Tsja, dat is weer een ander verhaal hé. Ik stelde al dat de vliegerij conservatief is, en de US'anen zijn op alle vlak conservatiever dan wij hier in Europa (nuja, inzake technologie, bedoel ik). Dus het verbaast mij niet dat de zelfbouwontwerpen van ginderover vooral op "oude" technieken berusten, vooral veel aluminumwerk. De US zitten ook met grote schrik voor aansprakelijksheidsrechtspraak, die ginds erg veel geld kan kosten, een reden te meer om het bij ZEER beproefde technieken te houden.
Maar je moet je ook realiseren dat zelfbouwtoestellen per definitie door amateurs gebouwd worden, en precies composietwerk is lastig voor een amateur. Niet omwille van de techniek zelf, wel wegens de kwaliteitscontrole. Een paar belachelijk kleine luchtbelletjes over het hoofd zien is niet lastig, zeker niet bij het verwerken van koolstofvezel - en je merkt het pas veel later.
Hier in Europa zie je wel zelfbouwerij in kunststof, maar dan toch vooral uit kits, eerder dan vanaf bouwtekeningen. De zelfbouwer mag dan zelf enkele minder kritische stukken maken, en de hele zwik aan elkaar hangen en afwerken.
Maar je moet je ook realiseren dat zelfbouwtoestellen per definitie door amateurs gebouwd worden, en precies composietwerk is lastig voor een amateur. Niet omwille van de techniek zelf, wel wegens de kwaliteitscontrole. Een paar belachelijk kleine luchtbelletjes over het hoofd zien is niet lastig, zeker niet bij het verwerken van koolstofvezel - en je merkt het pas veel later.
Hier in Europa zie je wel zelfbouwerij in kunststof, maar dan toch vooral uit kits, eerder dan vanaf bouwtekeningen. De zelfbouwer mag dan zelf enkele minder kritische stukken maken, en de hele zwik aan elkaar hangen en afwerken.