Corendon loost fuel

Het brandstoflozen is uit de tekst gehaald bij luchtvaartnieuws. Televaag heeft het er nog wel over...zo kansloos dit...:stapelge:
 
Door mij.

Ik heb de info van een zeer betrouwbare bron binnen Amsterdam Airport Schiphol (AAS), werkzaam voor AAS....
 
Sorry als ik vragen stel die dom kunnen overkomen - ik vlieg enkel met ultralight, en daar kan ik over de techniek best meepraten, maar van airliners weet ik niet veel, en ik leer graag bij.

-) wat zijn dat voor pinnetjes? Een vergrendeling of borg die men aanbrengt na het stoppen, en terug hoort te verwijderen vooraleer te beginnen rollen? Beletten ze het intrekken van het landingsgestel? Zelfde pinnetje(s) oorzaak van de ellende met de OO-VLE, die op de grond door zijn poten zakte als ik dat goed onthouden heb?

-) uiteraard hoeft niemand mij meer uit te leggen dat of waarom de media absoluut onbetrouwbaar zijn voor technische details, of het nu over vliegtuigen of treinen of kerncentrales gaat

-) maar als de vermelding van "brandstof lozen boven de Noordzee" zo'n onzin was, waar komt die dan vandaan? Wat is er wel gebeurd in dit verband, of wat zou er kunnen gebeurd zijn? Mij lijkt dit niet zo onlogisch, en je hoort het toch vaak genoeg als het over incidenten met airliners gaat?
 
De pinnen dienen om het vliegtuig te verslepen en zorgen ervoor dat het landingsgestel niet in kan klappen. Vandaar ook dat de crew het landingsgestel niet naar binnen kreeg.

Als ik het me goed herinder waren ze bij de cityjet juist vergeten de pinnen te installeren.

een afgeladen 737 is na take off over zijn max landing weight. en dus gewoon te zwaar om meteen weer te landen. Ze hebben dus eigenlijk gewoon net zolang gevlogen tot genoeg brandstof verbrand was tot het landings gewicht onder het maximum was.
 
Ik geloof dat die pinnen de hydraulische druk van het nlg halen zodat de tug het wiel (lees: as) kan draaien? Er is ook een uplock pin zodat tijdens maintenance niet per ongeluk dat ding kan inklappen.
 
Ik geloof dat die pinnen de hydraulische druk van het nlg halen zodat de tug het wiel (lees: as) kan draaien? Er is ook een uplock pin zodat tijdens maintenance niet per ongeluk dat ding kan inklappen.

Klopt. Het gaat hier om de maintenance pin. De andere pin, niet in dit geval, heet de bypass pin. Deze wordt gebruikt tijdens de pushback. Mocht je deze vergeten kom je er snel genoeg achter aangezien het nogal lastig taxiën is.
 
@B767-300ER; check...

Was het dan alleen de nose gear safety pin?

Ook raar dat de pushbackchauffeur of de GWK dit niet gezien heeft tijdens de pushback. Of de persoon die bij CDE de walkaround doet. Is dit de vlieger?

Denk dat dit een niet zo plezier gesprekje wordt op kantoor. Klote als dit je overkomt...
 
Last edited:
-) maar als de vermelding van "brandstof lozen boven de Noordzee" zo'n onzin was, waar komt die dan vandaan? Wat is er wel gebeurd in dit verband, of wat zou er kunnen gebeurd zijn? Mij lijkt dit niet zo onlogisch, en je hoort het toch vaak genoeg als het over incidenten met airliners gaat?

Hi Csaba,
Dit is onzin, aangezien de B737, net als vrijwel alle korte-en middellange afstandsvliegtuigen, niet over een fuel-dumping-systeem beschikt. Er kan simpelweg geen fuel gedumpt worden, er kan slechts fuel verbruikt worden door simpelweg rondjes te vliegen.

Een volgeladen 737 kan bij de start inderdaad zwaarder zijn dan zijn max landing weight. In tegenstelling tot een long range vliegtuig is het echter zonder meer mogelijk direkt na de start weer te landen, ook met een gewicht dat boven het max landing weight ligt. Denk bijvoorbeeld aan een engine fire bij de start of iets dergelijks. Daarna is de kist dan eerst gegrounded en er moeten overweight landing checks gedaan worden door de techneuten.
Een longhaul kist kan daarentegen niet landen met max takeoff weight. Om die reden zijn dit soort vliegtuigen dan ook voorzien van een dumping systeem.

Groeten,
papahotel.
 
@B767-300ER; check...

Was het dan alleen de nose gear safety pin?

Ook raar dat de pushbackchauffeur of de GWK dit niet gezien heeft tijdens de pushback. Of de persoon die bij TFL de walkaround doet. Is dit de vlieger?

Denk dat dit een niet zo plezier gesprekje wordt op kantoor. Klote als dit je overkomt...

Als er geen rood waarschuwingslint aanzit is de pin niet te zien aangezien je er echt gericht naar moet kijken. Verantwoordelijkheid van degene die de walkaround doet.

Koffiedik kijken hoe het precies is gebeurd. Eventueel een remotestand? Geen pushback nodig?

Uiteraard er vanuit gaande dat de pin idd nog in de NLG zat.
 
Last edited:
Back
Top