Composieten revolutie

Tsja, dat is weer een ander verhaal hé. Ik stelde al dat de vliegerij conservatief is, en de US'anen zijn op alle vlak conservatiever dan wij hier in Europa (nuja, inzake technologie, bedoel ik). Dus het verbaast mij niet dat de zelfbouwontwerpen van ginderover vooral op "oude" technieken berusten, vooral veel aluminumwerk. De US zitten ook met grote schrik voor aansprakelijksheidsrechtspraak, die ginds erg veel geld kan kosten, een reden te meer om het bij ZEER beproefde technieken te houden.

Maar je moet je ook realiseren dat zelfbouwtoestellen per definitie door amateurs gebouwd worden, en precies composietwerk is lastig voor een amateur. Niet omwille van de techniek zelf, wel wegens de kwaliteitscontrole. Een paar belachelijk kleine luchtbelletjes over het hoofd zien is niet lastig, zeker niet bij het verwerken van koolstofvezel - en je merkt het pas veel later.

Hier in Europa zie je wel zelfbouwerij in kunststof, maar dan toch vooral uit kits, eerder dan vanaf bouwtekeningen. De zelfbouwer mag dan zelf enkele minder kritische stukken maken, en de hele zwik aan elkaar hangen en afwerken.
 
Toch, ook bij die experimentals voornamelijk toestellen die net zo goed in de jaren 40 of 50 gebouwd hadden kunnen worden. Zou het dan toch bij die eigenaren/piloten liggen?

Als bouwer en vlieger van een homebuilt kan ik dat wel verklaren. Bij mij was het kiezen van een toestel met name bepaald door de materialen en gereedschappen waar ik me 'lekker' bij voel. Een boormachine, zaag, vijl en popnageltang zijn voor mij makkelijker/veiliger dan een autoclaaf. De meeste bouwers hebben geen machinefabriek ter beschikking, ze bouwen in een schuur of garage. Vandaar dat simpele buizenframes of een romp van hout bij veel bouwers verkozen wordt boven composiet.

De gemiddelde bouwer wil in overzichtelijke hapklare brokken werken. Een fout gezaagd beugeltje doe je sneller overnieuw dan een composiet-romp met een afwijking. De mal kan natuurlijk door de kitleverancier gemaakt zijn, maar dat moet dan wel een leverancier zijn die er tientallen per jaar denkt te verkopen, anders doet hij de investering niet om die mal te ontwerpen.
 
Back
Top