Crosswinds enzo

Voor die, die lekker lui vanachter z'n pctje even wil checken of er niet al te veel crosswind staat of dat de baan in hoogzomer op 2000ft wel lang genoeg is voor een C172 met 4 man en 160ltr peut..:passed:, heb ik een paginaatje op m'n website die voor jou met 1 druk op de knop de crosswind, pressure & density altitude uitrekent op dat veld..

Uiteraard voor de gebreveteerden onder ons, want je kunt bij het cbr immers niet tijdens je examen even internetten...;)

Voor een aantal velden (nu nog alleen NL, maar alle info is welkom) worden de metars van andere velden gebruikt omdat die simpel weg zelf geen metar hebben..

Klikt u hier om het eens te bekijken..
 
Geef je me ook een mea culpa als ik door je calculatie programmatje me cessna 172 het even niet meer trekt?

iig fijn linkie thanx :)
 
De X-wind zoals in het manual staat, is een door een fabrieksvlieger ooit gemonstreerde 90 graden zijwindlanding.

Voor de gemiddelde piloot is dit meer dan genoeg.

Zelf gebruik ik de techniek todat de rudder input op is.

Dit is dan mijn (persoonlijke) X-wind limiet.

Wel moet je met de baan en windrichting rekening houden. Bij een gust ruimt de wind en komt ofwel meer op de neus of van achteren. Indien hij van achteren zou komen is het een No No.

Voorbeeld: een geoefend vlieger kan een BE36 probleemloos aan de grondzetten met een 90 graden zijwind met 35-40 kts.
 
Ja en die great balls of fire zouden volgens deze theorie wel eens kunnen Crash & Burnen.

Een 777 heeft zelfs een crosswind limiet van 38 knopen, die zit er vast niet voor niks op!
 
Ik vind wel dat we onze topgunner een groot compliment mogen maken met zijn techniek.

Snik............waren we maar allemaal zulke helden.
 
Zelf gebruik ik de techniek todat de rudder input op is

Jaja techniek noemt ie dat ! Zeg van welk veld vlieg je eigenlijk ? Ik wil dat wel eens meemaken :grijns:
 
as my instructor used to say...

op is op z'n kop.....

Maar ik ga ervan uit dat hij het goed bedoelde, laten we t gezellig houden.
 
Great Balls of Fire said:
Voorbeeld: een geoefend vlieger kan een BE36 probleemloos aan de grondzetten met een 90 graden zijwind met 35-40 kts.

Probleemloos?

Uhm, misschien is het omdat ik "pas" kom kijken in de vliegelarij, maar ik kan niet zeggen dat ik probleemloos een kist aan de grond zet bij 35-40 kts.

Zo'n uitspraak kan alleen maar komen van iemand die nog nooit in 35-40 kts wind geland is.
 
Sorry guy's, het is de werkelijkheid.

Mijn vliegopbouw was in de jaren 70 iets anders dan menig en geen op deze site.

Als 11 jarige vloog ik al (mee) en voordat ik op 16 jarige solo ging op: C172/C182/C206/C210/LJ4/PA28/PA28R/PA32/PA39 had ik al een uur of 500 en heel Europa doorkruist zowel VFR als IFR.

En wat die Bonanza neerzetten betreft, "No problem", zelfs meerdere malen met zo'n X-wind.

Vanaf 1978 tot nu, heb ik slecht een propstrike gehad als gevolg van een leeggelopen strut en een klapband (C182RG).
 
Zal best wel. Da's ook heel tof voor je.

Denk alleen dat je een beetje overmoedig bent en dat dit exact het profiel schetst van iemand die een beetje link is achter het stuurtje.

Mij krijg je nie mee
 
En de condooms van varkensdarmen:rolleyes: :rolleyes:

Had zelf voor mn 16e al ervaring op Citroen2 CV, Honda Civic, Datsun Cherry, Mitsubsidie Lancer, you name it...!
En dan tel ik diverse trekkers van ik noem merken als Lamborghini,Massey-Ferguson en John Deere nog niet eens mee:rolleyes:
 
ehh guys (and girls..)

iedereen heeft denk ik ook z'n persoonlijke limieten.
Gaat hier even om het gemak, wat je er verder mee doet, of je wel of niet gaat vliegen is mijn een zorg.

Denk dat de reactie is ontstaan na het zien dat crosswind >10kts in het rood staat. Persoonlijk gedaan, omdat ik nog maar een groentje ben, en 'slechts' 30 uur in een jaar fladder op een G115 of C172.

Take it or leave it.

Mzzl
M
 
als we niet kunnen landen vanwege een te harde x-wind dan wordt dat helaas uitwijken, nog altijd geld; veiligheid boven alles.
 
"Tot de rudderinput op is"

Neem dan ook aan dat je op COM2 in verbinding staat met God? Of weet jij precies wat de gust zal zijn op het moment van flare?

1) Je hebt geen marges meer
2) Je bent dus een testpilot met een ppl (oeps met IR......)
3) Hoop dat je nooooooit met pax vliegt (jezelf crashen is al erg genoeg)

I.p.v. in de verdediging te schieten, zou het misschien verstandig zijn om de adviesen over te nemen.

Ook al heb je +20.000 uur zonder incident of accident, dan wil dit nog steeds niet zeggen dat je veel skills hebt. Het kan ook gewoon betekenen dat je ontzettend veel geluk hebt gehad.

Wees niet moedig maar gewoon safe!
DAN KRIJG JE PAS RESPECT!

Groeten,
Van een minder moedig persoon dan jij, maar die heel wat meer types en uren heeft gevlogen dan jij.
 
Last edited:
Back
Top