Ik denk dat deze vragen eerder zijn bedoeld om wat discussie los te krijgen en te zien hoe je daarin meedoet, maar hier zijn wat pointers die zo bij me opkomen:
1) Er zijn er natuurlijk heel veel, maar er zijn er twee waar ik altijd aan denk als ik terug denk aan de 737.
737 is conventioneel; dwz. de besturing is via hydraulische systemen en kabels verbonden met je stuur. De systemen in de cockpit zijn niet zo nauw met elkaar verbonden, elk systeem heeft zijn eigen lampje en paneltje.
A320 is fly-by-wire. Input is dmv. een sidestick (joystick zeg maar) en wat de piloot doet gaat eerst door een computer; en wordt dan omgezet naar signalen die electronisch naar de hydraulische besturing gaat. De systemen in de cockpit zijn vrijwel allemaal met elkaar verbonden en worden gemonitord op een centraal systeem; de ECAM.
2) Ook dit is een gigantische vraag, maar zo even wat puntjes:
In de 737 staat in de besturing de piloot bovenaan. Dwz als hij het toestel op zijn kop wil draaien, wil stallen of overspeeden kan hij dat lekker doen. Het enige moment dat het toestel daar wat aan doet is als 't uit elkaar valt
. De doorontwikkeling vanaf de 737-200 t/m de NG heeft er naar mijn mening voor gezorgt dat een deel van de filosofie is dat het toestel niet teveel gaat afwijken van zijn origineel, om de typeratings gelijk te houden.
In de 320 heeft in normale mode de computer het laatste woord. De piloot kan lekker draaien en sturen wat hij wil, maar als hij meer dan 66 graden bank probeert op te draaien, of stallt, overspeed, overpitcht, etc, dan houdt de computer dat tegen. Bij storingen of systeemproblemen kunnen deze beschermingen wel wegvallen (oftewel: de computer moet wel 100% zeker van zichzelf zijn
). Qua cockpit probeert Airbus alles onder één dak te brengen; de cockpit is ontworpen om helemaal lights-out te zijn als alles goed is. Alle systemen zijn op te roepen op een scherm van de ECAM maar normaal gesproken laat het systeem alleen relevante informatie zien, zodat de piloot zich niet bezig houdt met onnodige dingen.
3) easyJet heeft volgens mij CFM56 motoren. De andere bedrijven weet ik totaal niet.