Mooi werk! Op naar fase 3 dus. Bij fase 3 ga je naar Dibden bij
Southampton, als je op Bournemouth vliegt is het nog een eindje met de
trein, je kunt ook een taxi nemen natuurlijk. Misschien handig om een
dag van te voren al te vliegen zodat je goed uitgerust aankomt. 's
Ochtends twee cases. Eerst spelen met KNEX, een soort technisch lego.
Je bent met een groepje van ongeveer 5 of 6 kandidaten en de opdracht
is iets te bouwen dat een functie heeft. Je krijgt eerst een paar
minuten om ermee te spelen, check even hoe je een wiel op een as kunt
vastzetten in die minuten. Daarna moet je overleggen wat je gaat
bouwen, daarna moet je het gezamelijk bouwen. Na een tijdje geeft het
toeziend oog de opdracht er een functie aan toe te voegen,
bijvoorbeeld: het moet een glas water kunnen dragen, of, haal alle
gele stukjes knex eruit, of, maak van de vierwieler een driewieler
etc. Daarna moet er gebouwd worden zonder verder overleg, in stilte
bouwen dus, hou de communicatie open op andere manieren, gebaren,
schrijven op papier etc. Het gaat allemaal om teamwork, actief
deelnemen, luisteren naar anderen, beslissingen nemen en die
uitvoeren. De tweede case is ok een groepsopdracht. Je krijgt een stuk
papier te lezen met het verhaal dat je boot gestrand is bij een
onbewoont eiland, er zijn gewonden en andere problemen, je moet een
aantal items kiezen om mee te nemen naar het eiland. Daar moet je een
volgorde bepalen waarin je bepaalde acties gaat ondernemen. Zorg dat
je al in het begin een duidelijk doel stelt, cq, overleven of gered
worden. Als jij de eerste bent die zegt: "Well guys (and girls),
what's our objective?", zullen sommigen je misschien gek aankijken,
maar het is belangrijk en je scoort er punten mee, zorg dat jij de
eerste bent die het zegt! Een doel stellen is belangrijk, ook voor
vliegen. Verder gewoon actief deelnemen in de discussie en snel tot
concensus komen, niet teveel discussieren over dingen. Snel
beslissingen maken en erbij blijven.
Daarna lunch en 's middags de interviews. Het
interview is meestal met een echte people person en een ervaren
training captain. De eerste persoon zal veel persoonlijke vragen
stellen, echte standaard hrm vragen zeg maar, je herinnert ze je vast
nog wel van andere interviews bijvoorbeeld bij de nls. Waarom piloot,
waarom via ctc, waarom easyJet, waaruit blijkt uit jouw verleden dat
je geschikt bent, voorbeelden geven! De captain zal een wat
technischer insteek hebben. Hij vraagt vaak met welke airlines de
zaken doen, check daarvoor de ctc website, het ctc wings atp gedeelte
dus, stuk of zes airlines geloof ik, waarvan easyJet, Thomsonfly,
Jet2, First Choice en Monarch momenteel de grootste trekkers zijn.
Zorg dat je wat weet over die airlines, de vloot, hun bases, routes.
Tijdens mijn interview ging het over easyJet en de vraag was wat het
verschil is tussen de airbus en de boeing, wat ik dacht dat de
problemen waren waar het management van easyJet zich mee bezig houd
etc.
Hij vroeg me zelfs wat de functies van de horizontal stabilizer zijn,
het kan dus nog best technisch worden. Het zijn overigens allemaal
hardstikke aardige lui, zeer relaxed, je zult je als het goed is best
op je gemak voelen. Als je fase 3 door bent kun je door naar de aqc,
een soort mcc cursus. Kost ruim 9000 euro, maar dan ben je al wel
bijna verzekerd van een plekje op een jet. Tijdens de aqc valt bijna
niemand meer af. Een van de tien in onze groep, een fransman die
woedeaanvallen kreeg in de cockpit. Sloeg op de controls enzo als er
iets fout ging... easyJet gaat waarschijnlijk de rest van het jaar iig
nog iedere maand klasjes laten opleiden door ctc, de vraag is
gigantisch, groter dan het aanbod, dus ctc neemt je bij geschikheid
gewoon aan, het is niet dat ze de beste zoeken ofzo.