De een zijn dood is de andere zijn brood

Of de pensioengolf ooit aanbreekt... de tijd zal het leren... lijkt me verstandig om daar maar geen uitspraken over te doen :grijns:

Denk dat het percentage Airworkers dat de komende jaren met pensioen gaat niet erg groot is. Dit komt door, de naar verwachting, kleine groep 50+ers hier op het board.
 
Sterfte is heel wat anders dan pensioen (hoop ik) en het verschil met geboortes zegt natuurlijk ook wat over de geboortes. De gemiddelde leeftijd van overlijden voor mannen is 85, nog altijd zo'n 20 jaar (29 voor veel vliegers) na pensioen. Dus die piek, mits geboortecijfer onveranderd, zal dan al lang achter de rug zijn.

Wat ik begrepen heb is de pensioengolf reeds bezig en zal de piek rond 2010 zijn. 2010 klinkt wel logisch, zo'n 65 jaar na 1945, toen de babyboom na WO II begon. Voor vliegers zou dit echter dan rond 2001 zijn geweest....
 
Sterfte is heel wat anders dan pensioen (hoop ik) en het verschil met geboortes zegt natuurlijk ook wat over de geboortes. De gemiddelde leeftijd van overlijden voor mannen is 85, nog altijd zo'n 20 jaar (29 voor veel vliegers) na pensioen. Dus die piek, mits geboortecijfer onveranderd, zal dan al lang achter de rug zijn.

Wat ik begrepen heb is de pensioengolf reeds bezig en zal de piek rond 2010 zijn. 2010 klinkt wel logisch, zo'n 65 jaar na 1945, toen de babyboom na WO II begon. Voor vliegers zou dit echter dan rond 2001 zijn geweest....

85 jaar ?
Trek daar maar eens 10 jaar van af, zeker voor de groep die nu tegen het pensioen aanloopt.
 
85 jaar ?
Trek daar maar eens 10 jaar van af, zeker voor de groep die nu tegen het pensioen aanloopt.
Sorry, het is inderdaad lager. In 2060 zal dit de gemiddelde verlooptijd zijn van Europese mannen volgens dat televaag artikel.

Kennelijk scheelt hun data nogal met de CBS data uit dit artikel:
Naar berekening van het CBS is de levensverwachting van ouderen in Nederland niet bijzonder toegenomen. Mannen die in 1950 zijn geboren, worden gemiddeld 70 jaar oud. Mannen die in 2007 werden geboren, zullen naar verwachting gemiddeld 78 jaar oud worden. Mannen die in 1950 65 jaar werden, haalden gemiddeld de 79 jaar. Van mannen die in 2007 65 werden wordt verwacht dat ze gemiddeld net de 82 zullen halen.
Vrouwen die in 1950 zijn geboren, worden gemiddeld 72 jaar oud. Vrouwen die in 2007 werden geboren, zullen naar verwachting gemiddeld 82 jaar oud worden. Vrouwen die in 1950 65 jaar werden, haalden gemiddeld ook de 79 jaar, net als mannen. Van vrouwen die in 2007 65 werden wordt verwacht dat ze gemiddeld 85 zullen worden.
Gemiddeld wordt de bevolking dus aanzienlijk ouder, maar vooral mannen op leeftijd worden niet veel ouder dan vroeger.
15 aug 2008
 
Sterfte is heel wat anders dan pensioen (hoop ik).....

Ik vond het niet zo gepast om te vragen wie er binnen nu en 4 jaar sterft.

Maar ja, het is altijd wel de vraag geweest waar we over 5 jaar zitten/zijn. Dat is als ik me niet vergis een standaard vraag bij een sollicitatiegesprek. Dus dat moet geen verrassing meer zijn.

Grt RAH
 
Back
Top