CTC ATP

virga

New member
Hi allemaal,

Ik ben door naar fase 2 van CTC!

Zijn er mensen die wat tips en trucs voor mij hebben over de PILAPT tests die je daar krijgt?

Thanks
 
gefeliciteerd!

heb geen tips voor je, maar zou wel graag willen weten hoe het bij CTC gaat... is wellicht een optie voor mij als ik klaar be n met mn opleiding!
 
virga,

hoe lang duurde het nou nadat je de laatste formulieren ingevuld had en dat je te horen kreeg dat je door was naar fase 2? Ik heb namelijk net mijn laatste formulieren gefaxed. leuk trouwens voor je. hoop dat je er helemaal door heen komt!
 
Ik ben ook door naar fase 2! ALs er iemand nog tips heeft ook graag naar mij sturen. Virga, wanneer ga jij?
 
Hé Skydiver,

Stage 2 heb ik op 26 Mei in Bournemouth.

Tips>> Oefen veel sommen.

Wanneer ga jij?
 
Ik ben nu bezig het op 16 mei te regelen. Ik had trouwens een pm naar je gestuurd. ik kan helaas niet op 26 mei regelen, ik had maar 3 data. wel spannend he? En ik ga zeker oefenen. check je pm effe.
 
Gefeliciteerd Virga! echt tof. hoop dat je fase 3 ook haalt.

EN koning lucht, ik heb 16 juni fase 2. Hoop dat ik daar ook door heen kom. NOg wat tips? jij ook nog virga?
 
Mooi werk! Op naar fase 3 dus. Bij fase 3 ga je naar Dibden bij
Southampton, als je op Bournemouth vliegt is het nog een eindje met de
trein, je kunt ook een taxi nemen natuurlijk. Misschien handig om een
dag van te voren al te vliegen zodat je goed uitgerust aankomt. 's
Ochtends twee cases. Eerst spelen met KNEX, een soort technisch lego.
Je bent met een groepje van ongeveer 5 of 6 kandidaten en de opdracht
is iets te bouwen dat een functie heeft. Je krijgt eerst een paar
minuten om ermee te spelen, check even hoe je een wiel op een as kunt
vastzetten in die minuten. Daarna moet je overleggen wat je gaat
bouwen, daarna moet je het gezamelijk bouwen. Na een tijdje geeft het
toeziend oog de opdracht er een functie aan toe te voegen,
bijvoorbeeld: het moet een glas water kunnen dragen, of, haal alle
gele stukjes knex eruit, of, maak van de vierwieler een driewieler
etc. Daarna moet er gebouwd worden zonder verder overleg, in stilte
bouwen dus, hou de communicatie open op andere manieren, gebaren,
schrijven op papier etc. Het gaat allemaal om teamwork, actief
deelnemen, luisteren naar anderen, beslissingen nemen en die
uitvoeren. De tweede case is ok een groepsopdracht. Je krijgt een stuk
papier te lezen met het verhaal dat je boot gestrand is bij een
onbewoont eiland, er zijn gewonden en andere problemen, je moet een
aantal items kiezen om mee te nemen naar het eiland. Daar moet je een
volgorde bepalen waarin je bepaalde acties gaat ondernemen. Zorg dat
je al in het begin een duidelijk doel stelt, cq, overleven of gered
worden. Als jij de eerste bent die zegt: "Well guys (and girls),
what's our objective?", zullen sommigen je misschien gek aankijken,
maar het is belangrijk en je scoort er punten mee, zorg dat jij de
eerste bent die het zegt! Een doel stellen is belangrijk, ook voor
vliegen. Verder gewoon actief deelnemen in de discussie en snel tot
concensus komen, niet teveel discussieren over dingen. Snel
beslissingen maken en erbij blijven.
Daarna lunch en 's middags de interviews. Het
interview is meestal met een echte people person en een ervaren
training captain. De eerste persoon zal veel persoonlijke vragen
stellen, echte standaard hrm vragen zeg maar, je herinnert ze je vast
nog wel van andere interviews bijvoorbeeld bij de nls. Waarom piloot,
waarom via ctc, waarom easyJet, waaruit blijkt uit jouw verleden dat
je geschikt bent, voorbeelden geven! De captain zal een wat
technischer insteek hebben. Hij vraagt vaak met welke airlines de
zaken doen, check daarvoor de ctc website, het ctc wings atp gedeelte
dus, stuk of zes airlines geloof ik, waarvan easyJet, Thomsonfly,
Jet2, First Choice en Monarch momenteel de grootste trekkers zijn.
Zorg dat je wat weet over die airlines, de vloot, hun bases, routes.
Tijdens mijn interview ging het over easyJet en de vraag was wat het
verschil is tussen de airbus en de boeing, wat ik dacht dat de
problemen waren waar het management van easyJet zich mee bezig houd
etc.
Hij vroeg me zelfs wat de functies van de horizontal stabilizer zijn,
het kan dus nog best technisch worden. Het zijn overigens allemaal
hardstikke aardige lui, zeer relaxed, je zult je als het goed is best
op je gemak voelen. Als je fase 3 door bent kun je door naar de aqc,
een soort mcc cursus. Kost ruim 9000 euro, maar dan ben je al wel
bijna verzekerd van een plekje op een jet. Tijdens de aqc valt bijna
niemand meer af. Een van de tien in onze groep, een fransman die
woedeaanvallen kreeg in de cockpit. Sloeg op de controls enzo als er
iets fout ging... easyJet gaat waarschijnlijk de rest van het jaar iig
nog iedere maand klasjes laten opleiden door ctc, de vraag is
gigantisch, groter dan het aanbod, dus ctc neemt je bij geschikheid
gewoon aan, het is niet dat ze de beste zoeken ofzo.
 
"Als je fase 3 door bent kun je door naar de aqc,
een soort mcc cursus"

Geldt dit ook voor de ab-initio kandidaten?
 
Koning lucht en virga! bedankt, ik moet 18 juli voor fase 3. En ik ga me ff nog goed voorbereiden. Fokkertje heeft me nog een goede omschrijving gegeven, daar moet ik het mee kunnen doen. Iedereen bedankt voor de hulp! wat is eigenlijk de afval percentage van fase 3? ik dacht iets van 50% ofzo?

en capt relax. in na fase 3 moet je naar NZ als ab initio. Een basis training. kost 14000 NZ$. Daarna kom je nog terug geloof ik en ga je nog een keer naar NZ voor de rest. Pas als je je atpl hebt, stroom je mee met de AQC. voor meer info kun je beter naar pprune. als je de kans krijgt om alles bij ctc te doen, moet je dat zeker doen. als ik het eerder geweten had....
 
Is het CTC ATP program hetzelfde als de Airline Qualification Course van CTC? Kan iemand mij dit uitleggen. Alvast bedankt

groeten jester
 
Jester,

Je hebt twee routes door ctc. Voor beginners die nog geen cpl hebben, ga je de naar de cadet scheme. Als je fATPL hebt ga je naar de ATP scheme. Beide moeten door de 1e drie fases, die voor alle bei de groepen hetzelfde zijn. Na fase 3 komt de splitsing. ATP ers gaan direct naar de AQC (dus een onderdeel van het hele traject) en de cadets gaan naar 2 keer naar NZ. en maken cpl/atpl af in engeland. als ze daar mee klaar zijn gaan ze ook naar de AQC. Dus uiteindelijk komen beide groepen weer bij elkaar. Na de AQC kom je in de pool om te wachten op een baan. Hoop dat ik het goed uitgelegd heb. Maar mijn advies is: ga naar CTC!

Skydiver
 
Heeft er iemand enig idee hoeveel mensen er in de pool van ctc zitten te wachten? Of iemand die er nu in zit? Of nog bezig is met een van de fases?
 
Back
Top