CTC en wat vraagjes....

GridMora

Member
Hallo,

Ben me aan het voorbereiden voor de CTC interview fase 3. Ik heb hierover nog wat vraagjes.. (Ik heb al gekeken op hun websites)

1. Wat is het verschil tussen de Boeing 737 en de Airbus 320?
2. Filosofie van beide types?
3. Wat voor type motoren heeft Easyjet/Thomas Cook/Monarch/First Choice/Jet2

Ik heb nog meer vragen maar ik zal ze niet allemaal tegelijkertijd stellen.. wacht eerst af wat het response van deze thread zal zijn... :D

Alvast bedankt

GM
 
Ik denk dat deze vragen eerder zijn bedoeld om wat discussie los te krijgen en te zien hoe je daarin meedoet, maar hier zijn wat pointers die zo bij me opkomen:

1) Er zijn er natuurlijk heel veel, maar er zijn er twee waar ik altijd aan denk als ik terug denk aan de 737.
737 is conventioneel; dwz. de besturing is via hydraulische systemen en kabels verbonden met je stuur. De systemen in de cockpit zijn niet zo nauw met elkaar verbonden, elk systeem heeft zijn eigen lampje en paneltje.
A320 is fly-by-wire. Input is dmv. een sidestick (joystick zeg maar) en wat de piloot doet gaat eerst door een computer; en wordt dan omgezet naar signalen die electronisch naar de hydraulische besturing gaat. De systemen in de cockpit zijn vrijwel allemaal met elkaar verbonden en worden gemonitord op een centraal systeem; de ECAM.
2) Ook dit is een gigantische vraag, maar zo even wat puntjes:
In de 737 staat in de besturing de piloot bovenaan. Dwz als hij het toestel op zijn kop wil draaien, wil stallen of overspeeden kan hij dat lekker doen. Het enige moment dat het toestel daar wat aan doet is als 't uit elkaar valt ;). De doorontwikkeling vanaf de 737-200 t/m de NG heeft er naar mijn mening voor gezorgt dat een deel van de filosofie is dat het toestel niet teveel gaat afwijken van zijn origineel, om de typeratings gelijk te houden.
In de 320 heeft in normale mode de computer het laatste woord. De piloot kan lekker draaien en sturen wat hij wil, maar als hij meer dan 66 graden bank probeert op te draaien, of stallt, overspeed, overpitcht, etc, dan houdt de computer dat tegen. Bij storingen of systeemproblemen kunnen deze beschermingen wel wegvallen (oftewel: de computer moet wel 100% zeker van zichzelf zijn ;) ). Qua cockpit probeert Airbus alles onder één dak te brengen; de cockpit is ontworpen om helemaal lights-out te zijn als alles goed is. Alle systemen zijn op te roepen op een scherm van de ECAM maar normaal gesproken laat het systeem alleen relevante informatie zien, zodat de piloot zich niet bezig houdt met onnodige dingen.
3) easyJet heeft volgens mij CFM56 motoren. De andere bedrijven weet ik totaal niet.
 
Hoi

Bedankt voor je tijd en antwoorden

1. De boeing 737 is 14 inch kleiner dan de A320. A320 is 4 ton zwaarder. Er kunnen in de A320 156 passagiers vervoerd worden in B737 slechts 149 (Volgens website van Easyjet)

Er staat overgens op hun website dat de aisle (denk dat dat de gangpad is) breder is om crew sneller te laten werken zodat dat de turnover kan versnellen (is dit zo??)

Op website van Boeing en Airbus verklaren ze beide dat ze de beste goedkoopste zijn. Mijn indruk van de Airbus site zegt dat de voordelen van de airbus meer berust op de onderhoud ... gebruikers gemak... commonality in type ratings tussen de verschillende airbussen..
Boeing zegt op hun website dat onderhoud van B737 32% lager is dan Airbus....
 
De claims van de fabrikanten daar zou ik me niet teveel aan vasthouden, ze zijn natuurlijk alletwee de beste :).

De aisle (=gangpad) is inderdaad breder op de Airbus, niet veel maar ik vind het zelf als passagier wel net merkbaar.
Het passagiersaantal per toestel hangt af van het type. Om precies tij zijn kunnen er in een A319 (die easyJet heeft) inderdaad 156, in een 737-700 (easyJet) inderdaad 149.
Maar de A320 is een tegenhanger van de 737-800, de A320 heeft een capaciteit van 180 man, de -800 zit daar ook in de buurt.
 
EZY vliegt met A319's, niet A320's.

Gridmore, allemaal prima natuurlijk om hier vragen te stellen, maar als je een Frozen ATPL hebt, dan weet je het verschil tussen een 737 en een A320 toch wel?
 
Over die motoren, inderdaad heeft Easy CFM-56's onder zowel zijn 737's als A319's hangen. Echter, voor die andere maatschappijen is het moeilijker te zeggen (alhoewel je het zo kan opzoeken als je het wilt weten) aangezien die meer typen vliegtuigen gebruiken die niet allemaal dezelfde motoren hebben.
 
Q-nimbus said:
EZY vliegt met A319's, niet A320's.

Gridmore, allemaal prima natuurlijk om hier vragen te stellen, maar als je een Frozen ATPL hebt, dan weet je het verschil tussen een 737 en een A320 toch wel?

Tuurlijk weet ik het verschil :D
Maar ik mag het toch wel vragen :grijns:
 
Ik denk ook niet dat hij het zo bedoelt :p.
Iedereen weet wel dat een a320 een stick heeft en de 737 een yoke.
Ik denk eerder dat hij wat preciesere details wilt of heb ik het nou helemaal verkeerd :). Misschien overweegt hij het om een type rating van een van deze 2 toestellen te gaan doen maar twijfelt hij nog,,,
 
Hoi,

1.
(Misschien een domme vraag.... :bwah: )
Waar verdiend CTC aan? De AQC kost ongeveer 7000 pond vervolgens wordt je in de holdingpool gezet (wanneer je het haald uiteraard :bwah: ) en wanneer een van hun partner-Ailines iemand nodig heeft wordt de type rating door die Airline betaald. Vervolgens krijg je nog een allowance van ongeveer 1000 pond per maand (van CTC) gedurende de line training, na de line training wordt gekeken of die airline je vast in dienst wil nemen....

Wat is eigenlijk het voordeel dat CTC dan levert aan de airline???

2.
Kan iemand mij precies vertellen welke bases Easyjet heeft??

GM
 
Ik zou graag van onderstaande maatschappijen weten bij welke base welke type vliegtuig als basis daar heeft? van Easyjet heb ik het al gevonden. Ook SVP Motor type.

Easyjet
87 A319 - CFM 56 5b
32 B737-700 - CFM 56 5b
53 Options A319

London luton - Boeing BASE
London Gatwick
London Stansted
Bristol
Edingburgh
Liverpool - Boeing BASE
Newcastle - Boeing BASE
Nottingham
Belfast - Boeing BASE
Glasgow
Orly
Malpensa
Madrid
Dordtmund
Schoenefeld Berlin
Basel
Geneva


First Choice
7 A320
4 A321
19 B757
2 B767

Birmingham
Bristol
Stansted
Luton
Gatwick
Glasgow
East Midlands

____________

Jet2.com
21 B737
5 B757

Bradford Leeds
Edingburg
Manchester
Blackpool
Newcastle
Belfast

____________

Monarch

4 A300
6 A320
8 A321
2 A330
7 B757
1 B767

Luton
Gatwick
Manchester
Birmingham
Malaga Airports

____________

Thomas Cook
3 A320
2 A321
14 B757-200
2 B757-300

Newcastle
Manchester
Stansted
Birminham
Gatwick
Glasgow

____________

Thomsonfly
9 B737-300
4 B737-500
4 B737-800
18 B757
4 B757
9 B767

Newcastle
Manchester
Stansted
Birminham
Gatwick
Glasgow
Doncaster
Nottingham
Luton
Cardif Wales
Bristol
Coventry
Bournemouth

____________

My Travel
11 A320
3 A321
4 A321
1 B757
2 B767


Newcastle
Manchester
Birminham
Gatwick
Glasgow
Nottingham
Belfast

Seasonal
Bristol
Cardif-Wales
 
Dat gaat zeker erg ver voor fase 3 van CTC.

Weet wat de partner airlines van CTC zijn (zo te zien weet je dat), weet welke operaties ze uitvoeren, SH, LH, charter, schedule etc!!

Weet welke types de betreffende airlines hebben. Geloof niet dat ze van je verwachten dat je van alle partner airlines de types, type motoren, aantal zitplaatsen, min cabin crew etc moet weten.....(dat hadden ze mij iig niet moeten vragen...)

Succes!!!

LuB:rt:
 
Back
Top