Crash FedEx, Narita

MHA

New member
(CNN) -- A FedEx airplane ran off a runway at Tokyo's Narita airport in Japan and burst into flames Monday, an airport official confirmed.


[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=V6cMK9LUnzI[/YOUTUBE]
 
Ja ziet er erg maf uit. Heb het inmiddels 14 keer voorbij zien komen op CNN.

Presentatrice stelt weer erg goeie vragen, bij die ex-NTSB voorzitter over die PC12 crash in Montana.
 
Holy shit dat ziet er niet goed uit...

[edit, beide vliegers omgekomen volgens officials]
 
Last edited:
Mja niet erg lekker, het lijkt wel of hij na de eerste touch een go-around wil maken. Misschien windshears o.i.d.

Het was best winderig in ieder geval:
RJAA 222200Z 31026G40KT 9999 FEW020 12/M02 Q1001 NOSIG RMK 1CU020 A2957 P/RR
RJAA 222130Z 32026G40KT 9999 FEW020 12/M02 Q0999 WS R34L NOSIG RMK 1CU020 A2952P/RR


Bron:
http://www.avherald.com/h?article=416e7619&opt=0
 
"Narita is situated in a coastal area of low hills and rivers and presents no particular terrain problems.
However 85 miles to the west lies Mount Fuji spot height 12,388 ft AMSL in an area of high ground.
Even during conditions of moderate wind strength there can be areas of moderate to severe turbulence
associated with the wind effect around Fuji which can extend towards the Narita area.
"

Bron: Virgin Atlantic Tokyo Brief
 
Daar gaat weer een FedEx MD-11, zoiets hebben ze ook al 's meegemaakt op Newark. Maar het lijkt me niet dat na de eerste stuiter een go-around werd geprobeerd. Dan laat je de neus niet zo vallen. (Al heeft de MD-11 geloof ik wat 'problemen' met de elevator en de grootte daarvan tijdens o.a. de flare/ landing.) Het lijkt op oscillerende stuiters met linker main gear collapse en/ of loss of control als gevolg. Het houden van een nose up attitude en een directe poging tot go around had ze mogelijk kunnen redden. Maar ja, als, als, als. Er zijn hier vast genoeg KLM MD-11 vliegers die er een beter idee over hebben of zich beter kunnen verplaatsen in de situatie. Was trouwens een oude MD-11 van Delta; N813DE. Ging daar uit dienst in 2004 en kwam daarna als N526FE bij FedEx.
 
Last edited:
Het lijkt op het eerste gezicht ook geen stuiter, hij deroteert vrij 'normaal', maar vlak na de nosewheel touchdown trekt hij weer scherp op...
 
Altijd bizar als je realiseert dat je naar de dood van twee mensen zit te kijken.
Het is wel uitzonderlijk dat er zulke goede beelden zijn.
Alle info van de CVR en Black Box is nu op een timeline te zetten met het beeldmateriaal.
Hopelijk kunnen we van de uitslag leren.
 
Schokkende beelden. Heb er met net zo veel verbijstering naar zitten te kijken als op 11/09 toen twee Boeings de Twin Towers invlogen.
De koude rillingen liepen me helemaal over de rug toen ik dacht aan de nabestaanden van deze jongens die deze opnames waarschijnlijk ook hebben gezien.
Moet verder denken aan de crash van een DC-10 van MartinAir in Faro (1994) waarbij eveneens sprake was van windshare.
 
De resten van het vliegtuig liggen er nog steeds. Ze hebben het een beetje verplaatst achter een heuveltje net naast de baan. Het geeft inderdaad een vreemd gevoel om de cockpit te zien liggen.

De Narita approach is meestal een handvol. Baan 16R is berucht om de windshear op short final. Deze crash was op 34L. Landde er de week ervoor met een kalm windje en nog steeds moet je op blijven letten voor windshear.
 
Heb zelf geen ervaring op de MD-11 maar deze kist schijnt een vervelende pitch-up neiging te hebben in grondeffect wat flaren (en roteren) tot een iets lastigere techniek maakt waarbij je desnoods een beetje moet duwen ipv trekken. Zoiets kan in zo'n situatie de zaken verergeren.
 
Back
Top