premature uitkomsten gaat, omdat pas met één prototype testvluchten worden uitgevoerd. Of het uiteindelijke productietoestel evenveel geluid produceert, kan nog niet worden gesteld, aldus de woordvoerster van de staatssecretaris."

Bron Luchvaartnieuws

Kan iemand mij uitleggen hoe deze logica werkt?
Ik stel voor onze fiere strijders uit te rusten met Spitfires, die maken denk ik veel minder lawaai en verbruiken minder peut en zijn dus ook milieuvriendelijker :biertje:
 
Als blijkt dat de JSF meer geluid produceert dan de F-16, moeten we misschien minder bewegingen maken. Maar uiteindelijk zijn de contouren kaderstellend. Wel volgen we de ontwikkelingen rond de geluidskwestie op de voet.”

Als ze zich hier aan houden lijkt er niks aan het handje. Al denk ik dat er wel een verschil zit tussen veel maar relatief zacht geluid en minder maar harder geluid.

Ik vermaak me trouwens prima met het laagvliegende geweld hier in een vd laagvlieg zones.
 
Dit is koren op de molen van de tegenstanders van de JSF.
Ik verheug me nu al op de debatten die de tweede kamer hierover gaat voeren. :passed:

Ik stel voor onze fiere strijders uit te rusten met Spitfires, die maken denk ik veel minder lawaai en verbruiken minder peut en zijn dus ook milieuvriendelijker :biertje:

Waarom spitfires? Een zweefvliegtuig is ook wel te bewapen....
 
De JSF maakt hèrrie? Je meent het! Vlug! Bel de krant! Oh, wacht dat heeft iemand anders al gedaan:grijns:
 
Hoe lang zou het duren voordat ze ook de bommen en granaten met geluidsreductie gaan leveren, speciaal voor de Nederlandse markt.
 
Ik maak me nog steeds hard voor de A10! :biertje: Tenminste lekker herkenbaar! :cool:
 
Vraag me af hou luid de raketten en bommen van dat ding exploderen. Het zou toch verboden moeten worden <sigh>.
 
Als ze zich hier aan houden lijkt er niks aan het handje. Al denk ik dat er wel een verschil zit tussen veel maar relatief zacht geluid en minder maar harder geluid.
Dan heb je een heel duur speeltje gekocht, maar niemand die echt goed weet hoe je er missies mee moet vliegen omdat hij (met het dubbele geluid per kist) maar voor de helft van de tijd de lucht in mag om "het beschikbare geluid niet op te maken". Misschien de VTOL versie bestellen zodat je het contour niet eens binnenkomt? Kost wat extra fuel, maar dat was met de polderbaan ook de insteek (1000 kgs extra taxifuel voor een 747 om een paar mensen minder geluid te geven)...

f35-6.jpg
 
We hoeven in tijden van oorlog in ieder geval niet bang te zijn. Vliegtuigen die teveel herrie maken mogen het luchtruim toch niet in.
Tanks zonder roetfilter komen er ook niet in.

Dan hebben we voor de rest nog identificatieplicht, trajectcontrole, laserguns en flitspalen. Zal ze leren ons land zomaar binnen te vallen.....:passed:

GF.
 
We hoeven in tijden van oorlog in ieder geval niet bang te zijn. Vliegtuigen die teveel herrie maken mogen het luchtruim toch niet in.
Tanks zonder roetfilter komen er ook niet in.

Dan hebben we voor de rest nog identificatieplicht, trajectcontrole, laserguns en flitspalen. Zal ze leren ons land zomaar binnen te vallen.....:passed:

GF.
Vergeet ook niet het feit dat ze natuurlijk allemaal fluorescerende hesjes aan moeten, vanwege de veiligheid...
 
Back
Top