Cypriotisch vliegtuig neergestort in Athene

Cypriotisch vliegtuig neergestort in Athene
Net gebeurd,

Nog weinig info over.

Winglet



Sorry maar wat is het nut van zon post? Wat valt hier dan over te zeggen?
Kan iedereen zn ongefundeerde vermoedens weer neer zetten wat uiteindelijk weer een welles nietus discussie wordt over het betalen van je eigen typerating.

of doe ik nu cynisch ?
:dozey:
 
PH-JPC

Dit is geen website van de NTSB of de raad voor de luchtvaart.

Als je de thread zuiver wilt houden dan vind ik het vreemd dat je zelf als eerste off-topic gaat reageren.

Zoals ik het zie is het bulletin board oa bedoeld voor info uitwisseling en dat is precies wat ik voor ogen had (bovendien met slechts 2 zinnen om alle vormen van speculatie juist tegen te gaan. Just facts.)

Of reageer je ook na het zien van elk item in bijvoorbeeld het acht uur journaal?

Chill out man, doe ik dat ook weer; back to the (tragic-) topic.

Winglet
 
telegraaf

Uitslaande brand in loods
Bij een boerderij in Oirschot woedde zaterdagnacht een uitslaande brand in een loods met vrachtwagens.
 
...........

Het schijnt dat een van de passagiers nog wist te SMSen dat iedereen aan het bevriezen was binnen in het vliegtuig.
Man, what a way to go....
Gerucht is dat er problemen waren met de airco.
 
Gerucht is dat er problemen waren met de airco

Zoeits ja, Naar wat ik heb gelezen is dat er in het airco systeem een defect is opgetreden zodat er toxic gassen vrijkwamen en zodoende iedereen aan boord vergiftigde.
Erg triest.
 
Net op CNN, live Griekse TV:
Er waren al eerder problemen met het toestel en heeft daardoor tijdelijk niet gevlogen. Maar nu vloog ie dus weer.
Helios-officials laten niks van zich horen.
 
bron www.nu.nl

ATHENE - Een Cypriotisch vliegtuig met aan boord 115 passagiers en zes bemanningsleden is zondag neergestort ten noordoosten van de Griekse hoofdstad Athene. Het toestel van de Cypriotische luchtvaartmaatschappij Helios was opgestegen in de Cypriotische stad Larnaca. Volgens Griekse autoriteiten lijkt geen van de inzittenden de ramp te hebben overleefd.

Het toestel stortte neer bij Varnava, een ruig en onbewoond gebied dat moeilijk te bereiken is. Vanuit de lucht hebben reddingswerkers daar het wrak van het vliegtuig gezien en talrijke lichamen die verspreid liggen in de omgeving. De burgemeester van Grammatikos, George Papageorgiou, zei dat alleen het staartstuk nog als zodanig herkenbaar was. Volgens hem probeerden de inwoners van de gemeente massaal hulp te verlenen.

Luchtdruk

Het vliegtuig verongelukte mogelijk doordat de luchtdruk in het toestel wegviel. Daardoor zou de zuurstoftoevoer zijn aangetast. Dat heeft een anonieme woordvoerder van het Griekse ministerie voor Openbare Veiligheid gezegd.

De bemanning van twee Griekse F-16 gevechtsvliegtuigen die op verkenning waren gestuurd, zagen dat de piloten dubbelgevouwen lagen in de cockpit en dat de zuurstofmaskers in de cabine tevoorschijn waren gekomen. Dat zou volgens de luchthaven van Larnaca erop wijzen dat de luchtdruk in het vliegtuig was weggevallen.

Oorzaak

Volgens de hooggeplaatste anonieme zegsman van het ministerie maakte de piloot melding van systeemproblemen toen hij contact had met de controletoren van de luchthaven van de Griekse hoofdstad. Kort daarna werd het contact verbroken. Maar volgens een Griekse regeringswoordvoerder staat de oorzaak van de crash nog steeds niet vast.

Niet normaal

"Wij houden het voorlopig op een ongeluk, maar sluiten iets anders niet uit zolang de zwarte dozen niet zijn geanalyseerd", zei hij. De zegsman van de chef-staf van de Griekse strijdkrachten zei eerder dat "een daad van piraterij waarschijnlijk is" omdat de situatie in de cockpit die de beide F-16-piloten zagen "niet normaal was".

Sms'je

Een passagier aan boord van de Boeing 737 slaagde erin juist voor de crash een sms'je te verzenden naar een neef. "De piloot ziet blauw in zijn gezicht. Vaarwel neef, we bevriezen", luidde de telefonische tekstboodschap.

Het toestel was onderweg van Larnaca naar de Tsjechische hoofdstad Praag, meldden de Tsjechische luchthavenautoriteiten. Het toestel zou in Athene een geplande tussenstop maken. Daar zouden 67 passagiers uitstappen en 48 zouden doorvliegen naar Praag.

Blusvliegtuigen

De brand in de wrakstukken van het toestel, dat crashte ten noorden van Athene, is inmiddels geblust. Daarvoor zijn blusvliegtuigen gebruikt. De Griekse premier Karamanlis heeft zijn vakantie op het Griekse eiland Tinos onderbroken en is onderweg naar de plaats van de ramp.

In het verleden is er een enkele keer een probleem geweest met vliegtuigen van de getroffen maatschappij Helios. In december vorig jaar moesten drie passagiers naar het ziekenhuis nadat de luchtdruk in het toestel was weggevallen. Het vliegtuig moest toen een noodlanding maken in Larnaca. En in september 2003 kampte een Helios-toestel met motorproblemen. Het landde veilig op Rhodos.





------

Dit is niet goed, ben erg benieuwd wat ze als oorzaak gaan aanwijzen
 
Oorspronkelijk gepost door PH-JPC
of doe ik nu cynisch ?
:dozey:


Ik vind van wel. Waarom zou winglet dit niet moeten posten ?

Anyway, nu weer on topic.

Airco en giftige gassen ? Kan ik me weinig bij voorstellen ?

Piloot meldde airconditioning problemen aan atc, misschien verkeerd opgevat en een pressurazation probleem doordat de airco het niet deed ?

Conclusies zijn nu niet te trekken, maar een het lijkt sterk op een depressurazation, toch ? Oxygen systeem werkte misschien niet goed ? Cockpit crew slurp uit een bottle, paxen uit een oxygen generator systeem. Hoe vaak wordt die bottle gechecked ?

En dan de melding van het sms'je, dat is toch bizar !! a) hoeveel gsm masten staan er in dat gebied, en b) vannaf hoe hoog kan dat, 2000 ft ?? Ik kan dat moeilijk geloven.

Ben erg beniewd naar de toedracht !!
 
a) hoeveel gsm masten staan er in dat gebied, en b) vannaf hoe hoog kan dat, 2000 f

a) waarschijnlijk niet zo heel erg veel

b) nou wel wat hoger hoor dan 2000 ft. Gem kwam ik vaak rond 6000 ft uit tot ik geen ontvangst meer had. :rt:

Het blijft idd bizar.
Explosive decompression moet opzich toch geen probleem zijn. Oxygen mask on en klaar.

De bottles worden regelmatig gechecked. Ik weet zo even niet meer of er in de 737 ook een meter in de cockpit zit die aangeeft hoeveel oxygen + press er nog in de bottle zit.
Bij ons wordt het voor elke start gechecked.

Jij moet dat weten Bounty, hoevaak checken jullie het?
Jij vliegt toch 73 ?
 
Oorspronkelijk gepost door Viper1983
Jij moet dat weten Bounty, hoevaak checken jullie het?
Jij vliegt toch 73 ?

Wij checken dat voor elke sector, er zit inderdaad een indication in de cockpit op aft averhead panel. Maar dat is slechts een check op de hoeveelheid.

....wat ik eigenlijk bedoelde : de kwaliteit van de zuurstof. Hoe vaak wordt dat gechecked ? Als er bijvoorbeeld roest aan de binnenkant van de fles zit krijg je echt slechte lucht binnen.

Beetje ver gezocht, maar je weet nooit....
 
Meestal heb je ongeveer tot 8000 feet ontvangst met een mast in een gebied waar veel masten staan.

Heb dit uiteraard van horen zeggen;)
 
Als ik mijn mobiel per ongeluk aan heb laten staan ontvang ik vaak passing 6000' een sms met "Welkom in..... uw T-mobile partner netwerk hier is...."
Op 40.000' heb je zeker weten geen ontvangst.

Mzzl
 
Hmmm, in staat zijn om een sms te verzenden en op die hoogte nog in staat zijn te bevriezen, vreemde combinatie.

(Heb weleens gebeld op FL180, dit was wel boven de Alpen waar ik toch een station ontving)

GF.
 
Problemen met de O2 ?? konden ze niet op tijd naar 12.500' or below komen?

re smsje: snap de opwinding niet zo. Als je goed leest zie je dat de passagier het smsje verstuurde vlak voor de crash.. Ergens onder 5000' agl denk ik dus.

------------

Uitgegeven: 14 augustus 2005 11:35
Laatst gewijzigd: 14 augustus 2005 19:12
ATHENE - Een Cypriotisch vliegtuig is zondag in Griekenland neergestort en in brand gevlogen. Alle 121 inzittenden, voornamelijk Grieks-Cyprioten, kwamen om het leven. Het toestel was vanuit Larnaca op Cyprus op weg naar Praag en zou een tussenstop maken in Athene, toen het in bergachtig gebied vlakbij de Griekse hoofdstad neerstortte.

Bekijk video: Modem/ Breedband

Omwonenden zagen lijken liggen met zuurstofmaskers op. Door de crash ontstond een bosbrand, die hinderlijk was voor de reddingswerkers.

Uitsluitsel

De autoriteiten denken dat het om een ongeluk gaat. Er zijn aanwijzingen voor problemen met de zuurstofverzorging. Een Cypriotische functionaris sloot een terroristische aanval uit. De Griekse autoriteiten op hun beurt wezen geruchten over een kaping van de hand. De vluchtrecorders van de Boeing 737, die zondagmiddag zijn gevonden, zullen nader uitsluitsel moeten geven.

De piloot van het toestel van de Cypriotische luchtvaartmaatschappij Helios Airways had melding gemaakt van systeemproblemen toen hij contact had met de controletoren van de luchthaven van Athene. Kort daarna werd het contact verbroken. Twee Griekse F-16 gevechtsvliegtuigen werden daarop op verkenning gestuurd.

Luchtdruk

De Griekse piloten zagen dat de piloten van het Cypriotische toestel dubbelgevouwen lagen in de cockpit en dat de zuurstofmaskers in de cabine tevoorschijn waren gekomen. Dat zou volgens de luchthaven van Larnaca erop wijzen dat de luchtdruk in het vliegtuig was weggevallen.

Sms'je

Een passagier aan boord van de Boeing 737 slaagde erin juist voor de crash een sms'je te verzenden naar een neef. "De piloot ziet blauw in zijn gezicht. Vaarwel neef, we bevriezen", luidde de telefonische tekstboodschap.

De Griekse premier Karamanlis heeft zijn vakantie op het Griekse eiland Tinos onderbroken en gaat naar de plek des onheils vlakbij Marathon. De crash met de Helios-Boeing is de ergste vliegramp uit de Griekse geschiedenis.

Kinderen

Onder de 121 doden zijn 115 passagiers en zes bemanningsleden. Zeker tien van de passagiers waren kinderen, aldus CNN. Helios repte over een groep van 48 jongeren aan boord.

Herhaaldelijk problemen

Griekse en Cypriotische media meldden zondag dat er de afgelopen maanden herhaaldelijk problemen zijn geweest met de airconditioning en de luchtdruk in het ramptoestel. Daarbij zouden wegens zuurstofgebrek passagiers bewusteloos zijn geraakt. Ook zouden werktuigkundigen van Helios zijn ontslagen omdat zij weigerden te tekenen voor de veiligheid van toestellen.

Een woordvoerder van Helios ontkende de berichten over onveiligheid van het toestel en zei dat de Boeing nog vorige week was gereviseerd.

Tumult

Toch kwam het zondagmiddag op het vliegveld van Larnaca tot tumult. Nabestaanden van de slachtoffers riepen: "Moordenaaars, jullie hebben een defect toestel laten vliegen." Andere familieleden bestormden de landingsbaan om andere vluchten het vertrek te beletten. De politie moest ingrijpen.

Luchtvaartmaatschappij Helios Airways is volgens haar eigen website in 1999 opgericht. Ze was de eerste private luchtvaartonderneming die in de Republiek Cyprus werd opgericht. In mei 2000 werden de eerste charters uitgevoerd op de luchthaven Gatwick bij de Britse hoofdstad Londen.

EU-commissaris Jacques Barrot van Verkeer ziet in de ramp een aanleiding om de "inspanningen te intensiveren om te hoogste veiligheidsstandaards door te drukken voor alle Europese passagiers en bemanningen".
 
Back
Top