CPL behouden

Wing of Cock

New member
Ik vraag me af wat ervoor nodig is om je (buitenlandse) CPL, als je deze eenmaal hebt, te behouden. Moet je daarvoor een aantal uren per jaar maken of iets dergelijks? En verschillen deze regels ook nog per land misschien?

Ik hoop dat jullie me hierop antwoord kunnen geven!
 
buitenlands is nogal een breed begrip.

Het hangt er van af wat de eisen zijn van de luchtvaartauthoriteit.

Het huidige JAA CPL is 5 jaar geldig, maar dat is het 'kale' brevet zonder class of type-ratings. Ook is je CPL alleen geldig i.c.m. een geldig medical.

Verder staat er dit over in de JAR-FCL(de regels omtrent 'flight crew licensing')


JAR-FCL 1.025
Geldigheid van bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen

(c) Het bewijs van bevoegdheid wordt afgegeven voor een maximale periode van 5 jaar.
Binnen deze periode van 5 jaar zal het bewijs van bevoegdheid door het bevoegde gezag
opnieuw worden afgegeven:
(1)na eerste afgifte of hernieuwde afgifte van een bevoegdverklaring;
(2)wanneer paragraaf XII op het bewijs van bevoegdheid geheel ingevuld is en er verder
geen open ruimten overblijven;
(3)om enige administratieve reden; of
(4)naar goeddunken van het bevoegde gezag wanneer een bevoegdverklaring wordt
verlengd.
 
De afgifte heeft meer met het papiertje zelf te maken volgens mij. Als alle vakjes (profchecks) vol zijn krijg je een nieuwe, anders om de 5 jaar.

Als je het over een JAA CPL (/PPL/ATPL) in NL hebt kan je het brevet op de simpelste en goedkoopste manier geldig / "current" houden door je SEP (Single Engine Piston) geldig te houden. Een enkele VFR profcheck met een examinator 1 keer in de 2 jaar is daarvoor voldoende, uren zijn niet nodig (behalve als je ze natuurlijk persoonlijk nodig hebt (oefenen) om door de check te komen).

Ik heb geen idee of dat is wat je wilde weten (vind het een beetje vage vraag, wellicht moet je er wat achtergrond info bij zetten), anders horen we het ongetwijfeld van wel van je...
 
Ik ga binnenkort mijn frozen atpl halen maar ik heb geen idee hoe het zit met geldigheid. Kan iemand misschien wat ik moet doen om mijn complete atpl geldig te houden en toch zo goedkoop mogelijk?
 
Ik ga binnenkort mijn frozen atpl halen maar ik heb geen idee hoe het zit met geldigheid. Kan iemand misschien wat ik moet doen om mijn complete atpl geldig te houden en toch zo goedkoop mogelijk?

Euh....een baan vinden na je opleiding.

Je hebt het over je (f)ATPL, die hou je niet geldig, maar je ME/IR/SE-ratings wel, en daarmee je CPL(ATPL krijg je pas veel later als je voldoende uren hebt).

Dit soort zaken zijn vaker uitgelegt op het forum, zoek eerst even goed.
 
Ja dit is ongeveer wat ik bedoelde. Ik ben van plan mijn CPL/IR in Nieuw Zeeland te halen maar daarna weer naar Nederland te komen. Ik verwacht dat ik niet meteen aan het werk kom, zeker omdat ik ook nog moet omscholen naar JAA, daar zal ook wel wat tijd overheen gaan. In die tijd ben ik van plan (iedereen verklaart me voor gek) om mijn universitaire studie af te maken, wat dan waarschijnlijk nog een klein jaar duurt. Daarna wil ik gaan vliegen. Daarom vroeg ik me af of ik zomaar een jaar mijn CPL niet kan gebruiken, zonder dat de geldigheid verloopt.


De afgifte heeft meer met het papiertje zelf te maken volgens mij. Als alle vakjes (profchecks) vol zijn krijg je een nieuwe, anders om de 5 jaar.

Als je het over een JAA CPL (/PPL/ATPL) in NL hebt kan je het brevet op de simpelste en goedkoopste manier geldig / "current" houden door je SEP (Single Engine Piston) geldig te houden. Een enkele VFR profcheck met een examinator 1 keer in de 2 jaar is daarvoor voldoende, uren zijn niet nodig (behalve als je ze natuurlijk persoonlijk nodig hebt (oefenen) om door de check te komen).

Ik heb geen idee of dat is wat je wilde weten (vind het een beetje vage vraag, wellicht moet je er wat achtergrond info bij zetten), anders horen we het ongetwijfeld van wel van je...
 
Ja dit is ongeveer wat ik bedoelde. Ik ben van plan mijn CPL/IR in Nieuw Zeeland te halen maar daarna weer naar Nederland te komen. Daarom vroeg ik me af of ik zomaar een jaar mijn CPL niet kan gebruiken, zonder dat de geldigheid verloopt.

Een kaal CPL bestaat niet echt, dus het gaat om de klasse of type ratings op dat brevet. Als je ook IR erbij hebt is dat de meest restrictieve, die heeft een geldigheid van 1 jaar. Dan heb je het over een SEP en IR profcheck of trainingsvlucht, dat in 1 vlucht kan plaats vinden.

Je kan alle regels gewoon zelf nakijken in de JAR-FCL 1: http://www.jaa.nl/publications/section1.html
 
Back
Top